Alexandru Roşioru, Serviciul eTransformare, e-mail: alexandru.rosioru@ms.gov.md tel. 022-26-88-05
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
ana.niculita@ms.gov.md
Îmbunătățirea calității serviciilor medicale și sănătății publice sunt o prioritate primordială pentru Guvernu Republicii Moldova. Nevoia de schimbare a situaţiei actuale în privinţa serviciilor medicale și sănătății publice au la baza angajamentele şi strategiile guvernamentale, cerinţe determinate de piaţa serviciilor medicale şi nevoile populaţiei, trendul internaţional, solicitările de eficientizare competitivă, oportunităţile prezente şi garanţiile reprezentate de organisme cu renume international. Una din oportunitățile de reformă în domeniul serviciilor de sănătate îl oferă utilizarea tehnologiilor informatice .
Serviciile electronice din domeniul îngrijirii sănătăţii, denumite generic eSănătate (eHealth), reprezintă rezultatul aplicării tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor în întreaga gamă de funcţii legate de sectorul sănătăţii. Aceste servicii sunt menite de a satisface cerinţele cetăţenilor, pacienţilor, cadrelor medicale (medici, dentişti, farmacişti, biologi, asistenţi, infirmiere, manageri, etc.) şi organizaţiilor furnizoare de asistenţă medicală (spitale, policlinici, dispensare, cabinete medicale, farmacii, laboratoare, companii de asigurări, etc.), publice şi private, precum şi autorităţilor şi factorilor de decizie politică implicaţi în domeniu. Introducerea serviciilor electronice în domeniul îngrijirii sănătăţii reprezintă un proces ce poate fi complex şi de durată, dar beneficiile – servicii mai bune la costuri mai mici – justifică eforturile.
e-Sănătatea este o investiţie inteligentă în sectorul sănătăţii, prin utilizarea domeniului Tehnologiilor Informaţiei şi Comunicaţiilor (TIC), ce permite modificări şi îmbunătăţiri în practicile clinice cît la nivel operaţional, atît şi la nivel managerial, în scopul de a asigura beneficii directe şi indirecte pentru sectorul sănătăţii, pacienţi şi mediul de afaceri.
Scopul general al strategiei pentru eSănătate urmărește să sprijine obiectivele strategice ale Ministerului Sănătății într-un mod care este cuprinzător, pragmatic și inovator. Acesta urmărește să sprijine prioritățile pe termen mediu ale sectorului sănătății publice, deschide calea pentru cerințele viitoare din sectorul public eSănătate, și de a pune bazele pentru integrarea în viitor și coordonarea tuturor inițiativelor de tipul eSănătate din țară (atât în sectorul public și sectorul privat).
Strategia eSănătate se axează pe 3 direcţii de bază de dezvoltare (piloni) :
Primul pilon reprezintă obiectivele şi acţiunile necesare pentru creşterea numărului şi calităţii serviciilor de sănătate a populaţiei.
Al doilea pilon, managementul şi guvenanţa se referă la toate măsurile pentru gestionarea şi administrarea sectorului de sănătate. Acesta include instrumente, sisteme, competenţe, proceduri şi resurse necesare pentru furnizarea serviciilor eficient şi calitativ.
Al treilea pilon reprezintă infrastructura, care serveşte ca bază pentru nivelurile superioare. Acesta include sisteme de informare, baze de date, infrastructurile de comunicaţii, registre, hardware şi securitatea datelor pe care sectorul sistemelor de informare şi servicii de sănătate sunt create şi oferite utilizatorilor săi, cum ar fi societatea, lucrătorii din sectorul de sănătate şi de alte organisme guvernamentale.
În scopul definitivării proiectului Hotărîrii de Guvern privind aprobarea Strategiei naționale de eSănătate 2020, Ministerul Sănătăţii solicită expunerea de sugestii pe marginea proiectului nominalizat.