Persoane responsabile:Dascaliuc Liliana
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:Email: liliana.dascaliuc@madrm.gov.md
Notă informativă
la proiectul legii pentru modificarea Legii viei și vinului nr. 57/2006
Denumirea autorului și, după caz, a participanților la elaborarea proiectului
Proiectul de lege menționat supra este elaborat de către Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului.
Condițiile ce au impus elaborarea proiectului și finalitățile urmărite
Proiectul a fost elaborat întru implementarea deciziilor expuse în Hotărârea Curții de Conturi nr. 57 din 24 octombrie 2019 cu privire la Raportul auditului conformității gestionării mijloacelor Fondului Viei și Vinului.
Adițional, evocăm că, despre acțiunile întreprinse de către Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului în vederea executării recomandărilor Curții de Conturi, a sesizat și Comisia parlamentară de control al finanțelor publice, prin raportul său CFP-7 nr.16 din 06.02.2020.
Mai mult, prin Hotărârea Comisiei parlamentare de control menționate, s-a dispus expres în sarcina Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, revizuirea cadrului regulator relevant, aferent activității Oficiului Național al Viei și Vinului precum și gestionării Fondului Viei și Vinului, cu întreprinderea măsurilor urgente de ajustare/armonizare a prevederilor acestuia, întru asigurarea gestionării conforme a resurselor alocate Fondului Viei și Vinului și a cheltuielilor efectuate din respectivul Fond.
Întru realizarea celor prescrise, se impune elaborarea prezentului proiect de act normativ, al cărui scop constă în eliminarea neclarităților legate de formarea și gestionarea bugetului Oficiului Național al Viei și Vinului și al Fondului Viei și Vinului, care permit, la moment, existența unor neajunsuri și erori.
Drept consecință, se dorește ca implementarea normelor propuse să asigure claritate și să sporească eficiența și eficacitatea gestionării mijloacelor alocate în Fondul Viei și Vinului, în vederea atingerii obiectivelor propuse întru realizarea politicii statului în sectorul vitivinicol, de asigurare a dezvoltării durabile a acestuia.
Deoarece proiectul de act normativ impune anumite reguli și proceduri agenților economici, prin prisma prevederilor art. 25 al Legii nr.100/2017 privind actele normative și ale Legii nr. 235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activității de întreprinzător, analiza impactului de reglementare dar și proiectul propriu zis au fost supuse expertizei de către Grupul de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activității de întreprinzător.
Principalele prevederi, locul actului în sistemul de acte normative, evidențierea elementelor noi Prin intermediul proiectului se propun următoarele prevederi: 1. Cu referire la modificarea art. 32 al Legii nr. 57/2006: se acordă Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului competența privind aprobarea, de rând cu structura şi efectivul-limită ale Oficiului Naţional al Viei şi Vinului, a schemei de încadrare a acestuia, ceea ce va asigura o mai bună coordonare și transparență a managementului intern al Oficiului, de fapt competență atribuită prin pct. 3 al Statutului Oficiului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 725/2013 cu privire la Oficiul Naţional al Viei şi Vinului; reieșind din funcțiile MADRM și competențele acestuia conferite de Legea nr. 98/2012 și alte acte normative, se propune abrogarea literei i) ca fiind o activitate improprie ministerului;
2
propunerile operate la literele h) și k) poartă caracter redacțional și de concretizare, reieșind din cele mai recente acte normative adoptate (Legea nr. 100/2017 privind actele normative, care definește termenul generic de „act normativ”); reieșind din faptul că, potrivit studiilor și cercetărilor științifice în domeniul vitivinicol, produsele vitivinicole aromatizate constituie o categorie distinctă a acestora, se propune completarea lit. j) a acestui articol, precum și a alin. (4) al art. 321, prin înserarea produselor vitivinicole aromatizate în categoria produselor asupra cărora se vor răsfrânge normele Legii viei şi vinului nr. 57/2006. 