Lisnic Elena, tel. 022 23 36 52 email: elena.lisnic@edu.md
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
e.lisnic.edu@gmail.com
Aderarea Republicii Moldova la Procesul Bologna în mai 2005 a implicat un şir de angajamente pentru sistemul de învăţămînt superior naţional, care s-au materializat și continuă să se materializeze în reforme cu caracter structural, cantitativ, precum şi calitativ.
În context, elaborarea Ghidului metodologic de creare și funcționare a Centrului universitar de ghidare și consiliere în carieră a fost dictată de necesitatea:
-
identificării oportunităților educaționale și profesionale ale studenților și absolvenților și oferirii consilierii/suportului în dezvoltarea lor;
-
fondării unui parteneriat reciproc avantajos şi ajustării procesului de formare profesională a studenţilor la necesităţile pieţei muncii.
Proiectul a fost elaborat în scopul oferirii unui suport de bază instituțiilor de învățămînt superior la crearea și funcționarea Centrelor universitare de ghidare și consiliere în carieră care au misiunea de a susține cetățenii în procesul de proiectare a carierei și de realizare a educației pentru carieră.
De menționat, că Proiectul Strategia Educației -2020 își propune ca obiectiv dezvoltarea sistemului de consiliere și proiectare a carierei pe parcursul întregii vieți.
Totodată, în conformitate cu art.127 din Codul educației, centrele de ghidare și consiliere în carieră vor funcționa în baza unui regulament-cadru, aprobat de Ministerul Educației.
Proiectul conţine Regulamentul – cadru de funcționare a Centrului de ghidare și consiliere în carieră (Metodologia ghidării în carieră, finalitățile ghidării în carieră, serviciile prestate etc.) precum și un şir de anexe cu exemple de fişe şi documente elaborate în cadrul centrelor, care pot servi ca suport la crearea şi funcţionarea unor centre similare în universităţile din Republica Moldova. De asemenea, în ghid este anexată lista Centrelor de ghidare în carieră care funcționează în cadrul universităților din Republica Moldova și au experiență pentru a oferi consultanţă colegilor interesați.
În anul de studiu 2014-2015, instituțiile de învățămînt superior vor identifica soluții pentru înființarea Centrelor menționate și stabilirea unui parteneriat reciproc avantajos cu mediul economic pentru ajustarea procesului de formare profesională a studenţilor la necesităţile pieţei muncii.
Ghidul metodologic de creare şi funcţionare a Centrului universitar de ghidare şi consiliere în carieră include experienţa acumulată de către Centrul universitar de ghidare în carieră ale Universităţii de Stat din Moldova (USM) și Centrul universitar de Informare şi Orientare Profesională (Centrului) al Universităţii Tehnice a Moldovei (UTM) inițiate pe parcursul derulării Proiectului Tempus JEP-25121-2004 „Serviciu de orientare şi plasare a studenţilor” SOPE.
În condițiile autonomiei universitare, instituțiile de învățămînt superior sînt în drept să elaboreze regulamente proprii privind crearea și funcționarea Centrelor de ghidare și consiliere în carieră, aprobate de Senat, cu condiția că acestea nu vor conţine prevederi care sunt în contradicţie cu prezentul Regulament.
La elaborarea Proiectului Regulamentului-cadru au fost implicați reprezentanţi din domeniul economic.
Proiectul a fost avizat de Consiliul Rectorilor din Republica Moldova și Asociația obștească a Auditorilor și Consultanților în Management din Republica Moldova.
Avînd în vedere avizul Asociației menționate și avizul Consiliului Rectorilor, Ghidul metodologic de creare și funcționare a Centrului universitar de ghidare și consiliere este binevenit și va servi suport de bază pentru crearea centrelor universitare de ghidare și consiliere în carieră a studenților, concomitent dezvoltînd relațiile de parteneriat cu mediul profesional și piața muncii.
Proiectul a fost postat pe site-ul Ministerului Educaţiei pentru discuţii publice. Propunerile expediate în adresa ministerului au fost luate în consideraţie la definitivarea documentului.
Implementarea proiectului nu necesită resurse financiare suplimentare.