Inga Ionesii
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
inga.ionesii@mec.gov.md
Proiect
PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA
LEGE
Pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
nr. ______ din _______
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art. I. – Articolul 4 al Legii nr.1417-XIII din 17.12.1997 pentru punerea în aplicare a Titlului III al Codului fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, se completează la final cu un aliniat nou, cu următorul cuprins:
“(203) La solicitarea importatorilor-agenţilor economici producători, al căror capital statutar constituie nu mai puţin de 2000,0 mii lei, în condiţiile art.126 şi 1271 din Codul vamal al Republicii Moldova, Serviciul Vamal va prelungi, termenul de plată a T.V.A. la materia primă, cu excepţia mărfurilor (producţiei) menţionate în anexă, materialele, accesoriile şi articolele de completare importate, care se vor utiliza la fabricarea în exclusivitate a mărfurilor pentru export.
Produsele finite urmează a fi scoase obligatoriu de pe teritoriul ţării în decurs de 6 luni de la data declarării importului valorilor materiale (materiei prime, accesoriilor etc.) folosite la fabricarea acestora.
Daca pe parcursul sau la expirarea termenului menţionat, a avut loc exportul producţiei finite, obţinute din prelucrarea mărfurilor, pentru care s-a prezentat prelungirea termenului de plată a TVA, transferul efectiv al plăţii la buget nu va mai avea loc (nu se va mai efectua). Prin deciziile sale de regularizare, Serviciul Vamal va efectua procedura anulării sumelor T.V.A. calculate anterior, la importul materiei prime.
În cazul punerii în liberă circulaţie pe piaţa internă a produselor finite sau al încălcării termenului de scoatere a lor de pe teritoriul ţării, organele vamale vor percepe T.V.A., cu calcularea şi încasarea plăţilor stabilite la articolul 126 din Codul vamal al Republicii Moldova, şi cu aplicarea sancţiunilor respective şi a altor măsuri de executare silită a obligaţiei vamale, prevăzute de legislaţia în vigoare”.
Art. II. – Legea nr.1380-XIII din 20.11.1997 cu privire la tariful vamal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 1 ianuarie 2007), cu modificările ulterioare, se completează după cum urmează:
Legea se suplimentează cu un articol nou cu următorul cuprins:
„Art.281 . Prelungirea termenului de plată a taxei vamale.
(1) La solicitarea importatorilor-agenţilor economici producători, în condiţiile art.126 şi 1271 din Codul vamal al Republicii Moldova, Serviciul Vamal va prelungi, termenul de plată a taxei vamale la materia primă, cu excepţia mărfurilor (producţiei) menţionate în anexa nr.5 la prezenta lege, materialele, accesoriile şi articolele de completare importate ce se utilizează la fabricarea mărfurilor destinate exportului.
(2) Produsele finite urmează a fi scoase obligatoriu de pe teritoriul ţării în decurs de 6 luni de la data declarării importului valorilor materiale (materiei prime, accesoriilor etc.) folosite la fabricarea acestora.
(3) Daca pe parcursul sau la expirarea termenului menţionat, a avut loc exportul producţiei finite, obţinute din prelucrarea mărfurilor, pentru care s-a prezentat prelungirea termenului de plată a taxei vamale, transferul efectiv al acesteia la buget nu va mai avea loc (nu se va mai efectua). Prin deciziile sale de regularizare, Serviciul Vamal va efectua procedura anulării sumelor taxei vamale anterior calculate.
(4) În cazul punerii în liberă circulaţie pe piaţa internă a produselor finite sau al încălcării termenului de scoatere a lor de pe teritoriul ţării, organele vamale vor percepe taxa vamală, cu calcularea şi încasarea plăţilor stabilite la articolul 126 din Codul vamal al Republicii Moldova, şi cu aplicarea sancţiunilor respective şi a altor măsuri de executare silită a obligaţiei vamale, prevăzute de legislaţia în vigoare”.
Alineatul (1) al articolului 29 se expune în următoarea redacţie:
“Articolul 29. Modul de restituire a sumelor taxelor vamale.
(1) Sumele taxelor vamale plătite în plus la buget, ca rezultat al comiterii unor erori de calcul; al efectuării plăţilor anticipate în mărimi ce depăşesc cele necesare, în calitate de taxă vamală convenţional încasată (supusă recalculării, cu respectarea prevederilor alin.(1) art.25 al prezentei legi), ca rezultat al anulării plăţilor după modificarea sau anularea declaraţiei vamale, se restituie plătitorului sau se trec în contul altor plăţi vamale şi fiscale dacă nu a trecut mai mult de un an de la data achitării sau formării supraplăţii.”
