Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului
Comentarii | Etapa | Postat de | Data |
---|---|---|---|
Documentul este directionat mai mult către monitoringul secetelor si calificarea lor, decat o prevenire. Masurile practice sunt foarte limitate in eficacitatea lor. Ca de obicei, autorii nu vrea se accepta seriozitatea problemei si masurile drastice care trebuie sa fie adoptate la nivel national pentru a adopta la schimbarile climatice. Cea mai principala si importanta masura este impadurirea nu numai terenurilor degradate si zonelor de protectie a raurilor, dar si terenutilor agricole private prin stimularea financiara, cat si masurile de renationalizarea voluntara sau involuntara terenurilor pentru impadurere in interesul national. Inteleg, ca va fi implicate multe interese, procesul va fi dificil, dar fara intalegerea si masurilor de asa fel noi nu avem sanse spre adaptarea eficienta. Prin lipsa masurilor practice si eficiente luate acum vom destrugem regimul hidrologic si agricultura pe teritoriu mare dintre Prut si Nistru, pas cu pas numai monitorizand situatia conform redactiei actuale al documentului. | vezi | Trombitsky Ilya | 06.03.2021 |
Ar fi foarte bine ca statiile de epurare sa fie gestionate deplin de raioane si nu la nivel republican,sa nu fie depedente de politic.Deoarece fiecare raion sau regiune au fabrici, organizatii care elimina foarte multe deseuri,poluind mediu acvatic si cel inconjurator.In fiecare an sa fie aprobat unele coificiente de calcul pentru plata a deseurilor eliminate.In fiecare raion sunt Directii ecologice care cunosc intreprinderile ce poluiaza atmosfera. | vezi | Vieru Maria | 08.10.2020 |
Dupa o analiza a Programului National (atasat) am dori să menționăm că atît municipiul, cît și raionul Ungheni beneficiază de un șir de obiecte care cad în categoria infrastructurii de suport în afaceri, ca de exemplu Zona Economică Liberă Ungheni-Business, Centrul de Suport al Businessului Ungheni, Casa Antraprenoriatului Ungheni, mediul asociativ-privat dezvoltat cu experiență de colaborare și realizare a activităților menite să susțină mediul de afaceri. În acest sens, tinem sa Va informăm ca in mun. Ungheni din anul 2004 activeaza o asociatie obsteasca Casa Antreprenoriatului Ungheni. Casa Antreprenoriatului Ungheni din mun. Ungheni, este o organizaţie non-guvernamentală, apolitică, non-profit creată cu scopul prioritar de a susţine dezvoltarea sectorului privat antreprenorial şi promovarea reformelor economice prin susţinerea şi consolidarea mediului antreprenorial din variate sectoare ale economiei, prestînd servicii profesioniste de informare, consultanţă, asistenţă si instruire. Constituită prin aportul a patru Organizaţii Non-Guvernamentale (Centrul de Suport al Businessului Ungheni, Filiala Ungheni a Camerei de Comerţ şi Industrie din Moldova, Filiala Ungheni a Alianţei Franceze din Moldova şi Asociaţia Producătorilor Agricoli UNCALNIS) care de-a lungul anior au demonstrat ca reprezintă un partener de încredere pentru mediul antreprenorial din regiunea Ungheni, Casa Antreprenoriatului Ungheni îşi propune de a canaliza toate energiile creative din domeniul economic a regiunii Ungheni, pentru a realiza obiectivele prioritare ale sale. Casa Antreprenoriatului Ungheni a fost creată cu asistenţa Proiectului UE/Tacis de Cooperare Transfrontaliera Ungheni, Republica Moldova, Perioada de implementare:: 02.10.2002 – 31.12.2004. Tot din 2004 CAU gestioneaza un Business incubator. Business Incubatorul, parte componentă a CAU, oferă 32 spaţii pentru oficii echipate corespunzător ( de la 12.5 până la 17 m2, mobilier (masă. Scaun şi dulap) pentru activităţi de business diverse; sală de training şi conferinţă; In toata aceasta perioada din 2004 CAU nu a beneficiat de asistenta financiara din partea APL, nici din partea altor donatori. A functionat în baza resurselor proprii si în baza serviciilor acordate contra cost, demonstrînd durabilitate și abordare responsabilă pentru buna funcționare. In anul 2014 CAU a fost mentionata de catre ETF (European Training Foundation) ca una din cele mai bune comunitati antreprenoriale din UE, fapt cu care se mîndrește nespus de mult. Experiența CAU a fost transmis mai multor comunități europene, regiunea Ungheni fiind un adevărat exemplu. Astfel, la compartimentul “VII – 3: Portofoliul de proiecte prioritare pentru mun. Ungheni” si anume “Construcția Centrului de business regional ”EXPUN”, care va include inclusiv un centru de birouri pentru activități TIC și BPO, Incubator de Afaceri, sală de conferințe și sală de expoziții, care va fi dezvoltat și operaționalizat în cooperare cu ODIMM (inclusiv gestionarea ulterioară)”, de comun accord cu Consiliul Raional Ungheni consideram oportună ideea dezvoltării incubatorului din cadrul CAU, ca infrastructură deja existentă și cu experiență, cu parteneriate bine stabilite la nivel local și international. Astfel, efectuarea investițiilor în modernizare și dotare a CAU ar fi mai eficientă, decît crearea unei infrastructuri de la zero. În același, timp, susținem întregul Program, ca unul util pentru dezvoltarea municipiului Ungheni, de rind cu celelalte 5 orașe, în poli de creștere, fapt ce va influența pozitiv dezvoltarea socio-economică a acestora și a regiunilor în ansamblu. Va multumesc Dorin Budeanu Director CCI RM Filiala Ungheni | vezi | Budeanu Dorin | 06.08.2020 |
