Ministerul Mediului
Комментарии | Шаги | Автор | Дата |
---|---|---|---|
În contextul Anunțului cu privire la definitivarea proiectului de hotărîre pentru aprobarea Metodologiei de calculare a costului de calculare a costului autorizației integrate de mediu și al autorizației de mediu considerăm că cuantumul tarifelor la acestea, punînd în calcul cheltuielile pentru pregătirea materialelor necesare (dosar tehnic, măsurările corespunzătoare, plata anuală pentru emisii ș.a), devine o povară pentru companie, luînd în considerație că compania ”Transautogaz” SRL este operator al Stațiilor Auto de Alimentare a Automobilelor cu Gaz Comprimat, care la ziua de azi este ce mai ecologic combustibil pentru automobile. Numărul stațiilor gestionate de SRL Transautogaz este de un număr atît de modest că orice cheltieli adăugătoare complică și mai mult situația complicată în care se află compania noastră. Totodată reamintim că ultimul tarif pentru serviciul respectiv a fost de 2000 lei, ce ar fi oportun și pe viitor. | Посмотреть | Victor Macarevici | 21.02.2025 |
Versiunea perfectata al comentarilui este adaugata. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 29.12.2024 |
Comentariu este atasat | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 12.12.2024 |
Reieșind din prevederile art. 2 alin (1), art. 3 lit. a)-f), art. 67, Codului Subsolului nr. 3 din 02.02.2008, totodată reieșind din posibilitatea de utilizare a excavațiilor miniere subterane și de suprafață în alte scopuri, S.A. ”Mina din Chișinău” propune de a prevedea în regulament procedee cadru cu privire la conservarea și lichidarea obiectelor miniere, per general după cum urmează: 1. Planificarea conservării/lichidării obiectului minier; 2. Executarea proiectului tehnic de conservare/lichidare; 3. Monitorizarea post conservare/lichidare. Toate 3 compartimente au scop asigurarea folosirii raţionale şi complexe a subsolului în avantajul economiei naţionale, protecţiei subsolului, asigurării securității mediului înconjurător, vieții și sănătății oamenilor. Pentru consolidarea procedurii de conservare/lichidare a obiectelor miniere este strict necesar de urmărit cadrul normativ legal în acest sens. | Посмотреть | Lungu Sergiu | 01.08.2024 |
Comentariul este atasat. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 08.06.2024 |
Prin urmare, considerăm că nu pot fi stabilite pentru Agenția de Mediu atribuțiile prevăzute prin lege Administratorului, odată ce legea prevede că în calitate de administrator în acest domeniu acționează Ministerul Mediului. Mai mult ca atât articolul 6 alineatul (2) din Legea 298 din 2018 a vânătoarei și fondului cinegetic prevede înființarea și funcționarea unei unități specializate în cadrul Ministerului Mediului, căreia ar trebui să i se încredințeze funcția de administrator al fondului național de vânătoare. Considerăm că această soluție este cea mai rațională, deoarece activitatea unei astfel de direcții este mult mai largă decât atribuțiile acordate Agenției de Mediu și include nu doar încheierea contractelor privind atribuirea pentru folosirea bunurilor proprietate publică a statului - speciile de animale de vânătoare și habitatele acestora, ci și controlul asupra implementării politicii de stat în acest domeniu, planificarea și gestionarea economiei cinegetice, ceea ce este mult mai larg decât atribuțiile Agenției de Mediu expuse în proiectul supus dezbaterii. Reieșind din cele expuse, propunem excluderea din proiect a domeniilor şi atribuțiilor stabilite pentru Administrator Ministerului Mediului. | Посмотреть | Șcerbliuc Mihail | 06.06.2024 |
Aceste atribuții însă, precum şi altele în domeniul administrării fondului cinegetic național sunt prevăzute la art. 8 al Legii55 din 14-03-2024 vânătorii și a protecției fondului cinegetic, doar că această lege stabilește expres la art. 2 alin. (1) că ele sunt exercitate de către Ministerul Mediului. După cum rezultă din art. 11 alin. (3) alin. (3) al Legii 55/2024, Protecția și dezvoltarea faunei de interes cinegetic și a habitatelor acesteia se pun în sarcina administratorului, autorităților cu competențe în domeniul cinegetic și a gestionarilor fondurilor cinegetice, conform atribuțiilor stabilite de legislație. | Посмотреть | Șcerbliuc Mihail | 06.06.2024 |
