Valentina Veveriţa Tel.: 250 646 e-mail: valentina.veverita@mec.gov.md
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
valentina.veverita@mec.gov.md, presa@mec.gov.md
În Republica Moldova cu succes se implementează Proiectul promovarea eforturilor privind ajustările economice structurale (JNPGA), gestionat şi monitorizat de Unitatea de Implementare a Grantului Acordat de Guvernul Japoniei, creată pe lângă Ministerul Economiei în baza Hotărârii Guvernului Republicii Moldova nr. 896 din 25.08.2005. Proiectul JNPGA este integral finanţat din mijloacele de Grant cu titlu nerambursabil, acordate Guvernului Moldovei de către Guvernul Japoniei în temeiul Acordurilor semnate prin Notele de schimb din 09 martie 2005, 03 martie 2006, 05 martie 2007 şi 05 martie 2008.
Astfel, pentru fiecare solicitare de utilizare a mijloacelor Fondurilor Partenere, Guvernul Moldovei a asigurat Guvernul Japoniei că, orice taxe vamale, impozite interne şi alte obligaţii fiscale care ar putea fi aplicate în Republica Moldova la procurarea bunurilor şi serviciilor din mijloacele Fondurilor Partenere, nu se vor aplica.
Însă pe data de 28.12.2012, Guvernul Republicii Moldova a adoptat Hotărârea nr.1028, prin care au fost aprobate modificările şi completările ce se operează în anexele nr.1 şi nr.2 la Hotărârea Guvernului nr.246 din 8 aprilie 2010, prin care au fost excluse mijloacele Fondurilor Partenere şi circulante ale Programelor, care erau scutite de taxele vamale şi se impozitau cu TVA la cota zero, motivând aceasta prin lipsa bazei legale.
În acest caz, în care procurările din contul mijloacelor Fondurilor Partenere şi circulante nu beneficiază de regim facilitar fiscal/vamal: taxa pentru proceduri vamale, taxa vamală şi aplicarea cotei “zero” la TVA, vor fi suportate de beneficiarii Programelor la efectuarea procurării echipamentelor de producere, tehnicii şi utilajelor agricole şi vor constitui cheltuieli suplementare considerabile şi irecuperabile:
- beneficiarii nu vor obţine restituirea TVA la investiţii pe motivul că procurările sânt finanţate din contul bugetului public naţional;
- beneficiarii vor fi în incapacitatea de aplicare a normei de deducere a TVA pe motiv că Unităţile nu sânt plătitoare de TVA şi la comercializarea în leasing a utilajului nu eliberează facturi fiscale.
Acest impact al imposibilităţii deducerii în scopuri fiscale şi/sau recuperării cheltuielilor pentru plăţile TVA, inevitabil şi considerabil diminuează atractivitatea pentru agenţii economici de obţinere a finanţării în cadrul Programului.
Reieşind din cele expuse, considerăm drept soluţie de ameliorare a situaţiei create, modificarea Hotărârii Guvernului nr.246 din 8 aprilie 2010.