ADAUGĂ SAU RĂSPUNDE LA COMENTARIU

1800 caractere


Adauga un fisier (doc, docx,xls,xlsx, pptx, pdf) Maxim 2 MB

09.02.2018, 10:43

La Regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educație şi Cercetare propunem următoarele amendamente:

1. Punctul 8 (1) se propune în următoarea redacție
8. În vederea realizării misiunii sale, funcţiile Agenției sunt:
1) Asigurarea calităţii în învățământul general, profesional ethnic, superior și de formare continuă;

2. Punctul 9.4 se propune în următoarea redacție
4) Asigurarea calității în învățământul de formare continuă:
a) elaborarea și prezentarea spre aprobare Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, a metodologiei şi a criteriilor de evaluare a calității instituţiilor de formare continuă, evaluare externă în vederea autorizării de funcţionare provizorie sau acreditării instituțiilor de formare continua, a metodologiilor necesare implementării funcției de evaluare a programelor de formare profesională continuă;
b) evaluarea externă a calității în învățământul de formare continuă;
c) evaluarea instituţiilor de formare continuă în scopul autorizării de funcționare provizorie, acreditării sau organizării unui program de studii;
d) exercitarea altor atribuții care decurg din prevederile cadrului normativ.


3. La Anexa 2, Structura Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare

De completat cu subdiviziunea ”Direcția evaluare în învățământul de formare continuă”

Cu respect, Ion Spinei, prorector IFC, ispinei@yahoo.com

08.02.2018, 11:21

OBIECȚII ȘI PROPUNERI La Regulamentul de organizare și funcționare a Agenției Naționale de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare


1. Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, avînd în subordinea sa Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare, poartă întreagă răspundere de activitatea agenției date.

Din motivul acesta toate chestiunile privind formarea componenței Consiliului de conducere și a conducerii Agenției revin Ministerului. Agențiile de asigurare a calității din statele europene, asiatice, SUA, Canada etc. vor participa la elaborarea/avizarea actelor normative pentru asigurarea activităților agenției de nivel internațional.

2. Reieșind din patru direcții principale de activitate - învățămîntul general, profesional tehnic, superior și de cercetare, - se propune ca Consiliul de conducere să fie format din patru comisii specializate cîte 5 membrii fiecare și 3 persoane de conducere ai Agenției, fără studenți și oameni de afaceri.

Cu respect, Veaceslav Perju, Vicepresedinte al CNAA in 2009-2017, vlperju@yahoo.com

Protest Asociatia

06.02.2018, 20:19

Proiectul este un document care indică clar structura și funcțiile generale ale noii agenții. Cu toate acestea, este loc pentru discutarea următoarelor aspecte:

1) Asigurarea independenței ANACEC-ului în condițiile subordonării Ministerului Educației, Culturii și Cercetării: Independența ANACEC-uui este importantă pentru asigurarea calității, evitarea ingerinței factorilor externi și recunoașterea diplomelor din Republica Moldova în spațiul european. Codul Educației prevede, la art.115, că Agenția “face demersurile necesare ca, în cel mult 3 ani de la înfiinţare, să fie înscrisă în Registrul European pentru Asigurarea Calităţii în Învăţămîntul Superior”. Dar criteriile de includere în acest Registru (https://eqar.eu/register/criteria-for-inclusion.html), revizuite şi aprobate la Conferința Ministerială de la Erevan din 14-15 mai 2015, stipulează clar că Agențiile trebuie să fie independente, inclusiv organizațional (demonstrat de documente oficiale) și operațional, de părți terțe, cum ar fi instituțiile de învățământ superior, guvernele sau alte organizații interesate;
Posibilitatea asigurării evaluării calitative de către un singur organism a unui spectru atât de mare de activități: Este destul de dificil ca membrii Consiliului de conducere a ANACEC, care aprobă deciziile, în număr de 15, să fie specialiști în domenii începând cu învățământul preșcolar și până la tezele de doctor habilitat. Totodată, din proiect nu este clar dacă vor fi aceleași comisii de experți pentru diferite tipuri de evaluări, care uneori sunt denumite comisii de specialitate, iar alteori – de profil;

