Ministerul Muncii și Protecției Sociale
| Comentarii | Etapa | Postat de | Data |
|---|---|---|---|
| Vă mulțumim pentru analiza atentă și pentru propunerile transmise privind proiectul de modificare a Regulamentului-cadru și a standardelor minime de calitate aprobate prin HG nr. 1034/2014. Apreciem contribuția dumneavoastră la procesul de consultare publică și disponibilitatea de a sprijini dezvoltarea cadrului normativ în domeniul îngrijirilor de lungă durată. Propunerile vor fi examinate în mod detaliat în cadrul procesului de definitivare a proiectului de hotărâre in modul stabilit de legislatie, inclusiv prin consultări cu partenerii si autoritățile responsabile. În măsura în care este posibil și justificat, acestea vor fi integrate în versiunea finală a proiectului. Vă mulțumim pentru colaborare și pentru implicarea în consolidarea sistemului de îngrijire la domiciliu. Rămânem deschiși dialogului și consultărilor tehnice ulterioare. | vezi | Oleg Barcari | 24.11.2025 |
| Mulțumim pentru comentarii! Vom include toate recomandările în tabelul de sinteză al proiectului. | vezi | Cucuta Valentin | 24.11.2025 |
| Vă mulțumim pentru sugestii! Vom include toate recomandările oferite în tabelul de sinteză al proiectului. | vezi | Cucuta Valentin | 24.11.2025 |
| Bună ziua! Mulțumim pentru comentariu. Recomandările dumneavoastră vor fi incluse în tabelul de sinteză al proiectului. | vezi | Cucuta Valentin | 24.11.2025 |
| Stimată echipă a Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Asociația Obștească Rețeaua prestatorilor de servicii de îngrijire la domiciliu transmite sugestii privind proiectul de modificare a Regulamentului-cadru și a standardelor minime de calitate (HG 1034/2014). Salutăm actualizarea cadrului normativ și abordarea centrată pe persoană, în spiritul dezvoltării îngrijirilor de lungă durată. Considerăm esențială recunoașterea rolului APL ca actori principali ai serviciilor comunitare, precum și includerea prestatorilor privați acreditați ca parteneri reali în furnizarea îngrijirii, în linie cu practicile europene. 1. Pct. 51 — Finanțarea Serviciului Propunem includerea expresă a bugetelor APL, a granturilor/donațiilor și a contribuțiilor beneficiarilor, precum și clarificarea posibilității de finanțare a serviciilor administrate sau contractate de la prestatori publici sau privați acreditați. Aceasta reflectă modelele reale de cofinanțare și întărește responsabilitatea APL. 2. Standardul 4 — Spațiul pentru personal administrativ Solicităm ca textul să prevadă explicit că sediul poate aparține APL sau unui prestator privat acreditat, asigurând tratament nediscriminatoriu și continuitatea serviciilor. 3. Anexa privind descrierea serviciilor Propunem păstrarea unei anexe actualizate care să descrie clar tipurile de servicii de îngrijire la domiciliu, pentru a asigura transparență, aplicare unitară și informare corectă a beneficiarilor. Rugăm examinarea acestor propuneri în procesul de consultare publică. Rămânem disponibili pentru discuții tehnice. Cu stimă, AO Rețeaua prestatorilor de servicii de îngrijire la domiciliu | vezi | Ana Pricop | 24.11.2025 |
| Vă mulțumim pentru propunerea Dvs. Această propunere va fi inclusă în tabelul de sinteză a Proiectul hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Serviciului social „Locuința socială asistată” și a Standardelor minime de calitate. Prin urmare, propunerea va fi analizată în mod corespunzător, în vederea îmbunătățirii Proiectului menționat. | vezi | Evelina Miron | 20.11.2025 |
| La Capitolul IV, Secțiunea a 3-a se referă la Planul individualizat de servicii al beneficiarului. Analizând proiectul în speța Planului individualizat, acesta nu conține un termen- limită pentru elaborare după admiterea beneficiarului, frecvența actualizării, responsabilitățile fiecărui specialist în proces, precum și participarea obligatorie a beneficiarului/reprezentantului legal la elaborarea Planului individualizat, respectiv, lipsa acestor detalieri, va genera confuzii în implementare. Astfel, se recomandă a prevedea reglementări conform obiecției invocate supra. | vezi | Neamtu Ghenadie | 20.11.2025 |
| Proiectul actului normativ, nu conține criterii suplimentare de acces sau mecanisme de prioritizare pentru cazurile cu risc înalt în care se află beneficiarii. În acest context, se propune reglementarea unor criterii clare de prioritate și stabilirea explicită a situațiilor în care beneficiarii pot cumula alte servicii sociale. | vezi | Neamtu Ghenadie | 20.11.2025 |