PROPUNERE AVIZ la proiectul Hotărârii de Guvern cu privire la reorganizarea Agenției de Mediu elaborat de Ministerul Mediului, cu suportul autorităților administrative subordonate: Agenția de Mediu, Agenția pentru Geologie și Resurse Minerale, Agenția „Apele Moldovei”, Agenția „Moldsilva”, Inspectoratul pentru Protecția Mediului. Conform art. 14 alin. (1) al Legii 100/2017 cu privire la actele normative Hotărârea Guvernului este un act care se adoptă de către Guvern pentru organizarea executării legilor. După cum rezultă din pct. 6 alin, 5). şi 8 alin. 5) lit. p) şi q) al proiectului „Regulamentului cu privire la organizarea și funcționarea Agenției de Mediu” anexa nr. 1 la proiectul Hotărîrii de Guvern „Cu privire la reorganizarea Agenției de Mediu”, această Agenție va exercita anumite atribuții în domeniul reglementării utilizării fondului forestier, a obiectelor regnului animal și regnului vegetal, a resurselor biologice acvatice. | Посмотреть | Șcerbliuc Mihail | 06.06.2024 |
Hotărârea Guvernului 239/2014 a fost adoptată ca o reacție a autorităților centrale la un scandal de amploare națională asociat cu vânătoarea regală ilegală în rezervație științifice „Pădurea Domnească” în decembrie 2012. Prezenta hotărârea stabilește că reglementarea populațiilor animalelor sălbatice în ariile naturale protejate se realizează exclusiv de specialiști din aceste arii protejate pe baza recomandărilor instituțiilor științifice specializate în acest domeniu (clauza III, 5). Este principal de a menține acest punct fără modificări fundamentale (circul categoriilor de persoane responsabile pentru reglare numerică a animalelor și expertiza științifică). Cu respect, Ilia Trombițki Director executiv A.O. Eco-TIRAS ilyatrom@gmail.com 069121726 | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 15.05.2024 |
Hotărârea Guvernului 239/2014 a fost adoptată ca o reacție a autorităților centrale la un scandal de amploare națională asociat cu vânătoarea regală ilegală în rezervație științifice „Pădurea Domnească” în decembrie 2012. Prezenta hotărârea stabilește că reglementarea populațiilor animalelor sălbatice în ariile naturale protejate se realizează exclusiv de specialiști din aceste arii protejate pe baza recomandărilor instituțiilor științifice specializate în acest domeniu (clauza III, 5). Este principal de a menține acest punct fără modificări fundamentale (circul categoriilor de persoane responsabile pentru reglare numerică a animalelor și expertiza științifică). Cu respect, Ilia Trombițki Director executiv A.O. Eco-TIRAS ilyatrom@gmail.com 069121726 | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 15.05.2024 |
propunere în anexă | Посмотреть | Asociația Patrională a Întreprinderilor din Domeniul Minier | 10.05.2024 |
Comentariu in anexa | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 15.04.2024 |
Comentariu este anexat | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 20.03.2024 |
La pagina 18: ”De asemenea, sunt insuficiente și activitățile de sensibilizare cu privire la reglementările existente de mediu precum și cu privire la instituțiile implicate în asigurarea acestui proces. Ar trebui valorificate oportunitățile digitale, pentru o mai bună informare a publicului cu privire la starea actuală a mediului la nivel local și național, stimulând astfel schimbările comportamentale ale populației. ..” După ”...Ar trebuie valorificate oportunitățile digitale...” de adăugat - ”cât și cele tradiționale, de exemplu, pregătirea publicului pentru luarea deciziilor de mediu...” și mai departe după text. | Посмотреть | Botnaru Petru | 14.02.2024 |
Comentariu este anexat. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 12.02.2024 |
