La ce trebuie dată definiția noțiunii ”programe de stat” în subpunctul 1) al punctului 2) al HG 382/2019, dacă mai departe nici o dată nu apare acest termen în document. În același timp, practica actuală (aa.2019-2020) de preluare sub denumirea ”program de stat” a tuturor proiectelor selectate prin concurs, proiecte separate, neconcordante, cu obiective diferite contravine cadrului normativ în vigoare (HG 1339/2003), este ineficientă, nu este îndreptățită nici tactic, nici financiar.
Plasez mai jos definiția noțiunii ”Program de stat”, data în HG 1339/2003 (în vigoare) despre aprobarea Modului de elaborare şi realizare a programelor de stat de cercetare-dezvoltare:
”2. Programele de stat reprezintă un set de proiecte (teme), un ansamblu de acţiuni ştiinţifice, tehnologice, organizaţionale, corelate între ele prin resurse, executori şi termene de realizare, direcţionate spre soluţionarea eficientă a problemelor strategice preconizate, ce fac parte din cele mai diverse domenii de activitate (ştiinţific, de producere, de construcţie etc.). Ele constituie un mijloc organizat de realizare a progresului ţării prin direcţiile prioritare, o formă de concentrare a potenţialului ştiinţific şi a resurselor întru atingerea scopului propus.”
Ce nu este corect în această definiție și intenție?
Mai reflect câteva spicuri din acest document (care, de asemenea, nu se conțin în așa-zisul ”Program de stat -2020-2023”)
”4. Structura programelor de stat o constituie:
- subprogramele;
- proiectele (temele),
cu evidenţierea scopului (scopurilor), obiectivului (obiectivelor) şi a indicatorilor de evaluare a performanţei (program/subprogram/proiect – precizarea îmi aparține, ea se subînțelege din contextul integral al documentului).
6. Programele de stat pot fi:
- conform gradului ierarhic – naţionale, interdepartamentale, de ramură (multiramurale), teritoriale (zonale, locale), interdisciplinare;
- conform nivelului de complexitate – complexe (cu destinaţie specială) sau direcţionate spre soluţionarea aspectelor ştiinţifice, tehnice şi tehnologice pe anumite probleme;
- potrivit scopului programului – de cercetare ştiinţifică, de dezvoltare tehnologică şi mixte - de cercetare-dezvoltare;
- conform modului de finanţare - finanţate în sistem competiţional, în sistem instituţional şi mixt.”
În viziunea mea, HG 382/2019 trebuie revăzută conceptual, cu o diferențiere a programelor de stat, proiectelor din cadrul programelor de stat și proiectelor de inițiativă. În raportul proiecte din cadrul programelor de stat/proiecte de inițiativă (toate proiectele preluate de ANCD în 2019 sunt proiecte de inițiativă – acestea nu sunt proiecte concordate, coordonate în soluționarea unei probleme concrete) trebuie de acordată o pondere semnificativ mai mare finanțării proiectelor din cadrul programelor de stat, care, de altfel, ar urma să fie lansate întru soluționarea anumitor probleme stringente, cu scopuri și obiective bine definite.