Eugeniu Chistol Tel.: (+373 22) 250 651 E-mail: eugeniu.chistol@mec.gov.md
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
eugeniu.chistol@mec.gov.md, presa@mec.gov.md
Analiza care a precedat elaborarea prezentului proiect de lege a relevat un număr de probleme de natură economică care pot fi soluționate prin intermediul reformei legislative. În particular, acestea se referă la faptul că: (i) băncile și alți creditori continuă să dea preferință ipotecii și nu gajului mobiliar, (ii) de regulă, gajul mobiliar este doar complementar ipotecii, (ii) întreprinderile micro, mici și mijlocii de regulă nu dispun de imobile și, ca efect, nu au acces la creditul garantat, (iv) unele instrument prevăzute de legea cu privire la gaj nu sunt utilizate deloc (gajul de întreprinzător) sau sunt sub-utilizate (gajul universalității de bunuri, gajul creanțelor) datorită incertitudinii juridice. Mai mult, comunicarea cu părțile interesate a relevat și alte două arii de îngrijorare: (i) lipsa unui mecanism real pentru cumpărător de a obține trecerea în cont a TVA aferent cumpărării bunului gajat în cadrul executării silite, atunci când debitorul nu eliberează factura fiscală; și (ii) riscul tranzacțiilor frauduloase cu bunurile gajate, în urma abolirii pedepsei penale pentru înstrăinarea gajului fără acordului creditorului.
Totodată, practica aplicării Legii cu privire la gaj și a prevederilor corespunzătoare din Codul civil a relevat și o serie de probleme de natură juridică, exprimate prin caracterul depășit de timp a unor prevederi, existența unor reglementări neuniforme sau chiar colizii legale. Aceste deficiențe sunt de natură să împiedice utilizarea pe scară largă a garanțiilor reale mobiliare și, ca efect, accesul la credit.