Comentariile nu sunt. Din partea Asociatiei Internationale a Păstratorilor Râului Eco-TIRAS propunem spre aprobarea de Guvern. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 10.01.2024 |
Bună ziua. Mai jos gasiti atașat scrisoarea SA „RED-Nord” cu propuneri pentru acest proiec de lege | Посмотреть | Vera Dirloi | 05.01.2024 |
Aș dori să atrag atenția Ministerului asupra practicii inacceptabile de a invita discuții și de a lansa invitații pentru a face propuneri cu privire la lucruri necunoscute. Nu sunt atasate documente la anunt. Nu există acces la soluțiile discutate. Aș dori să primesc clarificări într-un termen rezonabil cu privire la ce se așteaptă ministerul în acest caz? | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 30.12.2023 |
Amendamentul la propunerile precedente este anexat. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 06.12.2023 |
Comentariile sunt atasate. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 29.11.2023 |
Comentariile sunt atasate | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 29.11.2023 |
Comentariile la proiect sunt atasate. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 31.10.2023 |
> Sectorul transportului, cu următoarele acțiuni: > - elaborarea stimulentelor fiscale pentru importul mașinilor cu motor electric și hibride De ce se favorizează doar mașinile? Vă rog să includeți stimulente fiscale pentru biciclete și pentru toate tipurile de transport full-electric (biciclete electrice, trotinete electrice, monocicluri electrice, etc.). O bicicletă/trotinetă calitativă, cu baterie destulă și motor puternic costă scump. Fără stimulente fiscale e tentant (mai convenabil) să mai aduni bani și să cumperi o mașină ieftină cu motor cu ardere internă. | Посмотреть | Oleg Artene | 18.10.2023 |
Se propune de completat instrucțiunea conform discuțiilor în cadrul comisiei de ancheta. A fost completat reieșind din competențelor a ARFC și în urma discuțiilor pe platforma interinstituțională. Ceea ce cu roșu după părerea mea în mod obilgatoriu trebuie să regăsesc în instrucțiunea | Посмотреть | Valeri Perceamlî | 03.10.2023 |
06-2022 privind funcționarea în condiții de siguranță a obiectivelor industriale și a instalațiilor tehnice potențial periculoase, potrivit căruia proiectele se supun verificării. Având în vedere că Analiza vorbește despre un impact semnificativ asupra mediului înconjurător și social al industriei extractive, ridică semne de întrebare introducerea în proiectul noului Cod al Subsolului a faptului că va fi permisă depozitarea substanţelor periculoase în subsol, se propune excluderea acestei prevederi din cauza că în structura geologică a Republicii Moldova participă rocile de calcar care au o structură poroasă și au o tendință de degradare ceea ce poate genera poluarea mediului înconjurător în cazul depozitării în acestea a substanțelor periculoase. Astfel analiza selectivă a prevederilor proiectului noului Cod al Subsolului, care potrivit Analizei impactului în procesul de fundamentare a proiectelor de acte normative reprezintă documentul de bază în domeniul utilizării subsolului, permite a face concluzia privind necesitatea perfecționării documentului, care va fi posibilă prin crearea unui grup de lucru ce va include experți-geologi, specialiști în domeniul geodeziei și cartografiei, specialiști în domeniul exploatării substanțelor minerale, reprezentanți ai comunității științifice etc. Ținându-se cont de faptul că noul Cod al Subsolului conturează politica pe termen lung a Republicii Moldova în domeniul utilizării subsolului, termenele de consultări publice pe marginea documentului trebuie să fie optimali și să ofere suficient timp pentru analiza prevederilor acestuia. Cu respect, Președintele APÎDM Alexandr Petlevoi | Посмотреть | Asociația Patrională a Întreprinderilor din Domeniul Minier | 25.09.2023 |
