Alexandrova Aurelia
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
aurelia.alexandrova@mec.gov.md
Proiect
GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA
H O T Ă R Î R E nr. _________
din _________________________
privind reorganizarea Întreprinderii de Stat
“Centrul de Acreditare în domeniul Evaluăriii Conformităţii Produselor”
În temeiul articolului 7 alineatul (4) şi articolului 33 alineatul (2) litera a) din Legea nr.235 din 01.12.2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.46-47, art.136) şi prevederilor articolului 14 din Legea nr.146-XIII din 16 iunie 1994 cu privire la întreprinderea de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.2, art.9), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se reorganizarea prin transformare Întreprinderea de Stat “Centrul de Acreditare în domeniul Evaluării Conformităţii Produselor” în instituţie publică “Centrul Naţional de Acreditare din Republica Moldova”, cu denumirea abreviată “MOLDAC”.
2. Funcţia de fondator al instituţiei publice „Centrul Naţional de Acreditare” se atribuie Ministerului Economiei.
3. Ministerul Economiei va asigura reorganizarea întreprinderii nominalizate, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
4. Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Acreditare, conform anexei.
5. Centrul Naţional de Acreditare este succesorul de drepturi şi obligaţii ale Întreprinderii de Stat “Centrul de Acreditare în domeniul Evaluăriii Conformităţii Produselor”.
6. Transmiterea patrimoniului aflat în gestiunea Întreprinderii de Stat “Centrul de Acreditare în domeniul Evaluăriii Conformităţii Produselor” către Centrul Naţional de Acreditare se va efectua conform prevederilor Regulamentului cu privire la modul de transmitere a întreprinderilor de stat, organizaţiilor, instituţiilor, a subdiviziunilor lor, clădirilor, construcţiilor, mijloacelor fixe şi altor active, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 688 din 9 octombrie 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr. 10, art.45), cu modificările şi completările ulterioare.
7. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.1646 din 31 decembrie 2003 cu privire la crearea sistemului de acreditare în domeniul evaluării conformităţii produselor, publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004. Nr. 19-21, art.153.
8. Cancelaria de Stat va asigura Centrul Naţional de Acreditate cu spaţiu cu titlu gratuit.
Prim – ministru Vladimir FILAT
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul Economiei Valeriu LAZĂR
Ministrul Justiţiei Oleg EFRIM
Ministrul Finanţelor Veaceslav NEGRUŢA
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr. din
REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea
Centrului Naţional de Acreditare “MOLDAC”
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Domeniul de aplicare
1.Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Acreditare reglementează misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile şi drepturile Centrului Naţional de Acreditare, precum şi organizarea activităţii acestuia.
Statutul juridic al Centrului Naţional de Acreditare
2. Centrul Naţional de Acreditare, este o instituţie publică, desemnată în condiţiile legii în calitate de organism naţional unic de acreditare, cu denumirea abreviată „MOLDAC”, şi are drept scop implementarea politicii de stat în domeniul acreditării şi evaluării conformităţii.
3. MOLDAC este persoană juridică, dispune de ştampila cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova cu denumirea sa, conturi bancare, de trezorerie şi de decontare, inclusiv pentru valută.
4. MOLDAC se monitorizează de Ministerul Economiei, şi nu se subordonează nici unei autorităţi publice sau private, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin.(4) şi (5 din articolul 7) din Legea nr. 235 din 01.12.2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.
Cadrul legal de activitate
5. MOLDAC îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, actele legislative, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, actele normative şi dispoziţiile Guvernului, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, ordinele şi dispoziţiile ministrului economiei, precum şi cu prevederile prezentului Regulament.
6. MOLDAC se organizează şi funcţionează astfel încît să respecte Legea nr. 235 din 01.12.2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii, standardul de referinta SM SR EN ISO/CEI 17011 “Cerinţe generale pentru organismul de acreditare, care acreditează organisme de evaluare a conformităţii”, documentele organizaţiilor europene şi internaţionale de acreditare (EA, ILAC, IAF), care stau la baza acordurilor de recunoaştere reciprocă a acreditărilor şi a rezultatelor evaluării conformităţii la nivel european şi internaţional.
