Direcția Generală Economie, Comerț și Turism a Consiliului Municipal Chișinău inițiază, începând cu data de 19 septembrie 2023, consultarea publică a proiectului de decizie a Consiliului Municipal Chișinău „Despre operarea de modificări și completări în decizia CMC nr. 17/7 din 06.10.2020 cu privire la aprobarea Regulamentului gestionării clădirilor, construcțiilor și încăperilor cu altă destinație, decât cea locativă – proprietate municipală (în redacție nouă)”.
Scopul proiectului de decizie este: ajustarea și completarea Regulamentului gestionării clădirilor, construcțiilor și încăperilor cu altă destinație, decât cea locativă – proprietate municipală, aprobat prin decizia CMC nr. 17/7/2020.
Necesitatea elaborării şi adoptării proiectului de decizie este: perfecționarea cadrului local de reglementare.
Prevederile de bază ale proiectului sunt:
În rezultatul modificărilor aplicate Regulamentului gestionării clădirilor, construcțiilor și încăperilor cu altă destinație, decât cea locativă – proprietate municipală, aprobat prin decizia CMC nr. 17/7/2020.
- Se va reduce termenul prevăzut pentru încheierea contractului de locațiune/ comodat de la 90 la 60 zile calendaristice din data notificării.
- Se introduce taxa în sumă de 600 lei pentru perfectarea contractelor pentru persoane juridice;
- Se împuternicește Primarul General/ viceprimarul de ramură să declare rezoluțiunea contractului în cazurile în care locatarul nu folosește încăperile conform destinației; admite înrăutățirea stării încăperilor; nu plătește chiria parcursul a trei luni; nu semnează, în termenul prevăzut, acordul adițional privind modificarea cuantumului chiriei anuale pentru locațiunea sau acordul de rezoluțiune a contractului.
- Pentru asigurarea încasării depline a plăților ce rezultă din sancțiuni aplicate rău-platnicilor, se introduce prevederea conform căreia rezoluțiunea contractului de locațiune sau revocarea acestuia nu produce efecte asupra clauzelor contractului referitoare la calculul penalităților de întârziere.
- Se include prevederea conform căreia, pentru gestionarii care nu respectă obligațiile de monitorizare a modului de executare a contractelor de locațiune, plata pentru locațiune din executarea contractelor se va încasa în bugetul municipal.
- Se propune stabilirea unui mecanism simplificat de transmitere în locațiune a spațiilor/ încăperilor pentru solicitanți care doresc să utilizeze spații/ încăperi municipale pentru perioade foarte scurte de timp (ore, zile, o săptămână) per an. (ținând cont de prevederile HG nr. 483/2008)
- Se propune stabilirea condițiilor suplimentare pentru transmiterea în locațiune/ folosință - organizațiilor necomerciale cu statut de utilitate publică a încăperilor municipale fără licitație (ținând cont de prevederile Legii nr. 86/2020). Astfel, acordarea în locaţiune/folosință se va efectua în temeiul deciziei CMC doar pentru organizațiile necomerciale cu statut de utilitate publică, care desfășoară activitate de utilitate publică pe parcursul a cel puțin trei ani (cu condiția prezentării rapoartelor de activitate pe perioada respectivă, care demonstrează beneficiul adus municipiului Chișinău și populației acestuia).
Totodată, decizia CMC nr. 17/7 din 06.10.2020 cu privire la aprobarea Regulamentului gestionării clădirilor, construcțiilor și încăperilor cu altă destinație, decât cea locativă – proprietate municipală (cu modificările și completările ulterioare) se completează cu anexa nr. 10 care prevede modelul contractului tripartit, pentru cazul transmiterii în locațiune comodat a spațiilor/ încăperilor nelocuibile ce se află în gestiunea economică a întreprinderilor municipale, societăților comerciale cu capital public sau majoritar public deținute de către CMC, iar anexa nr. 3, ce prevede Criteriile minime recomandabile de determinare a coeficientului de piață K4 se actualizează.
Impactul estimat al proiectului de decizie - perfecționarea cadrului local de reglementare, îmbunătățirea procesului de gestionare a clădirilor, construcțiilor și încăperilor cu altă destinație, decât cea locativă – proprietate municipală, sporirea veniturilor în bugetul municipal.
Proiectul de decizie este elaborat în conformitate cu legislația în vigoare:
- Legea nr. 436/ 12.2006 privind administrația publică locală;
- Legea nr. 121/ 2007 privind administrarea și deetatizarea proprietății publice;
- Legea nr.136/.2016 privind statutul municipiului Chișinău;
- Decizia Consiliului Municipal Chișinău nr. 17/7 din 06.10.2020 cu privire la aprobarea Regulamentului gestionării clădirilor, construcțiilor și încăperilor cu altă destinație, decât cea locativă – proprietate municipală (în redacție nouă)
- Decizia Consiliului Municipal Chișinău nr. 8/13-3 din 12.10.2021 „Despre operarea de modificări și completări în decizia CMC nr. 17/7 din 06.10.2020 cu privire la aprobarea Regulamentului gestionării clădirilor, construcțiilor și încăperilor cu altă destinație, decât cea locativă – proprietate municipală (în redacție nouă)”.
Recomandările pe marginea proiectului de decizie supus consultării publice pot fi expediate până pe data de 04 octombrie 2023, ora 17:00, pe adresa Direcției Generale Economie, Comerț și Turism a Consiliului Municipal Chișinău, pe adresa electronică: dgect@cmc.md sau pe adresa. mun. Chișinău, str. Columna 106.
Persoana de contact: dna T. Mastac, Șef al Secției locațiune spații cu statut nelocuibil, telefon - (022) 22-23-40.
*Proiectul Deciziei Consiliului Municipal Chișinău „Despre operarea de modificări și completări în decizia CMC nr. 17/7 din 06.10.2020 cu privire la aprobarea Regulamentului gestionării clădirilor, construcțiilor și încăperilor cu altă destinație, decât cea locativă – proprietate municipală (în redacție nouă)” şi nota informativă sunt disponibile pe pagina web oficială www.chisinau.md sau la sediul Direcției Generale Economie, Comerț și Turism a Consiliului Municipal Chișinău.