Notă Informativă
la Proiectul Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova privind aprobarea Reglementării tehnice „Benzină pentru automobile. Cerinţe de calitate şi securitate"
Proiectul prezentei Reglementări tehnice a fost elaborat în condiţiile aplicării voluntare a standardelor, conform art. 20 alin. (1) şi (2) ale Legii nr. 590-XIII din 22.09.1995 cu privire la standardizare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr. 11-12, art. 116).
Prezenta Reglementare tehnică stabileşte condiţiile pentru plasarea pe piaţa internă a benzinei fără plumb destinate autovehiculelor echipate să funcţioneze cu acest tip de carburant (în continuare – benzină auto) din poziţiile tarifare 2710 11 410, 2710 11 450, 27 10 11 490 din Nomenclatorul mărfurilor al Republicii Moldova.
La momentul actual, în Republica Moldova, cerinţele de calitate şi securitate pentru benzina auto sunt stabilite în standardele naţionale SM GOST R 51105:2005 „Combustibil pentru motoare cu ardere internă. Benzină neetilată. Condiţii tehnice”, GOST 2084-77 “Benzină pentru automobile. Condiţii tehnice” şi SM 226:2002 „Benzina auto utilizată în Republica Moldova. Condiţii pentru evaluarea conformităţii”.
Standardul naţional SM 226:2002 stabileşte mărcile şi cerinţele tehnice principale determinate pentru benzina auto, utilizată în Republica Moldova, aplicate în scopurile certificării şi controlului calităţii benzinei auto.
În condiţiile Legii nr. 422-XVI din 22.12.2006 privind securitatea generală a produselor, pentru a asigura corespunderea benzinei auto cerinţei generale de securitate, luînd în considerare lipsa unui act normativ specific cerinţelor tehnice obligatorii pentru benzina auto, s-a luat decizia pentru elaborarea Reglementării tehnice aplicabile cerinţelor de calitate şi securitate a benzinei auto.
Aprobarea proiectului Reglementării tehnice în cauză va contribui la asigurarea sănătăţii publice, securităţii naţionale şi protecţiei mediului înconjurător, protecţiei intereselor consumatorilor, inclusiv prevenirea practicilor care induc în eroare consumatorii în ceea ce priveşte compoziţia, destinaţia, calitatea şi inofensivitatea benzinei auto.
Proiectul Reglementării tehnice în cauză transpune în legislaţia tehnică naţională prevederile Directivei 2003/17/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, care modifică Directiva 98/70/CE privind calitatea benzinei şi motorinei.
Reducerea conţinutului de sulf din benzină a fost identificată ca un obiectiv principal al prezentului proiect de Reglementare tehnică.
Mărcile (tipurile) de benzină auto, inclusiv şi caracteristicile fizico-chimice şi de exploatare pentru acestea, au fost stabilite în conformitate cu standardul european EN 228:2004 „Carburanţi pentru automobile. Benzine fără plumb. Cerinţe şi metode de încercări”.
Încercările efectuate în scopul certificării conformităţii şi supravegherii pieţei vor fi efectuate în conformitate cu metodele de încercări specificate în reglementarea tehnică şi standardele naţionale în vigoare.
------------