Cancelaria de Stat anunță inițierea procesului de modificare a cadrului normativ privind transparența în procesul decizional și consultarea publică.
În procesul de implementare a Planului de acțiuni pentru guvernare deschisă pe anii 2023-2025, a Programului Național de dezvoltare a organizațiilor societății civile pentru perioada 2024-2027, precum și a recomandărilor formulate de Grupul de State împotriva Corupției (GRECO) și SIGMA pentru Republica Moldova, a fost realizat Studiul de evaluare privind aspectele practice ale asigurării transparenței în procesele de luare a deciziilor de către autoritățile publice centrale și locale. Realizarea Studiului a fost susținută de către Congresul Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei (Congresul). în cadrul proiectului "Consolidarea Culturii Dialogului și a Guvernării Locale Deschise și Etice în Republica Moldova".
Studiul a urmărit identificarea constrângerilor și barierelor sistemice în aplicarea cadrului normativ, precum și a soluțiilor practice pentru îmbunătățirea mecanismelor de consultare publică, a calității transparenței și a creșterii participării societății civile în toate etapele procesului decizional.
Urmare a efectuării studiului s-a reușit a avea imagine generală mai clară asupra procesului de asigurare a transparenței în procesul decizional al autorităților de diferit nivel administrativ, precum și a gradului de corespundere a proceselor desfășurate în asigurarea transparenței decizionale la prevederile legale. De asemenea, au fost identificate ambiguități ale prevederilor legale și un șir de discrepanțe între datele raportate și realitate.
Printre provocările majore ale autorităților publice în asigurarea calitativă a transparenței procesului decizional, au fost identificate următoarele: (i) resurse insuficiente – de personal, instrumente digitale; (ii) complexitatea procedurală - birocrație excesivă, reguli complexe, proceduri de raportare fragmentate și necorelate între diferite niveluri de administrație; (iii) conștientizare limitată - funcționarii publici nu sunt pe deplin familiarizați cu cerințele legale privind transparența, iar cetățenii nu sunt suficient informați despre drepturile lor de acces la informații.
Recomandările studiului vizează: (i) modificarea/simplificarea sau actualizarea procedurilor prevăzute de cadrul normativ actual; (ii) adaptarea capacităților autorităților la necesitățile reale în procesul de asigurare a transparenței; (iii) aplicarea altor forme de consultare publică; (iv) dezvoltarea instrumentelor și desfășurarea activităților de sporire a participării părților interesate în procesul de luare a deciziilor, atât la nivel central, cât și local etc.
Rezultatele preliminare ale studiului – concluziile și recomandările – au fost consultate atât cu organizațiile societății civile, cât și cu autoritățile publice centrale și locale.
Pentru elaborarea proiectului de modificare a cadrului normative privind transparența în procesul decizional, urmează a fi creat un Grup de lucru. Pentru asigurarea unui proces participativ și transparent, invităm, organizațiile societății civile, autoritățile publice centrale și locale, autoritățile autonome și alte părți interesate să desemneze reprezentanții săi în componența grupului de lucru. Persoanele desemnate se vor înscrie la următorul link.: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdX6GXcAzTf_SmIoNv4JhieWawOSlzC7yj2aPjyfObvtNSIEA/viewform