ADAUGĂ SAU RĂSPUNDE LA COMENTARIU

1800 caractere


Adauga un fisier (doc, docx,xls,xlsx, pptx, pdf) Maxim 2 MB

23.11.2015, 11:57

Uniunea Instituțiilor Medico-Sanitare Private din Republica Moldova vine cu următorul comentariu referitor la subiectul în cauză:

Membrii Uniunii Instituțiilor Medico-Sanitare Private din RM, care întrunește cei mai importanți actori de pe piața serviciilor medicale private din Republica Moldova: Centrul medical „EXCELLENCE”, Centrul de diagnostic și tratament „EUROLAB”, Centrul de medicină de familie „SANCOS”, Spitalul Internațional „MEDPARK”, Centrul medical ,,MAGNIFIC”, Centrul de Diagnostic German, Clinica „EXTRAMED”, Centrul de medicină de familie „GALAXIA”, Centrul Medical „Maximum Magnum”, Centru Medical Diagnostic „Euromed”, Clinica stomatologică „Fala-Dental” și Centrul de Medicină de Familie „Cardiomed” au examinat cu atenție proiectul Hotărârii de Guvern cu privire la modificarea și completarea Hotărârii de Guvern nr. 1387 din 10 decembrie 2007 cu privire la aprobarea Programului unic al asigurării obligatorii de asistență medicală, plasat pentru discuții pe site-ul oficial al Ministerului Sănătății. Proiectul de decizie prevede contractarea preferențială a prestatorilor publici de servicii medicale în defavoarea celor privați, criteriu de selecție pentru contractarea cu CNAM fiind doar statutul de proprietate public sau privat, criteriu cert discriminatoriu.

Cu privire la acesta, vă aducem la cunoștință că suntem îngrijorați de faptul că aprobarea Hotărârii va avea un impact negativ major asupra pieței de servicii medicale private din Republica Moldova.

Aceasta afirmație este susținută de următoarele argumente:

1. Proiectul de hotărâre permite Ministerului Sănătății implicarea în gestionarea fondurilor CNAM, care este format în proporție de peste 50% la sută din contribuții salariale, iar instituția este, conform legislației, o entitate independentă, ceea ce duce la monopolizarea acesteia. Astfel, dreptul de a alege instituția medicală și medicul, pentru prestarea serviciilor medicale, aparține apriori pacientului. Acest drept nu poate fi restricționat prin decizie de guvern. Mai ales că furnizorii de servicii medicale, atât publici, cât și privați, prestează servicii medicale la același preț în cadrul contractului cu CNAM. Astfel CNAM este prima instituție interesată de a oferi beneficiarilor servicii de calitate maximă. Doar un mediu competitiv poate fi un catalizator de dezvoltare a pieței de servicii medicale. Experiența europeană, inclusiv cea a României, arată că în cadrul sistemului de asigurări medicale obligatorii „banii urmează pacientul”, și nu „pacientul urmează banii”, precum se întâmplă în Republica Moldova.
2. La ora actuală, în sectorul medical privat sunt înregistrați peste 200 de furnizori de servicii medicale care au salariați în spate. Atenționăm asupra riscului că o parte dintre ei va fi disponibilizată, ceea ce va avea consecințe grave, în condițiile socio-politice actuale.
3. Timp de 25 de ani, sectorul privat de servicii medicale din Moldova a contribuit considerabil la dezvoltarea acestui domeniu: acces la servicii de calitate, acreditări internaționale, investiții majore în infrastructura contemporană, contribuții majore la bugetul de stat. Odată cu aprobarea acestei decizii, impactul asupra sectorului, dar, în primul rând, asupra societății, va fi devastator.
4. Instabilitatea legislativă, înregistrată pe toată perioada de funcționare a sistemului privat, care și până în prezent avea un impact nefavorabil, acum se va acutiza și mai mult, constituind un indicator negativ pentru investitorii străini existenți și pentru cei potențiali. Aceasta va aprofunda și mai mult decalajul dintre intențiile declarate la nivel de Guvern cu privire la importanța investițiilor, și cele aplicate.
5. Intenția divizării modalității de contractare pentru prestatorii publici și privați nu se referă cu desăvîrșire la modalitatea de contractare pentru parteneriatele publice-private implementate la momentul de față în Republica Moldova. Aceasta crează fondal negativ pentru implementarea altor parteneriate publice-private în sistemul de sănătate autohton.
6. Proiectul de hotărâre contravine mai multor acte normative, inclusiv conține prevederi anticonstituționale (găsiți anexată argumentarea juridică). Caracterul documentului este unul cert discriminatoriu, care favorizează instituțiile de stat, ceea ce nu corespunde normelor internaționale și are un caracter discriminatoriu în baza formei de proprietate publică sau privată.

Totodată ținem să menționăm că înțelegem: actualul proces de contractare a fondurilor CNAM nu este perfect, dat fiind faptul că nu există criterii de selecție a prestatorului medical. În acest context, venim cu inițiativa de a forma un grup de lucru cu participarea prestatorilor privați, care să contribuie la instaurarea unui sistem de finanțare corect și transparent, în baza unor criterii clar stabilite, în concordanță cu practicile internaționale. Racordarea acestui sistem la practicile internaționale va aduce plusvaloare întregului sistem medical din Moldova, atât public, cât și privat.

Prin prezenta solicităm respectuos luarea de atitudine în vederea revizuirii prevederilor proiectului HG cu privire la modificarea HG 1387 din 10 decembrie 2007.

Portalul a fost realizate cu sprijinul Programului USAID Conținutul paginii nu reflectă neapărat opinia Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau a Guvernului SUA. Serviciul electronic public "PARTICIP" se încadrează în strategia guvernamentală de implementare a guvernării electronice