În conformitate cu art. 9 al Legii nr. 239/2008 privind transparența în procesul decizional și pct. 34 alin. 6) al Hotărârii Guvernului nr. 386/2020, Ministerul Economiei inițiază procesul de elaborare a proiectului legii cu privire la modificarea unor acte normative.
Inițiativa a fost lansată în cadrul iConsiliului din 22 noiembrie a.c., de către Viceprim-ministru pentru digitalizare și Ministrul Economiei.
Eforturile RM la capitolul digitalizare, în special a serviciilor publice pentru business trebuie să culmineze cu posibilitatea de a dezvolta o afacere în țara noastră fără interacțiune directă cu autoritățile – exclusiv prin mijloace electronice. Astfel, inițiativa dată este concepută pentru a scana și a acoperi golurile existente, odată ce mai multe servicii esențiale pentru business nu sunt digitalizate ”cap-coadă”, gradul lor de adopție e mai coborât decât ar trebui, iar marketarea nu a fost pusă bine la punct. Anume din aceste cauze, aceste investiții nu aduc încă impactul economic scontat.
Obiectivele acestui proiect sunt: facilitarea administrării online a unei afaceri, crearea posibilităților pentru diaspora și investitorii străini să deschidă on-line și să administreze la distanță afaceri în RM, îmbunătățirea mediului de afaceri, reducerea birocrației, reducerea costurilor pentru antreprenori și pentru stat etc.
Elementele identificate la etapa de față și pentru care se oferă soluții se împart convențional în două blocuri. Primul se va focusa mai mult pe subiecte tehnice, iar cel de-al doilea – munca la distanță și desfășurarea activității economice la distanță.
În blocul preponderent tehnologic, sunt vizate:
- Procedura de acordare a IDNP investitorilor străini (element inevitabil pentru înregistrarea și administrarea afacerilor la distanță).
- Asigurarea aplicării eKYC și MobiSign pentru diaspora și investitorii străini.
- Asigurarea notarizării digitale ca opțiune pentru antreprenori autohtoni, diasporă și investitorii străini.
- Instituirea regimului juridic al actului notarial electronic și particularitățile activității notariale electronice, locul actului notarial electronic în actele emise de notar, cerințe pentru actul electronic, modul de întocmire, semnare, înregistrare și arhivare
- Asigurarea obligatorie a versiunii Engleze a formularelor și serviciilor publice pentru business (formulare, documente de constituire, acte permisive, interacțiune cu ASP, etc.).
În al doilea bloc de amendamente, ce vizează prioritar relațiile de muncă și protecția angajatului sunt:
- Legalizarea muncii la distanță, clarificarea regimurilor salariului, taxelor, inclusiv a TVA, precum și a contribuțiilor sociale (CNAS, CNAM). Modificările propuse concretizează faptul, că străini care se vor încadra în activitatea de muncă în companiile din Moldova, fără a deveni rezidenți fiscali, vor fi scutiți de obligația contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii și a primelor de asigurare medicală obligatorie pentru străinii.
- Posibilitatea de angajare la distanță în aceste companii a cetățenilor străini, fără permis de ședere în RM, clarificarea aspectelor procedurale de interacțiune între străini și autoritățile competente care eliberează diferite permise pentru străini, în scopul implementării posibilității depunerii actelor în adresa acesteia în formatul electronic semnate prin semnătura electronică emisă în condițiile legii.
- Clarificarea regimului securității muncii, a certificatelor medicale și a riscurilor la locul de muncă
- Preluarea bunelor practici aplicate pentru Moldova IT visa în toate sectoarele economiei (valabil azi doar pentru rezidenții IT Park)
- Aplicarea pentru permisul de muncă în RM la distanță, în prealabil.