Proiectul de lege completează spectrul noțiunilor principale în domeniul de referință și a fost condiționat de numeroase solicitări din partea autorităților administrației publice locale, a experților în domeniu, ale societății civile, dar și a purtătorilor de patrimoniu cultural imaterial, precum și în contextul Hotărârii de Guvern nr. 485 din 13.07.2022, Institutul Patrimoniului Cultural (IPC) a fost transmis în subordinea Ministerului Culturii. Astfel, IPC prin misiunea de coordonare și organizare a activităților de documentare, evidență, valorificare și cercetare fundamentală și aplicativă a bunurilor de patrimoniu cultural, precum și patrimoniu imaterial, orientate spre asigurarea implementării politicii statului în domeniu de activitate – patrimoniul național, va prelua o parte din atribuțiile stabilite de cadrul legislativ aferente Centrului Național de Conservare și Promovare a Patrimoniului Cultural Imaterial (CNCPPCI). Conceptul de reformare structurală a IPC a fost aprobat prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 165 din 07.07.2023 (link: https://mc.gov.md/sites/default/files/file-cloud/ord-mc-165-2023.pdf )
Republica Moldova tinde să promoveze la nivel internațional patrimoniul cultural imaterial prin intermediul dosarelor UNESCO, fapt care condiționează efectuarea modificărilor la actul menționat.
Completarea cu un articol nou „5¹ Politici în domeniul patrimoniului cultural imaterial” în Legea culturii nr. 413/1999 cu noi prevederi privind atestarea formațiilor artistice de amatori de către Centrul național de conservare și promovare a patrimoniului cultural imaterial (CNCPPCI) este un proces complex, reglementat de o serie de condiții menite să asigure calitatea, autenticitatea și continuitatea practicilor culturale tradiționale. Aceste condiții sunt esențiale pentru menținerea standardelor culturale și pentru protejarea patrimoniului imaterial.