Prezentul proiect de act normativ a fost elaborat, reieșindu-se din mai multe considerente care s-au impus plenar în ultima perioadă de timp pentru autoritățile din Republica Moldova și care reclamă, ca atare, reacția și întreprinderea unor măsuri corespunzătoare din partea acestora.
Astfel, cu titlu inițial, este necesar a se remarca că în conformitate cu Planul de acțiuni pentru implementarea măsurilor propuse de către Comisia Europeană în Avizul privind cererea de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană, statul nostru și-a asumat sarcina implementării unui șir de acțiuni în vederea realizării mai multor măsuri relevante, printre care și cele de:
- implementare a angajamentului de „dezoligarhizare” prin eliminarea influenței excesive a intereselor private asupra vieții economice, politice și publice;
- consolidare a luptei împotriva criminalității organizate, pe baza unor evaluări detaliate ale amenințărilor, a unei cooperări sporite cu partenerii regionali ai UE și internaționali și a unei mai bune coordonări a autorităților de aplicare a legii;
- instituire a un pachet legislativ privind recuperarea activelor și un cadru cuprinzător pentru combaterea criminalității financiare și a spălării banilor, asigurând conformitatea legislației privind combaterea spălării banilor cu standardele Grupului de Acțiune Financiară Internațională (GAFI).
Între timp, autorităților naționale le-a fost adus la cunoștință faptul operării unor modificări la data de 26.10.2022 în Deciziile nr. 13818/2017 și nr. 140240/2021 emise de Președintele SUA și puse în acțiune de Oficiul pentru Controlul Activelor Străine din cadrul Departamentului Trezoreriei de Stat a SUA (OFAC), având în vedere faptele de corupție, subminare a statului de drept, abuz asupra drepturilor omului și alte crime săvârșite de către un șir de persoane fizice, dintre care unii inclusiv și cetățeni ai Republicii Moldova.
În acest context, opinăm că se impune ca absolut necesară elaborarea unui cadru normativ care ar reglementa cu titlu definitiv mecanismul desfășurat de instituire din proprie inițiativă și de aplicare a măsurilor restrictive internaționale, care nu au caracter obligatoriu pentru Republica Moldova, ce sunt stabilite prin actele Uniunii Europene, prin actele şi deciziile adoptate de organizaţiile internaţionale sau de alte state, pe care Republica Moldova a decis să le pună în aplicare.