ADAUGĂ SAU RĂSPUNDE LA COMENTARIU

1800 caractere


Adauga un fisier (doc, docx,xls,xlsx, pptx, pdf) Maxim 2 MB

Gorelco Dumitru

17.07.2025, 15:17

Se anexează fișierul: aviz la proiect-hg-nr.unic364-MM-2025

Descarcă fișierul anexat

Gorelco Dumitru

17.07.2025, 15:12

IV. Completarea Regulamentului cu punctul 51 indice 1, propune completarea cu norma care prevede : „solictarea de efectuare a controlului în verificării și constatării corectitudinea datelor raportate”. Propunerea către autor, este să includă cuvîntul „poate” înainte de cuvîntul „solicitarea”, deoarece exercițiul de verificare de către Inspectoratul pentru Protecția Mediului a tuturor punctelor de colectare a sistemelor colective, care nu sunt puține, conform informației din nota de fundamentare, va genera insuficiență de personal din IPM și cheltuieli publice excesive pentru realizarea obligatorie, așa cum rezultă din propunerea autorului.

Gorelco Dumitru

17.07.2025, 15:12

În argumentare, aplicând legislația civilă, în contextul drepturilor și obligațiilor născute în baza contractelor pentru preluarea responsabilității extinsă a producătorului, neexecutarea unei Părți a obligațiilor pot conduce la încetarea contractului, fapt ce nu depinde de o dată stabilită pe parcursul unui an calendaristic, ci poate survine în perioade anticipate sfârșitul anului calendaristic.
Totodată, „excepția cazului în care autorizaţia este suspendată sau retrasă” din art. 12 alin.(8) indice 1 din Legea privind deșeurile nr. 209/2016, prevede că producătorul (importatorul) poate adera la alt sistem colectiv doar in aceste două cazuri, atunci când din cauza sistemul colectiv s-a încetat/reziliat contractul. Este oportun ca această obiecție să fie eliminată, detaliată și/sau expusă în altă ediție, deoarece dacă un sistem colectiv nu își onorează obligațiile contractuale față de producător, acesta poate rezilia contractul anticipat sfârșitului de an calendaristic și viceversa dacă producătorul nu efectuează plata, nu prezintă informații, sau mai dificil alte cazuri practice, pe care autorul proiectului nu le poate deduce incluzând doar teorie de tipar.
Se propune autorului de a lua în considerație oportunități pentru producătorii care întîmpnă dificultăți în relațiile juridice civile cu sistemele colective, și la fel pentru sisteme colective care nu pot realiza obligațiile din cauza producătorilor. Astfel de cazuri trebuie revizuite și adaptate norme juridice practice în proiectele de acte normative, ca de exemplu în cazul propunerii pentru producătorii nou-intrați pe piață (propunerea de completare a regulamentului cu punctul 26 indice 2).

Gorelco Dumitru

17.07.2025, 15:12

În context, propunem eliminarea sau revizuirea acestei obiecții ca subiect care poate duce în regres atingerii obiectivul de consolidare a mecanismului/regimului de responsabilitate extinsă a producătorului, după cum este menționat în art. 12 alin.(1) al Legii privind deșeurile nr. 209/2016. Adițional menționez că în Nota de fundamentare a proiectului este vagă informația cu privire la această modificare or este menționat generalizate despre că „ au fost propuse modificări la Regulament pentru ... precizarea cerințelor de țin de stabilirea și aprobarea costurilor operaționale de gestionare și a tarifului de preluare a responsabilității, finanțarea sistemului de colectare”.
III. Completarea Regulamentului cu punctele 26 indice 1 și 26 indice 2, reiterează că „Producătorii nu pot transfera responsabilitățile mai multor sisteme colective, iar delegarea atribuțiilor altui sistem colectiv se realizează la sfârșitul anului calendaristic, urmată de ...”, care este o propunere a autorului ce transpune eroarea legislativă din art. 12 alin.(8) indice 1 din Legea privind deșeurile nr. 209/2016.