Capitolul II
MISIUNEA, FUNCŢIILE DE BAZĂ, ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE MOLDAC
Misiunea
7. MOLDAC are misiunea să dezvolte acreditarea şi evaluarea conformităţii şi să confere încredere în imparţialitatea, independenţa şi competenţa tehnică a organismelor de evaluare a conformităţii (OEC) acreditate, urmărind în principal:
1) sa contribuie la creşterea competitivităţii produselor şi a serviciilor în contextul globalizării pieţelor, prin oferirea de servicii de acreditare organismelor de evaluare a conformităţii în toate domeniile în care acreditarea este solicitată, atît cu titlu obligatoriu cît şi voluntar;
2) să contribuie la promovarea principiului liberei circulaţii a produselor şi a serviciilor prin asigurarea recunoaşterii internaţionale şi europen a acreditărilor şi a rezultatelor evaluării conformităţii produselor și serviciilor, realizate la nivel naţional;
3) sa promoveze protecţia vieţii, a sănătăţii şi securităţii persoanelor, precum şi a protecţiei mediului prin asigurarea reprezentării intereselor naţionale în cadrul organizaţiilor internaţionale şi europene din domeniul acreditării şi în alte organizaţii de interes pentru acreditare;
4) să fie organizat astfel оncît să fie independent de organismele de evaluare a conformității pe care le evaluează și de presiuni comerciale și să se asigure că nu apar conflicte de interese cu organismele de evaluare a conformității.
Funcţiile
8. Functiile de baza ale MOLDAC sînt:
1) crearea premiselor pentru recunoaşterea rezultatelor activităţilor de evaluare a conformităţii prin semnarea acordurilor de recunoaştere multilaterală cu Cooperarea Europeană pentru Acreditare şi cu organizaţiile internaţionale şi regionale de acreditare şi pentru asigurarea menţinerii statutului de membru;
2) conferirea încrederii autorităţilor şi consumatorilor în competenţa, imparţialitatea şi integritatea organismelor de evaluare a conformităţii acreditate;
3) identificarea activităţilor de evaluare a conformităţii pentru care este competent să realizeze acreditarea OEC si atestarea laboratoarelor de incercări faţă de cerinţele naţionale.
4) prestarea serviciilor de instruire şi de transfer de cunoştinţe în domeniul acreditării, atestării şi evaluării conformităţii.
Atribuţiile
9. Pentru realizarea funcţiilor sale de bază, MOLDAC exercită următoarele atribuţii:
1) dezvoltă acreditarea şi evaluarea conformităţii şi conferă încredere în competenţa tehnică şi în integritatea organismelor de evaluare a conformităţii, pe principiile prevăzute în documentele mentionate la pct. 6 din prezentul regulament;
2) se conformează permanent standardului de referinţă, documentelor europene şi internaţionale privind funcţionarea organismului de acreditare;
3) se supune evaluării la nivel de omologi organizată de Cooperarea Europeana pentru Acreditare (EA);
4) înfiinţează şi menţine structuri adecvate pentru garantarea participării efective şi echilibrate a tuturor părţilor interesate la activitatea de acreditare, şi evită orice posibila predominare a unor interese specifice;
5) acreditează organisme de evaluare a conformităţii în baza standardelor de referinţă şi emite certificate de acreditare, indiferent de faptul că evaluarea conformităţii se efectuează cu titlu obligatoriu sau voluntar, şi anume:
a) laboratoare de încercări;
b) laboratoare de etalonări;
c) laboratoare medicale;
d) organisme de inspecţie în domeniul evaluării conformităţii;
e) organisme de certificare a conformităţii produselor;
f)organisme de certificare a sistemelor de management;
g) organisme de certificare pentru alte scheme de certificare în domeniul voluntar sau reglementat;
h) organisme de certificare persoane;
i) organizatori de scheme de încercări interlaboratoare;
j) organisme de evaluare a conformităţii pentru noi domenii stabilite de EA sau de autorităţi cu funcţii de reglementare;
6) monitorizează menţinerea competenţei de către organismele de evaluare a conformităţii pentru care a emis certificate de acreditare;
