ADAUGĂ SAU RĂSPUNDE LA COMENTARIU

1800 caractere


Adauga un fisier (doc, docx,xls,xlsx, pptx, pdf) Maxim 2 MB

Corlăteanu-Granciuc Silvia

06.10.2020, 19:34

Orice reformă propusă poate funcționa în practică doar dacă este însoțită de o finanțare adecvată, iar dezvoltarea științei în condițiile în care finanțarea este diminuată duce la catastrofă. În termeni lungi va conduce la dispariția treptată a capitalului științific uman național. Doar pentru a menține știința (nemaivorbind de creșterea potențialului științific) este obligatorie creșterea treptată a finanțării cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare. Abordarea din start eronată a finanțării științei cu 60% prin concurs și 40% finanțare instituțională nu va conduce la dezvoltarea științei, mai mult, nu va fi capabilă cel puțin să mențină capacitatea existentă: vor dispărea școli științifice existente (pentru crearea cărora este nevoie de decenii de investiții); știința va deveni neatractivă pentru tineri. Drept rezultat este evident riscul dispariției chiar a unor domenii științifice iar goana după „proiecte” și „proiecțele” (finanțarea concurențială) – vital necesare pentru supinirea salariului decent de existență (a „unei bucăți zilnice de pâine”) va conduce la grave carențe în cercetarea științifică fundamentală. Soluții: pentru a păstra potențialului științific național cel puțin la nivelul existent este necesar revederea ponderii procentuale a alocărilor pentru finanțarea instituțională care trebuie să fie absolut independență de rezultatele concursurilor de proiecte și, totodată, trebuie să fie mai mare decat finanțarea obținută prin concursul programelor de stat.

Protest Asociatia

06.10.2020, 11:59

În proiect, finanțarea instituțională continuă să fie abordată contrar cadrului normativ național și practicilor internaționale, menționându-se printre altele că „diminuarea finanțării instituționale riscă să pună în pericol desfășurarea proiectelor de cercetare câștigate urmare a concursului Program de Stat” (2020-2023), din cauza insuficienței resurselor financiare acordate pe componenta categorii de cheltuieli”. Prin proiecte, finanțarea se acordă pentru realizarea unor intenții, iar prin finanțare instituțională - se acordă ca urmare a evaluarii rezultatelor obținute în urma cercetării ştiinţifice, precum şi a impactului economic și social al acestora (art. 13 al Codului cu privire la știință și inovare). Deci, finanțarea instituțională trebuie să fie absolut independentă de rezultatele concursurilor de proiecte, la fel ca și angajarea cercetătorilor în organizații, pentru că altfel se încalcă flagrant legislația, așa precum a menținat și dna Tudor.

Protest Asociatia

06.10.2020, 11:42

Conform proiectului, se propune să fie „înghețat” volumul finanțării pentru cercetare din 2020 și pentru următorii 3 ani: 224,7 mil. lei pentru finanțare competitivă și 149,8 mil lei pentru finanțare instituțională. Dincolo de faptul că aceasta ar fi cea mai mică pondere de finanțare a cercetării din PIB din Europa, cifrele nu corelează nici cu volumul finanțării prevăzut în bugetul de stat a Republicii Moldova. Astfel, bugetul de stat pentru anul 2020 (LP 172/2019) prevede cheltuieli pentru cercetări științifice în sumă de 545 mil. lei. Având în vedere că în Programul național este indicat un volum de 375,5 mil. lei, apare întrebarea unde rămâne, cum se alocă restul de peste 150 mil.lei? există o altă formă de alocare decât cele 2 stipulate în documente: competitivă și instituțională?

Tudor Elena

05.10.2020, 20:11

Propunerile înaintate privind mоdifсаrеа Anexei nr.1 la Hotărârea Guvernului nr. 381/2019 nu va contribui la redresarea situației dezvoltată în sistemul național de cercetare și inovare și nu va contribui la creșterea eficienței acestui sistem. Finanațarea instituțională nu se acordă numai pentru menținerea elementelor tehnico-materiale și al personalului ce-l deservește, cum este stipulat în p.33 din HG nr.381/2019, pe când Legea stipulează clar, că finanțarea instituțională se acordă pentru menținerea și dezvoltarea organizațiilor și pentru cheltuielile aferente de personal (pentru toate categoriile de personal al organizațiilor) (Codul nr. 259/2004). Finantarea institutionala trebuie să fie finanțarea de bază și nu poate constitui mai putin de 60%. Și numai în acest caz instituțiile vor putea menține structura organizatorică, inclusiv statele de personal, angajat prin concursul de angajare a personalului în statele de personal stiintific conform prevederilor legii (si nu in baza proiectelor selectate prin concurs - cum reiese din HG), ce va da posibilitatea de a atrage și menține tineretul în cercetare, de a menține continuitatea cercetărilor, realizarea proiectelor de lunga durata (si nu de 2-4 ani). Pentru a redresa situatia creata, se impune revederea integrala, concordata, a HG 381/2019, HG 382/2019 si HG 53/2020.

Portalul a fost realizate cu sprijinul Programului USAID Conținutul paginii nu reflectă neapărat opinia Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau a Guvernului SUA. Serviciul electronic public "PARTICIP" se încadrează în strategia guvernamentală de implementare a guvernării electronice