Reflectarea adecvată în structura (organigrama) ANACEC a funcțiilor și atribuțiilor Agenției: În domeniile cercetării și inovării Agenția are, conform art.93 al Codului cu privire la știință și inovare (http://lex.justice.md/md/286236/), nu mai puțin de 19 atribuții diverse, inclusiv evaluarea complexă a organizațiilor, confirmarea titlurilor științifice și științifico-didactice, echivalarea și recunoașterea actelor privind titlurile științifice obținute în alte state, abilitarea cu drept de conducător de doctorat. În același timp, proiectul Hotărârii prevede o singură Direcție de evaluare în cercetare și inovare (cu două secții), comparativ cu trei Direcții de evaluare în învățământ, inclusiv una separată pentru învățământul profesional-tehnic. În acest sens, considerăm că, având în vedere și prevederile Codului științei și inovării, pentru evaluarea activităților menționate ar trebui să fie prevăzute în structura ANACEC două direcții: Direcția de evaluare a organizațiilor din domeniile cercetării și inovării și Direcția de atestare a personalului științific și științifico-didactic (cu două secții).
Asociaţia pentru Promovarea Responsabilităţii, Onestităţii, Transparenţei şi Echităţii în Ştiinţă şi Tehnologii (PRO-TEST) - https://protestmd.wordpress.com/

06.02.2018, 18:53

OBIECȚII ȘI PROPUNERI
La Regulament de organizare și funcționare a Agenției Naționale de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare
ANEXA 1
1. P.7, alin.3) – nu se referă la activitățile ANCEC
2. P.7, alin. 8) sp. 2) și 3) ș.a. – de scos cuvîntul „externă”
3. P.7, alin.8, sp.5) – cuvîntul „respectarea” de înlocuit prin cuvîntul „corespunderea”
4. P.9, alin. 3, sp.d) – de specificat care anume titluri se inițiază spre retragere de către instituția emitentă
5. P.10, alin.3) – de redactat in mod următor „ să obțină în mod gratuit conform cadrului normativ, …”
6. P.10, alin. 4) – de înlocuit cuvîntul „platforma” prin cuvîntul „organul”
7. P.13 – în învățămîntul general, profesional tehnic pot să nu fie regăsite persoane cu titluri științifico-didactice, științifice; cuvintele „rector sau de director” de înlocuit prin cuvîntul „conducere”; de stipulat nr de persoane din fiecare domeniu.
8. De schimbat cu locuri p.20 și p.21.
9. P.24 și p.27 – de schimbat cuvintele „cel puțin 10 membri” prin „cel puțin 2/3 din personal scriptic.
10. P.25 – de schimbat cu locuri alin.3) cu alin.4).
11. P.28 - de schimbat cuvintele „cel puțin 8 membri” prin „cel puțin 50% + 1 din personal scriptic.


ANEXA 2 și 3
1. De inclus „Comisii de profil”, „Comisii de specialiști”

În Regulament nu este stipulat statutul colaboratorilor - cine este funcționar public.
Consiliul de conducere în versiunea propusă nu va fi eficient, fiindcă cuprind persoanele din diferite domenii – învățămîntul general, profesional tehnic, superior și de cercetare, cu prigătirea respectivă. Deciziile luate vor avea un caracter formal.
Din motivul dat se propune ca în cadrul Consiliului de conducere să fie formate Comisii specializate în diferite domenii, fiecare din ele participînd la ședința împreună cu conducerea Consiliului la examinarea problemelor respective.

Cu respect,
Veaceslav Perju, Vicepresedinte al CNAA in 2009-2017
vlperju@yahoo.com

Portalul a fost realizate cu sprijinul Programului USAID Conținutul paginii nu reflectă neapărat opinia Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau a Guvernului SUA. Serviciul electronic public "PARTICIP" se încadrează în strategia guvernamentală de implementare a guvernării electronice