21 iulie 2020 DECLARAȚIA Platformei Naționale a Forumului Societății Civile al Parteneriatului Estic cu privire la irigarea terenurilor agricole cu apele subterane Dlui Ambasador UE în Republica Moldova, Peter Mihalko Parlamentului Republicii Moldova Guvernului Republicii Moldova Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului Organizațiile membre ale Platformei Naționale a Forumului Societății Civile al Parteneriatului Estic și organizațiile societății civile din domeniul protecției mediului atenționează opinia publică asupra reluării presiunilor de către Igor Dodon, Preşedintele Republicii Moldova, şi grupurile de interese din domeniul agriculturii, privind modificarea cadrului normativ în scopul folosirii rezervelor strategice de apă potabilă din subteran pentru irigare. Şeful statului neglijează prevederile cadrului legislativ și opinia instituţiilor ştiinţifice şi, în urma declaraţiilor sale iresponsabile şi populiste în faţa fermierilor, forţează Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului să dea avize pozitive la o aventură care pune în pericol solurile fertile din Republica Moldova. Deja de șapte ani, anumite reţele obscure şi grupuri de presiune, invocând volumul redus de ape posibile de folosit pentru irigare şi folosind ca pretext seceta hidrologică, fac lobby pentru modificarea prevederilor din Legea Apelor, care să le permită acces nelimitat la utilizarea apelor subterane în alte scopuri decât cele potabile. (Actualmente, Legea Apelor nr. 272/2011 prevede expres prin art.45, al. „(1) Folosinţa apelor subterane cu proprietăţi potabile în alte scopuri decât cel al alimentării cu apă potabilă şi cu apă menajeră este interzisă.”) Volumul redus de ape de suprafață se datorează și faptului că râurile mici au fost transformate în canale pentru apele uzate, iar majoritatea deținătorilor de lacuri nu au Regulamente de gestionare și nu-si asumă responsabilitatea de menținere a calității/cantității apei și terenurilor fondului apelor. Precum se ştie, îmbunătățirea calității apelor de suprafață este foarte costisitoare și statul nu și-a determinat până în prezent nicio viziune politică de ansamblu pentru revitalizarea apelor de suprafață. Calitatea proastă a apelor de suprafață și schimbările climatice cu care ne confruntăm, afectează volumele resurselor de apă, iar prin legiferarea folosirii apei din subteran pentru irigare, fără un studiu complex și comprehensiv, punem în pericol direct aprovizionarea cu apă potabilă a milioane de cetățeni din țara noastră. Problema calității și cantității apei potabile în Republica Moldova impune o atenție sporită acestui subiect, iar păstrarea rezervelor de apă pentru consum uman este și trebuie să fie o prioritate absolută. Mai ales că cercetările indică drept nesatisfăcătoare (nesigură) calitatea apei în Republica Moldova, iar populația din mediul rural este de circa două ori mai dezavantajată decât cea din mediul urban. Un alt motiv al dezacordului membrilor societății civile pe subiectul irigării cu apă din subteran este conținutul ridicat de săruri al acesteia. Date din 2014 arată că gradul de mineralizare depăşeşte limita admisibilă pe întreg teritoriul R. Moldova, de la Nord la Sud, nivelul limită fiind de 0,8-1 gram per litru. De exemplu, cercetările arată că la Briceni gradul de mineralizare a apei subterane este 2,7 grame per litru, Edineţ – 1,5 gr/l - 1,9 gr./l, Nisporeni – 1,6 gr./l. Astfel, în câţiva ani, terenurile irigate cu astfel de apă vor fi acoperite cu sare şi nu vor mai fi practicabile pentru agricultură. Conform unor studii, efectuate pe cernoziomurile irigate, pe teritoriul R. Moldova practic nu există terenuri agricole, care nu sunt afectate de procesele negative (inclusiv, degradare ireversibilă), drept consecință a aplicării irigațiilor – dehumificarea, gleizarea, compactarea, înmlăştinirea, soloneţizarea, salinizarea ş.a. De asemenea, până la ora actuală nu există informații concrete în ceea ce privește calitatea şi volumul depozitelor de apă subterană din republică şi nicio viziune ştiinţifică sau de politică de mediu cum ar trebui ele folosite în beneficiul tuturor cetăţenilor şi a solurilor. De aceea, subsemnații, consideră o crimă la nivel naţional asupra mediului, ecosistemelor naturale, sănătăţii populaţiei şi securităţii ecologice, „legiferarea” accesului la resursele strategice de apă potabilă în scopuri de irigare. Inevitabil, irigarea cu apele subterane va genera degradarea solurilor şi va lipsi localităţile din republică de apă potabilă, ceea ce va duce la o catastrofă umană. Solicităm: - publicarea avizelor tuturor subdiviziunilor ale Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, și ale instituțiilor științifice, care s-au exprimat despre posibilitatea irigării terenurilor agricole cu apa subterană; - cercetarea rezervelor de apă subterană a R. Moldova și elaborarea unui studiu științific complex care ar garanta, pe termen mediu şi lung, securitatea ecologică a R. Moldova; - declararea moratoriului pe subiectul irigării cu apă din subteran până la finalizarea studiului științific complex; - conservarea și utilizarea rezervelor strategice de apă din subteran doar în scopuri potabile; - susținerea bunelor practici agricole și a agricultorilor care aplică măsuri durabile de cultivare (soiuri rezistente la schimbări climatice, înființarea bazinelor de captare a apei de ploaie etc.); - implementarea Legii Apelor 272/2011 a Republicii Moldova, care promovează managementul integrat al resurselor de apă, ca un instrument de creștere a