Silviu Gîncu
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
sgincu@gmail.com
Proiect
GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA
HOTĂRÎRE Nr. ________________
din _____________________2014
cu privire la instituirea Consiliului coordonator naţional în domeniul învăţămîntului profesional/tehnic
În scopul reformării, eficientizării, dezvoltării sistemului de învăţămînt profesional/ tehnic (şcoli de meserii, şcoli profesionale şi colegii) și creării condiţiilor adecvate pentru asigurarea unei bune pregătiri a muncitorilor și specialiştilor calificaţi şi competitivi, în conformitate cu art. 22 al legii nr. 64-XII din 31 mai 1990 "cu privire la Guvern", cu modificările şi completările ulterioare, a Hotărîrii Guvernului nr. 605 din 16.08.2013 cu privire la atribuţiile Prim-ministrului şi ale viceprim-miniştrilor, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
- Se instituie, pe lîngă Guvern, Consiliul coordonator naţional în domeniul învăţămîntului profesional tehnic
- Se aprobă, componența nominală a Consiliului coordonator naţional în domeniul învăţămîntului profesional tehnic conform anexei nr.1.
- Se aprobă Regulamentul Consiliului coordonator naţional în domeniul învăţămîntului profesional/ tehnic, conform anexei nr. 2.
- Se stabileşte că, în cazul eliberării din funcţia deţinută a unui membru al Consiliului, persoana nou-desemnată în funcţia respectivă, va avea şi calitatea de membru al Consiliului fără a fi emisă o nouă Hotărîre de Guvern.
- Consiliul coordonator național în domeniul învăţămîntului profesional/ tehnic:
- va coordona procesul de formulare, implementare, monitorizare, evaluare și revizuire a politicilor de reformare, dezvoltare şi modernizare a învăţămîntului profesional/ tehnic în vederea racordării la necesităţile pieţei muncii;
- va înainta recomandări şi propuneri privind consolidarea parteneriatului între instituţiile de învățămînt profesional/tehnic şi mediul economic, inclusiv modernizarea instituțiilor de învăţămînt profesional/tehnic, conținutului programelor de studii, standardelor educaționale, sistemului de evaluare și certificare a calificărilor acordate în cadrul procesului de învăţămînt profesional/tehnic;
- va promova colaborarea între ministere, alte autorităţi administrative centrale, patronate şi sindicate în vederea modernizării învăţămîntului profesional/tehnic;
- va monitoriza realizarea reformelor în învăţămîntul profesional/ tehnic, din perspectiva instruirii, formării profesionale şi angajarea în cîmpul muncii a muncitorilor/specialiştilor calificaţi;
- va contribui la modernizarea bazei tehnice şi metodico-didactice a instituţiilor de învăţămînt profesional/ tehnic;
- va contribui, printr-o abordare participativă, la sporirea transparenței și relevanței reformelor în învăţămîntul profesional/ tehnic.
- Controlul aspra executării prevederilor prezentei hotărîri se pune în sarcina Viceprim-ministrului, Ministrului Economiei.
PRIM-MINISTRU Iurie LEANCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul economiei Andrian CANDU
Ministrul educaţiei Maia SANDU
Anexă nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr. _____
din ________________2014
Componenţa nominală
a Consiliului coordonator naţional în domeniul învăţămîntului
profesional/tehnic
Andrian CANDU Viceprim-ministru, ministru al economiei, preşedintele Consiliului
Maia SANDU Ministru al educaţiei, vicepreşedinte al Consiliului
Membrii Consiliului:
Loretta HANDRABURA, Viceministru al educaţiei
Valeriu TRIBOI, Viceministru al economiei
Sergiu SAINCIUC, Viceministru al muncii, protecţiei sociale şi familiei
Gheorghe GABERI, Viceministru al agriculturii şi industriei alimentare
Igor ŞAROV, Viceministru al culturii
Octavian GRAMA, Viceministru al sănătăţii
Boris GHERASIM, Viceministru transporturilor şi infrastructurii drumurilor
Anatolie ZOLOTCOV, Viceministru dezvoltării regionale şi construcţiilor
Valeriu LAZĂR, Preşedinte, Camera de Comerţ şi Industrie
Viorica CĂRARE Președinte, Consiliul Concurenței
Maria CĂRĂUȘ, Viceministru al finanțelor, Ministerul Finanțelor
Leonid CERESCU, Preşedinte, Confederaţia Naţională a Patronatelor
Oleg BUDZA, Preşedinte, Confederaţia Naţională a Sindicatelor
Leonard PALII, Preşedinte, Comitetul sectorial din agricultură şi industria alimentară
Lidia BARBUROŞ, Preşedinte, Comitetul sectorial din construcţie
Petru MITITIUC, Preşedinte, Comitetul sectorial din transporturi şi infrastructura drumurilor
Preşedinte, Comitetul sectorial al tehnologiei informației şi comunicațiilor
Ion BOSTAN, Rector al Universității Tehnice a Moldovei
Gabriel PALADI, Director al Colegiului Financiar-Bancar “A. Diordiță” din mun. Chișinău
Vladimir SURDU, Președintele Consiliului Directorilor Școlilor Profesionale din Zona Nord, Director al Școlii profesionale nr. 3 din mun. Bălți
Silvia RADU, Președinte, Asociația Businessului European (EBA); Președinte Î.C.S "Red Union Fenosa" S.A.
