În conformitate cu prevederile Legii nr. 239/ 2008 privind transparența în procesul decizional, Ministerul Afacerilor Interne, începând cu data de 20 iulie 2022, prezintă spre consultare și avizare repetată a proiectului de hotărâre a Guvernului cu privire la aprobarea proiectului de lege pentru modificarea unor acte normative (număr unic 388/MAI/2022). (Legea nr. 288/2016 privind funcționarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Legea nr. 320/2012 cu privire la activitatea Poliției și statutul polițistului, Legea nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar).
Proiectul a fost avizat de către ministerele interesate și Cancelaria de Stat și în conformitate cu pct. 201 din Regulamentul Guvernului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 610/2018 a fost expediat spre avizare repetată.
Scopul proiectului:
- eliminarea din uz a normelor privind utilizarea carnetelor de muncă;
- acordarea statutului permanent ale gradelor speciale ale angajaților IGSU;
- acordarea gradelor speciale primare și a gradului special următor, cu îndeplinirea unor condiții cumulative, condițiile de acordare a gradului special de comisar-șef/colonel al serviciului intern/colonel și perioadei de aflare într-un grad special;
- reglementarea statutului studenților din instituțiile de învățământ ale MAI prin atribuirea statutului de funcționar public cu statut special;
- condițiile de restituire de către funcționarul public cu statut special a cheltuielilor suportate pentru formarea inițială, precum și excepția de la norma propusă;
- uniformizarea cadrului legal existent prin modificarea normei cu privire la stabilirea pensiei funcționarului public cu statut special de către Ministerul Afacerilor Interne, care, la moment deja se realizează de către CNAS;
- obligarea funcționarului public cu statut special de a restitui valoare restantă a uniformei în cazul încetării raportului de serviciu pentru anumite cazuri dar și condițiile de port al uniformei personale după încetarea raportului de serviciu al veteranilor și pensionarilor MAI;
- sporirea securităţii poliţiştilor pentru a soma persoana fizică, inclusiv persoana cu funcție de răspundere să păstreze o distanță rezonabilă, conform normelor de intervenție profesională aprobate în acest sens, pentru securitatea sa personală sau a persoanelor terțe, precum și eliminarea obligației polițistului la adresarea unei persoane să se legitimeze în acest sens cu legitimaţia de serviciu, fapt care la fel ar fi o continuitate pentru asigurarea unor condiții de securitate pentru angajatul care îndeplinește atribuțiile de serviciu.
- modificarea redacțională a Anexei nr. 2 la Legea nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, prin completarea anexei cu denumirile gradelor speciale ale IGSU cu textul „al serviciului intern”, titlul complet al cărora nu se regăsește la moment.
Recomandările pe marginea proiectului de decizie supus consultării publice pot fi expediate până la data de 02 august 2022, în adresa persoanei responsabile de elaborarea proiectului, Oleg Grădinaru, ofițer principal al Direcției politici de personal și învățământ al MAI: numărul de telefon: 022 255-468, e-mail: oleg.gradinaru@mai.gov.md, sau pe adresa: mun. Chișinău, b-dul Ștefan cel Mare și Sfânt, nr. 75, Ministerul Afacerilor Interne, Direcția politici de personal și învățământ.