Valentina Chicu
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
chicu.dip@gmail.com
proiect
Cu privire la Inspectoratul Școlar Național
___________________________________________________
În conformitate cu prevederile art.14 alin.(5) și (7) și art.15 din Legea nr.98 din 4 mai 2012 privind administraţia publică centrală de specialitate” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se creează Inspectoratul Școlar Național, autoritate administrativă subordonată Ministerului Educaţiei.
2. Se stabileşte efectivul-limită al Inspectoratului Școlar Național în număr de 45 unităţi, asigurat din contul limitei numărului de unităţi de personal şi cheltuielilor de personal aprobate pentru Ministerul Educaţiei.
3. Se aprobă:
Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Inspectoratului Școlar Național, conform anexei nr.1;
Structura Inspectoratului Școlar Național, conform anexei nr. 2;
Completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr. 3.
4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Educației.
Prim-ministru Iurie Leancă
Contrasemnează:
Ministrul educaţiei Maia Sandu
Ministrul finanţelor Anatol Arapu
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.________
din „ ____” ________________ 2014
REGULAMENTUL
privind organizarea şi funcţionarea Inspectoratului Şcolar Naţional
I. Dispoziţii generale
Domeniul de aplicare a Regulamentului
1. Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Inspectoratului Şcolar Naţional (în continuare – Inspectorat).
Statutul juridic al Inspectoratului
2. Inspectoratul:
1) este o autoritate administrativă, subordonată Ministrului Educaţiei, care activează la nivel naţional şi are drept scop promovarea, monitorizarea şi evaluarea implementării politicii de stat în domeniul învăţămîntului general;
2) este persoană juridică, dispune de balanță contabilă proprie, de conturi trezoreriale, de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi denumirea sa, alte ştampile şi anteturi, de modelul stabilit.
Cadrul legal de activitate al Inspectoratului
3. Inspectoratul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014, alte acte normative din domeniu sau aferente acestuia, precum şi în baza prezentului Regulament de organizare și funcționare.
II. Misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile
şi drepturile Inspectoratului Şcolar Naţional
Misiunea Inspectoratului
4. Misiunea Inspectoratului este să contribuie la asigurarea calităţii în învăţămîntul general prin promovarea, monitorizarea şi evaluarea implementării politicii de stat în domeniul învăţămîntului general.
Funcţiile de bază ale Inspectoratului
5. Funcţiile de bază ale Inspectoratului sînt:
1) evaluarea activităţii instituţiilor de învățământ general, în baza standardelor aprobate de Ministerul Educației;
2) evaluarea complexă a instituţiilor de învățământ general, în vederea acreditării acestora;
3) evaluarea activităţii cadrelor de conducere ale instituţiilor de învățămînt general în baza metodologiei de evaluare aprobate de Ministerul Educației.
Atribuţiile Inspectoratului
6. Atribuţiile Inspectoratului sînt:
1)elaborarea şi actualizarea cadrului normativ reglator necesar pentru evaluarea, autoevaluarea şi asigurarea calităţii în învățământul general;
2)elaborarea şi actualizarea metodologiei şi a standardelor de acreditare a instituţiilor de învățământ general;
3)elaborarea şi actualizarea metodologiei de evaluare și autoevaluare a unităţilor şcolare şi a cadrelor manageriale;
4)elaborarea și actualizarea metodologiei de autoevaluare și evaluare a cadrelor didactice;
5)elaborarea ghidului de autoevaluare a progresului instituţiei de învățământ în acordarea de servicii educaţionale de calitate;
6)evaluarea performanţei şi a progresului unităţilor şcolare şi a cadrelor manageriale supuse inspectării în baza metodologiei de evaluare;
7)coordonarea procesului de evaluare a performanței și a progresului cadrelor didactice supuse evaluării externe în baza metodologiei de evaluare;
8) monitorizarea permanentă și inspectarea periodică a modului în care instituţiile de învățământ general:
- respectă prevederile legislaţiei în vigoare în domeniul educației;
- asigură implementarea Curriculum-ului Naţional;
- asigură condiţii optime pentru desfăşurarea procesului educaţional;
- promovează bunele practici educaţionale în cadrul instituţiei;
- planifică şi asigură un management adecvat al procesului educaţional desfăşurat în instituţia de învățămînt;
- asigură educaţia incluzivă;
- asigură implicarea comunităţii şcolare în procesul educaţional;
- acordă elevilor asistenţa necesară pentru ca aceștia să-şi poată dezvolta şi manifesta plenar capacităţile intelectuale şi praxiologice;
9) monitorizarea, în condițiile legii, a activității de evaluare și inspecție realizate de autoritățile locale de specialitate în domeniul educației;
10) evaluarea şi acreditarea instituțiilor din învățămîntul general cu orice tip de proprietate şi subordonare;
11) certificarea inspectorilor asociaţi;