Vasile NEDELCIUC Președinte al Consiliului Director „Endava”
Tamara LUCHIAN, Director, S.A. „IONEL”, Chişinău
Valeriu BOGDAN, Director general, S.R.L. „Promtehgaz”, mun. Chişinău
Iurie HANGANU, Î.M. "Bălțeanca" S.A, Bălţi
Aurelia BONDARI, Director, Federația Națională a Agricultorilor din Moldova AGROINFORM
Pavel CABA, Președintele Federației Patronale a Constructorilor, Drumarilor și a Producătorilor Materialelor de Construcție „ConDruMat”
Ana CHIRIȚA, Director Executiv, Asociația Națională a Companiilor Private din Sectorul Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor
Tatiana LARIUȘIN, Coordonator, Agenda Națională de Business
Dinu ARMAȘU, Asociația Investitorilor Străini
Adrian LUPUȘOR, Director Executiv, Centrul Analitic Independent „EXPERT GRUP”
Sergiu OSTAF, Președinte, Consiliul Național pentru Participare.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.____
din ______________2014
REGULAMENTUL
Consiliului Coordonator Naţional în domeniul
învăţămîntului profesional/ tehnic
- I. Dispoziţii generale
- Prezentul Regulament stabileşte statutul juridic, modul de organizare şi funcţionare a Consiliului Coordonator Naţional în domeniul învăţămîntului profesional/tehnic pe cele 2 niveluri de învăţămînt (profesional/tehnic secundar şi postsecundar) (în continuare - Consiliu).
- Consiliul îşi desfăşoară activitatea în baza legislaţiei în vigoare şi a prezentului Regulament.
- Consiliul se instituie de către Guvern ca organ consultativ, fără statut de personalitate juridică, în scopul creării unei platforme de dialog între sistemul de formare profesională și economia națională, care va promova reformele în sistemul de învățămînt profesional în corelație cu cerințele și necesitățile economiei naționale, prin facilitarea comunicării şi participării părților interesate la identificarea şi realizarea priorităților strategice și imediate ale învăţămîntului profesional/tehnic la toate etapele şi crearea cadrului şi capacităților instituționale de asigurare a implicării plenare a părților interesate în procesul de formulare, implementare, monitorizare, evaluare și revizuire a politicilor în cadrul procesului de reformare a învățămîntului profesional din Republica Moldova.
3.
- Misiunea Consiliului constă în asigurarea sinergiei dintre învăţămîntul profesional/tehnic, piața muncii și economia națională, ce va contribui la asigurarea calității învățămîntului profesional/tehnic, dar și la o calitate sporită a muncitorilor/tehnicienilor, precum şi a specialistilor calificați în corespundere cu standardele ocupaționale şi educaționale, Cadrul Național al Calificărilor din Republica Moldova şi Cadrului European al Calificărilor.
- Consiliul contribuie la susținerea proiectelor naționale și internaționale relevante pentru consolidarea relațiilor de parteneriat dintre reprezentanții mediului de afaceri și reprezentanții sistemului educațional, dezvoltarea și modernizarea învăţămîntului profesional/tehnic, racordarea ofertei instituțiilor de învăţămînt profesional la cerinţele pieţei forţei de muncă, precum şi creșterea calității pregătirii cadrelor de muncitori/tehnicieni şi specialiști calificați;
- II. Componenţa Consiliului
- Componenta nominală a Consiliului se aprobă de către Guvern.
