ADAUGĂ SAU RĂSPUNDE LA COMENTARIU

1800 caractere


Adauga un fisier (doc, docx,xls,xlsx, pptx, pdf) Maxim 2 MB

23 Glodeni

23.04.2017, 22:38

Sistem de remunerare în bază de PERFORMANŢE? Performanţe înseamnă rezultatele muncii, iar aceste rezultate (de acord, subiective) sunt interpretate diferit de la caz la caz, de la insituţie la instituţie.De exemplu, cum se poate explica că într-o şcoală nu este nici un profesor cu gradul 1 şi superior, însă - rezultate foarte bune ale elevilor şa concursuri raionale, republicane, şi invers, scoli în care nu sunt rezultate evidente, însă există un număr foarte mare de cadre did. cu grade 1 şi superior ? Concluzia: există profesori cu performanţe, însă modeşti, şi invers ... Propuneri: de revăzut modalitatea de acordare a gradelor, de stabilire a performanţelor.

23 Glodeni

23.04.2017, 22:13

Pentru foarte mulţi acest proiect este o nedumerire. Mulţumim D-lui Simion Caisin pentru elucidarea unor concepte. susţinem ideile d-lui.

Caisin Simion

23.04.2017, 18:27

Simion Caisîn, Institutul de Formare Continuă, rector
DICTATURA INCOMPETENȚILOR în plină desfăşurare !
1.“SISTEMUL DE REMUNERARE ÎN BAZĂ DE PERFORMANȚĂ” ce fel de document decizional este: proiect de lege ?, proiect de HG ?, proiect de regulament ? .... sau pur şi simplu un proiect al companiei CIVITTA + ME ? În ultimul caz el nu este eligibil pentru TRANSPARENŢA DECIZIONALĂ.
2.Compania CIVITTA a elaborat acest proiect probabil în baza unui contract ?. Cine este comanditarul acestui contract ? caietul de sarcini ? tender ? obiectivele contractului ?
Conform informaţiei de pe site-ul civitta.com elaboratorii acestui document ar putea fi:
Ecaterina Silova, Educaţie - 2012-2015 Stockholm School of Economics in Riga (Licenţă, Economie şi Administrarea Afacerilor),
Ana Mardare, Educaţie - 2011 Universitatea Alexandru Ioan Cuza, Centrul pentru Studii Europene, România (MA Interdisciplinar în Studii Europene), 2009 Universitatea Alexandru Ioan Cuza, România (BSc în Relaţii Internaţionale şi Studii Europene).
Deci, deja putem face o concluzie privind performanţa elaboratorilor acestui document. Dar, se observă că este o traducere din engleză, deoarece unele fraze au rămas în original.
3.INDICATORII principali puşi la baza acestui document sunt CLASTER şi PERFORMANȚĂ. O fi fiind aceşti indicatori pe undeva valoroşi, iar pentru reforma preconizată la noi, în Moldova, consider că ei sunt dăunători.
CLASTER. Vor fi 150 de clastere. De exemplu in Soroca vor fi 4 clastere. Nu în zădar domnului Vasile Bas acest document i-au trezit nedumeriri. Dar aici lucrurile sunt mai complicate. Toţi vor lucra în “clastere”, vor încheia contract de muncă cu “clasterul”, vor circula permanent către filialele “clasterului”. Aşa cum acum circulă elevii la şcolile de circumscripţie, la fel vor circula profesorii prin “clastere”, dar din cont propriu. Cu toate consecinţele de rigoare.
PERFORMANŢA. Performanţa unui specialist este foarte subiectivă, fiecare se consideră mai performant, mai deştept, mai bun, mai competent, etc. ca cei din jur, dar atunci când ea (performanţa) va fi stabilită de directorul, care poate nici să nu fie pedagog ? ... Acest indicator va aduce la conflicte permanente în colectivele pedagogice, va creşte corupţia, vor fi permanente intrigi. În altă ordine de idei, performanţa înaltă încă nu rezidă deloc un impact înalt al rezultatului muncii cadrului didactic. Datele confirmă că circa 20% din performanţa cea mai înaltă a elevilor sunt rezultatul muncii a cadrelor didactice fără grad didactic (vezi http://www.aee.edu.md) . Performanţa (chiar dacă ea ar fi bine definită) nu înseamnă rezultatul muncii, ea este una din condiţiile, care probabil va aduce la un rezultat bun in viitor, iar salariul se plăteşte pentru rezultate concrete obţinute recent.
4.“SISTEMUL DE REMUNERARE ÎN BAZĂ DE PERFORMANȚĂ” vine în contradicţie cu foarte multe prevederi ale Codului muncii, Legii salarizării, Codului Educaţiei ş. a.
5. Sistemul de remunerare al cadrelor didactice şi de conducere din sistemul de învăţământ general trebuie îmbunătăţit, dar el trebuie să aducă la schimbări concrete în relaţia profesor-elev în sala de clasă, acolo unde se produce rezultatul procesului educaţional. Ceia ce se propune nu aduce nici la o schimbare in sala de clasă, sunt doar “valuri în tigaie”.
Republica Moldova după banii alocaţi pentru educaţie (în procente de la buget) stă pe unul din primele locuri în lume. În bugetele unor raioane el constituie mai mult de 50 %. Dar aceşti bani nu ajung la profesori. Aproape 10000 lei se alocă pentru un elev conform formulei de finanţare. Deci pentru 25 de elevi (numărul standard de elevi în clasă) sunt 250000 lei pe an. Din aceşti bani nu mai puţin de 50% trebuie să constituie salariul profesorului, adică 120000 – 150000 lei pe an, sau nu mai puţin de 10000 lei pe lună.
Cum aceasta de organizat ? Trimeteţi responsabilii de la Ministerul Educaţiei la Institutul de Formare Continuă sa facă cursul respectiv (pe gratis).