calității și cantității resurselor de apă în Republica Moldova; reabilitarea ecologică a râurilor mici și a bazinelor acvatice și utilizarea apelor de suprafață în scopuri de irigare; - modificarea HG 455/2017 cu privire la modul de repartizare a mijloacelor Fondului Național de Dezvoltare a Agriculturii și Mediului Rural pentru a introduce o măsură de subvenționare a elaborării Regulamentelor de exploatare a iazurilor și lacurilor de acumulare (așa-numitele pașapoarte), astfel facilitând obținerea autorizației de folosință specială a apei pentru irigare pentru agricultorii. În același timp, această măsură va soluționa conflictul existent între piscicultori și agricultori în vederea utilizării raționale a resurselor de apă disponibile în iazuri și lacuri de acumulare, care există de ani în șir; - creșterea gradului de împădurire a Republicii Moldova pînă la 17 % pînă în 2030 pentru creșterea volumelor de apă de suprafață disponibile pentru agricultură. Semnatari din Platforma Națională a Forumului Societății Civile al Parteneriatului Estic: 1. Mișcarea Ecologistă din Moldova 2. A.O. EcoContact 3. Centrul Național de Mediu 4. Asociația Internațională a Păstrătorilor Râului Eco-TIRAS 5. AO BIOS 6. Asociația Femeilor pentru Protecția Mediului și Dezvoltarea Durabilă 7. Alianța pentru Eficiență Energetică și Regenerabile 8. Centrul Regional de Mediu Moldova 9. AO „Terra-1530” 10. Centrul Republican „Gutta-Club” 11. AO „Caroma Nord” 12. Centrul de Consultanță Ecologică Cahul 13. Mișcarea Ecologistă Ștefan Vodă 14. AO „Eco-Sor” 15. Automobil Club din Moldova ONG din domeniul protecției mediului și social: 16. Asociația Calitatea Mediului 17. AO ADR „Habitat” 18. Societatea Pentru Protecția Păsărilor și a Naturii 19. Mişcarea Ecologistă Urbană 20. Asociaţia de Informare şi Educaţie Ecologică „ECOSFERA” 21. Asociația Obștească „Concordia” 22. Asociația Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic 23. Asociația de Dezvoltare a Turismului în Moldova 24. Asociaţia Inginerilor de Instalaţii din Republica Moldova 25. Asociația Obștească „Media Grup Meridian” 26. Asociația Obștească „Asociația Psihologilor Tighina” 27. AO „Oamenii pentru Oameni” 28. AO,,Pro-Viitor” 29. Asociația pentru Democrație Participativă „ADEPT” 30. AO Agenția de Democrație Locală din Moldova „LDA Moldova” | vezi | Trombitsky Ilya | 02.08.2020 |
Propunerile pentru proiectul de lege privind organismele modificate genetic 1. În Preambulă, după sintagma “(Aarhus, 1998)” se adaugă o sintagma „... , cu amendamentul din Almaty (2005).” 2. În Art. 2(3) o sintagmă “tratatelor internaționale” trebuie se aplica in variantul singural sau plural în ambele cazuri. 3. Poată în Art. 2(2, b) trebuie să fie “tranzutul” în loc de “transport”? 4. În art. 3, sintagma “principiul transparenței fată de consumatori, prin asigurarea disponibilității publice a informațiilor privind potențialele riscuri generate de utilizarea organismelor modificate genetic” trebuie şă fie prelungită cu sintagma “... şi situaţia reală privind răspândirea OMG în ţara”. În Art. 4 trebuie să fie reflectată noţiunea coexistenţii, dar mai departe asigurarea coexistenţii trebuie să fie obligaţiunea a unor autorităţi competente, credem că Agenţiei de Mediu (Art. 8 – trebuie să fie adaugat un aliniat). Iată cum este reflectată in legislaţia Romaniei (ordonanţa guvernului din 2007): Articolul 45 Autorităţile publice centrale pentru siguranţa alimentelor, agricultură, protecţia consumatorilor şi fiecare operator din domeniu iau măsuri, potrivit competenţelor lor, pentru a evita prezenţa accidentală a organismelor modificate genetic în alte produse, conform prevederilor legislaţiei comunitare şi naţionale în vigoare, precum şi pe baza legislaţiei şi ghidurilor privind coexistenţa culturilor convenţionale, modificate genetic şi ecologice. 5. Art. 9 – trebuie punctul adăugat: ANSA trebuie să fie responsabilă şi pentru informarea publicului privind situaţia ăn ţara privind OMG în mediu şi pe piaţa şi produsele din OMG pe piaţa. Ceva similar în Art. 10 (c) şi Art. 13 (concretizarea, menţionând coexistenţa). 6. Art. 11 – c) – se adaugă sintagma “, cu scopul neadmiterei importului sau tranzitului illegal a OMG.” 7. În Art. 14 (1) sunt menţionate numai persoane juridice. Gospodărie ţărănească nu este o persoana juridică, ca şi persoanele fizice. Cum cu asta? Poată excludem “juridice”? Sau se substituie prin vorba “operator”. 8. Deoarece în Amendamentul Almaty (2005) este vorba despre participarea publicului, şi nu “consultarea”, şi vor fi facute schimbări corespunzătoare îb conţinutul articolului. Propunem, că Art. 15 va fi numit “Asigurarea participării publicului”. În Art. 15 nu este clar, când se începe perioada de consultare/participare a publicului, deoarece dintre primirea notificării şi trimiterii lor către Comisia există o perioadă de timp şi nimeni nu sunt responsabili pentru această pierderea de timp. 9. În Art. 17, în sfârşit, trebuie să fie prevăzută publicarea obligatoriu al rapoartelor parvenite pe situl Agenţiei de Mediu. Tot odată, nu este clar, ce va fi cu paginea curentă a web www.biosafety.md 10. În Art. 19 (2) sintagma „Produsele alimentare și furajele modificate genetic procesate nu cad sub incidența prevederilor cap.IV ale prezentei legi.” Trebuie să fie substituită cu sintagma “Produsele alimentare și furajele modificate genetic procesate cad sub incidența prevederilor cap. X? ale prezentei legi.”. 