- Consiliul se formează din reprezentanți ai Guvernului, Ministerului Economiei, Ministerului Educației, Ministerului Muncii, Protecției Sociale şi Familiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Culturii, Ministerul Sănătăţii şi a structurilor subordonate acestuia, Ministerul Transporturilor și Industriei Drumurilor, Camerei de Comerţ şi Industrie, sindicatelor, patronatelor, Comitetelor sectoriale, agenţilor economici și asociațiilor lor, organizațiilor obștești, investitorilor.
- Consiliul este condus de preşedinte, care este asistat de un vice-preşedinte și secretar.
- Consiliul dispune de un secretariat, asigurat de Ministerul Educației.
- III. Atribuţiile şi drepturile Consiliului
- Pentru realizarea scopului său, Consiliul are atribuții: de ordin economic, educațional și de asigurare a transparenței și bunei guvernări.
- Atribuții de ordin economic:
a) identifică prioritățile de dezvoltare a economiei naționale și necesitățile de capacități tehnice şi profesionale care ar sprijini scopurile de dezvoltare economică pe termen scurt, mediu și lung;
b) evaluează cererea de resurse umane și calificări pe piața muncii, pe sectoarele economiei naționale;
c) formulează, față de sistemul educațional, cerințe derivate din prioritățile de dezvoltare economică;
d) facilitează comunicarea între agenții economici, patronate, organizații obștești profesionale și structurile de învățămînt profesional;
e) facilitează procesul de organizare și desfășurare a stagiilor de practică;
f) oferă un cardru de incluziune și atragere a investitorilor în proiecte de formare profesională care prezintă interes pentru economia națională;
g) formulează recomandări de racordare a curriculei de profesionalizare și promovează pilotarea proceselor de instruire în mediul economiei reale;
h) facilitează integrarea tinerilor specialiști pe piața muncii, promovează dezvoltarea sistemului de monitorizare a traseului profesional al absolvenților învățămîntului profesional;
i) promovează competitivitatea, pe plan global a forței de muncă formate în țară și justa remunerare pentru muncă în cadrul economiei naționale;
j) promovează activitățile economice solicitate la nivel global și formarea forței de muncă calificate cu obținerea de beneficii la nivel național;
k) susține și facilitează activității de dezvoltare a culturii organizaționale în cadrul comitetelor sectoriale, responsabile de anumite ramuri ale economiei naționale;
l) alte atribuții relevante.
Atribuții de ordin educațional:
a) identifică și examinează problemele şi stabilește prioritățile în domeniul dezvoltării învăţămîntului profesional/ tehnic;
b) coordonează şi elaborează direcțiile principale de dezvoltare și modernizare a învăţămîntului profesional în corespundere cu necesitățile pieței muncii;
c) înaintează recomandări şi propuneri privind organizarea unor instituții de învăţămînt profesional noi şi/sau reorganizarea celor existente, consolidarea parteneriatului între instituțiile de învăţămînt profesional și unitățile economice;
d) coordonează extinderea colaborării între ministere, alte autorități administrative centrale, patronat şi sindicate în vederea modernizării învăţămîntului profesional/tehnic;
e) monitorizează şi evaluează reformele în învăţămîntul profesional, examinează dările de seamă ale ministerelor de resort privind contribuția acestora la instruirea, pregătirea și angajarea în cîmpul muncii a muncitorilor si specialiștilor calificați;
f) contribuie la perfecționarea metodelor de evaluare statistică a situației din învăţămîntul profesional din perspectiva dezvoltării pieței muncii;
g) contribuie la asigurarea şi retehnologizarea bazei metodico-didactice și tehnice a unităților de învăţămînt profesional/tehnic;
h) direcționează asistența tehnică oferită Republicii Moldova de către organismele internaționale şi alte state spre necesitățile prioritare ale învăţămîntului profesional/tehnic;
i) exercită alte atribuții și obligații în corespundere cu actele normative din domeniul de activitate.
