ADAUGĂ SAU RĂSPUNDE LA COMENTARIU

1800 caractere


Adauga un fisier (doc, docx,xls,xlsx, pptx, pdf) Maxim 2 MB

Irina Mutruc

01.02.2016, 19:37

Liceul Teoretic Republican "Ion Creanga" din Balti

Sugestii privind «Metodologia de evaluare a cadrelor didactice
din învățămintul primar și secundar»

1. Chestionarul pentru parinti
Obiectivitatea chestionării va fi foarte scăzută deoarece este influențat de:
-Incompetența psiho-pedagogică a părinților
-imposibilitatea părinților de a participa la chestionare deoarece majoritatea sunt plecați din țară
- Un instrument de ignorare a profesorilor exigenți sau începători.

2. Chestionarul pentru elevi Anexa 4.
1. Sugerăm revizuirea itemilor chestionarului dat fiind faptul că o bună parte din ei nu se referă la activitatea cadrului didactic dar la activitatea instituţiei.
3. Anexa 5
Este necesar de revăzut termenii pentru ciclul liceal 01 -15 mai, 16-30 mai, deoarece :
-Este perioada tezelor semestriale și suprapunerea acestor activități ar crea dificultăți în realizarea acestora.
4. Asa cum Consiliul de administrație nu participă de la început în procedura de evaluare a cadrelor didactice, nu poate de sinestătător să acorde calificativul anual final.
5. Art 14 al 16 de completat ,,Comisiile metodice împreună cu Consiliul de administrație a institiuției va discuta problema și va adopta decizia finală.”
6. Cap. V, Art 16 (2) de revăzut termenul de înregistrare a contestațiilor .
Propunem ca cererile pentru contestații să se depună în următoarele 3 zile lucrătoare după ședința Consiliului Profesoral.

7. STRUCTURA PORTOFOLIULUI PROFESIONAL
1. Proiecte didactice ale celor mai reuşite lecţii ( cîte unul pe semestru);
2. Proiecte a unităţilor de învăţare, inclusiv variante îmbunătăţite post-predare (unul pe an);
3. Materiale didactice complementare, elaborate şi aplicate la clasă ( cîte unul din fiecare semestru);
4. Proiecte ale celor mai bune activităţi extraşcolare implementate ( maximum 2 exemplare);
8. Compartimentul II. Mediul de învăţare
1. Caracteristica grupului de elevi a claselor în care desfăşoară activitatea didactică – a se exclude;
2. A exclude - Analiza unui articol/cărţi citite pe parcursul anului de studiu cu privire la managementul clasei de elevi – se discută subiectul la şedinţele comisiilor metodice şi cea a diriginţilor.
9. Compartimentul III. Procesul de predare-învăţare-evaluare
1. Fişe de analiză-sinteză a orelor asistate de către membrii echipei manageriale, cadre didactice, părinţi- părinţii nu sînt competenşi a face o analiză adecvată a orelor neavînd studii în domeniu.
- Analiza unei cărţi citite în domeniul de specialitate pe parcursul anului de studiu- a se exclude din motiv că sînt multe alte modalităţi de formare continuă şi alte instrumente de verificare.
- Copiile publicaţiilor realizate pe parcursul anului de studiu – publicarea articolelor ar trebui să fie opţională.
- Rezultate ale participării împreună cu elevii în diverse proiecte comunitare, proiecte de parteneriat sau acţiuni de voluntariat - din nou a specifica ca activitate opţională.

Concluzii :
1. Programul de evaluare internă este binevenit dar exagerat după volumul de lucru și documentele tip cerute, ceea ce va avea un impact negativ asupra calității activităţii cadrului didactic, el fiind preocupat de perfectarea documentelor;
2. Nu se pune accent pe rezultatele elevilor, ceea ce va avea ca consecință degradarea nivelului intelectual al elevilor dotați;
3. Evaluarea conform anexei 7, presupune un înalt grad de subiectivism, deoarece include discriptori dificil de măsurat;
4. Timpul propus spre analiză este foarte scurt : 2 zile, practic imposibil.
5. Metodologia nu prevede indicatori specifici profesorilor profilului Arte, Sport.