2. Privind modificările propuse la art. 321: se dispune expres că, Instituția publică „Oficiul Național al Viei și Vinului” deține autonomie financiară. De altfel, respectivele norme sunt deja aplicate de la momentul înființării acestei instituții publice, autonomia financiară fiind atribuită prin intermediul pct. 2 al Statutului Oficiului, aprobat prin HG nr. 725/2013. 3. Modificările operate la art. 322 alin. (2) se propun în scopul evitării aplicării neuniforme a termenului „buget” cu stipularea expresă că bugetul respectiv, aprobat de către Consiliul de coordonare al Oficiului, include inclusiv bugetul la capitolul cheltuieli. Considerăm că, aprobarea de către Consiliu a bugetului inclusiv la capitolul cheltuieli va asigura transparență și previzibilitate cheltuielilor ce vor fi efectuate de către Oficiu. În context menționăm că, asigurarea unei gestionări previzibile a bugetului Oficiului este remarcată și în Raportul aprobat prin Hotărârea Curții de Conturi nr. 57/2019. De remarcat că, procedura respectivă urmează să-și găsească reflectare și în actele normative ce reglementează detaliat activitatea internă a Instituției Publice „Oficiul Național al Viei și Vinului” și a Consiliului de coordonare a acestuia, ținând cont că, aprobarea mărimii și alocarea per activități a bugetului anual al Oficiului și a planului de implementare a bugetului de cheltuieli și venituri, este în competența Consiliului de Coordonare. În același context, se propune ca și Raportul anual de activitate a Oficiului să fie aprobat de către Consiliul de coordonare. În scopul asigurării unui proces reprezentativ de adoptare a deciziilor Consiliului de Coordonare al Oficiului, se propune modificarea componenței acestuia, prin operarea amendamentelor la art. 322 alineatul (3), prin intermediul cărora textul „3 reprezentați ai Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, din care un reprezentant este angajat al Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale se substituie cu cuvintele „3 angajați ai Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului”, iar textul „Asociația Producătorilor de Vinuri cu Indicație Geografică Protejată „Bălți” se substituie cu cuvintele „Uniunea Micilor Producători de Vinuri „Dionysos”. Deci, în componența Consiliului se propun angajați ai ministerului și nu reprezentanți pentru a nu avea careva neînțelegeri iar membrii să reprezinte poziția ministerului (statului) dar nu al mediului asociativ, iar, delegatul Asociației Producătorilor de Vinuri cu Indicație Geografică Protejată „Bălți” din considerentul că, respectiva asociație nu a fost constituită, prin urmare nu este reprezentativă în cadrul Consiliului să fie substituit cu membrul delegat al Uniunea Micilor Producători de Vinuri „Dionysos”. Uniunea Micilor Producători de Vinuri „Dionysos” entitate reprezentativă în domeniul asociativ corespunzător, precum și din considerentul că membrii acesteia sunt implicați plenar atât în procedurile comerciale cât și de promovare a produselor vitivinicole, aportul acestora fiind, în ultimul timp, unul considerabil. Mai mult, această propunere este înaintată din considerentul că industria vitivinicolă cuprinde un număr mare de mici deținători de podgorii, interesele de dezvoltare ale cărora necesită a fi reprezentate.
3
Actualmente, cca 30% din vița de vie cu struguri pentru vin din Moldova este deținută de aprox. 32 mii gospodării țărănești sau gospodării individuale. Aceștia sunt, anual, supuși dificultăților de valorificare a producției proprii. Obiectivul de dezvoltare a acestor mici antreprenori din domeniul vitivinicol este captarea unei valori mai înalte la produsul lor. Uniunea Micilor Producători de Vinuri „Dionysos” este fondată din 2010, membrii săi fiind „mici producători de vinuri” conform definiției stipulată de Legea viei și vinului. 