7) asigură exercitarea funcţiilor sale cu competenţă, promptitudine şi fără impunere de condiţii oneroase solicitanţilor de acreditări;
8) reprezintă Republica Moldova în organizaţiile internaţionale şi europene de acreditare şi în alte organizaţii de interes pentru aceasă activitate şi îndeplineşte obligaţiile ce îi revin în calitate de membru al acestora;
9) semnează acorduri de colaborare si de recunoaştere reciprocă cu organisme de acreditare din alte ţări, şi ca urmare recunoaşte acreditările acordate de organismele naţionale de acreditare semnatare ale acordurilor de recunoaştere reciprocă la care MOLDAC este semnatar;
10) cooperează cu autorităţile de reglementare şi colaborează cu organizaţiile neguvernamentale pentru elaborarea politicilor naţionale privind acreditarea şi evaluarea conformităţii;
11) evaluează, în baza Convenţiilor semnate de MOLDAC şi autorităţile de reglementare, OEC care solicită dreptul de a activa în domeniile reglementate, în scopul recunoaşterii ulterioare acestora de către autorităţile de reglementare. Modelul de Convenţie se prezintă în anexa la prezentul Regulament.
12) stabileşte şi aplică criterii de selectare, monitorizare, instruire şi aprobare oficială a evaluatorilor si experţilor tehnici implicaţi în procesul de acreditare;
13) participă la elaborarea de reglementări în domeniul acreditării si evaluării conformităţii;
14) participă la nivel naţional, european şi internaţional la procesul de elaborare a standardelor în domeniul său de activitate;
15) se supune anual auditului financiar de terţă parte şi publică rapoartele anuale de audit financiar;
16) organizează conferinţe, mese rotunde, workshop-uri cu părţile interesate;
20) participă la proiecte şi programe naţionale şi internaţionale în domeniu.
Drepturile MOLDAC
10. MOLDAC este investit cu urmatoarele drepturi:
1) să solicite şi să primească, în condiţiile legii, informaţii de la organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, de la autorităţile administraţiei publice locale, de la agenţii economici, de la alte organizaţii şi instituţii ce activează în domenii ce ţin de competenţa sa, indiferent de tipul de proprietate;
3) să beneficieze de bazele de date oficiale în domeniul informaţiei statistice, financiare, fiscale, economice, juridice etc.;
4) să aplice, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, măsuri în vederea realizării planului de activitate al MOLDAC;
5) să convoace consfătuiri cu participarea factorilor de decizie ai ministerelor, ai altor autorităţi administrative centrale, ai instituţiilor ştiinţifice şi ai altor organe în problemele ce ţin de competenţa sa;
6) să posede, să utilizeze şi să administreze patrimoniul propriu, mijloacele bugetare şi mijloacele speciale de care dispune, conform legislaţiei în vigoare;
7) să desfăşoare activităţi care sprijină, dezvoltă, îmbunătăţeşte activitatea de acreditare şi evaluare a conformităţii, în concordanţă cu practicile în domeniu, fără a intra în contradicţie cu activităţile de baza ale MOLDAC;
8) să beneficieze, în condiţiile legii, de resursele financiare necesare desfăşurării activităţii sale la nivel naţional şi internaţional;
9) să devine membru al organizaţiilor internaţionale şi regionale de acreditare;
10) să elaboreze şi să prezinte Ministerului Economiei pentru promovare propuneri privind perfecţionarea legislaţiei în vigoare din domeniul său de activitate;
11) să antreneze, în caz de necesitate, experţii din diferite domenii ale economiei naţionale care corespund cerinţelor speciale stabilite pentru realizarea activităţii de acreditare.
Conducerea
11. MOLDAC este condus de un Director, numit în funcţie pe bază de concurs şi eliberat din funcţie de către Ministerul Economiei, în conformitate cu art. 7 (5) din Legea nr. 235 din 01.12.2011. În lipsa Directorului, funcţiile acestuia sunt exercitate de către o persoana desemnată prin ordinul Directorului.
