ADAUGĂ SAU RĂSPUNDE LA COMENTARIU

1800 caractere


Adauga un fisier (doc, docx,xls,xlsx, pptx, pdf) Maxim 2 MB

Asociația Patronală Uniunea Școlilor Auto

22.10.2020, 16:54

Prin prezenta adresare, Asociația Patronală Uniunea Școlilor Auto și a Centrelor de Instruire, în continuare Asociația, Vă prezintă poziția cu referire la proiectul Hotărârii de Guvern privind modificarea unor hotărâri ale Guvernului, plasat pentru consultări publice pe pagina oficială a Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova la data de 16 octombrie 2020 cu numărul provizoriu 7831, în care se propunerea modificarea Hotărârilor de Guvern nr. 357/2009 cu privire la aprobarea Regulamentului circulației rutiere, nr. 616/2016 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calității în vederea autorizării de funcționare provizorie şi acreditării programelor de studii și a instituțiilor de învățământ profesional tehnic, superior şi de formare continuă şi a Regulamentului de calcul al taxelor la serviciile prestate în cadrul evaluării externe a calității programelor de studii și a instituțiilor de învățământ profesional tehnic, superior și de formare continua și nr. 12/2009 pentru aprobarea Normelor privind examinarea medicală a conducătorilor de vehicule şi a candidaților pentru obținerea permisului de conducere.
În primul rând, în vederea ridicării nivelului de siguranță rutieră în Republica Moldova ar fi necesar de aprobat un plan de acțiuni cu privire la pregătirea profesională inițială și continuă în plan național, diferit de Planul de acţiuni privind siguranţa rutieră pentru anii 2020-2021, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 39/2020 și care ar prevedea o consecutivitate logică, cu analiză care ar avea rezultate în scopul organizării eficiente a proceselor educaționale din cadrul unităților de instruire în domeniul transportului rutier, cât și ridicării calității instruirii și ofertelor de formare profesională continuă în domeniu. Astfel, contribuind la creșterea siguranței traficului rutier și pregătirii practice a viitorilor conducători auto.
Neclară este situația cu prevedea art. 1 din proiectul Hotărârii de Guvern privind modificarea unor hotărâri ale Guvernului, menționat supra, ce completează Hotărârea Guvernului 616/2016 și anume se completează anexa nr. 7, în speță Standardul de acreditare 3. Învățarea, predarea și evaluarea centrate pe formabil, criteriul 3.2. se completează cu o poziție nouă 3.2.3: ”Rata medie de promovare din prima încercare, la examenul pentru obținerea permisului de conducere, de către absolvenții unității de instruire a conducătorilor de vehicule pentru un an din data evaluării externe, constituie cel puțin de 30% la proba practică și 50% la proba teoretică”. Această modificare după părerea noastră nu are substrat analitic bine argumentat, mai ales că eventual, poate fi folosit ca instrument de pedeapsă, prin presiuni și riscuri de corupție, pentru unitățile de instruire în domeniul transportului rutier – Școli Auto, de către Direcția Calificare a Conducătorilor Auto (DCCA) din cadrul Agenției Servicii Publice (ASP), având în vedere lipsa încrederea în acțiunile sale în procesul de documentare și examinare a candidaților în conducători auto, precum și apariția mai multor semne de netransparență instituțională și neprofesionalism al examinatorilor.
Incontestabil, să ne propunem să avem astfel de indicatori este binevenit și chiar fiecare unitate trebuie să tindă către acestea, să le includă în Planurile strategice/planurile de activitate, reflectate în Rapoartele de autoevaluare în scopul autorizării provizorii ori acreditări. Ori, această măsură în forma prezentată în proiect poate servi doar ca măsură de constrângere în prestarea serviciilor educaționale legale, dat fiind faptului că examinarea în cadrul (DCCA) se face de către persoane, angajate în acest sens, fără experiență practică de instructor în conducere auto ori profesor de legislație rutieră, și de rând cu factorul subiectiv al procesului, determină rata scăzută a reușitei la susținerea examenului în vederea obținerii permisului de conducere, care după ultimele informații este doar de 11 % la proba practică pentru mun. Chișinău.
Esențial pentru pregătirea formabililor în cadrul unităților de instruire a conducătorilor auto este organizarea în condiții egale și bine reglementate a activității didactice în cadrul unităților de instruire în domeniul transportului rutier – Școli Auto. Pentru această este nevoie de ajustat legea primară, după care este necesar de aprobat o serie de acte normativ-reglatorii corespunzător legii primare și nu în ultimul rând este nevoie de revăzut conținutul Curricula aprobată la nivel național și de conformat conținuturile cu finalitățile solicitate de domeniul de formare profesională a conducătorilor de autovehicule.
În această ordine de idei, se propune de operat modificări necesare în Codul Educației al Republicii Moldova nr. 152 din 17 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr. 319–324, art. 634), precum și în Legea nr. 131–XVI din 07 iunie 2007 privind siguranța traficului rutier (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr. 11–21, art. 6). După care este nevoie stringentă de aprobat Regulament-cadru de funcționare a unităților de instruire în domeniul transportului rutier – Școală Auto, de implementat aici toate procedurile de asigurare a calității în formarea viitorilor conducători auto. În paralel de revăzut conținuturile curriculare pentru toate programele de formare a conducătorilor auto. La fel, este necesar de elaborat metodologia de evaluare și examinare a candidaților în conducători auto, organizată de ASP trebuie aprobată obligatoriu prin hotărâre de guvern, cu metode și proceduri aprobate la nivel național, dar nu prin ordin intern al Instituției Publice ”Agenția Servicii Publice”. Această aprobare ar garanta legalitate deplină a procesului de examinare națională și creșterea încrederii în această instituție. Ca urmare ale acestor implementări normativ-regulatorii, deja se pot aplica diferite mecanisme măsurătorii care ar stabili standarde de evaluare minim obligatorii pentru unitățile de instruire în domeniul transporturilor rutiere – Școli Auto, necesare pentru procesul de acreditare, sub formă de prevederi prevăzute în proiectul de Hotărâre menționat la începutul acestei adresări.
Nu în ultimul rând, Asociația este îngrijorată de situația cu referire la implementarea unor prevederi fără consultare prealabilă cu unitățile de instruire în domeniul transportului rutier ori cu reprezentanți legali ai acestor sub formă de asociații, în caz concret nu a fost consultat această măsură cu Asociația Patronală, în corespundere cu prevederile Legii Patronatelor nr. 976 din 11 mai 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 141-143, art. 1013).
În contextul celor expuse, solicităm excluderea definitivă a punctului 1 din proiectul Hotărârii de Guvern privind modificarea unor hotărâri ale Guvernului menționate mai sus și consultarea ulterioară cu unitățile de instruire în domeniul transportului rutier ori cu reprezentanți legali ai acestor și de elaborat un proiect al planului de acțiuni ce ar fi necesar pentru îmbunătățirea calității ofertelor educaționale, precum și sporirea gradului de reușită la examenele de evaluare/calificare în vederea obținerii permisului de conducere, după care de stabilit termenul când acest indicator poate fi aplicat în raport cu evaluarea externă în vederea obținerii certificatului de acreditare de către Școlile Auto.

Cu deosebită considerațiune,

Veaceslav Nicic,
Președinte, Asociația Patronală
Uniunea Școlii Auto și a Centrelor de Instruire

Portalul a fost realizate cu sprijinul Programului USAID Conținutul paginii nu reflectă neapărat opinia Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau a Guvernului SUA. Serviciul electronic public "PARTICIP" se încadrează în strategia guvernamentală de implementare a guvernării electronice