Cezar Ilias
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
cezar.ilias@mec.gov.md
NOTA INFORMATIVĂ
la proiectul hotărîrii de Guvern cu privire la aprobarea proiectului de lege
pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
Proiectul propus este elaborat în executarea prevederilor art. 33 al. (2) lit. (c) din Legea nr.131 din 08.06.2012 privind controlul de stat a activităţii de întreprinzător cu scopul de a aduce unele acte legislative în concordanţă cu noile prevederi ce reglementează controlul de stat a activităţii de întreprinzător, stabilite prin Legea nr.131 din 08.06.2012.
Necesitatea elaborării modificărilor propuse reiese din însăşi Legea nr.131 din 08.06.2012 si consecutiv procesul de reformare a cadrului juridic în domeniul controlului de stat a activităţii de întreprinzător iniţiat odată cu adoptarea legii în cauză. În timp ce Legea nr.131 din 08.06.2012 vine cu modificări în regimul juridic a unor concepte, acte şi în însăşi procedura de control, devine necesară evitarea conflictului de norme juridice prin propunerea ajustării legilor în vigoare pentru a fi în concordanţă cu principiile de bază ale legiferării stabilite la art.4 din Legea nr.780 din 27.12.2001 privind actele legislative.
Modificări şi completări sunt propuse la următoarele acte legislative:
- Codul Contravenţional al Republicii Moldova nr.218 din 24.10.2008
- Legea nr. 451-XV din 30.07.2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător
- Legea nr.231 din 23.09.2010 cu privire la comerţul interior
- Legea nr. 1525-XIII din 19.02.98 cu privire la energetică
- Legea nr. 116 din 18.05.2012 privind securitatea industrială a obiectelor industrial periculoase
- Codul Subsolului nr.3-XVI din 02.02.2009
- Legea nr. 420-XVI din 22.12.2006 privind activitatea de reglementare tehnică
- Legea metrologiei nr. 647-XIII din 17.11.1995
În mare parte modificările se referă la ajustarea normelor procedurale în privinţa iniţierii şi desfăşurării controlului şi constau preponderent în excluderea normelor contradictorii cu Legea nr.131 din 08.06.2012 şi includerea referinţelor exprese la legea în cauză.
La fel au fost introduse ajustări în privinţa regimului juridic a prescripţiilor emise de Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor, odată ce prin conceptul Legii nr.131 din 08.06.2012 prescripţiile nu au efect punitiv, indicîndu-se că sistarea activităţii de întreprinzător şi/sau ridicarea mărfii sau aparatelor de măsurat nu pot fi efectuate decît în urma constatării contravenţiei corespunzătoare cu aplicare normelor din Codul Contravenţional şi nu în cadrul controlului prin emiterea prescripţiei.
Codul Contravenţional a fost completat la art.350 cu două componente de infracţiune destinate pentru disciplinarea controlorului şi a organului de control, cu sancţiuni pentru necompletarea Condicii de înregistrare a controalelor şi pentru admiterea nejustificată a duratei controlului peste limitele de timp stabilite de lege. Totodată prin modificările şi completările la art.426 şi 440 se delimitează mult mai clar regimul juridic al procedurii de control şi al procesului de constatare a contravenţiei (şi cercetare la faţa locului), necesitatea acestor prevederi reise din lipsa prevederilor corespunzătoare în Legea nr.131 din 08.06.2012 care ar clarifica regimul juridic al controlului de stat în raport cu procedura de constatare a contravenţiei.
Totodată se propun completări la Legea metrologiei nr. 647-XIII din 17.11.1995 în scopul determinării clare a limitelor controlului în cadrul legii, în concordanţă cu principiul stabilit la art.4 al. (2) din Legea nr.131 din 08.06.2012.
Pentru adoptarea şi implementarea proiectului de lege propus nu sunt necesare costuri suplimentare.
Valeriu LAZĂR
Viceprim-ministru,
Ministru al economiei