Proiect
Republica Moldova
Guvernul
HOTĂRÎRE № _____
din _____________ 2012
Chişinău
privind Fondul pentru Eficienţă Energetică
***
În conformitate cu art. 10 alin. (4), art. 12 pct. 12 ale Legii cu privire la Guvern nr. 64 – XII din 31 .05.1990 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 131 – 133, art. 1018), art. 12 alin. (3) al Legii cu privire la actele normative a Guvernului și ale altor autorități ale administrației publice centrale și locale nr. 317 – XV din 18.07.2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova 2003, nr.208-210, art.783), art. 15 – 20 ale Legii energiei regenerabile nr. 160-XVI din 12.07.2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova 2007, nr.127-130 art.550), Legea cu privire la eficienţa energetică nr. 142 din 02.07.2010, (Monitorul Oficial al Republicii Moldova 2010, nr.155-158 art.545), Hotărîrea Guvernului cu privire la Programul naţional pentru eficienţă energetică 2011-2020, nr. 833 din 10.11.2011 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.197-202 art.914), Hotărîrea Guvernului cu privire la Strategia energetică a Republicii Moldova pînă în anul 2020 nr. 958 din 21.08.2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova 2007, nr.141-145, art.1012), Legea bugetului de stat pe anul 2012 nr. 282 din 27.12.2011 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.19-20, art.46), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
- Se creează Fondul pentru Eficienţa Energetică.
- Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Fondului pentru Eficienţă Energetică, conform anexei.
- Ministerul Economiei va asigura instituirea Consiliului de Administrare al Fondului şi va efectua toate acţiunile necesare pentru lansarea activităţii Fondului.
- Controlul asupra executării prezentei Hotărâri se pune în sarcina Ministerului Economiei.
PRIM-MINISTRU Vladimir FILAT
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, Valeriu Lazăr
ministrul economiei
Ministrul Finanţelor Veaceslav Negruţa
Anexa
la Hotărîrea Guvernului nr. __
din ____________ 2012
REGULAMENTUL
de organizare şi funcţionare a
Fondului pentru Eficienţă Energetică
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul de organizare şi funcţionare a Fondului pentru Eficienţă Energetică este elaborat în temeiul art. 16 al Legii energiei regenerabile nr. 160 din 12 iulie 2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 127-130, art.550), cu modificările şi completările ulterioare şi stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Fondului pentru Eficienţă Energetică.
2. Fondul pentru Eficienţă Energetică (în continuare - Fond) este creată pentru identificarea, dezvoltarea şi finanţarea proiectelor în domeniul eficienţei energetice şi a valorificării surselor regenerabile de energie, care contribuie la eficientizarea consumului de energie şi influenţează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
3. Fondul activează în conformitate cu prevederile prezentului Regulament şi ale altor acte legislative şi normative în vigoare, precum şi reglementări interne aprobate de Consiliul de administrare al Fondului.
4. Fondul este persoană juridică independentă şi autonomă din punct de vedere financiar, dispune de conturi de decontare în instituţiile bancare şi de sigiliu cu denumirea sa.
II. OBIECTIVUL, PRINCIPIILE DE ACTIVITATE ŞI ATRIBUŢIILE FONDULUI
5. Obiectivul principal de activitate al Fondului este gestionarea resurselor financiare în vederea finanţării proiectelor în domeniul eficienţei energetice şi al valorificării surselor regenerabile de energie în conformitate cu strategiile şi programele elaborate de Guvern.
6. Fondul va realiza obiectivul său prin dezvoltarea şi punerea în aplicare a proiectelor financiar profitabile, care ar putea asigura sustenabilitatea şi economiile de energie, precum şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
7. În activitatea sa, Fondul se conduce de următoarele principii:
a) transparenţă în administrarea resurselor financiare;
b) imparţialitate şi egalitatea de şanse pentru toţi solicitanţi;
c) dezvoltare durabilă a domeniului energetic;
d) cofinanţare;
d) parteneriat şi colaborare cu sectorul privat pentru cofinanţarea proiectelor de investiţii în vederea creşterii eficienţei energetice şi valorificării surselor de energie regenerabilă;
e) activitate comercială cu scop lucrativ (profit);
8. Fondul exercită următoarele atribuţii:
a) elaborează, prin intermediul organelor sale de conducere, un set de criterii de evaluare şi selecţie, precum şi proceduri de operare în conformitate cu standardele internaţionale acceptate, în vederea stabilirii metodelor de identificare, evaluare, selectare şi finanţare a proiectelor în domeniul eficienţei energetice şi valorificării surselor de energie regenerabilă;
b) promovează şi difuzează către potenţialii beneficiari de proiecte informaţii cu privire la propria activitate şi la tipurile de proiecte pe care le poate finanţa;
c) acordă asistenţă beneficiarilor de proiecte eligibili în conformitate cu criteriile de evaluare şi selecţie, aprobate de Consiliul de Administrare al Fondului;
d) finanţează proiectele care întrunesc criteriile de eligibilitate.
