Persoane responsabile:Silviu Gîncu, Telefon de contact - 022 233351
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:sgincu@gmail.com
Metodologia cu privire la elaborarea și revizuirea calificărilor în învățământul profesional tehnic secundar, profesional tehnic postesecundar şi postesecundar nonterţiar sînt elaborate în baza Cadrului Național al Calificărilor din Republica Moldova (CNCRM), aprobat de Colegiul Ministerului Educaţiei (proces verbal nr. din 23 12.2010).
Cadrul Naţional al Calificărilor constituie un instrument unic ce stabileşte structura calificărilor sistemului de formare profesională din Republica Moldova și contribuie la recunoaşterea la nivel naţional şi internaţional a calificărilor dobîndite în cadrul sistemului de învăţămînt naţional formal, nonformal şi informal.
Cadrul Naţional al Calificărilor sprijină învăţarea pe tot parcursul vieţii şi asigură valorificarea şi utilizarea în mod corespunzător a finalităţilor de studiu dobîndite și reprezintă un mijloc de modernizare a sistemului de formare profesională, care necesită realizarea unor activităţi complexe, corelate cu cerinţele şi evoluţia pieţei muncii.
Cadrul Naţional al Calificărilor este elaborat în conformitate cu:
- prevederile Legii Învăţămîntului nr. 547-XIII din 21.04.1995 cu modificările şi completările ulterioare, Strategia naţională privind politicile de ocupare a forţei de muncă pe anii 2007-2015 (HG nr. 605 din 31.05.2007), alte acte normative ale RM;
- Acordul de Asociere Republica Moldova - Uniunea Europeană şi Prevederile Declaraţiei de la Bologna, Cadrul European al Calificărilor (EQF) în perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii, alte documente internaţionale.
Cadrul Național al Calificărilor din Republica Moldova, prin corelare cu Cadrul European al Calificărilor, stabileşte 8 niveluri ale calificărilor. Nivelurile 6-8 se obţin prin studii superiore de licență, masterat, doctorat, iar nivelurile 3-5, după cum urmează:
- nivelul 3 de calificare se asigură prin studii profesional tehnice secundare;
- nivelul 4 de calificare se asigură prin studii profesional tehnice postsecundare;
- nivelul 5 de calificare se obține prin studii profesional tehnice postsecundare nonterțiare.
Calificarea profesională este documentul elaborat în baza unui format tip, care descrie rezultatele învăţării în concordanţă cu cerinţele pieţei muncii, specificate în standardul ocupaţional/ standardele ocupaționale și în profilul ocupațional.
Elaborarea calificării profesionale trebuie fundamentată pe următoarele principii:
1. calificarea profesională reflectă nevoile pieţei muncii;
2. o persoana care deţine calificarea profesională are o perspectivă reală şi legală de angajare;
3. aplicarea acestor reguli nu trebuie să conducă la calificări profesionale care reflectă nevoile unei singure companii şi care nu oferă perspective de progres atât pe orizontală cât şi pe verticală pe piața muncii.
Avantajele dezvoltării calificărilor profesionale:
- asigurarea cooperării dintre instituțiile de învățămînt şi piaţa forţei de muncă;
- asigurarea transparenţei proceselor de planificare, evaluare şi recunoaştere al calificărilor;
- modernizarea sistemului de formare profesională.