Legea se suplimentează cu anexa nr.5 cu următorul cuprins:
Anexa nr.5la Legeacu privire la tariful vamal
Mărfurile (producţia) pentru care termenul de plată a taxei vamale la import nu poate fi prelungit
|
|
Codul mărfii |
Denumirea mărfii (producţiei) |
Mărfurile (producţia) supuse accizelor conform anexei la titlul IV al Codului fiscal |
|
0201 |
Carne de bovine, proaspătă sau refrigerată |
0202 |
Carne de bovine congelată |
0203 |
Carne de porcine, proaspătă, refrigerată sau congelată |
0204 |
Carne de ovine sau caprine, proaspătă, refrigerată sau congelată |
0206 |
Organe comestibile de bovine, porcine, ovine, caprine, de cai, măgari, catîri, asini, proaspete, refrigerate sau congelate |
0207 |
Carne şi organe comestibile ale pasărilor de la poziţia 0105, proaspete, refrigerate sau congelate |
0209 00 |
Slănină fără carne slabă, grăsime de porc şi de pasăre, netopită, nici altfel extrasă, proaspătă, refrigerată, congelată, sărată sau în saramură, uscată sau afumată |
0402 |
Lapte şi smîntînă din lapte, concentrate sau cu adaos de zahăr sau alţi îndulcitori (edulcoranţi) |
0405 10 |
Unt |
1108 13000 |
Fecule de cartofi |
1502 00 |
Grăsimi de animale din specia bovină, ovină sau caprină, altele decît cele de la poziţia 150300 |
1701 11 |
Zahăr brut din trestie de zahăr |
Art. III - Codul vamal, legea nr. 1149-XIV din 20 iulie 2000 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţia specială din 1 ianuarie 2007), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
- Articolul 126 :
alin. (3) după expresia: „ sau eşalonării termenului de plată a drepturilor de import şi de export”, se adaugă expresia în paranteze: „ (cu excepţia prelungirii termenului de plată a drepturilor de import, producătorilor, la importul materiei prime destinate producerii mărfurilor de export)”;
după aliniatul (3) se adaudă un nou aliniat (31) de următorul conţinut: „ (31) Modul, lista întreprinderilor şi condiţiile de prelungire a termenului de plată, modelul contractului-tip de prelungire şi modelul garanţiei din numele propriu, se aprobă de Guvern”;
- La finalul aliniatului (1) al art. 1271 se adaugă expresia : „sau sub garanţia plătitorului vamal - producător, la importul materiei prime destinate producerii mărfurilor de export, din numele propriu, cu gajarea activelor materiale libere de orice sarcini”;
la aliniatul (9) al aceluiaşi articol, la final se adaugă expresia : „sau prin gajarea activelor materiale ale plătitorului vamal”.
Art. IV Prezenta lege intră în vigoare de la momentul publicării în Monitorul Oficial al RM
PRESEDINTELE PARLAMENTULUI Marian LUPU |
Notă informativă
Prezentul proiect de lege este propus spre adoptare în vederea îmbunătăţirii climatului investiţional în Republica Moldova, prin stimularea atragerii în economia naţională a investiţiilor majore. În această ordine de idei se propune completarea cadrului legal în vigoare, în vederea creării regimului special de administrare fiscal-vamală favorabil pentru proiectele investiţionale (indiferent de ramura economiei naţionale), în cadrul cărora se realizează importuri a valorilor materiale utilizate la producerea mărfurilor, destinate ulterior exportului.
Astfel, în proiect se conţin cîteva propuneri (idei) ce vizează următoarele aspecte :
- condiţiile şi modul de prelungire a termenului de plată a taxei pe valoarea adăugată şi taxei vamale aferente importului materiei prime;
- restituirea taxelor vamale pentru importul de mărfuri destinate producerii valorilor materiale exportate în volum deplin;
- prevederea promptă a dreptului importatorului la restituirea taxei vamale pentru mărfurile importate din ţările cu care Republica Moldova are încheiate acorduri de comerţ liber.
1. Actualmente, legislaţia în vigoare permite prelungirea pînă la 90 de zile a termenului de plată a T.V.A. producătorilor în anumite condiţii (alin.(20) al art.4 din Legea 1417-XIII din 17.12.1997), indiferent de valoarea capitalului social al intreprinderii şi destinaţia finală a consumului mărfurilor produse. Totodată, necesitatea depunerii garanţiei bancare şi perceperea de către banca comercială a 3% din valoarea supusă impozitării, nu stimulează utilizarea acestei facilităţi de către agenţii economici.
