Rodica Josanu
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
rodica.josanu@gmail.com
Se propun spre examinare proiectul Codului de etică al cadrului didactic, elaborat în conformitate cu art. 135, alin.(6)-(8), din Codul educației nr. 152 din 17 iulie 2014. De asemenea, elaborarea şi aprobarea Codului de etică al cadrului didactic au fost incluse în Planul de acţiuni pentru anii 2014-2015 de implementare a Strategiei naţionale anticorupţie pe anii 2011–2015, aprobat prin Hotărîrea Parlamentului nr.76 din 16 mai 2014 (acțiunea nr.28).
Codul de etică stabilește standarde și reguli de conduită obligatorii pentru toți angajații din învăţămîntul general şi profesional tehnic și este menit să reducă practicile inadecvate şi imorale ce pot apărea în mediul educaţional.
Normele de conduită prevăzute de cod se referă atît la relațiile cadrelor didactice cu elevii, cît și la interacțiunea acestora cu părinții/reprezentanții legali ai copiilor, colegii de muncă și comunitatea locală.
Codul prevede interzicerea oricăror activităţi care pot genera acte de corupţie sau conexe corupției. Astfel, potrivit documentului, cadrele didactice nu au dreptul să accepte sau să solicite de la elevi, părinţi sau asociaţiile părinţilor (sau orice altă formă de organizare a părinților) anumite sume de bani, cadouri sau servicii, indiferent de destinaţia declarată a acestora. În același timp, angajații școlilor nu pot iniţia sau organiza colectarea de bani sau cadouri. În categoria de activități care generează corupția se includ și impunerea de manuale care nu sînt incluse în Schema de închiriere sau de materiale didactice auxiliare; impunerea unor activităţi extracurriculare contra plată, cadouri sau altor favoruri; fraudarea evaluărilor de orice tip contra bani, obiecte, servicii etc. Codul își propune să elimine traficul de influenţă şi favoritismul în procesele de instruire şi de evaluare, dar și practica unor profesori de a organiza meditaţii cu propriii elevi, contra unor avantaje materiale.
Autorii codului își propun să asigure menținerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuţiilor şi funcţiilor personalului din sistemul de învăţămînt general şi profesional tehnic.
Documentul a fost elaborat, la solicitarea Ministerului Educației, de un grup de experți în cadrul proiectului ”Tineri pentru transparența în educație”, implementat cu sprijinul PNUD Moldova. Proiectul a fost avizat de către Centrul Național Anticorupție și a fost supus dezbaterilor în cadrul unui panel la Forumul Național al Cadrelor Didactice, ediția a doua, organizat în perioada 10-11 octombrie 2014, cu participarea a peste 200 de cadre didactice și manageriale din țară.
Totodată, au fost organizate ședințe cu privire la examinarea proiecului Codului de etică al cadrului didactic cu participarea reprezentanților CNA, Centrului pentru Drepturile Omului din Moldova, Alinței Anticorupție, Transparency International – Moldova.
Se propune implementarea Codului de etică al cadrului didactic începînd cu anul de studii 2015-2016.