III. FORMAREA ŞI UTILIZAREA MIJLOACELOR FONDULUI
3.1. Formarea şi utilizarea Resurselor Financiare ale Fondului
9. Resursele financiare ale Fondului se formează din:
a) alocări financiare din partea Guvernului, de cel puţin 10% din volumul Fondului, necesare pentru atingerea obiectivelor privind indicii de eficienţă energetică şi utilizarea surselor regenerabile de energie;
b) donaţii ale persoanelor fizice şi juridice din Republica Moldova sau din străinătate, inclusiv ale instituţiilor financiare şi fondurilor internaţionale;
c) venituri financiare formate din dobînzile la conturile curente sau la depozitele bancare ale Fondului, precum şi din dobînzile şi comisioanele aferente contractelor de finanţare încheiate cu clienţii Fondului;
d) credite şi alte instrumente financiare ale băncilor sau ale investitorilor, angajate exclusiv în promovarea obiectivelor Fondului.
10. Consiliul de administrare al Fondului, în baza deciziei aprobate, propune anual alocarea de resurse din contul bugetului de stat, înaintîndu-le Ministerului Finanţelor pentru a fi incluse în proiectul legii bugetului de stat pe anul respectiv.
11. Alocaţiile din bugetul de stat destinate Fondului pentru anul bugetar/financiar respectiv sînt propuse de Guvern şi se aprobă de Parlament concomitent cu adoptarea legii bugetului de stat pentru anul corespunzător.
12. Mijloacele financiare prevăzute în Legea Bugetului de Stat, ca contribuţia Guvernului pentru Fond, vor fi transferate la începutul anului bugetar de către Ministerul Finanţelor, la conturile bancare ale Fondului.
13. Administratorul Fondului va identifica din rîndurile partenerilor de dezvoltare şi alţii potenţiali finanţatori în domeniul eficienţei energetice şi valorificării surselor regenerabile de energie, cu prezentarea condiţiile de finanţare.
14. Administratorul Fondului după coordonare cu Consiliul de Administrare şi Directorul Executiv al Fondului, va începe negocierile cu acei finanţatori, care au prezentat cele mai favorabile condiţii de finanţare a Fondului.
15. Ca urmare a negocierilor purtate, Directorul Executiv al Fondului va semna un Acord-cadru general între Fond şi finanţatori selectaţi pentru finanţarea Fondului.
16. Resursele financiare ale Fondului se păstrează într-un cont purtător de dobîndă, deschis la o bancă comercială care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia RM şi se află pe teritoriul Republicii Moldova.
17. Resursele financiare ale Fondului sunt utilizate exclusiv pentru:
a) finanţarea, cu titlu gratuit şi/sau oneros, a proiectelor de investiţii pentru creşterea eficienţei energetice şi valorificarea surselor regenerabile de energie în Republica Moldova;
b) oferirea de garanţii pentru împrumuturile acordate de instituţiile financiare şi de creditare pentru proiecte de investiţii în creşterea eficienţei energetice şi valorificarea surselor regenerabile de energie;
c) acoperirea cheltuielilor proprii ale Fondului, prevăzute în bugetul aprobat de Consiliul de administrare al Fondului, inclusiv a cheltuielilor pentru plata serviciilor prestate de administratorul Fondului şi de auditorii financiari ai Fondului;
d) plata asistenţei tehnice, dacă aceasta este considerată necesară pentru realizarea unor proiecte eligibile pentru finanţare.
18. Mijloacele Fondului neutilizate în anul bugetar curent rămîn disponibile pentru utilizare în anul următor, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
3.2. Instrumentele financiare ale Fondului
19. Fondul va utiliza următoarele instrumente financiare pentru finanţarea proiectelor în domeniul eficienţei energetice şi valorificării surselor regenerabile de energie: i) grant; ii) asistenţă tehnică; iii) garanţie; iv) împrumut; v) leasing.
20. Grantul reprezintă contribuţia financiară la realizarea proiectului, care îi este oferită beneficiarului de proiect fără obligaţia rambursării ulterioare. Granturile vor fi atrase de către administratorul Fondului de la organizaţiile donatoare internaţionale.
21. Asistenţa tehnică va fi utilizată pentru :
a) finanţarea proiectelor aprobate prealabil şi destinate pentru sectorul public si cel privat;
b) suportul activităţii Fondului.
22. Suportul activităţii Fondului din asistenţă tehnică va include:
a) Crearea capacităţilor de dezvoltare a Fondului şi diseminarea informaţiei despre acesta, care include astfel de activităţi ca: i) asistenţa în identificarea, dezvoltarea şi evaluarea proiectelor; ii) organizarea seminarelor pentru potenţialii beneficiari de proiecte şi cofinanţatori; iii) elaborarea schemelor pentru oferirea granturilor beneficiarilor de proiecte; iv) suportul în efectuarea auditurilor energetice; v) marketing-ul şi diseminarea informaţiei; vi) training-ul administratorului Fondului şi angajaţilor acestuia în implementarea şi atragerea finanţării pentru proiectele în domeniul eficienţei energetice şi valorificării surselor regenerabile de energie etc.
b) Gestiunea Fondului: costurile de iniţiere şi operaţionale ale Fondului pe parcursul a primilor 3 ani.
23. Garanţia este instrumentul pus la dispoziţia sau emis în favoarea unui titular de drepturi, capabil să asigure beneficiarului realizarea certă a drepturilor garantate sau despăgubirea bănească corespunzătoare pentru daunele provocate de nerealizarea acestor drepturi.