12) întocmirea rapoartelor de evaluare pe baza activității de evaluare realizate;
13) aprobarea proiectelor ordinelor de acreditare a instituțiilor de învățămînt general;
14) publicarea rapoartelor de evaluare, a informaţiei referitor la dinamica, tendinţele şi necesităţile instituţiilor de învățămînt general pe pagina web oficială a Inspectoratului;
15) cooperarea cu alte structuri similare de peste hotare, actualizarea regulamentului de activitate în corespundere cu tendinţele europene;
16) prezentarea de rapoarte anuale de activitate Ministrului educației, cu publicarea acestora pe pagina web oficială a Inspectoratului;
17) prezentarea de rapoarte privind starea sistemului educațional şi a instituțiilor de învățămînt inspectate Ministrului educației;
18) promovarea bunelor practici privind asigurarea calităţii în învățământul general;
19) oferirea serviciilor de asistenţă şi îndrumare în vederea aplicării metodologiei şi instrumentelor de autoevaluare;
20) exercitarea, la solicitarea Ministrului educaţiei, a altor atribuţii, în limita competenţei şi în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Drepturile Inspectoratului
7. Inspectoratul are următoarele drepturi:
1) să iniţieze şi să prezinte Ministerului Educaţiei proiecte de documente normative privind perfecţionarea legislaţiei în domeniile de competenţă;
2) să solicite şi să recepţioneze gratuit, în modul stabilit de lege:
- de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale – informaţii, care se referă la instituţiile de învățămînt general, necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale;
- de la instituţiile din subordinea Ministerului Educaţiei și de la instituțiile de învățămînt general – informaţii statistice, rapoarte disponibile necesare pentru exercitarea atribuţiilor funcţionale;
3) să înfiinţeze consilii, comisii, grupuri de experţi şi alte organe consultative pentru exercitarea atribuţiilor în sfera sa de competenţă;
4) să iniţieze şi să participe la proiecte naţionale şi internaţionale în domeniul inspecţiei şcolare, acreditării şi evaluării învățămîntului general;
5) să ofere, la solicitare, servicii de consultanţă şi evaluare a instituțiilor de învățămînt;
6) să fie membru al diferitelor organizaţii internaţionale de specialitate;
7) să efectueze studii de documentare în instituţiile publice şi private de învățămînt general de toate tipurile şi nivelurile;
8) să încheie, în modul stabilit de lege, contracte de achiziţii publice;
9) să administreze patrimoniul ce i-a fost atribuit;
10) să beneficieze şi de alte drepturi ce rezultă din prevederile legislaţiei în vigoare.
III. Organizarea activităţii Inspectoratului Şcolar Naţional
Conducerea Inspectoratului
8. Conducerea Inspectoratului este exercitată de directorul numit în/sau eliberat din funcţie de Ministrul educaţiei, în condițiile legii, pe un termen de 5 ani. Funcţia de director poate fi deţinută cel mult două termene consecutiv.
9. Directorul:
1) exercită conducerea Inspectoratului și are calitatea de executor principal de buget;
2) reprezintă Inspectoratul în raporturile cu administraţiile publice centrale şi locale, cu instituțiile de învățământ, cu alte persoane juridice, precum şi în relaţiile internaţionale;
3) asigură executarea prevederilor actelor legislative şi normative care vizează sfera sa de competenţă;
4) organizează activitatea Inspectoratului şi delimitează atribuţiile directorilor adjuncţi, stabilește sarcinile și atribuțiile de serviciu ale conducătorilor subdiviziunilor structurale și ale celorlalți angajați ai Inspectoratului;
5) operează, în statele de personal ale Inspectoratului, modificările determinate de necesitatea eficientizării activităţii manageriale a Inspectoratului, în limitele fondului de salarizare şi ale efectivului-limită aprobat;
6) numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi încetează, în condiţiile legii, raporturile de serviciu/muncă ale angajaţilor Agenţiei;
7) aprobă planurile de activitate, instrumentele, metodologia şi rezultatele activităţii Inspectoratului;
8) determină, în baza criteriilor prestabilite, măsurile de stimulare a angajaților Inspectoratului sau de sancţionare a acestora, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
9) emite ordine şi dispoziţii ce vizează activitatea de bază a Inspectoratului Şcolar Naţional, cu publicarea acestora, în modul stabilit, şi controlează executarea lor.
10. Ordinele şi dispoziţiile, ce ţin de rezultatele evaluărilor, inspecţiilor realizate, emise de directorul sunt executorii pentru toate instituţiile de învățământ general, indiferent de tipul de proprietate, de forma de organizare juridică sau de subordonarea acestora.
11. Directorul Inspectoratului este asistat de doi directori adjuncţi, numiţi în/şi eliberaţi din funcţie, în condițiile legii, de Ministrul Educaţiei. În absența directorului, funcțiile de conducător vor fi exercitate de către un director adjunct, desemnat prin ordinul directorului.
