Studiind prezentul regulament și fiind potențialul beneficiar al acestui program de stat, consider oportun de a atrage atenția legislativului la unile momente, ce țin de criteriile de admitere ai beneficiarului programului, în special prevederile lit.d) și lit.e), pct.6), secț.1, cap.II al regulamentului, din care rezultă, că solicitantul, care a înstrăinat locuința avută în proprietatea exclusivă sau proprietatea exclusivă a soțului/soției sale, chît și cea comună în delvămășie cu soț/soție în termen de pînă la 12 luni la data solicitării a creditului ipotecar conform programului, nu poate beneficia de prezentul program.
Deci, modalitatea obținerii a locuinței în proprietate este diferită: aceasta poate fi procurată din proprii surse financiare, prin suportul rudelor, prin testament, donație și etc., întru chît și obținută prin altă cale - creditarea ipotecară. Totodată, la înstrăinarea locuințelor ipotecate (grevate de bancă în temeiul contractului de credit ipotecar), persoanele din această categorie nu obțin careva venit, întru chît sting din profitul obținut datoria fața de instituția bancară. În rîndul său, cea altă categorie de persoane rămîne cu venitul obținut în urma tranzacțiilor de vînzare – cumpărare, ce îi dă posibilitatea procurării unei noi locuințe, investirea banilor cu profit, punerea lor la depozit bancar și etc. Avînd diferite efecte de la înstrăinarea locuinței, ambele categorii de persoane specificate, nu întrunesc în mod egal prevederile lit.d) și lit.e), pct.6), secț.1, cap.II al Regulamentului, în cazul înstrăinării asemenea locuințe în termen de pînă la 12 luni la momentul depunerii solicitării de a beneficia de Programul ”Prima casă”.
Deasemenea, în prevederile regulamentului nu sunt specificate persoanele, care fac parte din categoriile persoanelor, care au în proprietatea exclusivă (proprietatea soțului/soției) sau proprietate comună în delvămășie cu soț/soție loturile de pămînt cu destinația pentru construcții, inclusiv și persoanele, care fac parte din familiile noi formate și au obținut gratis terenurile pentru construcția propriei locuințe de la primăriile din localitățile, unde sunt stabilite cu locul de trai sau prin alte modalități. Totodată, nu sunt specificate și persoanele, care dețin imobil cu altă destinație, de chît locuință. Deci ca urmare, aceste persoane, avînd în proprietate loturile de pămînt și/sau alt imobil, de chît locuința, întrunesc condițiile prevederilor lit.d) și lit.e), pct.6), secț.1, cap.II al Regulamentului în mod egal cu persoanele, care nu au asemenea proprietate. Aici este de menționat și faptul, că familii noi formate în mun.Chișinău, nu au putut beneficia de loturile de pămînt destinate pentru construcția propriei case, reieșind din ”lipsa” terenurilor cu această destinație în proprietatea Primăriei mun.Chișinău.
La fel, regulamentul nu prevede vechimea în muncă al beneficiarului programului. Astfel, de program pot beneficia chît persoanele, care au o vechime în muncă de lungă durată, atît și persoanele noi angajate (cu un termen de peste șase luni conform cerințelor actuale ale instituțiilor bancare la obținerea creditului ipotecar). În asemenea mod, persoanele aflate la muncă în străinătate, pot profita de lacunele prevederilor regulamentului, în modul reîntoarcerii pe teritoriul țării și încadrării în cîmpul muncii pe termen determinat, pînă la obținerea creditului ipotecar prin Programul ”Prima casă”, după care cu succes pot părăsi locul de muncă pe teritoriul republicii, cu deplasarea ulterioară în străinătate.
Reieșind din cele expuse, consider că unile prevederi ale Regulamentului de implementare a Programului de stat ”Prima casă” urmează a fi revizuite, cu introducerea modificărilor și completărilor.