11. Art. 19 (5) g) trebuier să fie ţara de export, deoarece RM este ţara de import. 12. Art. 19 (9) “consultarea” se substituie cu „asigurarea participării ...” 13. Art. 23. Propunem schimbările simlare cu p. 8 al avizului curent. 14. Art. 27(3) trebuie să fie stabilit clar, că 0.9% de protein şi/sau ADN morificat din tot protein şi/sau ADN al produsului. 15. Art. 27() trebuie ]ntrodusă norma privind etichetarea, că ănscrierea despre conţinutul OMG nu pot fi mai mic decât 10% al etichetei. 16. Art. 29 (2) trebuie să fie o referinţa clară la regulile trasabilităţii produselor şi organismelor modificate genetic, care pot fi aprobate de guvern. Aceiaşi lucru trebuie să fie prevăzută pentru asigurarea coexistenţii. Poată se face o referinţa în Art. 34 şi 35 (nerespectarea regulelor coexistenţei, care a produs OMG poluarea plantelor convenţionale). Cu respect, Ilia Trombiţki Director ONG Eco-TIRAS Dr. În Biologie 069121726 Ilyatrom @ mail.ru | vezi | Trombitsky Ilya | 26.07.2020 |
https://ru.m.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D0%B1%D1%8B%D0%BA%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B0%D1%8F_%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BB%D0%B8%D1%86%D0%B0#/media/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:StreptopeliaTurturIUCN.png | vezi | Lipcan Victor | 21.07.2020 |
Buna ziua! Cu privire la consultarea publică a proiectului H.G nr.unic 550/MADRM/2020 cu privire la efectuarea vînătorii în sezonul de vînătoare 2020-2021 vreu sa va comunic următoarele. In proiect, la capitolul porumbel, lipseste nemotivat turturica (Streptopelia turtur). Aceasta specie se vineaza in marea parte a Europei inclusiv si in tarile vecine cu RM. Iernează acești hulubasi in Africa de mijloc. Perioada de migrație se incepe odata cu recolta floarei soarelui, adica sfirsitul lunei august inceputu lunei septembrie. Vinatorii din RM au ocazie de a vina acest hulub 2, maximum 3 weekend-uri pe an, si nicicum nu pot influenta efectivul acestei specii. Vinatoarea in zile de miercuri este binevenita si in legatura cu pandemia de Codiv-19, in scopul evitării aglomeratiei in zile de simbata si duminica. Anexez harta arealului de populație a speciei Streptopelia turtur. | vezi | Lipcan Victor | 21.07.2020 |
Bună ziua stimați colegi. Propun pentru a introduce definitif în proiectul de lege privind vinătoarea per ansamblu: Punctul 1) datele în care este permisă vinatoarea la specii per ansamblu și separat, adică: se declară deschiderea sezonului de vinătoare din a doua Simbată (inclus) à lunii August pînă la a doua Duminică (inclus) à lunii Octombrie (pentru prepeliță și turturică) la speciile: porumbei (turturică, porumbelul gulerat, guguștiuc), prepelițe. Porumbelul gulerat și guguștiucul pînă la a doua Duminică à lunii Ianuarie a sezonului de vinătoare curent. À doua fază: Se declară deschiderea sezonului de vinătoare la speciile: rațe, giște, fazan, mistreț de la prima Simbată (inclus) à lunii Septembrie pînă la a doua Duminică à lunii Ianuarie sezonul de vinătoare curent (la mistreț, ultima Duminică (inclus) a lunii Decembrie. Vă rugăm insistent! la cererea à multor colegi din diferite colective să fie examinată introducerea ca specie vînată a Sturzului (Turdus Pilaris, Turdus Philomeos, Turdus Viscivorus L., Turdus Iliacos, Sturnus Vulgaris L. (graurul)) Această ultimă specie migratoare vînată în toată Europa inclus România se intilneste în abundență pe întreg teritoriul RM în lunile Octombrie-Martie. Introducerea acestor elemente în proiectul cu privire la vinatoare nu au costuri suplimentare dar o să justifice încă o dată tarifele achitate de membrii SVPM. Cu stimă, Gheorghe Ungureanu membrul a SVPM colectivul 009 com. LOZOVA r-ul Strașeni. | vezi | Ungureanu Gheorghe | 21.07.2020 |
D. Ion Grosu, vinatoarea în ziua de Miercuri nu are nici un prejudiciu, din contra: puține persoane o să profite dar cei car au ocazia să profite or să contribue la bugetul SVPM. | vezi | Ungureanu Gheorghe | 21.07.2020 |
Nu este stabilită expres interdicția de a vîna Rața roșie (Aythia nyroca), inclusă în Cartea Roșie, din păcate e vînată la sud, la capitolul „rațe”. Nu înțeleg logica introducerii zilei de miercuri ca zi de vînătoare, în situația în care e zi de lucru și de școală. Care este argumentul ministerului? Propun păstrarea în continuare a zilelor de sărbătoare ca zile în care e permisă vînătoarea. | vezi | Grosu Ion | 21.07.2020 |
Buna ziua. Se necesită a fi clarificate următoarele aspecte: 1. Perioada în interiorul căreia se va efectua vînatul la prepelițe. (Anexa 1 pct. 33 al legii LEGE Nr. 439 din 27-04-1995 regnului animal nu reglementeză perioada de vînat pentru această specie). 2. Care a fost raționamentul de a interzice vînatului la turturică. | vezi | Mija Valeriu | 20.07.2020 |
Buna ziua. Se necesită a fi clarificate următoarele aspecte: 1. Perioada în interiorul căreia se va efectua vînatul la prepelițe. (Anexa 1 pct. 33 al legii LEGE Nr. 439 din 27-04-1995 regnului animal nu reglementeză perioada de vînat pentru această specie). 2. Care a fost raționamentul de a interzice vînatului la turturică. | vezi | Mija Valeriu | 20.07.2020 |