Din acest motiv, se propune introducerea unui alineat nou destinat în exclusivitate investitorilor majori, care vor asigura creşterea volumelor de mărfurila export. Concomitent, se propune o abordare conceptuală nouă a urgentării procedurii de restituire a T.V.A. şi taxelor vamale, care indirect înseamnă o scutire de plata acestora, precum şi o nouă modalitate de constituire a garanţiei, datorită căreia nu se va permite excluderea, chiar şi provizorie, a mijloacelor băneşti din fluxul financiar al întreprinderii. Procedura stornării sumelor, calculate iniţial la importul materiei prime, va permite eliberarea fluxului financiar al întreprinderilor, deoarece agenţii economici nu vor fi nevoiţi mai întîi s-ă achite aceste drepturi de import, ca apoi să obţină rambursarea lor din buget deja de la organele fiscale. Tot aici, se propune şi majorarea termenului maximal de prelungire a plăţii T.V.A. şi taxelor vamale, fiind stabilit la limita de 6 luni de la întroducerea materiei prime, accesoriilor, etc. Referitor la extinderea termenului de plată a taxelor vamale, comunicăm că organele vamale, conform art.36 al Codului vamal adoptat în anul 1993 dispuneau de acest drept.
2. Al doilea aspect ce ţine de neincasarea în final al taxelor vamale petru importul de mărfuri destinate producerii valorilor materiale destinate exportului, menţionăm despre concordanţa deplină a acestuia cu prevederile legislaţiei internaţionale. Astfel, conform Acordului GATT 1994, prevederile articolului XVI „Acordul privind SMC – stimulente la export sub forma rambursării impozitelor indirecte” permit rambursarea taxelor vamale plătite “pentru mărfurile destinate producţiei de export. Cele mai multe ţări au sisteme de stimulente care permit exportatorilor să ceară rambursarea impozitelor indirecte suportate de produsul exportat. Deoarece exceptarea produselor exportate de la taxele vamale este acordată de majoritatea ţărilor, întreprinderile din ţările care nu acordă astfel de exonerări se află în dezavantaj pe piaţa internaţională”( Ghid pentru întreprinderi, Centrul de Comerţ Internaţional UNCTAD/OMC şi Secretariatul Commonwealth,1999).
- Conform legislaţiei, mărfurilor provenite din ţările cu care Republica Moldova a încheiat acorduri privind acordarea clauzei naţiunii celei mai favorizate, le poate fi aplicat (restabilit) regimul preferenţial la tariful vamal, în cazul prezentării organelor vamale a certificatului de origine în termen de pînă la un an, de la importul bunurilor. Acest fapt presupune permiterea vămuirii, cu încasarea convenţională a taxei vamale, în cazul neprezentării la momentul vămuirii, a certificatului de origine. Pentru a defini clar dreptul la rambursarea ulterioară a taxei vamale, se propune operarea modificărilor în art.29 al Legii nr.1380 cu privire la tariful vamal, articol care la momentul actual prevede dreptul la recalculul taxei vamale doar în caz de comitere a unor erori de calcul sau anulare a plăţilor ca rezultat al modificării declaraţiilor vamale.
- Propunerile privind modificarea a două articole din Codul vamal sunt cu scopul oferirii unei noi alternative de prezentare a garanţiilor către organele vamale şi nu prezintă o derogare, deoarece sunt compatibile cu unele prevederi ale Codului Fiscal. Astfel, conform art. 180 amînarea termenului de plată a obligaţiei fiscale se produce în temeiul unui contract-tip, aprobat de IFPS, nefiind expres prevăzută constituirea (depunerea) unei garanţii. Conform art. 229 al aceluiaşi cod, în contextul asigurării stingerii unei datorii, faţă de care s-au luat măsuri de incasare forţată a acesteia, se nominalizează posibilitatea constituirii unei garanţii prin gajarea bunurilor mobile şi imobile,fidejusiune, ect. Concomitent, soluţia propusă e înrtu excluderea cazurilor de dezafectare a surselor financiare ale agenţilor economici şi evitarea plăţilor exagerate, efectuate băncilor, pentru prezentarea scrisorilor de garanţie.
Reieşind din cele expuse, conchidem că proiectul elaborat va avea un impact pozitiv asupra mediului de afaceri şi cel investiţional, motive din care se consideră oportună promovarea acestuia.