24. Împrumutul (inclusiv prin intermediul liniilor de credit) este un instrument de finanţare, pe bază comercială, care se oferă clienţilor credibili pentru finanţarea proiectelor în domeniul eficienţei energetice şi surselor regenerabile de energie. Fondul poate propune împrumuturi de cofinanţare cu structuri şi caracteristici diferite pentru a păstra flexibilitatea Fondului şi luarea în consideraţie a cererii de piaţă.
IV. GESTIONAREA FONDULUI
4.1. Consiliul de administrare al Fondului
25. Organul de conducere al Fondului este Consiliul de administrare, alcătuit din 9 membri, reprezentanţi ai sectorului public şi privat, după cum urmează:
a) un reprezentant al Ministerului Economiei;
b) un reprezentant al Ministerului Finanţelor;
c) un reprezentant al Ministerului Mediului;
d) un reprezentant al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor;
e) cinci reprezentanţi ai sectorului privat şi ai organismelor internaţionale donatoare, dintre care minimum 2 sînt experţi financiari cu o bună reputaţie şi pregătire profesională, desemnaţi de preşedintele Consiliului de administrare în baza propunerilor venite din partea asociaţiilor profesionale, a mediului de afaceri şi a instituţiilor financiare internaţionale.
26. Durata mandatului membrilor Consiliului de administrare este de 4 ani şi poate fi prelungită o singură dată, pentru o perioadă de încă 4 ani, cu respectarea procedurii prevăzute pentru numirea lor.
27. Membrul Consiliului de administrare desemnat de Ministerul Economiei devine preşedintele consiliului, funcţie pe care o va îndeplini timp de un an. La expirarea mandatului preşedintelui, membrii Consiliului de administrare vor alege prin vot un nou preşedinte dintre membrii Consiliului de administrare pentru o altă perioadă de un an.
28. Membrii Consiliului de administrare al Fondului pot fi persoane fizice care nu sînt soţi sau rude de pînă la gradul trei, inclusiv nu au cazier judiciar. Membrii Consiliului de administrare nu pot participa la luarea deciziilor privind beneficiarii cu drepturi depline în care este angajat soţul/soţia sau o rudă de pînă la gradul trei, inclusiv a acestora.
29. Membrii Consiliului de administrare al Fondului pot fi revocaţi de autoritatea care i-a desemnat, în următoarele condiţii:
a) săvîrşirii faptelor penale pentru care au suferit condamnări definitive sau orice alte fapte de natură să afecteze autoritatea Fondului;
b) aflării într-o situaţie de conflict de interese cu Fondul;
c) urmare demisiei ori decesului;
d) absenţei nejustificate de la trei şedinţe consecutive ale Consiliului de administrare.
30. Membrii Consiliului de administrare al Fondului nu sunt remuneraţi.
31. Consiliul de administrare are următoarele atribuţii:
a) adoptă reglementările interne ale Fondului;
b) aprobă structura organizatorică a Fondului, statele de personal şi stabileşte remuneraţiile angajaţilor conform legislaţiei în vigoare;
c) alege şi desemnează directorul executiv al Fondului şi administratorul Fondului, numeşte membrii comitetului de investiţii;
d) desemnează auditori independenţi în vederea verificării situaţii financiare ale Fondului, primeşte şi aprobă rapoartele acestora;
e) aprobă bugetul Fondului pentru anul respectiv;
f) aprobă propunerile de alocare a resurselor financiare;
g) aprobă politica financiară şi de investiţii a Fondului, precum şi planul de afaceri întocmit de administratorul Fondului;
h) aprobă anual valoarea limitelor de finanţare a proiectelor în dependenţă de resursele disponibile şi tendinţele din domeniul eficienţei energetice şi surselor de energie regenerabile;
i) aprobă proiectele de finanţare a investiţiilor în domeniul eficienţei energetice şi valorificării surselor regenerabile de energie;
j) aprobă rapoartele trimestriale şi anuale de activitate ale Fondului;
k) supraveghează utilizarea mijloacelor financiare ale Fondului conform destinaţiilor şi devizului de cheltuieli stabilite;
l) aprobă alte măsuri necesare pentru realizarea obiectivul Fondului.
32. Şedinţele Consiliului de administrare al Fondului vor fi organizate la iniţiativa preşedintelui sau, după caz, la solicitarea a cel puţin 3 membri ai Consiliului de administrare. Membrii Consiliului de administrare se vor întruni în mod regulat, cel puţin o dată pe lună, ori de câte ori este necesar, sau în şedinţe extraordinare.
33. Invitaţia de participare la şedinţă şi documentele relevante vor fi transmise membrilor Consiliului de administrare al Fondului cu cel puţin 7 zile înainte - în cazul şedinţelor ordinare şi cu cel puţin 2 zile înainte - în cazul şedinţelor extraordinare. În invitaţia de participare la şedinţa Consiliului de administrare se va indica data, ora, locul desfăşurării şi ordinea de zi a acesteia, cu anexarea materialelor propuse pentru examinare.
34. Şedinţele Consiliului de administrare al Fondului sunt conduse de preşedinte sau, în absenţa acestuia, de către unul dintre membrii delegaţi de preşedinte.