12. Directorul MOLDAC:
1) are răspunderea generale pentru îndeplinirea în bune condiții a funcțiilor și atribuțiilor ce revin MOLDAC și pentru activitatea economică-financiară a acestuia;
2) poartă responsabilitate personală pentru utilizarea eficientă şi conform destinaţiei a mijloacelor financiare;
3) aprobă, în limitele bugetului aprobat, structura şi statele de personal, formele şi modul de remunerare a angajaţilor MOLDAC;
4) numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi încetează, în condiţiile legii, raporturile de serviciu cu angajaţii MOLDAC, angajează şi eliberează personalul contractual al MOLDAC;
5) asigură utilizarea raţională a resurselor bugetare conform destinaţiei acestora, în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova, precum şi integritatea bunurilor materiale ale MOLDAC;
6) emite, în condiţiile legii, ordine, dispoziţii, aprobă documente (regulamente, proceduri, instrucţiuni etc.) şi alte acte care vizează activitatea MOLDAC, controlează executarea lor. În anumite cazuri, directorul emite ordine, în comun cu conducătorii altor autorităţi publice centrale;
7) ia decizii privind acordarea/refuzul, extinderea, restrîngerea, suspendarea şi retragerea acreditării;
8) asigură pregătirea şi perfecţionarea personalului necesar în domeniu, organizează înzestrarea tehnico-materială a acestuia;
9) reprezintă MOLDAC în relaţiile cu persoanele juridice din Republica Moldova şi din străinătate;
10) asigura reprezentarea intereselor Republicii Moldova în cadrul organizaţiilor internaţionale şi europene de acreditare şi în alte organizaţii de interes pentru aceasă activitate, semnează acorduri de colaborare si de recunoaştere reciprocă cu organisme de acreditare din alte ţări;
11) motiveaza şi aplică sancţiuni disciplinare angajaţilor MOLDAC în condiţiile legii.
Consiliul de acreditare
13. Pentru a se asigura impartialitate si transparenta in activitatea de acreditare şi participarea echilibrata si implicarea eficienta a tuturor partilor interesate în cadrul MOLDAC se instituie pe baze obşteşti Consiliul de acreditare, compus din 15 membri reprezentanţi ai organismelor de evaluare a conformităţii acreditate, beneficiari ai activităţilor de evaluare a conformităţii, consumatori, autorităţi cu funcţii de reglementare interesate în dezvoltarea acreditării şi evaluării conformităţii etc. Componenţa Consiliului de acreditare se aprobă de către Ministerul Economiei.
14. Consiliul examinează politicile, regulile şi procedurile de acreditare, devizul anual de venituri şi cheltuieli, darea de seamă contabilă şi contul veniturilor şi al pierderilor şi, după caz, poate solicita audit financiar, monitorizează procesul de acreditare, numeşte o comisie pentru examinarea apelurilor, avizează regulamentul Comisiei de apel, regulamentul comitetelor tehnice, Lista standardelor de referinţă şi a documentelor organizaţiilor europene şi internaţionale de specialitate, care stabilesc criterii generale şi reguli în domeniul acreditării şi al evaluării conformităţii, recomandă organizaţiile internaţionale de specialitate cu care trebuie să colaboreze Centrul Naţional de Acreditare. Consiliul funcţionează în baza unui regulament, aprobat de către Ministerul Economiei.
Structura MOLDAC
15. Structura şi statele de personal se aprobă prin ordinul Directorului MOLDAC.
MOLDAC este constituit din direcţii şi secţii, în baza propriilor regulamente, aprobate de Directorul MOLDAC.
Corespondenta
16. Corespondenţa MOLDAC este semnată de director şi persoane cu funcţii de răspundere din cadrul MOLDAC abilitate cu acest drept prin ordinul directorului.
17. Dreptul la prima semnătură pe toate actele îl are Directorul MOLDAC. În lipsa Directorului, dreptul la semnătură revine persoanei cu funcţii de răspundere din cadrul MOLDAC în temeiul ordinului Directorului.