Atribuții în asigurarea transparenței și bunei guvernări în reforma învățămîntului profesional:
a) asigură incluziunea și participarea părților interesante relevante procesului de reformă a sistemului de învăţămînt profesional/tehnic, inclusiv autoritățile publice, partenerii sociali, reprezentați de sindicate și patronate, agenții economici și asociațiile lor, organizații ale societății civile și Consiliului Național pentru Participare, a reprezentanților instituțiilor de învăţămînt profesional/tehnic în formularea, deliberarea, evaluarea și revizuirea politicilor de modernizare și reformare a sistemului de învăţămînt profesional/ tehnic;
b) asigură ghidarea strategică a procesului de reformă a învățămîntului profesional/tehnic prin promovarea, pe agenda reformei, a intereselor, societății și mediului de afaceri, sporind relevanța politicilor de reformare a învățămîntului profesional;
c) instituționalizează dialogul între părțile interesate și afectate de politicile de reformare, sporind legitimitatea procesului de reformă a sistemului de învăţămînt profesional/ tehnic;
d) în funcție de problematica supusă dezbaterii și necesitate, implică, ședințele Consiliului, în calitate de invitați, cu drept de vot consultativ, reprezentanți ai altor autorități publice centrale, organizații necomerciale, mediul academic, parteneri de dezvoltare. Incluziunea invitaților adiționali la ședințele Consiliului va fi coordonată în prealabil cu membrii Consiliului;
e) asigură monitorizarea participativă și transparența procesului de reformă a sistemului de învăţămînt profesional/tehnic prin asigurarea participării largi a părților interesate în formularea, deliberarea, monitorizarea, evaluarea și revizuirea politicilor de modernizare și reformare a sistemului de învăţămînt profesional/tehnic.
- Consiliul are următoarele drepturi:
a) propune crearea grupurilor de lucru și a comisiilor temporare, cu includerea în componenta lor a specialiștilor din cadrul autorităților publice centrale şi locale, instituțiilor de învăţămînt profesional/ tehnic, organizațiilor de profil, agenților economici, partenerilor sociali, comitetelor sectoriale, societății civile și experților, pentru examinarea și realizarea unor atribuții concrete din domeniu;
b) stabilește relații de colaborare cu instituții şi organizații internaționale care activează în domeniul învățămîntului;
c) solicită informații relevante de la instituțiile abilitate.
IV. Activitatea Consiliului
- Președintele Consiliului exercită următoarele funcții:
a) conduce activitatea Consiliului în corespundere cu prezentul Regulament;
b) prezidează ședințele Consiliului;
c) aprobă ordinea de zi a ședințelor;
d) decide, cu votul majorității, asupra chestiunilor examinate în limitele competențelor sale;
e) decide asupra convocării ședințelor ordinare sau, după caz, a ședințelor operative ale Consiliului;
f) exercită alte atribuții în conformitate cu prezentul Regulament.
- În absența lui, ședințele sunt prezidate de către vice-președinte.
- Secretariatul Consiliului va fi asigurat de Ministerul Educației.
- Activitatea membrilor Consiliului nu va fi remunerată din resursele bugetului de stat.
- Secretarul Consiliului organizează activitatea Consiliului şi asigură pregătirea materialelor pentru ședințele Consiliului, elaborează procesele-verbale ale ședințelor, execută dispozițiile președintelui, sau vice-președintelui Consiliului, conform funcțiilor Consiliului, elaborează rapoarte şi informații în limitele competențelor sale, îndeplinește lucrări de secretariat.
- Ședințele Consiliului se convoacă cel puțin de patru ori pe an sau, ori de cîte ori este necesar, mai frecvent, la propunerea președintelui, vice-președintelui, sau la solicitarea a unei treimi din numărul membrilor Consiliului. În ultimul caz, va fi anunțat secretarul Consiliului este informat secretarul Consiliului, care consultă președintele Consiliului şi anunță convocarea Consiliului.
- Ordinea de zi a ședinței este adusă la cunoștința membrilor Consiliului cu cel puțin 5 zile înainte de convocarea ședinței.
- La ședința Consiliului pot participa şi alte persoane responsabile și interesate de chestiunile puse în discuție.
- Responsabil pentru calitatea materialelor puse în discuție la ședințele Consiliului este executantul acestora, care le pregătește în prealabil şi le prezintă secretarului în format electronic şi pe suport de hârtie, cu înaintarea propunerilor, cu cel puțin 7 zile înainte de convocarea ședinței.
- În baza materialelor prezentate, secretarul pregătește și transmite membrilor Consiliului setul de documente necesare, semnate în modul stabilit, cu 5 zile înainte de ședința Consiliului.
- Membrii Consiliului examinează materialele primite în prealabil şi înaintează propuneri pe marginea acestora în cadrul ședinței.
- Ședințele Consiliului sînt deliberative, în cazul în care la şedinţă este prezentă majoritatea simplă a membrilor Consiliului.
- Deciziile se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale membrilor Consiliului prezenți la ședință. În cazul parității numărului de voturi, votul președintelui ședinței este decisiv.
- Deciziile Consiliului au caracter de recomandare pentru autoritățile publice centrale sau locale vizate, pentru instituțiile de învățământ profesional, pentru alți actori vizați.
- Lucrările Consiliului se consemnează într-un proces-verbal semnat președintelui ședinței.