Guzun Elena
Strategia de susţinere a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020 (în continuare – Strategia) şi Planul de acţiuni de realizare a acesteia pentru anii 2012-2014, oferă cadrul de politici pe termen lung şi mediu privind dezvoltarea întreprinderilor micro, mici şi mijlocii (în continuare – IMM-uri) din Republica Moldova în contextul trecerii de la modelul de dezvoltare economică bazat pe consum la o nouă paradigmă - orientată spre exporturi, investiţii şi inovaţii, a dezideratului politic de integrare Europeană şi a tendinţelor economice mondiale.
Prezenta Strategie, a fost elaborată în concordanţă cu Programul de activitate al Guvernului „Integrarea Europeană: Libertate, Democraţie, Bunăstare”, care oferă cadrul de politici de guvernare a Republicii Moldova pentru perioada 2011-2014, alte documente de planificare strategică sectoriale şi documentele de politici semnate cu partenerii de dezvoltare.
Adoptarea Strategiei este bazată pe necesitatea asigurării unei continuităţi în procesul de elaborare şi implementare a politicilor pentru IMM-uri, din următoarele considerente:
- Strategia de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2006-2008 şi Programul de Stat de Susţinere a Dezvoltării IMM-urilor pentru anii 2009-2011 sunt expirate;
- Recomandările rezultate din procesul de negocieri asupra Acordului European de Asociere RM-UE şi a Zonei de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător al acestuia vizând politicile antreprenoriale;
- Recomandările studiului „Încurajarea Dezvoltării Sectorului IMM” parvenit din partea OECD în vederea susţinerii dezvoltării unui sector competitiv al IMM-urilor.
Principiile pentru noul cadru de politici pentru dezvoltarea IMM-urilor, urmează să realizeze următoarele priorităţi:
- armonizarea cu politicile UE pentru dezvoltarea sectorului IMM („Small Business Act” pentru Europa, Europa 2020 – o Strategie pentru creşterea economică inteligentă, sustenabilă şi incluzivă);
- racordarea politicilor la necesităţile prioritare şi strategice ale IMM-urilor identificate prin consultări publice-private şi parteneriat şi rezultate din fluctuaţiile curente macroeconomice;
- dezvoltarea politicilor IMM-urilor, luând în consideraţie natura complexă, multisectorială şi multidimensională a acestora.
Strategia îşi concentrează atenţia asupra celui mai mare segment de afaceri din Moldova, instrumentele şi sprijinul căreia au fost concepute pentru a asigura în mod integral activităţile IMM-urilor, a formula o viziune clară asupra dezvoltării acestora, orientate spre eficientizarea procesului de producere, marketingului, sporirea competitivităţii produselor şi serviciilor, însuşirea noilor procese de producere.
Prezenta Strategie se bazează pe valorile şi principiile businessului contemporan, este dictată de necesitatea şi fermitatea participării întreprinderilor mici şi mijlocii la procesul de redresare a economiei Republicii Moldova şi este rezultatul numeroaselor consultări cu societatea civilă şi a recomandărilor partenerilor de dezvoltare.