În conformitate cu articolul 9 alineatul (1) din Legea nr. 239/2008 privind transparența în procesul decizional, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare anunță inițierea elaborării proiectului Hotărîrii Guvernului cu privire la Sistemul Integrat de Administrare și Control.
Prin proiect se urmărește instituirea Sistemul Integrat de Administrare și Control care va asigura gestionarea și monitorizarea intervențiilor și a beneficiarilor de subvenții din Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural, precum și a mijloacelor financiare provenite din partea partenerilor de dezvoltare. Prin crearea acestui sistem se vor atinge următoarele obiective de politici publice:
a) Îmbunătățirea transparenței –asigurarea unei vizibilități complete asupra modului în care sunt utilizate fondurile publice, inclusiv distribuția și impactul subvențiilor în agricultură. Acest lucru ar ajuta la identificarea și prevenirea fraudelor, a corupției și a utilizării ineficiente a resurselor.
b) Creșterea responsabilității prin stabilirea unor mecanisme clare de raportare și responsabilitate, se intenționează să se asigure că toți actorii implicați în administrarea și controlul fondurilor publice răspund pentru acțiunile lor. Aceasta include implementarea de sancțiuni pentru gestionarea ineficientă și stabilirea unor standarde de performanță.
c) Monitorizare și evaluare eficiente urmărește să dezvolte și să implementeze instrumente și metodologii pentru monitorizarea continuă și evaluarea impactului proiectelor și programelor finanțate. Aceasta ar facilita ajustările rapide și informate ale strategiilor și alocărilor bugetare, maximizând impactul investițiilor publice.
d) Întărirea capacităților administrative care constă în consolidarea competențelor și a resurselor AIPA, pentru a gestiona eficient fondurile publice. Acesta include formarea personalului, îmbunătățirea sistemelor informatice și asigurarea resurselor necesare pentru implementarea efectivă a politicii agricole.
e) Asigurarea conformității cu reglementările europene – SIAC vizează să alinieze practicile și procedurile de gestionare a fondurilor agricole la standardele și regulamentele europene, facilitând accesul la finanțare și îmbunătățind eficiența utilizării fondurilor. Aceasta include adaptarea la cerințele de audit și raportare ale Uniunii Europene, precum și la principiile de bună guvernanță.
În acest context, Ministerul invită părțile interesate să prezinte, pînă la 10 iunie 2024, recomandările pe marginea proiectului de hotărîre ce urmează a fi elaborat, la adresa de email: vasilii.dogotari@maia.gov.md.