Bună ziua. Am observat că în proiectul de lege cu privire la sezonul de vinătoare 2020/2021 sunt unele modificări în raport cu sezonul precedent. Cel mai afectat punc este #4: nu este justificată data de deschidere și speciile permise pentru recoltare adică lipsește turturica ca specie vînată și corespunzător data deschiderii egala cu data deschiderii la prepelițe. În cazul dat 21/08. Altă specie vînată în toată Europa, care la noi în țară se întîlnește în abundență în perioada toamnă/iarnă (specie migratorie) este Strurzul de Vie și Strurzul Cintător. La rugămintea multor colegi din diferite raioane vă rugăm să o introduceți în specie vînată, cu un regulament specif, dacă este necesar. Cu stimă, Gheorghe Ungureanu vînator în colectivul #009 com. LOZOVA r-ul Strășeni | vezi | Ungureanu Gheorghe | 17.07.2020 |
Propun că pentru restaurarea Consiliului Ihtiologic trebuie sa fie elaborat un Regulament, care se adoptă prin ordinul ministrului, cu structura aproximativă: Partea introductivă generală, bazată pe art. 10 a legii 149/2006. Sarcinile, atribuțiile și drepturile Consiliului, ca structurii consultative Structura și componența Consiliului, conform Legii, inclusiv componența numerică, cît și procedurile funționării. Cu respect, I.Trombitki, ONG Eco-TIRAS | vezi | Trombitsky Ilya | 23.06.2020 |
Program de măsuri privind implementarea Planului de gestionare a riscului de inundații în districtul bazinului hidrografic Nistru pentru anii 2020-2025 nu se prevede nici o masara privind largirea zonelor umede (polderi) pentru acumularea inundatiilor. In zonele Nistrului de Jos aceste lucrurile au o perspectiva. Acest lucru trebuie sa fie realizat si inclus in document. | vezi | Trombitsky Ilya | 14.06.2020 |
De acord cu Noul Proiect de Lege! Un pas spre reducerea disparităților regionale! | vezi | Popa Lilia | 07.06.2020 |
Actualmente ineficienta FEN in pastrarea mediului si resurselor naturale este legata cu utilizarea fondurilor preponderent pentru scopul explicat in Legea 1515/1993 - Art. 84 c) asigurarea accesului populației la apă potabilă calitativă și sanitație , ce este functia al Fondului Dezvoltarii Regionale. Fara excluderea acestei prevederii din Art. 84, nu sunt sigur ca orice regulament nou va schimba situatia in domeniu. Iata de ce propun de la inceput promovarea schimbarii date in Legea 1515/1993 (excluderea dublarii functiei dintre FEN si FDR), su numai dupa asta elaborarea regulamentului FEN, unde chestiunile protectiei mediului vor domina. | vezi | Trombitsky Ilya | 21.05.2020 |
In Concepul nu sunt asigurate prevederile de accesul liber la datele primare; caliificarea termenului "prețului rezonabil", la care trebuie să fie prezentate datele, informația hidrometeorologică istorică se rămâne de fapto nu reflectată în mod, care trebuie să fie permiș accesul liber. | vezi | Trombitsky Ilya | 27.12.2019 |
Prin prezenta propunem excluderea din textul proiectului orice referinţă la speciile şi boalele provocate de Marteilia refringens, speciu care provoacă o boala de molusc Ostrea edulis, şi Bonamia ostreae, şi bolile provocate de aceste organisme, deoarece ele nu pot se apăra în acvacultura Republicii Moldova. Totodată, atragem atenţie că „boala herpetică a crapului koi”, provocată de herpesvirus KHVD, pot se apară şi la crap normal şi potenţial la alte specii de peşti din familie Cyprinidae, iată de ce are necesitate în atenţie permanentă, în special când se importă koi. Nu putem fi de acord cu autorului, care însistă, că aplicarea normelor propuse nu va presupune cheltuieli adiţionale, deoarece sunt necesare cel puţin bani pentru standarde imunologice, cât şi multe alte multe reactive specifice, şi, probabil, pentru stagierile în laborătorele străine. Atragem atenţie spre lipsa atenţiei în proiectul documentului către câteva specii de paraziţi a obiectelor acvaculturii moldave, care în cazul adoptării proiectului aşa cum este vor fi puse în afară atenţiei serviciilor specializate, fiind patogene sau înrăutăţească recursul producţiei. Spre exemplu, peşti cu parazitul crapului nematoda Philometroides lusiana, apărând la bucătărie consumătorului, va provoca un scandal similar cu cel care a avut loc recent cu peştile oceanice. | vezi | Trombitsky Ilya | 14.12.2019 |
CU STIMĂ FAȚĂ DE VIITOR | vezi | BTTA Iurie | 12.11.2019 |
Oare cîn va fi educația de a consuma cît îț trebu prietenos mediului,nu irosire neresponsabilă,neadecvată cu fuga după modă? 🧐 | vezi | BTTA Iurie | 12.11.2019 |
Albinele mor | vezi | B T T A Iurie | 30.10.2019 |
Excludere din start a Ramurii Plantelor Aromatice și Medicinale (PAM) în Programul Agricultura Performantă din Moldova, a creat percepția la nivel de țară că PAM nu ține de Horticultură. Acum acest lucru, inconștient probabil, se încearcă să se legifereze. Constatăm cu regret că Agricultura Performanta in Moldova ne cauzează (producătorilor de PAM) nu doar limitări de ordin acces la finanțări pentru horticultură și produse agricole cu valoare adăugată înaltă dar și îngrădire a drepturilor legale de a face parte din domeniul Horticol ca activitate. Ne vom adresa tuturor organizațiilor inclusiv Chemonics și USAID cu o petiție, și vom lua în considerare o eventuală acțiune în justiție. | vezi | Association Moldova Lavender | 30.10.2019 |
UPJ Asociația Cultivatorilor de Lavandă din Moldova constată cu regret că nu se face Nici o referire la Plantele Aromatice și Medicinale (PAM) în Acest Proiect. Riscam sa devenim cea mai penibila Țară, care când scrie despre Horticultura - automat dă la o parte această ramură cu Valoare Adăgată foarte mare. Dacă APM - a neglijat de la bun început această ramură - această nu trebuie să rezulte în neglijarea ei și excluderea din tot ce înseamnă HORTICULTURĂ. HORTICULTURA - include și Plantele aromatice și medicinale - întrebați de orice specialist în domeniu, sau simplu consultați DEX-ul. Nu ne rămâne decât să protestăm, ca să includeți și ramura PAM în această LEGE. Dacă această lege va fi aprobată în această variantă, fără să includă PAM - atunci oficial prin lege vom fi discriminați și excluși (producătorii de PAM) pe hîrtie din tot ce înseamnă Horticultura din Moldova. | vezi | Association Moldova Lavender | 30.10.2019 |