4. În scopul transparentizării și concretizării termenilor inserați în lege, se propune modificarea art. 323, alin. (3) care propune substituirea cuvintelor „producătorilor de produse vitivinicole” cu cuvântul „contribuabililor”. La fel, pentru o bună gestionare a Fondului Viei și Vinului, precum și în scopul transparentizării mecanismului actual de gestionare, calculare, încasare şi evidență a contribuțiilor în Fondul Viei și Vinului, se propune modificarea art. 323, alineatele (3)-(7): - la alineatul (3) se propune ca litera b) să fie expusă cu un nou cuprins, ce va determina cu certitudine modul și mărimea alocațiilor din bugetul de stat ce constituie un izvor de formare a resurselor Fondului; - cu referire la modificarea alineatului (4), pentru o specificare mai clară a subiectelor ce dețin calitatea de contribuabili ai contribuțiilor obligatorii în Fondul Viei și Vinului se propune expunerea acestuia într-o nouă redacție. La prima vedere ar părea că alineatul (4), se completează cu o categorie nouă de contribuabili „exportatorii de struguri proaspeți sau zdrobiți de soiuri pentru vin, precum și de toate categoriile de must”. De facto, această categorie se regăsește în legea actuală, doar că la art. 323, alin. (5), lit. b) „Cuantumurile contribuțiilor”. Faptul că această categorie de contribuabili nu se regăsește și în alin. (4) din acest articol al legii este o omitere a legiuitorului și prin acest proiect ne propunem corectarea respectivei. Totodată, este de menționat că, în legea în vigoare este prevăzută achitarea pentru „o tonă de struguri comercializați”, nu este specificat comercializat pe piața externă sau la export. Deci, reiese că, indiferent de piață (internă, externă), agenții economici ce comercializează struguri trebuie să achite contribuția obligatorie în Fond. Scopul creării Fondului viei și vinului a fost de a acumula surse financiare achitate la unitatea de produs ce formează sectorul vitivinicol – întregul ciclu tehnologic: vita altoită sau cum se mai zice în popor butaș; produsul butașului – strugurele; produs din strugure – vinul; distilatul - rezultat din vin; băutura pe bază de vin (divinul, brandy etc) – rezultat din distilat. Prin acest proiect, ne stabilim drept obiectiv excluderea achitărilor duble sau uneori si triple: se achita strugurele, apoi vinul materie primă produs din acest strugure, apoi vinul îmbuteliat (achitare triplă a contribuțiilor). Deci, ne propunem excluderea achitărilor pentru strugurii comercializați pe teritoriul Republicii Moldova și achitarea doar pentru strugurii exportați (adică începutul ciclului tehnologic) ce nu se supun vinificării (nu se transformă în vin) pe teritoriul Moldovei. Așa cum a fost menționat, în scopul diminuării poverii financiare puse în sarcina anumitor categorii de contribuabili, precum și pentru a exclude dubla achitare (iar, câte o dată și tripla) a aceleiași categorii de contribuții, se propune completarea articolului cu un alineat nou (41) cu următorul cuprins: „(41) Prin derogare de la alineatul (4) din prezentul articol, producătorii de vin materie primă și de distilate de origine vitivinicolă produse și comercializate în Republica Moldova și utilizate, pe teritoriul Republicii Moldova, în calitate de materie primă, la producerea altor produse vitivinicole, sunt exonerați de la achitarea contribuțiilor obligatorii în Fond, conform procedurii stabilite de Guvern.”
4
Așa dar, odată ce vinul materie primă sau distilatul de origine vitivinicolă va fi produs și îmbuteliat pe teritoriul RM pentru acestea (materia primă) nu se va achita contribuția în Fond. Prin expunerea alineatului (5) într-o nouă redacție se urmărește scopul determinării certe a valorii contribuțiilor în Fond, ce urmează a fi achitată de către contribuabilii Fondului, în dependență de tipul de activitate. Astfel, conform modificărilor propuse cuantumurile contribuțiilor obligatorii sunt: a) 0,12 lei per viță altoită de soiuri pentru vin comercializată - acest cuantum fiind ca și cel actual, este doar o concretizare redacțională; b) 35,0 lei per tonă exportată de struguri proaspeți sau zdrobiți de soiuri pentru vin, precum şi de toate categoriile de must – acest cuantum este stabilit exclusiv pentru bunurile destinate exportului, adică producătorul de struguri a fost scutit de a achita contribuția pentru strugurii proaspeți, strugurii zdrobiți și pentru mustul comercializați pe piața internă; c) 0,1 lei per litru comercializat de vin, produs obţinut pe bază de must, produs pe bază de vin cu concentrația alcoolică sub 25% în volum și produs vitivinicol aromatizat – același cuantum, doar completat cu categoriile de produse; d) 1,2 lei per litru de alcool absolut comercializat sau exportat de produs obţinut pe bază de vin, cu concentraţia alcoolică de cel puţin 25% vol – fiind