6. CONCLUZIE . Proiectul de reformă a SISTEMULUI DE REMUNERARE ÎN BAZĂ DE PERFORMANȚĂ AL CADRELOR DIDACTICE ȘI DE CONDUCERE DIN SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT GENERAL de fapt prezintă o contrreformă, este dăunător pentru sistem şi necesită a fi scos din discuţii

purice mariana

20.04.2017, 22:47

6.6.6.Cadrul didactic cu un grad didactic superior celui precăutat pentru o anumită poziție poate fi angajat la salariul destinat acelei poziții.
Aceasta chear e de râs............

purice mariana

20.04.2017, 22:44

Cadrele didactice cu grad superior să facă 2 ore mentorat în altă instituție,dar pentru a se deplasa în instituția dată are nevoie de timp suplimentar,bani de drum,alimentație etc. De ce credeți că un profesor cu grad Superior nu ar avea nevoie de Participare la cursuri de formare/seminare?
Un profesor cu Gradul Didactic I sau Superior trebuie să fie numit în calitate de Profesor Șef responsabil de educație într-o filială școlară.Asta cum să ințelegem să ne deplasăm permanent în acea instituție? Păi în raion este un singur profesor cu grad Superior și câțiva cu I ei ce toată luna să circule prin instituții? Poate ceva nu înțeleg corect?

purice mariana

20.04.2017, 22:30

Am dori discuții publice,avem multe lucruri neclare.Ar fi de dorit măcar la nivel de raion sa fim adunați pentru a putea adresa întrebări.De exemplu: cum vedeți sănătoasă distribuția cadrelor didactice pe grade (profesorii cu grad didactic 1 – 10% și profesorii cu grad didactic superior 1%),dar unde deja sunt 3% grad superior sau 20% grad didactic unu atunci ce facem? .....

. Panda

20.04.2017, 21:14

Solicităm dezbateri publice în mass-media, unde putem adresa întrebări în direct. Pentru multe cadre didactice apar semne de întrebare, însă nu avem cui le adresa pentru a clarifica situaţia . De exemplu, în cadrul dezbaterilor în colectiv au apărut un şir de întrebări:
Cum va fi calculat salariul pentru cadrele didactice care vor preda 19, 20 ore, ... sau invers, mai puţine ore? Câte ore vor lucra? Suplimentar la cele 35? O altă întrebare este: dacă pentru pregătirea orelor de curs zilnic se prevăd mai puţin de 2 ore, oare reuşim în acest răstimp şi să realizăm proiectele zilnice pentru a II-a zi, şi să verificăm caietele, şi ..., şi .... Propuneri: cele 17 ore pentru activităţi suplimentare să fie flexibile pe verticală şi să fie folosite după necesitate sau la decizia administraţiei în colaborare cu cadrul didactic. De exemlu: 2 obligatorii pentru, 1 h pentru ... şi 4 la decizia cadrului did. / administraţiei.