Salut 🍯. Cîn aud de Sectoru de Acvacultură, ap am o senzație despre un sector din trecut (deja). 💔 | vezi | B T T A Iurie | 22.10.2019 |
Acest portal Particip.gov.md tre să fie cel mai dezvoltat și divers proiect.1)Tăti inițierile de conducere să fie simple pe înțelesu tuturor și în detalii(cu tăt cu legi).Omu să-și poată spune opinia divers(în scris,audio,video,...) | vezi | B T T A Iurie | 22.10.2019 |
🚨ATENȚIE. Scris și Înțeles: a)Reducerea intervenției statului(Să nu mai intervină). b)Fermierii la asigurări cu cotă mai mare(ceri mult,dai mult)statu nui prost. d)(adica mai întîi(plătești)asiguri bunu apoi îl dai în gaj și pentru al răscumpăra iar plătești). e)Extinderea listei de riscuri(adica,HAI să mărim catastrofele ca ăștia să plătească). OR EU NU ÎNȚĂLEG LIMBA VOASTRÎ CEI ROMÂNĂ 🙆🏻♂️ | vezi | B T T A Iurie | 22.10.2019 |
VOTAT UNANIM ✔️ | vezi | B T T A Iurie | 22.10.2019 |
Susțin ideea deschiderii sezonului de vînătoare, termenele prevăzute în proiectul Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova la această temă și propun anularea interdicției de a vîna cu armele cu țeavă ghintuită, prevăzute în p.35 al Regulamentului gospodăriei cinegetice, care constituie anexă, adică parte componentă a Legii regnului animal.În toate țările civilizate este permisă vînătoarea cu arme cu țeavă ghintuită. În unele țări europene vînarea copitatelor cu arme cu țeavă lisă în genere este interzisă, fiind obligatorie folosirea armelor cu țeavă ghintuită. Armele cu țeavă ghintuită ar putea fi folosite cu succes, spre exemplu, la vînarea animalelor și păsărilor dăunătoare (ciori sure, coțofene, vulpi, șacali). În așa fel, o parte din vînători s-ar concentra asupra vînării dăunătorilor și ar renunța parțial sau total la vînarea altor animale și păsări. Cu respect, Ion Vascan. or.Orhei. | vezi | Vascan Ion | 12.08.2019 |
cum rămâne cu modificarea art 126 Cod fiscal? Vor fi nevoiți să dețină certificat de acciz? Articolul 126. Înregistrarea subiecţilor impunerii (1) Persoanele juridice şi persoanele fizice care preconizează să se ocupe sau care se ocupă cu prelucrarea şi/sau fabricarea mărfurilor supuse accizelor sînt obligate să primească certificatul de acciz de modelul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat, pînă a începe desfăşurarea activităţii în cauză. | vezi | Duca Mihai | 12.08.2019 |
Valerian Ciobotaru, dr. în geologie, Director adjunct, Institutul de Geologie și Seismologie, MECC | vezi | Ciobotaru Valerian | 01.08.2019 |
1. Proiectul „Instrucne cu privire la clasificarea rezervelor exploatabile și resurselor de ape subterane potabile, tehnice și minerale” necesită modicări. Conform prevederilor acestei Instrucțiuni nu este clară atribuirea rezervelor la una din categoriile prevăzute. Este necesar de a nominaliza concret prin noțiuni și terminologii utilizate în practica hidrogeologică, evitând fraze cu conținut general. Nu este clară definiția „rezerve exploatabile de ape subterane”. Recomandăm de a elabora o altă variantă a Instrucțiunii, avănd în calitate de miodel «Инструкция по применению классификации эксплуатационных запасов подземных вод к месторождениям питьевых и технических вод», Москва, 1985, составленной Государственной Комиссией по запасам полезных ископаемых СССР(ГКЗ СССР) 2. Referitor la „Instrucține cu privire la clasificarea zăcămintelor și resurselor prognozate de substanțe minerale utile solide” În locul Capitolului II s-ar putea aduce doar trimitere la Instrucțiunile privind clasificarea rezervelor. În punctul 23. 1) „...sau o mare parte ...” – noțiune indefinită care ar putea aduce interpretări. Poate mai bine de notificat: 1) asigurarea posibilității atribuirii volumului total al rezevelor, sau care depășește 75% din acesta, la categoria C2 ? Poate este cazul ca pentru zăcămintele mari, cu componenți utili diversificați, cu parametri morfologici instabili (diferite grosimi necomesurabile, distribuirea cantitativă și calitativă în cadrul zăcămîntului, distribuirea sorturilor industriale ale substanțelor care ar putea fi valorivicate imediat etc, de a introduce calcularea rezervelor prin metoda blocurilor, avînd la bază criteriile menționate mai sus? | vezi | Ciobotaru Valerian | 01.08.2019 |
In primul rând trebuie de modificat Legea nr. 149- XVI din 08 iunie 2006 privind fondul piscicol, pescuitul şi piscicultura( Mâ refer la capitolul -Pescuit sportiv și de agrement) Este o lege stupidâ si plina de absurditâți. Legea nu a fost consultatâ de nici-un specialist in domeniul pescuitului sportiv.Legea afost intocmitâ de niste persoane care fâceau lobbi pentru braconieri!!!! O lege facutâ de braconieri pentru braconieri!!!E nevoe de formare a unui concept a pescuitului sportivi.Din pâcate in ministerul mediului nu sunt specialisti in acest domeniu,iar pentru aciasta trebuie de organizat o masâ rotunda deschisa la care sa participe mai mulți participanti ai societațiicivile si federatiei sportive de pescuit care au o experiența la campionatele mondiale e.c.t.r.Sâ ajustam legea la un nivel cu țarile civilizate. Din pâcate in ultimii ani Serviciul Pescicol dil lipsa specialiștilor nu a vrut sa iasâ la dialog cu pescarii limitânduse numai la colectarea banilor care au fost cheltuiți intr-o manerâ absolut netransparenta.Va indemn la o cooperare mai activa cu pescarii sportivi si amatori. Dtscideți o pagina pe facebok a pescuitului sportivsi agrement din cadrul agenției de mediu. | vezi | Cervatiuc Igor | 17.06.2019 |