Dorotcaia Liceul Teoretic

01.02.2016, 18:33

Metodologia de evaluare propusă necesită o dăruire de sine fără de precedent a profesorului. Completînd perfect și realmente documentele preconizate in aceasta metodologie, cadrul didactic ar fi lipsit totalmente de timp pentru viața personală. Ar fi admisibilă o asemenea evaluare o dată la 5 ani, excluzînd procedura de confirmare a gradului didactic. Portofoliul cadrului didactic presupune elaborarea unui număr excesiv de documente. Propunem simplificarea conținutului portofoliului prin micșorarea numărului de proiecte; excluderea caracteristicii grupului de elevi; chestionarele pentru elevii claselor primare să fie excluse sau modificate în așa fel ca să fie accesibile pentru elevii claselor a IV; de revăzut chestionarele pentru părinți, deoarece ei nu sînt experți în domeniu, propunem excluderea punctelor 5, 8, 13, 14, 15, 16. Implementarea acestei Metodologii ar fi reușită doar în cazul micșorării șarjei didactice pînă la 12 ore.

Bas Vasile

01.02.2016, 12:20

Tot respectul fata de autori, dar consider ca e prea sofisticat! Atunci cind e sofisticat si volum mare realizarea se transforma in formalism.
Consider ca:
1. Trebuie de prelungit termenul de dezbateri publice cu cel putin 1 luna.
2. Cadrele didactice vor intocmi un raport de autoevaluare la finele anului de studii dupa un model bine gindit.
3. Administratia institutiei impreuna cu liderul sindical si sefii de catedra(in statutul institutiei scrie catedra metodica) vor analiza raportul si veridicitatea datelor si vor aprecia prin puncte datele prezentate in fisa de evaluare.

Carpinschi Sergiu

30.01.2016, 19:11

Acest proiect il consider GENIAL din punct de vedere teoretic si UTOPIC din punct de vedere practic. Tinind cont ca necesita un volum exagerat de munca cu documentatia, pedagogul va deveni: dactilograf, statist, contabil.
Propun ca evaluarea interna sa se efectuieze in baza unui raport de autoevaluare. Chestionarea parintilor si elevilor sa aiba loc doar in cazul unor plingeri, sesizari catre un anumit cadru didactic.
De ce oare perioada de dezbateri e atat de scurta?

Betisor Vadim

29.01.2016, 07:38

Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, mun. Bălți

DISCUȚII și CONSTATĂRI
Metodologia de evaluare a cadrelor didactice
din învățămîntul primar și secundar
(variantă pentru dezbateri publice)