12. Directorii adjuncți şi conducătorii subdiviziunilor aparatului Inspectoratului poartă răspundere pentru activitatea şi deciziile luate în sferele lor de competenţă, delimitate prin ordinul directorului.
Personalul Inspectoratului
13. Personalul Inspectoratului se formează din inspectori principali, inspectori superiori, inspectori care sînt funcţionari publici, şi din personal contractual care prestează servicii la solicitare și/sau exercită activități auxiliare.
14. Raporturile de serviciu ale funcționarilor publici sînt reglementate de Legea nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public, iar în partea în care nu sînt reglementate de aceasta, se aplică prevederile Codului muncii. Raporturile de muncă ale personalului contractual sînt reglementate de Codul muncii al Republicii Moldova nr.154-XV din 28 martie 2003 şi de alte acte normative.
15. Angajarea personalului în Inspectorat se face în baza cadrului legislativ existent.
16. În vederea realizării funcţiilor şi atribuţiilor sale, Inspectoratul poate angaja, prin concurs, inspectori asociaţi și experţi. Competenţele persoanelor respective se stabilesc de către conducerea Inspectoratului.
Structura Inspectoratului
17. Structura Inspectoratului este aprobată de Guvern, la propunerea Ministrului educaţiei.
18. Inspectoratului i se acordă dreptul de a modifica statele de personal, în limitele structurii şi efectivului aprobat, cu avizarea ulterioară a acestora în condiţiile legii.
18. Subdiviziunile Inspectoratului funcționează în baza regulamentelor de activitate aprobate de către directorul Inspectoratului.
IV. Corespondenţa Inspectoratului
19. Dreptul de primă semnătură pe toate actele oficiale ale Inspectoratului aparține directorului.
20. În absența directorului, dreptul de primă semnătură revine unuia dintre directorii adjuncţi sau altor persoane, în temeiul ordinului directorului sau avînd împuternicire specială.
21. Persoanele învestite cu dreptul de semnătură poartă răspundere personală pentru legalitatea, veridicitatea şi corectitudinea documentului semnat.
V. Dispoziţii speciale
22. Finanţarea activităţii Inspectoratului se efectuează din contul bugetului de stat și din alte surse, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
23. Inspectoratul ține evidenţa contabilă a activităţii economico-financiare în conformitate cu prevederile în vigoare ale Legii contabilităţii.
24. Controlul asupra activităţii economico-financiare a Inspectoratului se efectuează de către structurile abilitate, în corespundere cu legislaţia în vigoare.
25. Inspectoratul poate presta, la solicitare, servicii de inspecție cu plată. Nomenclatorul acestora şi tarifele se aprobă de către Guvern.
26. Sursele de formare a patrimoniului şi a bugetului Inspectoratului sînt:
1) patrimoniul statului transmis Inspectoratului în gestiune economică;
2) mijloacele financiare din contul bugetului de stat, precum şi cele obţinute în urma prestărilor de servicii contra plată;
3) alte surse, conform legislaţiei în vigoare.
27. Mijloacele financiare alocate de la buget și cele obţinute din alte surse se acumulează în contul Inspectoratului şi se utilizează pentru funcționarea, întreţinerea şi dezvoltarea sa. Mijloacele financiare neutilizate în anul financiar curent se transferă în bugetul anului următor.
28. În cazul încetării activităţii, patrimoniul Inspectoratului se restituie Ministerului Educaţiei, în baza actelor şi contractelor de livrare a bunurilor materiale.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.________
din „ ____” ________________ 2014
Structura Inspectoratului Şcolar Naţional
Conducerea
Direcția generală inspecție și acreditare
Direcția resurse umane, comunicare și relații cu publicul
Direcția analiză și monitorizare
Direcția finanțe
Secția juridică
Direcția logistică și suport
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului nr.________
din „ ____” ________________ 2014
COMPLETĂRILE
ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului
1. Hotărîrea Guvernului nr.653 din 6 noiembrie 2009 „Cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al Ministerului Educaţiei” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 162, art. 721), cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
punctul 1, după alineatul trei, se completează cu un alineat nou cu următorul cuprins:
”lista autorităţilor administrative subordonate Ministerului Educaţiei, conform anexei nr.21;”
se completează cu anexa nr.21 cu următorul cuprins:
„Anexa nr.21
la Hotărîrea Guvernului nr.653
din 6 noiembrie 2009
LISTA
autorităţilor administrative subordonate Ministerului Educaţiei
”Inspectoratul Școlar Național”
2. La anexa nr. 1 capitolul II secţiunea a II-a din Hotărîrea Guvernului nr.1001 din 26 decembrie 2011 ”Privind punerea în aplicare a unor acte legislative”(Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr. 238-242, art. 1100), cu modificările şi completările ulterioare, litera h) se completează cu sintagma „Inspectoratul Școlar Național”.