Limitarea termenului, poate crea situația în care agentul economic timp de 20 ani va exploata doar sectoarele cele mai valoroase din punct de vedere al proprietăților fizico-mecanice, iar apoi își va înceta activitatea , lăsând fără a fi exploatate sectoarele ce se află în condiții geologico-miniere complicate. Confuzie creează și cerințele față de conținutul proiectului tehnologic, expuse în art.46 din proiectul noului Cod al Subsolului. Acestea nu au nici o atribuție față de conținutul proiectului tehnologic, ci determină conținutul proiectului perimetrului de exploatare, iar pe de altă parte capitolul VII din proiectul noului Cod al Subsolului în art. 58 stipulează ce va prevedea un proiect tehnologic. Totodată art.48 din proiectul noul Cod al Subsolului nu concretizează cine coordonează proiectul perimetrului de exploatare, care este organul responsabil de coordonare, care este scopul elaborării proiectului perimetrului de exploatare și dacă este obligatoriu pentru elaborarea proiectului tehnologic de exploatare a zăcământului. În același timp, cerința potrivit căreia proiectele de exploatare a zăcământului vor fi supuse expertizei tehnice ( art.57 al.3) din proiectul noului Cod al Subsolului), contravine cu prevederile art.12 din Legea Nr. 151 din 09- | Посмотреть | Asociația Patrională a Întreprinderilor din Domeniul Minier | 25.09.2023 |
special în ceea ce priveşte calitatea solului, viaţa sălbatică, habitatele naturale, sistemele hidrologice, peisajul şi posibilităţile de utilizare corespunzătoare, din ce rezultă că reabilitării vor fi supuse terenurile aflate sub haldele de steril și instalațiile tehnologice, și nu toate terenurile afectate în procesul de exploatare a zăcământului. Noțiunile de recultivare și post-recultivare din proiectul Codului Subsolului nu se regăsesc în art.1 ceea ce poate duce la interpretări diferite ale acestor noțiuni. Lipsește argumentarea privind determinarea duratei de folosire a subsolului ( art.9 proiectul noului Cod al Subsolului). Termenul de exploatare a zăcământului este determinat de proiectul tehnologic ținându-se cont de programul de producere, determinat de agentul economic, care este luată drept bază pentru proiectare. Termenul de exploatare a zăcământului depinde de diverși factori, inclusiv celor de forță majoră. Nu este clar ce criterii au fost utilizate la stabilirea termenului de 20 ani. Prelungirea termenului pentru perioade ce nu depășesc 5 ani duce nu la facilitarea obținerii actului permisiv, ci din contra la complicarea obținerii. Nu este reglementată procedura și lista actelor prezentate organului emitent pentru prelungirea autorizației. Limitarea termenului de folosire a exploatațiilor miniere poate duce la faptul imposibilității proiectării utilizării golurilor miniere pentru o perspectivă de durată ( spre exemplu pentru depozitarea deșeurilor solide). | Посмотреть | Asociația Patrională a Întreprinderilor din Domeniul Minier | 25.09.2023 |
În Analiză nu se ține cont de faptul că agenții economici nu au acces direct la documentația geologică primară, care este păstrată în Fondul de stat de informații privind subsolul, iar transformarea coordonatelor din sistemul convențional în sistemul MOLDREF-99 a proiectelor perimetrelor miniere și proiectelor tehnologice este posibilă doar după transformarea în sistemul MOLDREF-99 a tuturor materialelor grafice din dările de seamă geologice care se păstrează în Fondul de stat de informații privind subsolul. Dacă această sarcină se pune pe seama agentului economic, atunci o astfel de obligație trebuie stipulată într-un act legislativ corespunzător, iar procedura realizării acestor lucrări trebuie reglementată printr-un regulament sau instrucțiune. Ținându-se seama de faptul că unul din obiectivele expus în Analiză este revizuirea Codului Subsolului actual pentru a elimina toate aspecte contradictorii și confuze , menționăm că unele prevederi din proiectul noului Cod al Subsolului la fel sunt confuze și contradictorii. Astfel în art.1 Noţiuni de bază şi definiţii, termenul de reabilitare presupune - tratarea terenului afectat de o instalaţie de gestionare a deşeurilor extractive astfel încât starea acestuia sa fie readusă la un nivel satisfăcător, în | Посмотреть | Asociația Patrională a Întreprinderilor din Domeniul Minier | 25.09.2023 |