Baza metodologică a acestui proiect este elaborată în baza documentelor și a normelor care regulamentează activitatea profesională a cadrului didactic – documente pe care profesorul le cunoaște și le aplică. Activitatea profesorului e supusă constant unui proces de evaluare cu instrumentar divers: comisii/consilii metodice, portofoliu profesional, interviu de performanță etc.
Aspectul nou al acestei Metodologii de evaluare, în varianta propusă, este la nivelul organizării, sistematizării mai transparente a sarcinilor pe care trebuie să și-le asume profesorul. Deci, Capitolul III Procedura de evaluare internă anuală a cadrelor didactice este elaborat în baza Registrului de dezvoltare profesională și a Regulamentului de atestare a cadrelor didactice.
Apreciem conceptul de organizare/reorganizare și desfășurare a evaluării cadrului didactic pe durată mai scurtă, un an, și prezentăm următoarele obiecții/ sugestii:
1. Considerăm că în formula propusă, cea a nomenculatorului, profesorul se pomenește dezarmat, lipsit de motivație, fiindcă proiectul propus dictează un șir de formalități (maculatură) care consumă în van enegiile profesorului. Propunem să se aplice această Metodologie pe anumite criterii. De exemplu: tinerii specialiști, profesorii care cer conferirea unui alt grad didactic;
2. Considerăm că Metodologia propusă presupune un număr excesiv de etape de evaluare a cadrelor didactice și implicarea persoanelor nespecialiști în domeniu;
3. Evaluarea internă a cadrului didactic să se efectueze în baza fișei de autoanaliză, a fișei postului și a Raportului de autoevaluare;
4. Fișele de autoevaluare de la o treaptă școlară la alta să difere, luînd în considerare specificul treptelor de școlarizare și finalitățile lor;
5. Perioada 01-30 mai este suprasolicitată cu activități instructiv-educative: testare națională, teze anuale, probe sumative, raporturi semestriale și anuale, susținerea examenelor de capacitate și BAC, susținerea rapoartelor de evaluare și a lucrărilor metodice a profesorilor care se atestează, ședințe cu părinții, careu de totalizare etc. Această agenda nu permite structurarea/ perfectarea actelor necesare cu ulterioara examinare, analiză și evaluare conform prezentei metodologii;
6. Membrii administrației (componența-4) nu reușesc să evalueze anual, calitativ și transparent, 109 de cadre didactice din instituție, respectînd toate etapele prezentei metodologii, avînd multiple atribuții funcționale;
7. Volumul excesiv de muncă pus în sarcină șefului de catedră, preconizat de evaluarea anuală internă, necesită efort, timp enorm și presupune o salarizare suplimentară.

Cu referire la structura portofoliului:
- Structura portofoliului să difere de la învățător la profesor;
- Proiectul didactic al celor mai reușite lecții să fie pentru treapta primară cîte unul în lună, la o singură disciplină;
- Instrumentele de evaluare formativă, sumativă să fie aplicate doar la evaluările semestriale;
- Să se excludă analiza articolului/ cărții citite pe parcursul anului cu privire la managementul clasei; dezbaterele de acest tip au loc la ședințele catedrelor și reuniunilor metodice;
- Să se excludă fișa de analiză-sinteză a orelor asistate de către părinți;
- Să se excludă reflecții profesionale proprii cu privire la aplicarea proiectelor didactice, deoarece este suficient raportul anual privind realizarea planului de dezvoltare profesională.


Cu referire la domeniul relația școală-familie-comunitate:
- Să fie exclus sau revăzut chestionarul pentru părinți și elevi – sfidează codul deontologic al profesorului;
- Nivelul de cultură al societății, baza materială, din care există și se menține profesorul în formă, nu ne permite deocamdată o asemenea colaborare cu părinții și elevii;
- Intrăm într-o zonă pentru care nu suntem pregătiți, de exemplu: profesorul ca să-și asigure zona de confort poate să acționeze pe placul elevilor sau al părinților. Există în instituțiile de învățămînt consilii, directori adjuncți care sunt responsabili de nivelul profesional al cadrelor didactice;
- Modelele preluate din străinătate se cer implementate cu toată baza lor materială și socială. Acest tip de chestionare se aplică în țările unde se investește în învățămînt, unde se respectă toate cerințele, de exemplu normele fiziologice, încărcătura teoretică, numărul de ore. Într-un sistem de învățămînt în care există la etapa de liceu doar 2-3 profiluri elevul nu se pot simți bine la școală, iar asta se răsfrînge și asupra relației profesor-elev-părinte.

CONCLUZII
Ne punem întrebarea: Odată ce comisia republicană a conferit sau confirmat gradul didactic, mai are rost evaluarea internă? Toată metodologia presupune timp, volum de acte, chestionare, fișe, rapoarte etc, Astfel axăm activitatea cadrului didactic nu pe realizarea procesului instructiv-educativ, ci pe oformări, completări, acumulări de maculatură în secolul tehnologiilor informațional-moderne.


Cadrele didactice din
Liceul Teoretic “Mihai Eminescu”

Portalul a fost realizate cu sprijinul Programului USAID Conținutul paginii nu reflectă neapărat opinia Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau a Guvernului SUA. Serviciul electronic public "PARTICIP" se încadrează în strategia guvernamentală de implementare a guvernării electronice