Conform prevederilor art. 33 alin. (2) din Codul transportului feroviar nr. 309/2003, care a fost în vigoare pînă 17 februarie 2024, fiecare unitate de material rulant procurat trebuie să aibă certificat. Drept urmare, majoritatea materialului rulant nou sau în folosință, introdus în circulație și înregistrat în parcul rulant național, a corespuns cerinţelor standardelor, precum şi regulilor de exploatare tehnică a căii ferate.
La 18 februarie 2024, a intrat în vigoare Codul transportului feroviar nr. 19/2022, care stabilește norme primare privind modul de admitere a materialului rulant în circulație și înregistrarea acestuia în parcul rulant național. Normele de admitere din Codul nr. 19/2022 sunt bazate pe acquis-ul european, bazîndu-se pe principiul interoperabilității feroviare. În context, prin Hotărîrea Guvernului nr. 725/2024 a fost aprobat Regulamentul de interoperabilitate a sistemului feroviar prin transpunerea Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 mai 2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană, care prevede un șir de norme privind admiterea de tip și admiterea pe piață a materialului rulant.
Complementar Directivei (UE) 2016/797, la nivelul statelor membre UE a fost aprobat Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/545 al Comisiei din 4 aprilie 2018 de instituire a modalităților practice pentru procesul de autorizare a vehiculelor feroviare și de autorizare de tip a vehiculelor feroviare în temeiul Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului. Avînd în vedere obiectivul național de aderare la Uniunea Europeană și neavând norme tehnice privind reglementarea admiterii materialului rulant, se consideră oportun de transpus Regulamentul (UE) 2018/545.
160