35. Preşedintele Consiliului de administrare al Fondului are următoarele atribuţii:
a) reprezintă Consiliul de administrare în relaţiile cu instituţiile naţionale şi internaţionale în domeniul eficienţei energetice şi valorificării resurselor regenerabile de energie;
b) convoacă şedinţele ordinare şi extraordinare ale Consiliului;
c) conduce şedinţele Consiliului;
d) semnează deciziile şi procesele-verbale ale şedinţelor Consiliului;
e) în caz de absenţă, deleagă sarcinile sale unui alt membru al Consiliului de administrare.
36. Funcţia de secretar al Consiliul de administrare a Fondului este exercitată de către Directorul Executiv, care are următoarele atribuţii:
a) organizează şi asigură convocarea şedinţelor Consiliului de administrare;
b) pregăteşte şi prezintă materialele în cadrul şedinţelor Consiliului de administrare;
c) întocmeşte şi semnează procesele-verbale ale şedinţelor Consiliului de administrare;
d) asistă preşedintele şi membrii Consiliului de administrare în perioada dintre şedinţe;
e) asigură evidenţa, păstrarea şi arhivarea documentelor şi altor materiale ale Consiliului de administrare;
f) realizează alte activităţi menite să asigure funcţionarea eficientă a Consiliului de administrare.
37. În caz de indisponibilitate, membrul permanent al Consiliului de administrare al Fondului poate desemna o altă persoană din instituţia sau organizaţia respectivă pentru a-l reprezenta la şedinţa Consiliului de administrare, inclusiv cu drept de vot. Desemnarea are loc pe bază de procură sau alt document oficial, care se prezintă preşedintelui Consiliului de administrare înainte de începerea şedinţei. Documentul ce confirmă împuternicirile persoanei respective se anexează la procesul-verbal al şedinţei.
38. Preşedintele Consiliului de administrare al Fondului poate invita la şedinţă reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, organizaţiilor donatoare internaţionale sau naţionale, organizaţiilor neguvernamentale şi societăţii civile, experţi şi alte persoane interesate, care pot contribui la calitatea dezbaterilor pe marginea chestiunilor înscrise pe ordinea de zi a şedinţei respective, fără a avea drept de vot.
39. Consiliul de administrare al Fondului adoptă hotărîrile cu majoritate de voturi, în prezenţa a cel puţin 7 membri, unul dintre ei fiind preşedintele Consiliului de administrare sau, după caz, un membru mandatat de preşedinte.
40. Şedinţele Consiliului de administrare al Fondului se consemnează în procese-verbale, care vor fi semnate de preşedinte şi secretar în termen de cel mult 3 zile din data şedinţei.
41. Deciziile Consiliului de administrare al Fondului adoptate cu încălcarea prevederilor prezentului Regulament pot fi contestate în modul stabilit de legislaţie.
42. Consiliul de administrare al Fondului asigură accesul public la raportul anual de activitate al Fondului şi la raportul de audit financiar al Fondului.
4.2.Comitetul de investiţii
43. În vederea evaluării propunerilor de proiecte ale beneficiarilor, Consiliul de administrare al Fondului formează, din rîndul membrilor săi, un comitet de investiţii, compus din 3 experţi. Cel puţin 2 membri ai comitetului de investiţii vor avea, obligatoriu, calitatea de expert financiar.
44. Comitetul de investiţii se va întruni în mod regulat şi la cererea Consiliului de administrare al Fondului pentru a examina propunerile de proiecte recomandate spre finanţare.
45. Comitetul de investiţii are ca atribuţie principală verificarea documentaţiei prezentate de către administratorul Fondului, depuse de beneficiari în vederea obţinerii finanţării.
46. În cazul în care criteriile de evaluare şi selecţie sînt întrunite de beneficiari, comitetul de investiţii trimite spre aprobare propunerea de finanţare, cu documentaţia aferentă, Consiliului de administrare.
47. Comitetul de investiţii poate face recomandări solicitanţilor, în sensul completării dosarului, sau poate respinge cererea de finanţare în situaţia în care criteriile de evaluare şi selecţie a beneficiarilor nu au fost întrunite.
4.3 Directorul Executiv al Fondului
48. Fondul este reprezentat de către directorul executiv, numit de Consiliul de administrare pe bază de concurs. Directorul executiv al Fondului trebuie să fie cetăţean al Republicii Moldova, cu experienţă de lucru managerial de cel puţin 5 ani.
49. Directorul executiv conduce activitatea curentă a Fondului şi are drept atribuţii:
a) acţionează, în raporturile cu terţii, în numele şi pe seama persoanei juridice;
b) gestionează activitatea curentă a Fondului;
c) examinarea propunerilor de proiecte, pregătirea şi prezentarea spre aprobare a documentaţiei legate de proiecte Consiliului de administrare al Fondului;
d) participarea la organizarea şedinţelor Consiliului de administrare al Fondului şi pregătirea agendei şedinţelor;
e) semnarea contractelor de finanţare aprobate de Consiliul de administrare al Fondului;
f) angajarea şi eliberarea personalului Fondului;
g) încheierea oricăror acte juridice cerute de obiectivul pentru care a fost creat Fondul;
h) gestionarea patrimoniului Fondului;
i) organizează campania de marketing pentru promovarea Fondului.
j) exercitarea altor atribuţii care îi revin în conformitate cu reglementările interne ale Fondului.
4.4. Administratorul Fondului
50. Administratorul Fondului este o persoană fizică sau juridică din Republica Moldova sau din străinătate, selectată potrivit procedurilor Băncii Mondiale.
