La data de 18 ianuarie 2019 Guvernul a aprobat Hotărîrea nr.23 cu privire la aprobarea Metodologiei de analiză a impactului în procesul de fundamentare a proiectelor de acte normative, publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.22-23 din 19.01.2019. Metodologia de analiză a impactului în procesul de fundamentare a intrat în vigoare la 19 octombie 2019, substituind Metodologia AIR, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.1230/2006.
Conex, prin Hotărîrea Guvernului nr.348/2019 cu privire la modificarea unor hotărîri ale Guvernului au fost efectuate remanieri în partea ce ține de asigurarea funcționalității Comisiei de stat pentru reglementarea activității de întreprinzător, precum și a Grupului de lucru al acestei Comisii (stabilite în Hotărîrea Guvernului nr.1429/2008 privind revizuirea și optimizarea cadrului normativ de reglementare a activității de întreprinzător).
În acest context, a fost aprobat Regulamentul Grupului de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activității de întreprinzător și dispusă preluarea activității Grupului de lucru de la Ministerul Economiei și Infrastructurii la Cancelaria de Stat.
Astfel, Cancelaria de Stat deține competența de monitorizare a implementării, realizării legislației privind Analiza Impactului de Reglementare (AIR), fiind asistată de echipa de experți ai Secretariatului de Evaluare a Impactului de Reglementare (SEIR).
În ceea ce ține de componența Grupului de lucru, noul Regulament menține principiul paritar existent și prevede 10 reprezentanți ai sectorului public și 10 reprezentanți ai mediului de afaceri. Calitatea de membru al Grupului de lucru din partea mediului de afaceri o au asociațiile de întreprinzători prin intermediul reprezentanților acestora.
Grupul de lucru se organizează şi activează în scopul optimizării şi racordării cadrului normativ ce ţine de reglementarea activităţii de întreprinzător cu principiile prevăzute în Legea nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător, Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, Legea nr.161/2011 privind implementarea ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător, Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi în alte legi care vin să implementeze principiile în cauză.
Grupul de lucru examinează în ședințele sale periodice (ziua de marți, orele 15.00) materialele propuse și emite expertiza în baza opiniilor asupra proiectelor înaintate pentru discuții, colectate de la fiecare membru și de la SEIR.
Lista experților Secretariatului Evaluării Impactului de Reglementare.
Agenda ședinței Grupului de lucru și documentele corespunzătoare se aduc la cunoștința membrilor Grupului de lucru cu cel puțin o săptămână înainte de data desfășurării ședinței prin intermediul poștei electronice, la adresa indicată de fiecare membru. Ședințele vor fi organizate în cadrul Cancelariei de Stat.
Expertiza Grupului de lucru are caracter consultativ și reflectă în mod standardizat o apreciere: a) pentru documentele AI privind gradul de conformitate cu rigorile Metodologiei analizei de impact și b) pentru proiectele de acte normative privind nivelul de conformare cu principiile de reglementare ale activității de întreprinzător. Totodată, expertiza poate cuprinde recomandări și propuneri în privința conținutului proiectelor și documentelor AI.
Grupul de lucru este asistat de Secretariatul Evaluării Impactului de Reglementare (SEIR) constituit din experți independenți (Activitatea Secretariatului este susținută financiar de Proiectul Băncii Mondiale ”Ameliorarea Competitivității II”), care acordă asistență metodologică autorităţilor publice în perfecţionarea documentelor în raport cu expertiza acordată de către Grupul de lucru precum și acordă asistență membrilor Grupului de lucru în examinarea documentelor de analiză a impactului şi a proiectelor de pe agenda Grupului de lucru.
Componența grupului de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activității de întreprinzător