18. Semnătura pe actele şi corespondenţa MOLDAC este în formă scrisă sau, în conformitate cu legislaţia, poate avea alte forme.
Colaborarea în cadrul comisiilor şi grupurilor de lucru
19. MOLDAC colaborează cu ministere, alte autorităţi administrativ centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale, cu alte organizaţii şi instituţii publice.
În cadrul MOLDAC pot fi create comisii, comitete şi grupuri de lucru, care sînt convocate pentru abordarea şi soluţionarea unor chestiuni specifice. La lucrările comisiilor, comitetelor şi grupurilor de lucru pot fi antrenaţi specialişti din diverse domenii.
Capitolul IV
DISPOZIŢII SPECIALE
Bugetul MOLDAC
20. Bugetul de venituri şi cheltuieli al MOLDAC se formează şi se aprobă conform Legii nr. 235 din 01 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii
21. Costul serviciilor de acreditare se calculează în conformitate cu prevederile Legii nr. 235 din 01 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.
Reorganizarea şi dizolvarea MOLDAC
22. Reorganizarea MOLDAC se efectuează prin fuziune, dezmembrare sau transformare, în conformitate cu prevederile Codului Civil şi altor acte legislative.
23. MOLDAC îşi încetează activitatea prin dizolvare.
24. Reorganizarea şi dizolvarea MOLDAC se efectuează prin lege.
Anexa
la Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea
Centrului Naţional de Acreditare “MOLDAC”
CONVENŢIE (model)
Părţile:
Autoritatea de reglementare ................., în calitate de autoritate competentă responsabilă pentru recunoaşterea organismelor de evaluare a conformitatii (în continuare organisme), care realizează sarcini specifice în legătură cu evaluarea conformităţii produselor din domenii ce fac obiectul Anexei nr. 3 la Legea nr. 235 din 01.12.2011, privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii, şi pentru care există cerinţe esenţiale prevăzute în Reglementările Tehnice respective, în conformitate cu art. 4 alin.(6) din Legea nr. 420 – XIV din 22.12.2006 privind activitatea de reglementare tehnică, numită in continuare Autoritate competentă
şi
Centrul Naţional de Acreditare - MOLDAC în calitate de organism naţional de acreditare, numit în continuare MOLDAC.
In scopul asigurării cadrului procedural şi organizatoric pentru aplicarea prevederilor art. 8, litera (k) privind recunoaşterea organismelor acreditate care solicită dreptul de a activa în domeniile reglementate prevăzute de Legea nr. 235 din 01.12.2011, convin urmatoarele:
ARTICOLUL I
OBIECTUL CONVENŢIEI
(1) Obiectul prezentei convenţii priveşte stabilirea:
a) cerinţelor aplicabile organismelor ce solicită acreditarea în vederea recunoaşterii;
b) modului în care părţile se vor implica şi vor colabora pentru:
- evaluarea organismelor care solicită acreditarea în vederea recunoaşterii;
- supravegherea organismelor recunoscute,
astfel incât să se asigure un nivel ridicat de încredere în legatură cu dovedirea şi menţinerea capabilităţii şi competenţei organismelor recunoscute pentru a realiza sarcini specifice în aplicarea prevederilor urmatoarelor reglementari tehnice:
- Reglementarea tehnică………….;
(2) Reglementările menţionate la art.1, alin. (1) se pot modifica de către Autoritatea competentă, corelat cu evoluţia cadrului de reglementare, prin amendarea prezentei convenţii.
ARTICOLUL II
CERINŢE APLICABILE ORGANISMELOR CE SOLICITĂ ACREDITAREA ÎN VEDEREA RECUNOAŞTERII
Acreditarea se realizează de către MOLDAC, utilizând standardele de referinţă adecvate, ţinând cont de cerinţele specifice aplicabile organismelor recunoscute şi, dacă este cazul, de cerinţele suplimentare stabilite de autoritatea competentă.
ARTICOLUL 3
MODUL DE IMPLICARE ŞI COLABORARE A PĂRŢILOR
(1) Cererea de acreditare şi de recunoaştere se depune de către organismul de evaluare a conformităţii la sediul MOLDAC, care o înregistrează în registrul solicitărilor de acreditare în vederea recunoaşterii.