51. Drepturile şi obligaţiile administratorului Fondului sînt specificate în contractul de management, pe care acesta îl încheie cu Fondul şi care intră în vigoare la data aprobării lui de către Consiliul de administrare cu majoritate de voturi.
52. Remunerarea administratorului se efectuează în funcţie de îndeplinirea criteriilor de performanţă menţionate în contractul de management.
53. Administratorul Fondului exercită următoarele atribuţii:
a) elaborează planul de afaceri şi planul de investiţii ale Fondului;
b) elaborează şi prezintă rapoartele trimestriale şi anuale de activitate ale Fondului la Consiliul de Administrare, iar după aprobarea acestora - către Ministerul Economiei şi Agenţia pentru Eficienţă Energetică;
c) elaborează propuneri de alocare a resurselor financiare pentru activitatea fondului pentru anul următor;
d) identifică oportunităţile de proiecte în domeniul eficienţei energetice şi surselor regenerabile de energie şi pregăteşte recomandări în acest sens;
e) efectuează expertiza proiectelor de investiţii pentru care se solicită finanţare sau garanţii din partea Fondului şi raportează despre rezultatele expertizei Consiliului de administrare al Fondului;
f) identifică şi atrage cofinanţatori pentru proiecte la solicitarea Consiliului de Administrare;
g) monitorizează realizarea contractelor de finanţare în conformitate cu prevederile contractuale şi legale;
h) urmăreşte derularea finanţărilor neperformante şi ia măsurile necesare pentru recuperarea fondurilor;
V. CRITERII DE ELIGIBILITATE
5.1 Proiecte eligibile
54. Resursele financiare ale Fondului sunt folosite pentru finanţarea următoarelor tipuri de proiecte:
a) Sporirea eficienţei energetice şi valorificarea resurselor regenerabile de energie în întreprinderile industriale, inclusiv: i) achiziţia de echipamente, utilaje şi instrumente; ii) asistenţa şi suportul în procesul instalării echipamentelor achiziţionate şi utilajelor; iii) instruire privind exploatarea şi mentenanţa echipamentului şi a noilor tehnologii; iv) transportare şi suport logistic.
b) Sporirea eficienţei energetice şi valorificarea resurselor regenerabile de energie pentru reabilitarea clădirilor din toate sectoarele, inclusiv: industriale şi comerciale, rezidenţiale cu multe-nivele şi individuale, clădiri guvernamentale şi municipale, obiecte de ocrotire a sănătăţii şi cele de învăţămînt, obiecte culturale etc. Reabilitarea clădirilor presupune: i) modernizarea staţiilor de emisie a căldurii; ii) izolarea pereţilor, uşilor, ferestrelor, acoperişurilor, plafoanelor; iii) deservirea staţiilor termo-solare; iv) utilizarea tehnologiilor de valorificare a energiei şi combustibililor din surse regenerabile utilizate pentru încălzire, ventilaţie, electricitate si apă caldă; v) eficientizarea funcţionării sistemelor de verificare mecanică, încălzire, aer condiţionat; vi) eficientizarea sistemului de iluminare interior si exterior etc.
c) Sporirea eficienţei energetice şi valorificarea resurselor regenerabile de energie pentru sistemele de generare şi distribuţie a agentului termic, inclusiv: i) boilere şi arzătoare noi; ii) sisteme de control automat ale cazanului; iii) sobe pentru încălzirea apei; iv) modernizarea cazanelor existente; v) dispozitive de recuperare a căldurii cazanelor; vi) montarea staţiilor noi de emisie a căldurii sau renovarea substanţială a celor existente; vii) cazane şi robinete de aburi sau renovarea substanţială a celor existente; viii) ţevi şi baterii termice noi; ix) echipamente noi de măsurare; x) supape termoregulatoare; xi) termoizolarea reţelelor inginereşti interne; xii) sistemele de cogenerare de capacitate redusă; xiii) pompele de căldură cu reglare electronică pe bază de combustibili fosili sau electricitate; ivx) sisteme de încălzire care utilizează energia sau combustibil din surse regenerabile de energie etc.
d) Sporirea eficienţei energetice şi valorificarea resurselor regenerabile de energie pentru alte tipuri de proiecte legate de energie, inclusiv: i) sistemul de control al managementului energetic; ii) măsuri de corectare a factorului de putere; iii) compresoare de aer; iv) reutilarea în scopul utilizării surselor regenerabile de energie.
5.2 Proiecte neeligibile
55. Fondul nu va finanţa tipurile de proiecte, care au la bază:
a) plăţile de arendă pentru clădiri şi echipamente;
b) achiziţionarea de terenuri şi procurarea de clădiri industriale şi birouri administrative;
c) achiziţii de autovehicule, care nu sunt direct legate de fluxul tehnologic de producţie;
d) cheltuielile activităţii operaţionale.
5.3 Criterii de Eligibilitate
56. Alocarea resurselor financiare şi/sau oferirea de garanţii din partea Fondului se face numai cu condiţia că beneficiarul corespunde criteriilor de evaluare şi selecţie, aprobate de Consiliul de administrare al Fondului şi în limita fondurilor disponibile.