Or, cu excepția cazurilor autorităților locale orășenești și municipale, APL-urile sătești și comunale practic nu dispun de specialiști care ar putea examina problema oportunității elaborării și adoptării unei decizii, în sensul solicitat de proiectul Codului Subsolului. De asemenea, e greu de presupus că în componența consiliilor locale intră specialiști ce dețin cunoștințe în domeniul utilizării subsolului. Totodată obținerea unei decizii depinde de așa factori ca periodicitatea convocării ședinței unui consiliu local, includerea sau excluderea de pe ordinea de zi a chestiunii, situației în care majoritatea se abține de la vot, etc. factori ce pot face ca adoptarea deciziei să dureze luni și ani în șir, ceea ce categoric nu contribuie la optimizarea procesului de atribuire a sectoarelor de subsol în folosință. Referitor la pct.5 din Analiză ”Responsabilizarea beneficiarilor subsolului care dețin acte desuete (cu coordonate convenționale)” și anume necesitatea reperfectării proiectului perimetrului minier de către beneficiarii subsolului care dețin acte desuete prin transformarea coordonatelor din sistemul de coordonate convențional în sistemul de coordonate MOLDREF-99 deoarece acest aspect creează impedimente în procesul de control geologic și supraveghere minieră. Procedura realizării acestui obiectiv nu este indicată în Metodologie, iar termenul pentru această reperfectare nu este reglementat de proiectul noului Cod al Subsolului, or art.4 din proiectul noului Cod al Subsolului nu se referă la această necesitate. | Посмотреть | Asociația Patrională a Întreprinderilor din Domeniul Minier | 25.09.2023 |
Nu este clar criteriul în baza căruia a fost introdusă cerința privind obținerea unei decizii din partea consiliului local pentru dreptul de cercetare geologică a subsolului , care va avea loc pe terenurile ce aparțin agentului economic, fapt ce va fi confirmat prin actele corespunzătoare , sau care vor avea loc pe terenurile proprietarii cărora și-au dat acordul pentru cercetare, atât în primul cât și în al doilea caz, documentele confirmative urmând a fi prezentate instituției de stat corespunzătoare. Totodată, spre exemplu art.27 din proiectul noului Codului Subsolului prevede obligativitatea obținerii deciziei consiliului local pentru obținerea autorizației pentru cercetarea geologică a subsolului în scopul organizării obiectivelor geologice protejate. Acest lucru este contrar prevederilor Legii Nr. 1538 din 25-02-1998 privind fondul ariilor naturale protejate de stat, care reglementează competențele organelor administrației publice centrale și locale. Una din prevederile Analizei argumentează necesitatea introducerii obținerii Autorizației pentru folosirea subsolului cu scopul de a simplifica și optimiza toate procesele de atribuire a sectoarelor de subsol în folosință. Totuși includerea în actele necesare prezentării organului emitent, a deciziei consiliului local contravine acestei idei | Посмотреть | Asociația Patrională a Întreprinderilor din Domeniul Minier | 25.09.2023 |
În articolele respective una din condițiile obținerii autorizației, este prezentarea Agenției de Mediu a deciziei consiliului local cu privire la permisiunea efectuării lucrărilor cu ulterioara exploatare. Considerăm această cerință ca una ce contravine principiului simplificării obținerii de documente necesare, anunțate de prezenta Metodologie. Or, potrivit art. 10 din proiectul noului Codului Subsolului Participanți în procesul de administrare de stat în domeniul folosirii şi protecţiei subsolului sunt: a) Guvernul; b) Ministerul Mediului; c) Agenția de Mediu; d) Inspectoratul pentru Protecția Mediului Iar prevederile art.15, lit.e) Competenţa