| Analizând proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 569/2013 cu privire la aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea Centrului de zi pentru persoane vârstnice și a standardelor minime de calitate vin cu următoarele propuneri și recomandări. 1. La pct. 13 racordat la pct. 35, din proiectul Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea Serviciului social „Centrul de zi pentru persoane vârstnice”, autorul menționează că Beneficiari ai Centrului sunt admiși conform criteriilor de eligibilitate prevăzuți din Anexa nr. 1 la Regulamentul-cadru. Analizând anexa nr. 1 la Regulamentul-cadru, la care face referire autorul proiectului, aceasta reglementează „Dosarul personal al beneficiarului”, dar nu se referă la criteriile de eligibilitate. Astfel se propune a stabili expres în proiect care sunt Criteriile de eligibilitate, în baza cărora sunt admiși beneficiarii în Centru: vârstă, grad de dependență, absența familiei/îngrijitorilor, risc de abuz etc.. | vezi | Neamtu Ghenadie | 20.11.2025 |
| În rezultatul analizei proiectului hotărârii Guvernului pentru aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la organizarea şi funcționarea Serviciului social „Locuință socială asistată” și a Standardelor minime de calitate, venim cu următoarele comentarii: - Pentru beneficiarii acestui serviciu, asistența psihologică este esențială; astfel, la serviciile prestate putem include și suportul psihologic; - Reieșind din comentariul anterior, dosarul beneficiarului ar trebui să conțină și un raport psihologic. | vezi | Stoianova-Lupu Tatiana | 20.11.2025 |
| Cu referire la comentariul din data 04.10.2025 a dlui Ruslan Postica, informăm că propunerea acestuia a fost acceptată și proiectul a fost revizuit. | vezi | Scurtu Ana | 04.11.2025 |
| Punctul 1.4., care modifică punctul 5 lit. c) al HG nr. 1361/2005, substituind cuvintele „după un anumit interval de timp” cu „în termen de un an”, ridică serioase semne de întrebare. Consider că legătura de cauzalitate trebuie stabilită prin expertiza medico-legală, nu printr-o limitare formală prevăzută de lege. Din experiența personală (peste 70 de accidente de muncă cercetate, în calitate de expert judiciar), am constatat cazuri în care victimele au supraviețuit mai mult de un an, în condiții de tratament complex, dar ulterior au decedat din cauza leziunilor suferite. În astfel de situații, modificarea propusă ar priva familiile de drepturile legale, ceea ce ar fi contrar principiilor protecției sociale. Dacă facem o paralelă cu bolile profesionale – în Republica Moldova, în perioada 2020–2024, au fost constatate oficial doar patru cazuri (date documentate), ceea ce ridică semne de întrebare asupra gradului real de raportare. O eventuală limitare de „un an” ar putea conduce la excluderea unor cazuri mortale cauzate de boli profesionale sau de evoluții medicale lente, deși legătura de cauzalitate este certă. Mai mult, în nota de fundamentare nu este prezentată nicio justificare privind necesitatea modificării punctului 5 lit. c). Prin urmare, vă adresez întrebarea legitimă: Care este oportunitatea reală a substituției termenului „după un anumit interval de timp” cu expresia „în termen de un an” în definiția accidentului mortal? | vezi | Postica Ruslan | 04.10.2025 |
| Bună ziua, Dat fiind faptul că actele de control a ISM cad sub incidența art. 425 alin. (6`4) a Codului Contravențional și art. 93 alin. (10) a Codului de Procedură Penală - PROBE, consider că este oportun și relevant de a introduce în listele de verificare mențiune privind răspunderea pentru încălcarea prevederilor art. 312 şi 315 din Codul Penal. Concomitent, la art. 9 alin. (2) a Legii nr. 140/2001, de exclus textul „..în modul stabilit de legislație”, de introdus, după textul „… poartă răspundere”: „conform art. 312 și 315 a Codului Penal”. Totodată: Ca și sugestie, completați art. 9 alin. (1) a Legii 140/2001, cu următoare literă: e`1) Inspectorul de muncă are obligația să se abțină de la efectuarea activităților de control ori de la participarea la proceduri administrative sau decizionale în cazul în care există temeiuri de recuzare sau suspiciuni rezonabile privind existența unui conflict de interese, a unei incompatibilități sau a unei relații care poate afecta imparțialitatea exercitării atribuțiilor de serviciu. | vezi | Postica Ruslan | 06.06.2025 |
| Stimate domnule Plugaru, MMPS a analizat comentariul dvs și vine cu următoarele clarificări. Modificările propuse prevăd o îmbunătățire a condițiilor de salarizare printr-un sistem mai echitabil și sustenabil și în consecință menținerea și atragerea prin motivare salarială (financiară) a controlorilor de trafic aerian. În acest sens, potrivit prevederilor proiectului se propune la Anexa nr. 4 a Hotărârii, compartimentul III, introducerea unui nou punct 3.4, care stabilește un interval salarial de 21.780 - 34.965 MDL pentru personalul implicat în dirijarea traficului aerian. Mai mult decît atît, este important să subliniem că a fost inclusă o nouă măsură salarială: majorarea cuantumului salariului suplimentar plătit din fondul de salarizare până la 150% de la 100% în prezent pentru controlorii de trafic aerian. Prin această abordare se permite o flexibilitate în stabilirea salariului, luând în considerare performanța și experiența. | vezi | Lilia Gărnăuțan | 01.04.2025 |
