Aliona Ursoi, consultant principal, Direcția coordonare politici și priorități, tel. 0 22 250 343
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
aliona.ursoi@gov.md
„Proiectul hotărârii Guvernului „Cu privire la cadrul național de planificare strategică și cerințele față de documentele de politici publice” a fost elaborat de Cancelaria de Stat în temeiul prevederilor alin. (3) al art. 24 din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative.
Actul normativ prevede aprobarea a 3 regulamente și anume:
Regulamentul privind cadrul național de planificare strategică (anexa nr.1), care stabilește principiile, procedurile și elementele cadrului național de planificare strategică cu descrierea proceselor în cadrul ciclului anual de planificare. Prevederile Regulamentului respectiv urmăresc: (1) raționalizarea procesului de planificare strategică; (2) optimizarea și eficientizarea efortului autorităților publice în elaborarea, implementarea, monitorizarea și evaluarea documentelor de politici; (3) îmbunătățirea calității documentelor de politici, (4) asigurarea coerenței între documentele de politici elaborate la toate nivelurile, (5) fortificarea legăturii dintre planificarea politicilor publice și procesul bugetar; (6) optimizarea procesului de monitorizare și evaluare a documentelor de politici; (7) asigurarea unui proces transparent și participativ pe parcursul întregului ciclu de politici publice.
Regulamentul privind procedurile de elaborare, aprobare, monitorizare și evaluare a documentelor de politici publice (anexa nr.2), care definește tipurile, structura și conținutul documentelor de politici și prezintă etapele de elaborare, aprobare, monitorizare și evaluare a documentelor de politici publice la nivelul autorităților administrației publice centrale. Spre deosebire de prevederile actualei HG nr.33/2007 (care prevede 4 tipuri de documente de politici fără a stabili o delimitare și ierarhizare clară între ele), noul Regulament instituie o nouă clasificare a documentelor de politici, și anume Strategiile sectoriale (elaborate/ajustate conform prevederilor Strategiei Naționale de Dezvoltare), Programele (pentru implementarea Strategiilor sectoriale) și Planurile de acțiuni (pentru implementarea Programelor), care permite ierarhizarea și asigurarea logicii în consecutivitatea elaborării acestora. De asemenea, sunt descrise detaliat etapele de elaborare a documentelor de politici (anexa la Regulament), procedura de aprobare, monitorizare și evaluare a acestora.
Regulamentul privind criteriile și procedurile de evaluare a conformității și calității proiectelor documentelor de politici publice (anexa nr.3) stabilește criterii și proceduri de evaluare a proiectelor documentelor de politici, care vor trebui respectate de ministere, alte autorități administrative centrale subordonate Guvernului, precum și de Cancelaria de Stat - conform rolului atribuit fiecărei instituții în procesul de elaborare a documentelor de politici.
Evaluarea proiectelor documentelor de politici conform criteriilor menționate se va realiza prin contrapunerea acestora unei liste de control (parte a Regulamentului), care a fost elaborată în corespundere cu recomandările Comisiei Europene, expuse în Ghidul pentru practicieni privind calitatea administrației publice”.