(2) MOLDAC informează autoritatea competentă atunci cînd OEC solicită acreditarea în vederea recunoaşterii. Informaţia se transmite de către secretariatul MOLDAC în scris (e-mail, fax) în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii.
(3) Autoritatea competentă, prin reprezentantul său, poate participa în calitate de observator în echipa de evaluare MOLDAC, atât pentru evaluarea iniţială a organismului cât şi pentru realizarea evaluărilor ulterioare ce privesc supravegherea, extinderea acreditării, reacreditarea şi evaluările neplanificate solicitate de către Autoritatea competentă.
(4) Autoritatea competentă, atunci cînd consideră necesar, deleagă specialistul său desemnat pe domeniul care este solicitat la acreditare de către OEC şi transmite în scris către MOLDAC, în termen de 5 zile lucrătoare, numele şi datele de contact ale persoanei desemnate. Reprezentantul desemnat asigură legătura cu MOLDAC.
(5) MOLDAC publică acreditarea acordată pe pagina sa de web, la secţiunea ”organisme acreditate în domeniul reglementat”.
(6) După acordarea acreditării MOLDAC întocmeşte un raport de evaluare în vederea recunoaşterii, care cuprinde denumirea OEC acreditat, domeniul evaluat, rezultatele evaluării. Modelul raportului de evaluare în vederea recunoaşterii este elaborat de catre MOLDAC cu acordul autorităţii competente şi face parte din sistemul de management al MOLDAC.
(7) După luarea deciziei de acreditare MOLDAC transmite în termen de 5 zile autorităţii competente raportul de evaluare în vederea recunoaşterii organismului, decizia luată şi copia Certificatului de Acreditare.
(8) Autoritatea competentă analizează raportul de evaluare MOLDAC în vederea recunoaşterii şi documentele anexate.
(9) Autoritatea competentă decide dacă se acordă/ nu se acordă recunoaşterea organismului solicitant. Recunoaşterea se acordă pe termenul de valabilitate al Certificatului de Acreditare.
(10) La solicitarea autorităţii competente MOLDAC informează organismul privind acordarea recunoaşterii de către autoritate şi îl înscrie în Registrul unic al organismelor recunoscute. Recunoaşterea este publicată de MOLDAC pe pagina sa de web.
(11) În situaţia în care se constată încălcarea cerinţelor de acreditare/recunoaştere, MOLDAC informează în scris, de urgenţă, autoritatea competentă şi şi după caz efectuează o evaluare extraordinară a organismului respectiv. MOLDAC informează autoritatea competentă asupra rezultatelor evaluării extraordinare, precum şi asupra deciziei luate.
(12) Condiţiile de suspendare/ restrângere/ retragere a recunoaşterii sunt stabilite de autoritatea competentă şi MOLDAC după cum urmează:
(a) Suspendarea recunoaşterii:
- dacă organismului i s-a suspendat acreditarea
- dacă s-a constatat utilizarea în mod abuziv a statutului de organism recunoscut;
(b) Restrângerea recunoaşterii:
- dacă organismului i s-a restrâns acreditarea;
(c) Retragerea recunoaşterii:
- la solicitarea organismului;
- dacă organismului i s-a retras acreditarea;
- dacă s-a constatat că nu mai sunt îndeplinite condiţiile pentru recunoaştere;
- falimentul organismului recunoscut.
(13) Modificările parvenite în statutul de organism recunoscut, care au parvenit în urma suspendării/ restrângerii/ retragerii recunoaşterii sunt publicate de MOLDAC pe pagina sa web.