| Prin acestă modificare nu doar ca reduceti salariul controlorilor de trafic aerian, dar si intenționat diminuati importanta acestei meserii prin reducecere coeficientului de complexitate. La moment coeficientul tarifar la calculul salariului CTA CAT1 este de 6.6, cu salariul minim pe economie de 5500, un CTA CTA 1 ar trebuie sa aiba un salatiu de functie de 36300 MDL, fara nici un coeficient de complexitatea, insa cu aplicare corecta si bine meritata a coeficientului de complexitate 1.5 ar fi un salariu de functie de 54450 MDL. Si cu aceasta modificare reduceți salariul de functie al unui CTA intre 21780 - 34964. Chiar daca se va aplica coeficientul incorect si ne just, si rusinos de 1.2 salariu de functie ar fi 41950MDL. Deci acesta schimbare este in detrimentul controlorilor de trafic aerian din Republica Moldova. | vezi | Dorin Plugaru | 29.03.2025 |
| Bună ziua, stimate dle Ruslan Postica, Mulțumim pentru comentariu și implicare. Ținem să vă aducem la cunoștință că, cadrul normativ național la etapa actuală nu reglementează munca prin agent de muncă temporară, în context Ministerul Muncii și Protecției Sociale a anunțat inițierea elaborării unui proiect de act normativ în acest sens, în scopul transpunerii Directivei 2008/104/CE privind munca prin agent de muncă temporară și Directivei 91/383/CEE de completare a măsurilor destinate să promoveze îmbunătățirea securității și sănătății la locul de muncă în cazul lucrătorilor care au un raport de muncă pe durată determinată sau un raport de muncă temporară. Ulterior, după draftarea acestuia, proiectul va fi plasat pe particip.gov.md pentru consultare. Cu respect, Echipa Ministerului Muncii și Protecției Sociale | vezi | Onica Marina | 20.03.2025 |
| Bună ziua, stimate dle Ruslan Postica, Mulțumim pentru comentariu și implicare. Ținem să vă aducem la cunoștință că, cadrul normativ național la etapa actuală nu reglementează munca prin agent de muncă temporară, în context Ministerul Muncii și Protecției Sociale a anunțat inițierea elaborării unui proiect de act normativ în acest sens, în scopul transpunerii Directivei 2008/104/CE privind munca prin agent de muncă temporară și Directivei 91/383/CEE de completare a măsurilor destinate să promoveze îmbunătățirea securității și sănătății la locul de muncă în cazul lucrătorilor care au un raport de muncă pe durată determinată sau un raport de muncă temporară. Ulterior, după draftarea acestuia, proiectul va fi plasat pe particip.gov.md pentru consultare. Cu respect, Echipa Ministerului Muncii și Protecției Sociale | vezi | Onica Marina | 19.03.2025 |
| Bună ziua, 1) Codul Muncii nu prevede așa noțiune ca „agent de muncă temporară”. 2) Particularitățile care definesc salariatul/angajatul ca agent de muncă temporară, este prevăzut la art. 54 și 55 a Codului Muncii. 3) Indiferent de durata contractului de muncă (determinată sau nedeterminată), acesta este încheiat în condițiile art. 49 a Codului Muncii, unde îi sunt aduse la cunoștință inclusiv riscurile specifice funcției (lit. f) ). 4) art. 3 a Legii SSM nr.186/2008, reglementează explicit asupra cui se răsfrâng prevederile legii privind securitatea și sănătatea în muncă, inclusiv lucrătorilor (alin. 2 lit. b) ), care pot fi angajați, în conformitate cu Codul Muncii, atât pe perioadă determinată cât și nedeterminată. 5) Varianta actuală normativă nu face diferență de tratament dintre un angajat/salariat cu CIM pe durată determinată cu unul pe o durată nedeterminată. poate ar fi cazul să plasați proiectul de act normativ ca să cunoaștem concret în care act normativ doriți să interveniți cu modificări. | vezi | Postica Ruslan | 18.03.2025 |
| Compensarea diferenței de preț pentru consumul gazelor naturale consumatorilor casnici este reglementată prin Legea nr. 192/2021 privind compensarea diferenței de preț pentru consumul gazelor naturale/energiei termice în perioada rece a anului și prin Ordinul MMPS și MF nr. 15/2021 (se anexează). Proiectul de modificare a Regulamentului, aprobat prin Ordinul MMPS și MF nr. 15/2021 este elaborat în contextul operării modificărilor la Legea nr. 192/2021 prin Legea nr. 5 din 21.01.2022 (se anexează), care vizează doar consumatorii casnici de energie termică, pentru consumatorii casnici de gaze naturale fiind păstrată formula adoptată prin Legea nr. 192 la data de 25.11.2021. Pentru mai multe detalii contactați persoana responsabilă de proiect indicată în anunț. | vezi | Onofrei Luminița | 28.01.2022 |
Portalul a fost realizate cu sprijinul Programului USAID Conținutul paginii nu reflectă neapărat opinia Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau a Guvernului SUA. Serviciul electronic public "PARTICIP" se încadrează în strategia guvernamentală de implementare a guvernării electronice