57. Proiectele propuse spre finanţare trebuie să întrunească următoarele criterii de eligibilitate:
a) cel puţin o treime din beneficiile proiectului trebuie să provină din economiile de energie măsurabile;
b) proiectul trebuie să implice tehnologii de economisire a energiei;
c) suma solicitată pentru finanţare a proiectului din partea Fondului trebuie să fie în concordanţă cu limitele de finanţare aprobate de consiliul de Administrare pentru anul respectiv;
d) contribuţia din capitalul propriu al beneficiarului de proiect trebuie să fie de cel puţin 20%;
e) proiectele în domeniul eficienţei energetice trebuie să aibă un termen maxim de recuperare de 5 ani;
f) proiectele în domeniul valorificării surselor regenerabile de energie trebuie să aibă un termen maxim de recuperare de 15 ani.
VI. MANAGEMENTUL PROIECTELOR
6.1. Identificarea proiectului
58. La această etapă se vor identifica idei pentru proiecte eligibile în domeniul eficienţei energetice sau valorificării surselor regenerabile de energie în conformitate cu obiectivele Programului Naţional pentru eficienţă energetică pînă în anul 2020. Ideile de proiecte pot fi generate de următoarele surse: i) Agenţia pentru Eficienţă Energetică; ii) administratorul Fondului; iii) beneficiarii de proiecte ce solicită finanţare; iv) potenţialii cofinanţatori.
59. Toate proiectele potenţiale identificate spre finanţare trebuie să fie conforme cu criteriile de eligibilitate expuse în Capitolul V.
60. Experţii de proiecte angajaţi în cadrul Fondului vor elabora Lista de proiecte potenţiale identificate spre finanţare, care va fi aprobată de directorul executiv al Fondului şi administratorul Fondului.
6.2. Evaluarea iniţială a proiectului
61. Obiectivul evaluării iniţiale a proiectului este de a colecta informaţii, care vor permite administratorului Fondului de a evalua eligibilitatea proiectului propus.
62. Directorul executiv va distribui proiectele potenţiale experţilor de proiecte pentru dezvoltarea acestora. Expertul proiectului va fi responsabil pentru managementul proiectului şi va acţiona în calitate de persoană de contact pentru beneficiarul proiectului şi cofinanţatorii.
6.2.1. Propunerea iniţială de proiect
63. Beneficiarul proiectului va elabora “Propunerea iniţială de proiect” prin completarea formularului din Anexa 1.1.
64. Expertul proiectului va oferi formularul Propunerii iniţiale de proiect, precum şi instrucţiunile referitor la completarea acestuia, aprobate de către Consiliul de administrare al Fondului, beneficiarului de proiect şi va oferi suportul necesar la completarea formularului.
65. După depunerea formularului Propunerii iniţiale de proiect completate de către beneficiar, cu toate anexele necesare, expertul proiectului va verifica corectitudinea completării acesteia în conformitate cu instrucţiunile în vigoare. Expertul proiectului va respinge Propunerea iniţială de proiect în cazul completării incorecte sau incomplete a acesteia şi va înştiinţa beneficiarul.
6.2.2. Auditul energetic
66. Auditul energetic este obligatoriu pentru proiectele de eficienţă energetică realizate cu sprijinul financiar al Fondului.
67. Auditul energetic se efectuează în bază de contract încheiat între beneficiar şi auditor.
68. Persoana fizică sau juridică, beneficiar al auditului, este obligată să asigure accesul auditorului la obiectele supuse auditului energetic, să prezinte, la solicitarea acestuia, documentaţia tehnică şi de exploatare, altă informaţie, orală sau scrisă, necesară determinării indicilor şi măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice.
6.2.3. Chestionarul de evaluare a impactului asupra mediului
69. În scopul determinării impactului proiectului propus asupra mediului înconjurător şi determinării categoriei proiectului în termeni de mediu, beneficiarul de proiect va completa un “Chestionar de evaluare a impactului asupra mediului” (Anexa 1.2) şi va obţine autorizaţiile necesare de mediu.
70. Autorizaţiile de mediu pentru proiect vor fi obţinute de la autorităţile competente la nivel naţional sau teritorial, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi normele de mediu.
6.2.4. Formularul de aprobare iniţială şi luarea deciziei privind evaluarea proiectului
71. Obiectivul formularului de Aprobare iniţială este evaluarea eligibilităţii proiectului şi respingerea la etapa iniţială a proiectelor neeligibile.
72. Expertul proiectului va completa Formularul “Aprobare iniţială” (Anexa 1.3) în care va oferi recomandări cu privire la continuarea dezvoltării proiectului.
73. Formularul de aprobare iniţială este propus spre aprobare directorului executiv al Fondului. În cazul în care Directorul Executiv aprobă proiectul pentru dezvoltare ulterioară, acesta din urmă va fi înregistrat în baza de date a Fondului.
74. Beneficiarul proiectului va fi informat de către expertul de proiect despre decizia luată asupra propunerii iniţiale de proiect. În cazul respingerii propunerii de proiect de către expertul proiectului, Propunerea iniţială de proiect completată este returnată beneficiarului de proiect, împreună cu notificarea de respingere.
6.3. Evaluarea şi aprobarea prealabilă a proiectului
6.3.1. Descrierea detaliată a proiectului
75. Beneficiarul proiectului va completa formularul “Descrierea detaliată a proiectului” (Anexa 1.4), care va servi drept un instrument de colectare a informaţiilor pentru Fond şi cofinanţatori cu privire la evaluarea aspectelor financiare, tehnice, de mediu etc. ale proiectului, precum şi credibilitatea beneficiarului.