autorităţilor administraţiei publice locale în domeniul folosirii şi protecţiei subsolului din proiectul Codului Subsolului vin în contradicție cu prevederile art.10. Or, administrația publică locală nu poate participa în calitate de administrator al folosirii și protecției subsolului, în consecință consiliile locale nu por reglementa permisiunea sau interzicerea folosirii subsolului, planificate de agentul economic în limitele terenurilor asupra cărora deține dreptul de proprietate sau folosință. Acest fapt putând genera litigii și ulterioare condamnări la CtEDO pe motivul încălcării dreptului de proprietate. | Посмотреть | Asociația Patrională a Întreprinderilor din Domeniul Minier | 25.09.2023 |
În contextul anunțului privind inițierea consultărilor publice asupra analizei impactului de reglementare la proiectul de lege cu privire la modificarea Codului Subsolului nr. 3/2009 în redacție nouă, Asociația Patronală a Întreprinderilor din Domeniul Minier constată următoarele: În Analiza impactului se argumentează necesitatea elaborării unui nou Cod al Subsolului. Metodologia totodată determină scopul - asigurarea accesului transparent la resurse, utilizarea eficientă a acestora în conformitate cu interesele publice și respectarea normelor de protecție a mediului. Pentru atingerea acestui scop toate procesele pe durata întregului ciclu de exploatare a resurselor minerale trebuie să aibă loc transparent și în baza principiului unei participări cât mai largi, pentru ce este necesară elaborarea unui fundament normativ corespunzător. Astfel în Analiză se indică că pentru desfășurarea genului de activitate privind cercetarea și exploatarea s-a introdus obținerea autorizațiilor pentru folosirea subsolului. Cum rezultă din analiza impactului documentul de bază pentru obținerea dreptului de folosință a subsolului îl reprezintă autorizația, eliberată conform prevederilor proiectului Codului Subsolului. Aceste prevederi se conțin în art. 22, 23, 24, 26, 27, 39 al.3), 40 al.3), 41 al.3) 43 al.2) 46 al.3) din proiectul noului Cod al Subsolului. | Посмотреть | Asociația Patrională a Întreprinderilor din Domeniul Minier | 25.09.2023 |
La punctul nr. 1.4, aș completa că proiectul trebuie să conțină al treilea compartiment. Devizul de cheltuieli, pentru recultivarea suprafeței proiectate. Din suprafața totală proiectată, în proiect este prevăzută o suprafață de lucru care variază în dependență de utilajul tehnologic special pentru acest gen de activitate (1.0 ha până la 5.0 ha). Pentru această suprafață agentul economic să depună o garanție financiară pentru refacerea mediului (recultivarea suprafeței). Completarea instrucțiunii cu al patrulea capitol. Care instituție de stat este obligată să dețină un exemplar de proiect. Care instituții va trebui să coordoneze proiectul. | Посмотреть | Buzdugan Nicolae | 25.09.2023 |
Nu este clar, de ce in proiectul evaluarii este propus spre evaluare numai compartimentul poluarii, in conditiile, cand legea se acopera toate sfere protectiei mediului. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 22.09.2023 |
S. E. BIOTICA susține AIR-ul respectiv la Codul Silvic. Totodată la pct. 3 Identificarea opțiunilor la lit. b) de completat cu consolidarea și extinderea rețelei ecologice naționale. La fel, ar fi un avantj dacă s-ar menționa la aceiași literă încă o prevedere și anume îmbunătățirea managementului fondului forestier în ariile naturale protejate de stat. Mulțumim. | Посмотреть | Gabriel Margineanu | 04.09.2023 |
Comentariile sunt adăugate în anexa. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 21.07.2023 |