. Panda

20.04.2017, 20:55

Privitor la punctul 6.8.6, Anexa 1.1 pentru profesori este stipulat că salariul de bază se va calcula, reieşind din gradul de calificare deţinut. De acord, deşi şi aici considerăm că îi avantajează pe cei cu grad superior.
Însă privitor la bonusul pentru experienţă în muncă, în opinia noastră, nu e corect să fie calculat în dependenţă de grad. Unicul criteriu ar trebui şă fie perioada de experienţă deţinută. Doar titlul ne spune clar: bonus pentru experienţă în muncă, nu pentru grad. Propunem să fie extinse rubricile pe orizontală: de ce cei cu o experienţă de 15 ani să fie plasaţi la acelaşi nivel ca şi cei cu 30 ani experienţă. Ar fi bine să se plătească , în creştere şi pentru 20 ani experienţă, 25, 30 , ...

DIMITRIE CANTEMIR IP LICEUL TEORETIC

29.03.2017, 14:16

Mă alătur spuselor domnului Vasile Bas, referitor la punctul 5.3.5. Și dacă mai ținem cont că majoritatea școlilor au mai puțin de 25 norme didactice, atunci salariul directorului va fi doar de 5880, iar al unui profesor cu gradul I de 6000 fara bonusul pentru vechime în muncă. Și coeficientul bonusului anual e ”atât de mare” încât funcția de director devine ”foarte atractivă”. Cele 20% de normă didactică cu sustragerea din contul normei de conducere a orelor lucrate lucrate în calitate de profesor, adică 3.6 ore e prea puțin ... nu ar fi mai logic de lăsat limita de 50% , în dependență de numărul de norme didactice, mai multe norme didactice, mai puține ore... și fără sustragerea din contul normei de conducere...
Această nouă metodologie de salarizare apărută după ”încumetarea” noastră, a profesorilor, de a fi remunerați după merit îmi amintește o istorie antică, din Biblie, de la I împărați, cap 12:1-14. ar fi bine ca sus pușii noștri să o cunoască.

Sergiu Carlig

28.03.2017, 14:10

Hai ca sunt si unele chestii bne, dar sunt si unele lucruri care ridica mari semne de intrebare.

In privinta tabelului de la pagina 9:

1. Ce facem daca intr-o scoala concreta nu este aceeasi distributie de cadre (cu sau fara grade didactice) conform p. 8.1.2 ? Cum se poate de acumulat numarul complementar de ore la șarja didactică? De exemplu, nu ai la cine sa asiști sau nu poti face mentoratul profesorilor tineri (aprpopo, ce inseamna tineri?), sau nu ai alt cadru didactic cu care sa imparti tabla...

2. de ce este un dezechilibru la numarul de ore necesar pentru pregatirea orelor de curs, adica profesorul fara grad are nevoie de 9 ore, dar cel cu gradul superior doar 4? Să intelegem ca la verificarea caietelor, sau la citirea unei lucrari asta cu grad lucreaza ca Scaparici?

3. Interasistențele pentru profesorii cu grad I si superior nu sunt incluse in grilă adica nu se vor face, ca nu cumuleaza ore cu ele...

4. Profesorul fara grad NU TREBUIE sa vorbească cu părinții...

4.1.Prezentarea seminarelor este de apanajul prof cu grad 1 si superior, si viceversa, asistarea seminarelor, nu se include in atribuțiile suplimentare...

5. Si daca nu am dirigenție, nu voi avea 35 ore complete (si nici salariu corespunzator), chiar daca voi face 18 ore in auditoriu...

6. Profesorul fara grad nu are voie sa pregateasca elevii pentru competiții, iar celui cu grad superior i se limiteaza efortul la doar 1 ora saptamanal. (Sigur, poate pregati elevi, doar ca nu se va contabiliza, si ne intoarcem la eternul voluntariat al profesorilor...)

7. Cercetarea in educatie, la fel ca si dezvoltarea standardelor metodologice (sic!) o vor face DOAR 1% din toate cadrele didactice - cele cu grad superior - conform estimarilor p.8.1.2. Ceilalti sa mai creasca!

8. In viziunea autorilor proiectului creșterea performanțelor unui cadru didactic se orpeste pe la vreo 40 de ani (circa 15 ani de stagiu), ca dupa pentru experienta in munca nu se acorda nici un bonus. Poate se mai cuantifica cu 5 ani experienta pana macar la 60 ani? (Hai sa ghicesc, se va merge pe varianta din 5 in 5 ani, dar sumele maxime vor ramane 700, 900, 1100 si 1700 lei)

Ce solutiii vad aici:

A. Grila pentru atributii suplimentare sa fie flexibilă pe verticala. Un model care deja funcționeaza este cel cu acumularea creditelor in sistemul de atestare a cadrelor didactice - unele activitati sunt obligatorii, altele optionale, dar sumar se acumuleaza.