76. Expertul proiectului va organiza reuniuni cu beneficiarul proiectului pentru discutarea specificului proiectului şi explicarea cerinţelor Fondului la etapa de evaluare a proiectelor.
77. Formularul “Descrierea detaliată a proiectului” este oferit beneficiarului de proiect, împreună cu instrucţiunile de completare, aprobate de către Consiliul de administrare al Fondului.
78. Formularul completat va fi prezentat expertului de proiect. Expertul de proiect verifică corectitudinea completării acestuia. În cazul în care documentul este incomplet şi/sau completat incorect, beneficiarul este informat şi invitat pentru revizuirea acestuia.
79. În baza formularului completat, expertul de proiect va evalua trei aspecte majore ale proiectului: fezabilitatea tehnică, fezabilitatea financiară şi fezabilitatea de mediu.
6.3.2. Evaluarea fezabilităţii tehnice
80. Obiectivul evaluării fezabilităţii tehnice este stabilirea dacă proiectul poate realiza economiile estimate de energie şi de reducere a gazelor cu efect de seră, precum şi conceperea şi proiectarea acestuia în conformitate cu standardele şi normele tehnice.
81. Evaluarea fezabilităţii tehnice presupune analiza următoarelor aspecte:
a) proiectarea, ingineria şi amplasarea facilităţilor;
b) tehnologii utilizate, tipuri de echipamente sau procese şi relevanţa acestora pentru necesităţile proiectului;
c) instalarea şi/sau efectuarea lucrărilor de construcţii;
d) posibilitatea atingerii economiilor de energie şi reducerilor de gaze cu efect de seră prognozate şi riscurile potenţiale;
e) fiabilitatea companiei/furnizorului în implementarea proiectului;
f) corectitudinea previziunilor costurilor proiectului, inclusiv celor legate de proiectare, instalare, mentenanţă etc.
82. Expertul de proiect ar putea solicita consultaţii în domeniul fezabilităţii tehnice a proiectului de la alt expert sau poate veni cu o cerere de subcontractare a unui consultant extern.
83. Urmare procedurii de evaluare, expertul de proiect face recomandări privind fezabilitatea tehnică a proiectului şi eligibilitatea sa pentru finanţare din partea Fondului.
6.3.3. Evaluarea fezabilităţii financiare
84. Obiectivul evaluării fezabilităţii financiare este determinarea dacă proiectul propus este profitabil din punct de vedere financiar, iar beneficiarul proiectului este capabil să cofinanţeze implementarea acestuia (cel puţin să asigure 20% din investiţiile totale ale proiectului).
85. Evaluarea fezabilităţii financiare a proiectului presupune analiza următoarelor aspecte:
a) suficienţa cash-flow-rilor generate pentru rambursarea creditelor/împrumuturilor;
previziunile financiare;
b) valoarea netă actualizată pozitivă a proiectului;
c) termenul rezonabil de recuperare a investiţiei;
d) posibilitatea de atingere a previziunilor financiare;
e) indicatorii de lichiditate şi stabilitate financiară etc.
86. Expertul de proiect ar putea solicita consultaţii în domeniul fezabilităţii financiare a proiectului de la alt expert.
87. Urmare procedurii de evaluare, expertul de proiect face recomandări privind fezabilitatea financiară a proiectului şi eligibilitatea sa pentru finanţare din partea Fondului. În caz de necesitate, beneficiarul de proiect va efectua revizuirea previziunilor financiare ale proiectului.
6.3.4. Evaluarea fezabilităţii de mediu
88. Obiectivul evaluării fezabilităţii de mediu este stabilirea dacă proiectul propus este conform cu legislaţia în vigoare, normele de mediu, precum şi cerinţele donatorilor. Expertul de proiect trebuie să se asigure că toate autorizaţiile de mediu sunt corespunzătoare.
89. Urmare procedurii de evaluare, expertul de proiect face recomandări privind fezabilitatea de mediu a proiectului şi eligibilitatea sa pentru finanţare din partea Fondului.
6.3.5. Elaborarea şi aprobarea Raportului privind evaluarea proiectului
90. Rezultatele evaluării fezabilităţii proiectului sunt incluse în Raportul de evaluare a proiectului (Anexa 1.5)
91. Raportul de evaluare a proiectului este perfectat de către expertul proiectului şi este prezentat pentru examinare şi aprobare către Directorul Executiv al Fondului.
92. După aprobarea proiectului de către Directorul Executiv al Fondului, Raportul de evaluare a proiectului, împreună cu toată documentaţia relevantă, vor fi prezentate administratorului Fondului, comitetului de investiţii şi Consiliului de administrare al Fondului pentru aprobare prealabilă.
93. Consiliul de administrare al Fondului poate aproba sau respinge proiectul propus.
În cazul în care proiectul este respins cu recomandări pentru îmbunătăţire, expertul de proiect va solicita reexaminarea documentaţiei de proiect, ţinînd cont de recomandări, şi va asista beneficiarul proiectului în acest proces.
6.4. Finanţarea proiectelor
94. Administratorul Fondului va selecta instrumentele financiare potrivite pentru fiecare proiect în parte, ţinînd cont de specificul proiectului şi resursele financiare disponibile.