Gorelco Dumitru

17.07.2025, 15:11

Prin urmare în logica modificării propuse de autor, rezultă ca:
- APL dispune cu titlu gratuit terenul de depozitare temporară, după caz care trebuie să îl aducă în conformitate cu cerințele de stocare temporară a anvelopelor uzate (asigurare impermiabilitate, îngrădire, capacitate și măsuri de prevenire, protecție, după caz pază, etc) în limita resurselor financiare aprobate în acest scop de către consiliul local;
- Sistemul colectiv, din cheltuiala sa organizează logistica pentru preluare și transportare spre valorificare și în plus, cum propune autorul, să mai suporte „costurile de gestionare a deșeurilor de anvelope uzate care vor fi achitate în bugetele locale de către organizații (sistemele colective)” , fapt ce e un non-sens.
Astfel, dacă sistemelor colective li se impune prin dispozițiile actelor normative gestionarea anvelopelor uzate de la APL fără a percepe plată (referință la propunerea de preluare gratuită), în plus să achite costurile de gestionare a deșeurilor de anvelope uzate în bugetele locale, nu se deduce nici o argumentare logică a propunerii de modificare și nici stimulare a sistemelor colective în acest sens, chiar dacă trebuie să încheie contracte conform legislației civile și pot negocia diverse aspecte cu APL pentru a elimina problema națională a cauciucurilor răspîndite pe teriroiul țării.

Gorelco Dumitru

17.07.2025, 15:10

La propunerea de modificare a Regulamentului privind gestionarea anvelopelor uzate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 610/2022, consider relevant înintarea obiecțiilor către autorul proiectului după cum urmează:
II. Completarea Regulamentului cu un nou punct 21 indice 1, deduce costuri și la fel va determina lipsa de interes a sistemelor individuale sau colective de a colecta si valorifica anvelopele uzate de la primării (APL), or propunerea de completare „... costurile de gestionare a deșeurilor de anvelope uzate vor fi achitate în bugetele locale de către organizațiile care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului şi fără impunerea unor costuri suplimentare în sarcina populației.”, este contradictorie prevederilor Legii privind deșeurile nr. 209/2016, și anume
art. 11 alin. (1), unde „... autorităţile administraţiei publice locale, în limita resurselor financiare aprobate în acest scop de către consiliul local, realizează următoarele activităţi:...” și
art. 11 alin.(5) unde „Autorităţile administraţiei publice locale dezvoltă, de comun acord cu sistemele colective... se convin prin încheierea de contracte între sistemele colective şi autorităţile administraţiei publice locale.”
art. 12 indice 1 alin. (4), unde „ ... sistemul colectiv încheie...contracte cu autorităţile administraţiei publice locale pentru cooperarea în organizarea colectării separate, a transportului şi a pregătirii pentru utilizare, în mod obligatoriu, a deşeurilor...” și
pct. 21 din Regulamentului privind gestionarea anvelopelor uzate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 610/2022, care prevede realizarea relațiilor contractuale în vedere dispunerii spaţiu pentru crearea punctelor de colectare a anvelopelor uzate.

Gorelco Dumitru

17.07.2025, 15:10

La propunerea de modificare a Regulamentului privind gestionarea anvelopelor uzate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 610/2022, consider relevant înintarea obiecțiilor către autorul proiectului după cum urmează:
I. Prin modificarea punctelor 10, 11 și 18, autorul proiectului propune „preluarea gratuită a anvelopelor uzate”. Modificarea doar a punctelor menționate, va avea efect asupra producătorilor (importatorilor) afiliați sistemelor colective de îndeplinire a obligațiilor responsabilitate extinsă a producătorului. Astfel, bazîndu-ne pe principiul echităţii şi egalităţii inclusiv în domeniul protecţiei mediului, în mod nediscriminatoriu, solicităm abordarea egală a problemei și prin modificarea similară a pct. 17 pentru a supune aceleiași condiții inclusiv a producătorilor (importatorilor) ce îndeplinesc individual obligațiile responsabilitate extinsă a producătorului.
În context, propunem modificarea pct. 17 din Regulamentului privind gestionarea anvelopelor uzate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 610/2022, în următoarea redacție:
„17. Producătorii de anvelope noi care îşi îndeplinesc responsabilităţile individual conform pct.16 sunt obligaţi să preia gratuit anvelopele uzate de la consumătorul final prin intermediul propriilor puncte de colectare a acestora.”
Eventual se propune eliminarea totală a propunerii autorului de a „prelua gratuit anvelopele uzate” indiferent de modul de colectare a acestora, or realizarea responsabilității extinsă a producătorului prezumă acoperirea cheltuielilor de ordin orgazițional, logistic, transport, administrativ, informare, etc., care sunt stipulate în HG nr. 610/2022 dar nu se ține cont de autor.

Portalul a fost realizate cu sprijinul Programului USAID Conținutul paginii nu reflectă neapărat opinia Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau a Guvernului SUA. Serviciul electronic public "PARTICIP" se încadrează în strategia guvernamentală de implementare a guvernării electronice