ARTICOLUL 4
OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR
A. Obligaţiile Autorităţii competente
(1) Să coopereze cu MOLDAC în termenii stabiliţi de convenţia dată;
(2) Să desemneze câte un reprezentant şi un înlocuitor al acestuia, pentru fiecare reglementare tehnică din domeniul său de competenţă, şi să facă cunoscute MOLDAC, în scris, numele şi datele de contact ale persoanelor desemnate;
(3) Reprezentanţii desemnaţi să asigure legătura cu MOLDAC în domeniul specific ce fac obiectul desemnării lor;
(4) Să informeze MOLDAC în vederea modificărilor apărute în Reglementările Tehnice aferente domeniului de activitate;
(5) Să acorde recunoaşterea organismului solicitant în baza rezultatelor pozitive a evaluării în vederea recunoaşterii;
(6) Să informeze MOLDAC privind acordarea/ neacordarea recunoaşterii organismului acreditat, solicitant al recunoaşterii.
B. Obligaţiile MOLDAC
(1) Să informeze autoritatea competentă despre orice solicitare pentru acreditare în vederea recunoaşterii primită din partea unui organism, în termen de trei cinci zile lucrătoare de la primirea acesteia.
(2) Să accepte participarea reprezentantului desemnat al autorităţii competente în calitate de observator în echipa de evaluare.
(3) Să accepte participarea reprezentantului desemnat la evaluarile ce privesc acreditarea iniţială şi evaluările ulterioare pentru supravegherea, extinderea acreditării, reacreditarea sau evaluările neplanificate ale organismelor recunoscute, cu precizarea perioadei în care va avea loc evaluarea.
(4) Să pună la dispoziţia autorităţii competente documentele necesare analizei în vederea recunoaşterii conform art. 3, alin. (7).
(5) Să publice pe pagina de web a MOLDAC organismele acreditate în vederea recunoaşterii.
(6) Să menţină Registrul unic al organismelor recunoscute, iar la solicitarea Autorităţii să înscrie organismele recunoscute în acest registru.
(7)Să informeze organismul care a solicitat recunoaşterea, privind acordarea /neacordarea de către Autoritate a recunoaşterii.
(8) Să publice pe pagina sa de web organismele de evaluare a conformităţii care au fost recunoscute de Autoritate.
(9) Să înştiinţeze de urgenţă Autoritatea competentă privind orice probleme sau situaţii deosebite legate de activitatea organismelor recunoscute, care i-au fost aduse la cunoştinţă.
(10) Să înştiinţeze Autoritatea competentă despre orice decizie a sa privind restrîngerea, suspendarea, retragerea, expirarea şi reînoirea acreditării pe care s-a bazat acreditarea/recunoaşterea organismului.
(11) Să facă cunoscut Autorităţii competente programul supravegherilor convenit cu organismul recunoscut.
(12) Să nominalizeze o persoană de contact în relaţia cu Autoritatea competentă şi să facă cunoscute, în scris, Autorităţii competente, numele şi datele de contact ale acesteia.
ARTICOLUL 5
AMENDAMENTE
Prezenta convenţie poate fi revizuită şi modificată prin acordul scris al părţilor.
ARTICOLUL 6
INTRAREA ÎN VIGOARE ŞI DURATA CONVENŢIEI
Prezenta convenţie intră în vigoare la data semnării de către ambele părţi şi durează atâta timp cât părţile işi menţin calităţile prevăzute în preambul.
Pentru AUTORITATEA COMPETENTĂ, |
Director MOLDAC, |
|
|
---------------------------------- |
------------------------------- |
|
|
|
|
Semnat la ………………. în ziua de ………. luna ………… anul 2012, în două exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte.
Notă informativă
la proiectul hotărîrii Guvernului
cu privire la reorganizarea Întreprinderii de Stat „Centul de Acreditare în domeniul Evaluărîrii Conformităţii produselor”
În prezent, cadrul organizatoric al activităţii de acreditare a organismelor de evaluare a conformităţii, inclusiv cerinţele pentru organismul naţional de acreditare, sunt stabilite prin Legea nr. 186-XV din 24 aprilie 2003 cu privire la evaluarea conformităţii produselor, iar Î.S."Centrul de acreditare în domeniul evaluării conformităţii produselor" este desemnat în calitate de Organism Naţional de Acreditare unic prin Hotărîrea Guvernului nr. 1646 din 31.12.2003 cu privire la crearea sistemului de acreditare în domeniul evaluării conformităţii produselor (Monitorul Oficial al R.Moldova nr.19-21/153 din 30.01.2004).