95. Administratorul Fondului va informa beneficiar de proiect despre instrumentele disponibile de finanţare.
96. În cazul acordului beneficiarului de proiect cu condiţiile instrumentelor de finanţare propuse, Administratorul Fondului, în comun cu expertul proiectului, va completa formularul “Solicitarea pentru finanţare” (Anexa 1.6).
6.5. Aprobarea şi implementarea proiectului
97. Proiectele prealabil aprobate, pentru care au fost identificate instrumentele financiare, analizate şi expertizate de către administratorul Fondului, vor fi prezentate spre avizare către Agenţia pentru Eficienţă Energetică.
98. După obţinerea avizului pozitiv de la Agenţia pentru Eficienţă Energetică, administratorul Fondului va depune la Consiliul de administrare al Fondului dosarul legat de proiect (Raportul privind evaluarea proiectului, Solicitarea pentru finanţare, Anexe etc.), care va fi examinat prealabil de către Comitetul de investiţii. În cazul Avizului negativ al Agenţiei, beneficiarul proiectului în comun cu expertul vor revizui dosarul proiectului şi vor prezenta acesta repetat spre avizare.
99. Consiliul de administrare al Fondului va examina dosarul proiectului şi va decide asupra aprobării proiectului şi a instrumentului de finanţare, sau respingerea proiectului. Proiectul respins poate fi examinat în mod repetat, în cazul în care modificările solicitate au fost luate în consideraţie de către beneficiarul proiectului şi instituţia financiară.
100. După aprobarea proiectului, între Directorul Executiv al Fondului şi beneficiarul de proiect este încheiat Contractul de finanţare, după modelul aprobat de Consiliul de administrare al Fondului.
101. Disbursările sunt efectuate către beneficiarul proiectului în corespundere cu legislaţia în vigoare.
102. Beneficiarul de proiect din sectorul public va procura bunuri şi servicii în conformitate cu legislaţia în vigoare în domeniul achiziţiilor publice. Beneficiarul de proiect din sectorul privat va procura bunuri şi servicii în conformitate cu procedurile Băncii Mondiale.
6.6. Atragerea cofinanţării pentru proiecte
103. Beneficiarul este responsabil pentru identificarea şi contractarea potenţialilor cofinanţatori ai proiectului în cazul cînd contribuţia proprie a beneficiarului şi a Fondului nu acoperă costul proiectului în întregime.
104. Administratorul Fondului poate propune lista potenţialilor cofinanţatori ai proiectului la solicitarea Consiliului de Administrare în cazul proiectelor cu efecte majore.
6.7. Monitorizarea proiectului
105. Punerea în aplicare a proiectului este responsabilitatea exclusivă a beneficiarului de proiect.
106. Beneficiarul proiectului va perfecta trimestrial şi anual Raportul privind implementarea proiectului (Anexa 1.7). Cofinanţatorii pot solicita copia acestui raport.
107. Administratorul Fondului, prin intermediul expertului de proiect, este responsabil pentru monitorizarea performanţei fiecărui proiect în parte şi colectarea datelor relevante privind indicatorii de eficienţă energetică şi valorificare a surselor regenerabile de energie, economii de energie şi reduceri de emisii de gaze cu efect de seră etc.
108. În baza datelor colectate din rapoarte, expertul de proiect va perfecta trimestrial şi anual un Raport de monitorizare pentru toate proiectele în gestiune, care va fi avizate de către Directorul Executiv şi Administratorul Fondului. Acest raport va include detalii referitor la indicatorii de performanţă din punctele de vedere financiar şi tehnic a proiectelor individuale, precum şi explicaţiile divergenţelor şi dificultăţilor depistate.
109. Rapoartele de monitorizare a proiectelor vor fi verificate de către Comitetul de investiţii şi prezentate spre aprobare Consiliului de administrare a Fondului.
VII. EVIDENŢA CONTABILĂ ŞI CONTROLUL
ASUPRA UTILIZĂRII MIJLOACELOR FONDULUI
110. Evidenţa contabilă şi evidenţa statistică a mijloacelor Fondului se efectuează conform legislaţiei în vigoare, luând în considerare, după caz, solicitările donatorilor internaţionali.
111. Fondul va înainta Ministerului Economiei, Ministerului Finanţelor şi organizaţiilor donatoare internaţionale rapoarte trimestriale şi anuale cu privire la gestionarea mijloacelor Fondului, până la data de 25 a lunii următoare după expirarea perioadei raportate.
112. Controlul legalităţii operaţiunilor, procedurilor şi modului de utilizare a mijloacelor Fondului este efectuat de autorităţile competente, în modul stabilit de legislaţie.
113. Fondul este supus auditului financiar anual. Rapoartele de audit sînt prezentate Ministerului Economiei şi Ministerului Finanţelor. Fondul va fi supus şi auditului de către Curtea de Conturi, precum şi auditului din partea donatorilor internaţionali, după caz.
VIII. DISPOZIŢII FINALE
114. Prezentul regulament se pune în aplicare de la data aprobării acestuia.
115. Fondul poate fi lichidat în conformitate cu legislaţia în vigoare. Mijloacele Fondului, neutilizate la momentul lichidării, sunt transmise în Bugetul de Stat.