GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA
HOTĂRÎRE
privind aprobarea Reglementării tehnice "Carburant pentru motoare diesel (motorină). Cerinţe de calitate şi securitate”
nr. ________ din ________ 2011
În temeiul art. 6 (1) al Legii nr. 420-XVI din 22.12.2006 privind activitatea de reglementare tehnică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 36-38, art. 141) şi în scopul stabilirii condiţiilor generale pentru plasarea pe piaţa internă a combustibilului pentru motoare diesel (motorina), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Reglementarea tehnică „Carburant pentru motoare diesel (motorina). Cerinţe de calitate şi securitate” (se anexează).
2. Prezenta Hotărîre intră în vigoare la 6 luni din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Prim-ministru Vladimir FILAT
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, Valeriu LAZAR
Ministrul Economiei
Ministrul Mediului Gheorghe ŞALARU
Ministrul Sănătăţii Andrei USATÎI
Aprobată prin Hotărîrea
Guvernului Republicii Moldova
nr. ___ din ___________ 2011
REGLEMENTARE TEHNICĂ
Combustibil pentru motoare diesel (motorina).
Cerinţe de calitate şi securitate
Prezenta Reglementare tehnică transpune în legislaţia tehnică naţională prevederile Directivei 2003/17/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 03 martie 2003 de modificare a Directivei 98/70/CE privind calitatea benzinei şi a motorinei.
I. DOMENIU DE APLICARE
1. Prezenta Reglementare tehnică stabileşte condiţiile plasării pe piaţa a combustibilului pentru motoare diesel destinate autovehiculelor echipate să funcţioneze cu acest tip de carburant, identificate conform poziţiilor tarifare specificate în tabel 1.
Tabelul 1
Poziţia tarifară conform Nomenclatorului mărfurilor al Republicii Moldova |
Denumirea produsului |
Din 2710 19 410 |
Combustibil pentru motoare diesel (motorină) cu un conţinut de sulf de maximum 0,05% din greutate |
Din 2710 19 450 |
Combustibil pentru motoare diesel (motorină) cu un conţinut de sulf de peste 0,05% din greutate, dar pînă la 0,2% din greutate |
Din 2710 19 490 |
Combustibil pentru motoare diesel (motorină) cu un conţinut de sulf peste 0,2% din greutate |
2. Prezenta Reglementare tehnică stabileşte specificaţii tehnice pentru combustibil pentru motoare diesel (în continuare morotină), folosită pentru vehicule echipate cu motor cu aprindere prin scînteie, ţinând cont de cerinţele tehnice ale acestor motoare.
II. DEFINIŢII
3. În sensul prezentei Reglementări tehnice, se definesc următoarele noţiuni principale:
motorină – produs petrolier lichid, obţinut prin diferite procese de prelucrare, caracterizat prin cifră cetanică sau indice diesel şi folosit drept combustibil pentru motoarele cu aprindere prin comprimare;
lot – orice cantitate de motorină, produsă în cadrul unui proces tehnologic neîntrerupt, omogenă după compoziţie şi proprietăţi, unificată printr-un singur document de calitate;
III. CERINŢE ESENŢIALE PENTRU MOTORINĂ
4. Motorina plasată pe piaţa trebuie sa corespundă specificaţiilor tehnice prevăzute în prezenta reglementare tehnică.
5. Cu scopul de a reduce efectul dăunător a autovehiculelor care funcţionează pe motorină asupra mediului înconjurător, se permite plasarea pe piaţa a motorinei care îndeplineşte parametrii tehnici stabiliţi în Anexa nr.1 din prezenta reglementarea tehnică.
6. Se permite plasarea pe piaţă a motorinei care conţine coloranţi şi marcatori, în scopul asigurării transparenţei circuitului lor pe teritoriul Republicii Moldova, cu condiţia că aceştia nu deteriorează starea mijloacelor de transport, sistemelor de distribuire a combustibilului şi mediului înconjurător.
7. Se permite plasarea pe piaţă a motorinei la fabricarea căreia sunt utilizaţi compuşi oxigenaţi, adaosuri, precum şi aditivi cu efect antioxidant şi detergent, care îmbunătăţesc parametrii ecologici ai motorinei şi nu provoacă efecte secundare periculoase, în cantităţi, ce nu influenţează indicii de calitate ai combustibilului şi nu prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea populaţiei şi mediului înconjurător.
Aditivii adăugaţi în motorină nu trebuie să conţină metale şi fosfor.
