În conformitate cu prevederile alin. (1) al art. 15 din Legea nr. 98/2012 privind administrația publică centrală de specialitate, Ministerul Afacerilor Interne a elaborat proiectul hotărârii Guvernului ,,Cu privire la organizarea și funcționarea Inspectoratului General pentru Migrație al Ministerului Afacerilor Interne”.
Proiectul în cauză reprezintă un nou Regulament de organizare și funcționare a autorității competente pentru străini, de reorganizare prin transformare a Biroului Migrație și Azil (cu statut de departament pe lîngă minister) în Inspectoratul General pentru Migrație din subordinea Ministerului Afacerilor Interne. Inspectoratul General pentru Migrație este succesorul misiunii, funcțiilor, atribuțiilor, drepturilor și obligațiilor. Actuala organizare şi resursele umane ale Biroului Migrație și Azil (în continuare BMA) nu permite o reacție rapidă şi eficientă în ceea ce priveşte gestionarea situaţiei operative prezente, astfel utilizarea migrației în scop de dezvoltare națională este ineficientă. Prin urmare, este nevoie de o nouă abordare arhitecturală/structurală a BMA, capabilă să asigure gestionarea corectă a fluxului migrațional, și a proceselor migraționale, să minimalizeze riscurile migrației nereglementate și efectele negative ale acesteia asupra ordinii și securității publice la nivel local și regional.
Sub aspect normativ, proiectul hotărârii Guvernului prevede aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcționarea Inspectoratului General pentru Migrație al Ministerului Afacerilor Interne, structurii organizatorice al acestuia, listei subdiviziunilor specializate și celor teritoriale. La fel, noul Regulament stabilește misiunea, domeniile de activitate, funcțiile de bază, atribuțiile principale obligațiile și drepturile generale ale Inspectoratului.
Principalele reglementări ale proiectului țin de delimitarea expresă a atribuțiilor IGM în domeniile de competență și anume: în domeniul admisiei și reglementării șederii străinilor în Republica Moldova, evidența fluxurilor migraționale, inclusiv al străinilor intrați prin regiunea transnistreană, prevenirii și combaterii șederii ilegale a străinilor, azilului și apatridiei, readmisiei, realizării măsurilor ce țin de integrarea străinilor, precum și în domeniul analizei situației migraționale în țară și asigurării coordonării activităților în domeniile gestionate.
Regulamentul privind organizarea şi funcționarea Inspectoratului General pentru Migrație al Ministerului Afacerilor Interne este compus din patru capitole, care conțin prevederi ce reglementează structura organizatorică a Inspectoratului General pentru Migrație, misiunea, domeniile de bază, atribuțiile şi drepturile Inspectoratului, precum şi aspecte ce ţin de organizarea activității acestuia.
Prin consolidarea capacităților autorității competente pentru străini, se va întări capacitatea de răspuns la nivel național, în cazul unui aflux masiv de persoane, prin consolidarea capacităților autorităților naționale, dezvoltarea mecanismului interinstituțional, în scopul creșterii gradul de siguranță a populației.
Persoana responsabilă – Elena Coliujco, șefa Direcției politici în domeniul migrației și azilului, nr. tel.: 022.255401, e-mail: elena.coliujco@mai.gov.md.