mai redus, la solicitarea sectorului, decât cuantumul actual de 1,6 lei. Propunere respectivă are drept scop optimizarea cuantumului contribuției obligatorii în Fondul viei şi vinului la produsele vinicole tari (divin, distilate, grapă etc.) în raport cu cele pentru vinuri. Este esențial să reliefăm că, potrivit modificărilor propuse la alin. (6) obligativitatea plății contribuțiilor se răsfrânge asupra tuturor contribuabililor, rezidenți în Republica Moldova şi intervine din data de eliberare a facturii fiscale, actului de achiziție, declarației de export sau a bonului de plată fiscal. Contribuția se achită pentru produsele vitivinicole comercializate pe piață internă în scop de consum uman direct sau livrate la export. Plata contribuției prevăzute la alin (4), lit. b) din prezentul articol se efectuează de către exportator. Acesta a fost modificat pentru a da o claritate mai vădită prevederilor regulatorii. În scopul instituirii unui mecanism eficient și transparent, de calculare și transferare a contribuțiilor la Fondul Viei și Vinului, se propune expunerea alin.(7) cu un nou cuprins, conform căruia: „(7) Contribuabilii contribuțiilor obligatorii calculează de sine stătător sumele contribuțiilor obligatorii ce urmează a fi transferate în Fond și prezintă trimestrial Serviciului Fiscal de Stat și Oficiului, pînă la data de 25 a lunii următoare, calculul contribuțiilor conform unui formular tipizat, aprobat de Serviciul Fiscal de Stat. În același termen se efectuează și plata contribuțiilor obligatorii pentru trimestrul precedent celui de raportare.” Adițional, reieșind din faptul că, ținerea registrelor referitoare la sectorul vitivinicol este una dintre sarcinile Oficiului, conform art.321 alin.(4) lit. h) al proiectului de lege, se propun ca gestionarea Registrului vitivinicol să fie asigurată din mijloacele Fondului.
Descrierea gradului de compatibilitate a prevederilor proiectului cu legislația Uniunii Europene
Prezentul proiect de act normativ nu contravine legislației Uniunii Europene, mai mult, acesta se circumscrie principiilor și valorilor promovate de Uniunea Europeană.
Fundamentarea economico-financiară
Implementarea prevederilor proiectului nu necesită cheltuieli financiare suplimentare din bugetul de stat.
Modul de încorporare în sistemul actelor normative în vigoare
Conform normelor art. 56 alin. (3) din Legea nr.100/2017, se propune ca proiectul de lege să intre în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, deoarece
5
se urmărește scopul implementării în termen a recomandărilor enunțate în Raportul aprobat prin Hotărârea Curții de Conturi nr. 57/2019 dar și cu scopul de a crea un mediu mai favorabil de activitate legală pentru agenții economici.
Implementarea prevederilor proiectului va necesita modificarea altor acte normative aferente: Hotărârea Guvernului nr. 725/2013 cu privire la Oficiul Național al Viei și Vinului și Hotărârea Guvernului nr. 276/2013 cu privire la aprobarea Regulamentului Fondului Viei și Vinului dar și elaborarea și promovarea altor proiecte de acte normative. În acest context, în sarcina Guvernului se dispune, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, aducerea actelor sale normative în concordanță cu aceasta precum și elaborarea actelor normative necesare pentru implementarea legii.
Avizarea, expertizarea și consultarea publică
Proiectul este prezentat pentru avizare, expertizare și consultare publică în conformitate cu cadrul normativ. În temeiul art. 20 al Legii nr.100/2017, a fost publicat, la data de 28 mai 2020, anunțul privind intenția de elaborare a proiectului actului normativ. Totodată, în conformitate cu prevederile Legii nr. 239/2008 privind transparența în procesul decizional, proiectul este supus consultărilor publice concomitent cu inițierea procedurii de avizare.
Proiectul citat a fost supus analizei impactului de reglementare și examinat în ședința Grupului de lucru al Comisie de stat pentru reglementarea activității de întreprinzător la data de 11 august și respectiv 18 august curent.
Informația privind rezultatele expertizei, inclusiv a expertizei anticorupție va fi inclusă în sinteză ulterior recepționării avizelor respective și a raportului de expertiză anticorupție și juridice.
Secretar de Stat Mihail MACHIDON