Propun ca durata activitatii Comitetului va fi 6, si nu 4 ani, concomitent cu perioada executarii planului de gestionare districtului bazinal. | vezi | Тромбицкий Илья | 17.06.2019 |
Comentariile: 1. trebuie sa fie asigurata transparenta activitatii comitetelor prin procedurile clare care prevede publicarea proiectelor hotararilor si hotaririlor adoptate de catre Comitet. 2. Nu este clar, cum publicul larg va fi informat despre sedintele planificate (unde sunt plasate anunturile si cine este responsabil pt asta) 3. Care sunt procedurile participarii: cum publicul pot prezenta propunerile? Cu rwspect, I.Trombitki 069121726; ilyatrom@mail.ru | vezi | Тромбицкий Илья | 03.06.2019 |
Buna ziua Va propun sa introduceti in regulament informatii necesare ca Fişă cu date de securitate SDS conform cu Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 (REACH-acest document este obligatoriu pentru furnizori .producatori | vezi | Подкорытов Сергей | 12.12.2018 |
Cat e de grava situatia la moment: Copii și adulți care nu au suferit de nici un fel de alergii spontan încep să fie alergici la polenul de Ambrozie. Sunt cazuri când unii membri ai familiei devin alergici mai târziu ca alții. Sute de persoane, aproape 20% din grupul Stop Ambrozie Moldova, nu au suferit de alte alergii înainte de a deveni alergici la polenul de ambroziei. Unele persoane au devenit alergice char anul acesta 2018. Printre acesti oameni sunt femei gravide sau care alapteaza care sunt limitate in folosirea medicametelor si suferă deosebit de grav. Sunt afectati si oameni care lucreaza in camp care inceteaza a fi capabili de munca in perioada August, Septembrie din cauza ambroziei. https://www.facebook.com/groups/1013254235510544/permalink/1033257500176884/ Luând în vedere faptul că ambrozia e o plantă foarte invazivă și greu de eradicat am următoarele propuneri privind combaterea ambroziei: - Educația populației prin mass media și internet, despre pericolul polenului și simptomele alergiei. Este important de învățat oamenii sa identifice aceasta planta ca sa poată să o lichideze. - Colaborarea cu Ministerul Educației pentru a introduce o lecție despre pericolul ambroziei în programa școlară. Copii trebuie sa știe sa identifice planta ca sa poată sa o nimicească. Asa o lecție s-ar încadra minunat in: Educația pentru Sănătate, Botanica, Ecologia etc. - Colaborarea cu toate primăriile din R. Moldova. Este esențial ca toți Primarii și lucrătorii primăriilor din toată Moldova sa fie la curent de aceasta problema și sa ia măsuri spre eradicarea ambroziei. In special de pe marginea drumurilor. - Sa fie obligați prin lege IS Spatii Verzi sa întreprindă toate măsurile necesare pentru eradicarea acestei plante; - Sa fie format un grup de oameni care o sa lichideze ambrozia pe suprafetele ce nu sunt controlate de IS Spatiile Verzi. - Sa fie stabilite amenzi similare celor din România; - Sa fie implicată politia la amendarea persoanelor care nu lupta cu aceasta planta; - Sa fie creat un site cu alerte, unde va fi raportate de către cetățeni teritoriile afectate, cu harta, fotografii, etc.,unde vor fi indicate și măsurile întreprinse, cu confirmare prin fotografii; - Inclusiv disponibilitatea unei linii fierbinți de plasare a plângerilor privind existența plantei si răspuns obligatoriu la plângeri, în scris, timp de 15 zile, privind măsurile întreprinse - Colaborarea și schimbul de informație cu Ministerele Agricole ale statelor vecine (Romania, Ucraina) care la fel lupta cu aceasta planta. - Controlul importului de semințe, îngrășăminte și hrană pentru animale în privința contaminării cu semințe de ambrozie. | vezi | 17.09.2018 | |
Очень важно учесть, что период цветения амброзии полыннолистной вызывает очень сильное угнетение здоровья пациентов республики Молдова, вплоть до нетрудоспособности и инвалидности вследствие развития астмы а также возможны летальные исходы в следствии анафилактического шока. Для поддержания качества жизни необходима медицинская и медикаментозная поддержка в период профилактики и лечение последствий цветения амброзии полыннолистной, для этого предлагаем внести в перечень гарантированных бесплатных медикаментов все лекарства необходимые для помощи и поддержки пациентов страдающих от аллергической реакции на цветение амброзии полыннолистной. | vezi | Чарановский Константин | 16.09.2018 |
Articolul 6. Autorități competente -fara Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică ???? (Supravegherea de stat a sănătăţii publice se realizează de către Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică, care este autoritate administrativă în subordinea Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, cu statut de persoană juridică.) Articolul 7. Notificarea (1) Operatorul are obligaţia de a transmite Agenției de Mediu, Agenţiei Naţională pentru Sănătate Publică .... De ce lege nu prevede mecahismul de compensare a pagubei in cazul accidentelor, sau evenimentelor nedorite,efectelor negative etc ?? | vezi | Подкорытов Сергей | 17.08.2018 |