In contextul politicii naţionale privind armonizarea cadrului legal din domeniul infrastructurii calităţii cu legislaţia comunitară, a fost aprobată şi publicată Legea nr.235 din 01.12.2011, care prezintă un nou concept privind activitatea de acreditare faţă de Legea nr. 186-XV din 24 aprilie 2003, şi prevede transpunerea în legislaţia naţională a cerinţelor aplicabile domeniului de acreditare din Regulamentul (CE) 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93.
Proiectul hotărîrii de Guvern cu privire la reorganizarea Î.S. „Centul de Acreditare în domeniul Evaluărîrii Conformităţii produselor” (în continuare – proiectul hotărîrii de Guvern) a fost elaborat în scopul executării articolelor 7, alin. (4) şi 33, alin. (2) din Legea nr. 235 din 01.12.2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii (Monitorul Oficial nr. 46-47/136 din 07.03.2012), în care se stabileşte că Guvernul, în termen de 9 luni de la data publicării legii nominalizate va asigura reorganizarea Întreprinderii de Stat “Centrul de Acreditare în domeniul Evaluării Conformităţii Produselor” în instituţie publică “Centrul Naţional de Acreditare din Republica Moldova”, cu denumirea abreviată “MOLDAC”, desemnată în calitate de organism naţional de acreditare. Centrul Naţional de Acreditare îşi va exercita funcţiile şi atribuţiile în baza unui regulament, aprobat de Guvern cu avizul prealabil al Comisiei economie, buget şi finanţe a Parlamentului.
La elaborarea proiectului hotărîrii de Guvern au fost luate în considerare principiile privind cadrul organizatoric al activităţii de acreditare a organismelor de evaluare a conformităţii, stabilite în Legea nr.235 din 01.12.2011, inclusiv:
- existenţa a unui singur organism naţional de acreditare, recunoscut oficial de către guvern;
- caracterul non-profit al activităţii desfaşurate de către organismul national de acreditare;
- răspunderea statului în legătură cu îndeplinirea de către organismul naţional de acreditare a cerinţelor şi obligaţiilor sale;
- obligaţia statului de a se asigura că organismul său naţional de acreditare dispune de resurse financiare şi de personal corespunzător pentru îndeplinirea sarcinilor speciale.
Prin acest proiect de hotărîre de Guvern se stabilesc şi se aprobă următoarele:
- reorganizarea prin transformare Î.S. “Centrul de Acreditare în domeniul Evaluăriii Conformităţii Produselor” în instituţia publică “Centrul Naţional de Acreditare din Republica Moldova cu denumirea abreviată „MOLDAC”;
- nominalizarea Ministerului Economiei în calitate de fondator al MOLDAC;
- statutul juridic al organismului naţional de acreditare;
- misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile şi drepturile MOLDAC;
- organizarea activităţii MOLDAC;
- dispoziţiile speciale privind bugetul MOLDAC şi reorganizarea şi dizolvarea MOLDAC .
Luînd în consideraţie cele expuse, Ministerul Economiei, în calitate de organ central de specialitate al administraţiei publice responsabil de infrastructura calităţii, consideră oportună şi necesară examinarea şi promovarea proiectului hotărîrii de Guvern în cauză.
Aprobarea proiectului hotărîrii Guvernului nominalizat, în ansamblu cu alte acte normative elaborate şi aprobate în scopul implementării Legii nr. 235 din 01.12.2011, va contribui la crearea în Republica Moldova a unui cadru organizatoric al activităţii de acreditare a organismelor de evaluare a conformităţii conform reglementările comunitare, va promova creşterea încrederii între partenerii comerciali în demonstrarea conformităţii produselor şi serviciilor cu cerinţele specificate şi cerinţele legale şi va crea premise pentru semnarea Acordurilor de Recunoaştere Multilaterale la nivel european şi internaţional în scopul facilitării liberei circulaţii a produselor autohtone pe piaţa comunitară şi internaţională.
Viceprim-ministru,
Ministru al economiei Valeriu LAZĂR