Proiectul a fost elaborat de către Cancelaria de Stat, Direcția drepturile omului și cooperarea cu societatea civilă, cu suportul tehnic al proiectului „Fondul de Consiliere în Politici”, finanțat de Ministerul federal german pentru Cooperare Economică și Dezvoltare și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) în Moldova.
Elaborarea prezentului proiect este determinată de necesitatea de reglementare a modului de ținere a resursei informaționale formate de sistemul informațional particip.gov.md.
Este de menționat că portalul guvernamental particip.gov.md (Portalul) reprezintă soluția digitală dezvoltata de către Cancelaria de Stat pentru implementarea cerințelor legale privind transparența decizională și consultările publice în Republica Moldova.
Portalul a fost lansat la sfârșitul anului 2011, rolul principal al portalului este să reprezinte o platformă centralizată prin care cetățenii, organizațiile societății civile și autoritățile statului să comunice și să colaboreze pe teme de transparență decizională și politici publice. De la lansarea acestuia, portalul a fost modernizat în câteva iterații.
Actualmente portalul este supus unui proces de modernizare complexă, reieșind din evaluarea realizată în anul 2024, cu accent pe eficacitatea sa în promovarea transparenței și a participării publice în procesele decizionale
De asemenea, perfecționarea portalului rezidă din angajamentele Republicii Moldova de a asigura participarea publică în procesul decizional asumate în PNA 2025 – 2029 și Foaia de parcurs pentru „Funcționarea Instituțiilor Democratice”.
SI ,,Portalul național de participare publică” va contribui la:
- Consolidarea bazei legale și instituționale pentru participarea publică;
- Dezvoltarea unei baze de date centralizate și integrate care să cuprindă în mod complet etapele participării publice în procesul decizional – inițiere, consultare publică și adoptare a deciziilor – asigurând trasabilitatea și accesul la informațiile de interes public;
- Creșterea transparenței decizionale prin asigurarea unui acces facil la toate proiectele de decizii supuse participării publice, făcând procesul mai transparent atât pentru autorități, cât și pentru cetățeni;
- Furnizarea unui mecanism de monitorizare și administrare în timp real a proceselor de consultare a deciziilor;
- Reducerea costurilor operaționale, sporirea calității mijloacelor de comunicare și asigurarea accesului rapid la date prin elaborarea unei soluții care poate fi ușor accesată de către Cancelaria de Stat, autoritățile administrației publice centrale și locale, precum și de către părțile interesate, în calitate de utilizatori;
- Eficientizarea activității actorilor care participă în procesul de inițiere, elaborare și consultare publică a deciziilor;
- Crearea unei infrastructuri informaționale sigure, accesibile și transparente;
- Implementarea unui de instrument de publicare a agendei evenimentelor aferente procesului de participare publică în procesul decizional al autorităților;
559