Conform prevederilor pct. 2 lit. f) din Hotărârea Consiliului Suprem pentru Știinţă şi Dezvoltare Tehnologică al Academiei de Știinţe a Moldovei nr. 167 din 07.07.2016 și nr. 205 din 25.07.2016, începând de la 01.01.2017, toate documentele oficiale ale instituțiilor din R. Moldova se scriu cu respectarea noilor normelor ortografice de scriere a lui ”â” și ”sunt”. Plus la aceasta, în conformitate cu art. 54 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 100 din 22.12.2017 cu privire la actele normative, „textul proiectului actului normativ se elaborează în limba română, cu respectarea următoarelor reguli: a) conţinutul proiectului se expune într-un limbaj simplu, clar şi concis, pentru a se exclude orice echivoc, cu respectarea strictă a regulilor gramaticale, de ortografie şi de punctuaţie” (atrag atenția la expresia „de ortografie”). Deschizând Monitorul Oficial al R. Moldova, observăm că toate actele normative sunt elaborate, în continuare, cu scrierea lui „î” și „sînt” cu toate că proiectele actelor normative sunt supuse expertizei lingvistice | vezi | 10.08.2018 | |
Opțiunea pentru care optați în AIR nu prevede nici un cost pentru agenții economici care plasează pe piață produse alimentare? Dacă nu sunt costuri pentru ei, atunci cum va fi realizat impactul pozitivb „implementarea principiilor HACCP de către producătorii agroalimentari” indicat în AIR? Care este statistica ultimilor ani referitor la daunele aduse sănătătții populației din cauza produselor alimentare neconforme? Astfel, care ar fi anvergura problemei pe care încercați să o rezolvați prin adoptarea acestui act legislativ? De ce Vă limitați în analiza efectuată numai la numărul controalelor de tot felul? Pe de o parte statul declară ca va reduce numărul de controale efectuate asupra activității agenților economici ca să le amelioreze mediul de afaceri, iar pe de altă parte prezentăm numărul controalelor în creștere de la a. 2016 la a.2017 ca un avantaj? | vezi | Prodan-Sestacova Liubovi | 25.06.2018 |
Articolul 37. Referitor la consolidarea tenurilor, trebui de stipulat un macanizm de schimb sau vanzare de terenuri a proprietarilor, care au plecat din Moldova de mai multi ani si nimeni nu mai are contactele lor. Nu mai sunt neamuri in localitate. Pamantul este neprelucrat. Eventual poate fi o solutie prin decizie de judecata. La fel este si problema cu proprietari mostenitori, dar care nu au acte necesare. | vezi | Transport PLT | 10.04.2018 |
Corectați vă rog familia: "Vlad Ungurean - Director adjunct al Serviciului Piscicol” | vezi | 28.03.2018 | |
Для того, чтобы воздух был чище в Р. Молдове необходимо начинать с этого: "стационарные системы мониторинга выбросов в атмосферу токсичных газов при производстве стекла, кирпича, цемента, стали, при работе стационарных дизель-генераторов, крупных котельных установок и ТЭЦ," http://eco-intech.com/library/?ELEMENT_ID=360 | vezi | PANFIL iurie | 24.02.2018 |
Cui este adresată aceasta propunerea "R. Moldova își va propune să reducă cu 50% într-un deceniu emisiile de poluanți în aer"? R. Moldova are strategie 2020 de a reduce gaze cu efect de sera și energie cu 20%. Prin proiect UNIDO eu nu am putut să găsesc o întreprindere în R. Moldova care măcar să măsoară acestea indicatoare și eu nu vorbesc ca sa reducă ceva. Dacă ar fi implementat proiectul fără monitorizarea punctelor de emisii să fie bani aruncați în aer poluat. Fiecare instalație termoenergetica semnificativă (0,3 MW +) este obligată aibă gazoanalizator și sa transmită emisiile on-line la inspectoratul de mediu. Iurie PANFIL National Energy Efficiency Expert panfil.iurie@gmail.com tel.: + (373 22) 584380 gsm: + (373 69) 226690 | vezi | PANFIL iurie | 24.02.2018 |
Este un proiect foarte important, ce va avea un impact pozitiv considerabil in special pentru pacientii care au realmente nevoie de produsele derivate farmacologice pe baza canepii industriale, ce includ substante cu efect terapeutic ridicat precum CBD (canabidiol), ce se regasesc in canepa industriala. A se vedea - https://www.epilepsyresearch.org.uk/cannabidiol-show-success-in-dravet-syndrome/. Este nevoie in mod urgent de optimizarea cadrului legislativ, pentru permiterea cultivarii si exploatarii calitatilor terapeutice a canepii industriale. | vezi | Mahu Rodica | 09.02.2018 |
Sunt pentru a fi folosită în scopurile enumerate mai sus, însă foarte ușor chiar și acel cineva cu licență va face un comerț pentru alte categorii de a fi utilizat! | vezi | 02.02.2018 | |
Este un pas important pentru un stat agrar ca RM. Bunicii noștri făceau frânghi, textile, uleiuri, mâncare din această plantă. Cânepa are peste 200 de întrebuințări și este important ca RM să beneficieze din acestea. Distrugerea unei industrii din cauza unui război iluzoriu împotriva drogurilor este prostie curată, de care beneficiază cei care vor să fim săraci și manipulabili. | vezi | 02.02.2018 | |
Vă aducem la cunostință titlul proiectului nu corespunde cu materialele anexate, sau atașați materialele pentru Agenția de Mediu sau modificați titlul. | vezi | 01.12.2017 | |
este o eroare , corect 27.11.2008 | vezi | Malancea Nick | 26.10.2017 |
cum dew inteles HG 1325 din 27.11.2017 ? | vezi | Boghii Ivan Vasilii | 24.10.2017 |
Portalul a fost realizate cu sprijinul Programului USAID Conținutul paginii nu reflectă neapărat opinia Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau a Guvernului SUA. Serviciul electronic public "PARTICIP" se încadrează în strategia guvernamentală de implementare a guvernării electronice