B. Sa fie extinsă pe orizontala, ca un profesor de grad I sa poata acumula ore pentru cercetare, asistente, participarea la seminare etc, sau unul fara grad sa aiba dirigentie, sedinte cu parintii etc.

C. iar estimarea sa se faca LUNAR sau trimestrial. Cel putin sa fie lasata administratiei unei scoli libertatea estimarii orelor complementare.

In privinta directorilor

Apropo, nici la moment nu cred ca e foarte atractiv postul de director, dar dupa salarizarea conform grilei de la p. 14, ma tem ca vor ajunge directori doar cei care fug de predare, sau persoane venite din afara care nu intotdeauna au o idee foarte clara...


Intrebari fara raspuns



Conform p 6.6.6 un profesor cu grad superior se angajeaza intr-o școla unde (din nu stiu care motive, probabil sa justifice statistica de la p. 8.1.2) postul la care pretinde este doar pentru profesorii fara grad... Ok, sa primeasca salariul ca si prof. fara grad...


Evaluarea performanței se face si anual (intern) si per cincinal (extern). De ce atunci sa nu se acrorde gradele I si superior fară retrogadare. Retrogadarea sa se analizeze separat, daca la evaluare interna nu s-au atins indicatorii necesari.

punctul 6.7.15 este halucinant - parca ar fi aleși membri ai Academiei de Științe!

"În vederea păstrării unei distribuții sănătoase (sic!) a profesorilor pe grade, promovarea de la GD I spre Superior se realizează în bază unei competiții anuale și se limitează la un număr fix de profesori care sunt promovați anual "


punctul 8.1.3 este si mai intersant: adică atestați-vă acum că noi vom mai schimba cate ceva pe parcurs

"8.1.3.Nici o creștere salarială nu poate avea loc fără schimbarea esenței gradelor didactice și recalificare(a) cadrelor didactice care dețin aceste grade."

Bas Vasile

27.03.2017, 18:31

Propuneri la proiectul sistemului de remunerare
în bază de performnţe:
Pct. 5.3.3 : În 99,9% din şcoli nu există 100 norme didactice. Salariul directorului va fi, conform Anexei 1.1 :
Ex. IPLT « C. Stere », Soroca : 1203 elevi, 76 cadre didactice – 72,13 norme didactice.
9800 Lei*80% =7840 Lei SALARIUL DIRECTORULUI !!!
Profesorul cu grad superior : 8300 Lei +1700 Lei =10 000 lei !!!!!!!! în afară de alte suplimente.
CINE VA DORI A FIE MANAGER ??????????????????????
Poate eu nu am înţeles corect ?

Pct. 5.3.6 : Cîţi directori adjuncţi trebuie să fie în instituţie ?
Pct. 5.5.11 : Contravine prevederilor Codului Educaţiei !!!

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Melnicenco Iulia

27.03.2017, 15:22

Dacă profesorul nu are număr complet de ore de curs ,are dreptul la celelalte 17 h de atribuţii suplimentare?

Coscodan Diana

27.03.2017, 14:34

In pagina 14 lipseste Bonusul pentru activitățile suplimentare pentru cadrele didactice! In asa caz un profesor de gr.II cu vechime peste 15 ani, va avea salariu 4600+900=5500. Si atat???Cu asta traieste?
Nu este clar ce se intâmpla cu profesorul care pierde calificarea de grad superior-e scris ca capata grad I. Apoi ce se intimpla? Ramane cu el definitiv sau fiecare 5 ani se reevalueaza?

Melnicenco Iulia

26.03.2017, 11:40

Dacă în şcoală nu sunt tineri specialişti cui să faci ore de mentorat ?
Dacă în şcoală nu sunt profesori cu gr.did. I ?

Porombrica Maia

24.03.2017, 20:04

Propun in Anexa 1.1 (pagina 14) Bonusul lunar pentru Experienta in munca sa fie exprimat in PROCENTE la salariul si recalculat.
Tinând cont de Punctele: 6.8 - 6.9 Adaosul pentru experiența de muncă trebuie
să ia în calcul și gradul didactic.
6.5 profesorii nu beneficiază de premii anuale de performanță.

salariul unui profesor cu Grad didactic II este in descrestere, comparativ cu salariul actual

Portalul a fost realizate cu sprijinul Programului USAID Conținutul paginii nu reflectă neapărat opinia Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau a Guvernului SUA. Serviciul electronic public "PARTICIP" se încadrează în strategia guvernamentală de implementare a guvernării electronice