IV. EVALUAREA CONFORMITĂŢII
8. Pînă a fi plasată pe piaţă motorina trebuie să fie supusă certificării conformităţii, pentru a demonstra conformitatea motorinei cu specificaţiile tehnice prezentate în Anexa nr.1 din prezenta reglementare tehnică.
Documentul care demonstrează corespunderea motorinei cu cerinţele prezentei reglementări tehnice, este certificatul de conformitate.
9. Certificarea conformităţii motorinei se efectuează de către organismele de certificare acreditate în conformitate cu punctele nr. 11, 12, 13, 14, din prezenta reglementare tehnică.
10. Încercările în scopul certificării conformităţii motorinei se efectuează în conformitate cu metodele de încercări stabilite în standardul naţional SM SR EN 590 + A1: 2011 de către laboratoarele de încercări acreditate.
Rezultatele încercărilor în scopul certificării conformităţii motorinei auto trebuie să demonstreze respectarea cerinţelor din prezenta reglementare tehnică.
11. Certificarea conformităţii cu cerinţele esenţiale din prezenta reglementare tehnică se efectuează prin aplicarea unei proceduri concrete, alese de solicitantul certificării, şi anume:
- Certificarea conformităţii lotului;
- Certificarea conformităţii conform contractului de lungă durată;
- Certificarea conformităţii produsului fabricat în serie.
12. Certificarea conformităţii lotului include: identificarea produsului, prelevarea mostrelor, efectuarea încercărilor asupra mostrelor prelevate, examinarea şi generalizarea rezultatelor obţinute, luarea deciziei privind rezultatele certificării.
13. Certificarea conformităţii motorinei conform contractului include: identificarea produsului, prelevarea mostrelor produsului la vînzător, efectuarea încercărilor asupra mostrelor prelevate, examinarea şi generalizarea rezultatelor obţinute, luarea deciziei privind rezultatele certificării, efectuarea evaluării periodice a produsului certificat prin efectuarea încercărilor mostrelor prelevate de la vînzător.
14. Certificarea conformităţii motorinei în serie la producător include: evaluarea procesului de producţie, identificarea produsului, prelevarea mostrelor produsului, efectuarea încercărilor asupra mostrelor prelevate de la producător, examinarea şi generalizarea rezultatelor obţinute, luarea deciziei privind rezultatele certificării, evaluarea periodică a procesului de producţie şi efectuarea încercărilor periodice a mostrelor prelevate de la producător
V. INFORMAŢIA PENTRU CONSUMĂTORI
15. Panourile informative destinate consumatorilor, plasate la intrarea pe teritoriul staţiei de alimentare şi lîngă operator, trebuie să conţină următoarele:
a) numele sau marca furnizorului sau vînzătorului motorinei;
b) notarea – „ Diesel” sau „Motorină”;
c) conţinutul de sulf.
În cadrul informaţiei destinate consumatorului, poate fi specificată denumirea motorinei în conformitate cu specificaţiile tehnice a producătorului.
Anexa nr. 1
la Reglementarea tehnică „Carburant
pentru motoare diesel (motorina).
Cerinţe de calitate şi securitate "
SPECIFICAŢII TEHNICE
Impuse pentru motorină, în vederea micşorării impactului vehiculelor
asupra sănătăţii populaţiei şi a mediului înconjurător
Caracteristici(1) |
Unitatea |
Limite (2) |
Număr cetanic, min. |
- |
51,0 |
Densitate la 15°C, max. |
kg/m3 |
845,0 |
Distilare: 95% se distilează la temperatura, max. |
°C |
360,0 |
Hidrocarburi aromatice policiclice, max. |
% m/m |
8,0 |
Conţinut de sulf, max. |
mg/kg |
10,0 50,0(3) 2000(4) |
Conţinutul de esteri metalici ai acizilor graşi (EMAG) (5) |
% V/V |
7,0 |
Note: (1)Metodele de încercare sunt cele specificate în SM SR EN 590 + A1: 2011
(2) Valorile menţionate în specificaţie sunt „valori adevărate”. Rezultatele măsurilor individuale vor fi interpretate pe baza criteriilor descrise în standardul naţional SM SR EN ISO 4259.
(3) Termenul limită pentru plasarea pe piaţă - 1 ianuarie 2013.
(4)Se admite pînă la 1 ianuarie 2015, doar pentru motorina produsă autohton.
(5) EMAG trebuie să satisfacă cerinţele SM SR EN 14214+A1. Conţinutul EMAG - în conformitate cu standardul naţional SM STB EN 14078. |