3. Nota explicativă la Anexa 1 a proiectului de ordin de completat cu sintagma „Rața cu cap castaniu” (Aythya ferina)” deoarece rața cu cap castaniu ocupă locul trei (Dominanța: Rața mare 75 %, Rața cârâitoare 14 % , Rața-cu-cap castaniu -7,5%, Rața lingurar -2,3 %, Rața pestriță 1,2 % ) după efectivul de cuibărit în ecosistemele acvatice republicane (circa 2,3 mii perechi). Populația europeană -210-440 mii perechi, România -21-29 mii per. În ultimii 5 ani observăm o creștere evidentă a efectivelor la cuibărit deoarece această specie este una numeroasă, nu face parte din lista speciilor vulnerabilă și nu a fost exclusă din speciile permise spre recoltare în avizul Institutul de zoologie. Conform Buletinul AȘM nr. 2 2022 „EVOLUȚIA POPULAȚIEI RAȚEI CU CAP CASTANIU (Aythya ferina, Linnaeus, 1758) ÎN ECOSISTEMELE ACVATICE DIN INTERFLUVIUL NISTRU-PRUT ÎN ULTIMII 60 DE ANI” (Munteanu Andrei, Savin Anatolie, Zubcov Nicolai, Paladi Viorica) Specia, în condițiile noastre actuale, semnalează în ultimii ani o creștere a efectivelor la cuibărit cu extindere spre zonele centrale și de nord. Cercetările efectuate în bălțile Prutului de Jos și în heleșteiele piscicole au demonstrat că rața cu cap castaniu populează într-un număr mai mic bălțile degradate, însă preferă heleșteiele piscicole cu hrană combinată bogată. (peste 3 mii de ape de suprafață) Prezența hranei accesibile dispune specia la colonizarea apelor cu suprafețe și adâncimi mici, se reproduce în termeni mai reduși, cu o vitalitate crescută a progeniturilor și un spor vădit al efectivului. | Посмотреть | Șcerbliuc Mihail | 29.06.2023 |
2. Anexa 1 a proiectului de Ordin de completat cu specia „turturica” și cotele ei de recoltare prezentate de SVPM deoarece: Conform datelor evaluării de primăvară efectuate în fondurile de vânătoare gestionate de SVPM efectivul populației de turturică rămâne constant pe parcurs a mai multor ani, variind nesemnificativ anual doar din cauza condițiilor climaterice. Pe teritoriul Republicii Moldova, turturica, nu este o specie amenințată. În a doua jumătate a lunii august începe migrarea în masă a acestei specii prin teritoriul Republicii Moldova ajungând la un număr de 75 - 80 mii de specimene. Vânătoarea la turturică în Republica Moldova nu acționează negativ a supra populației acestei specii atât la nivel național cât și la cel internațional. Mai mult ca atât Directiva Consiliului Comunității Europene din 2 aprilie 1979 privind conservarea păsărilor sălbatice (79/409/CEE) sub numărul 66, art. 7 prevede: „(1) Datorită efectivului populației, distribuției geografice și ratei de reproducere pe întreg teritoriul Comunității, legislația internă permite vânarea speciilor menționate la anexa II. Statele membre se asigură că vânarea acestor specii nu aduce atingere eforturilor de conservare în aria lor de răspândire. (2) Speciile menționate la anexa II pot fi vânate în zona geografică maritimă și de uscat în care se aplică prezenta directivă.” | Посмотреть | Șcerbliuc Mihail | 29.06.2023 |
Societatea Vânătorilor și Pescarilor din Republica Moldova (SVPM) a examinat proiectul Ordinului privind aprobarea cotelor de recoltare pentru unele specii de faună de interes cinegetic care vânătoarea este permisă, pentru sezonul de vânătoare 2023-2024, elaborat de Ministerul Mediului al RM și propune următoarea modificare: 1. Punctul 4. al proiectului de Ordin: „Pentru specia iepurele de câmp (Lepus europaeus) se va efectua o singură vânătoare în același habitat într-un sezon de vânătoare.” să fie exclus deoarece creează o neclaritate. Habitatul iepurelui de câmp în marea parte este alcătuit din terenuri agricole, deci ieșind o dată la vânătoare de iepuri în teren agricol altă dată aceasta nu se va permite. La fel acest punct contravine prevederilor punctului 3 al Regulamentului privind vânarea exemplarelor din specii de faună de interes cinegetic și caracteristicile mijloacelor folosite în cadrul vânători, anexa 3 la Hotărârea Guvernului nr.254/2021 „Zilele de vânătoare și cota de recoltare pentru un vânător se stabilesc de către gestionari.” La fel și pct.6 al regulamentului menționat prevede că „Tipurile, metodele și armele de vânătoare se reglementează prin prezentul Regulament” Fondurile cinegetice gestionate de SVPM, în ceea ce privește vânătoarea de iepuri sunt împărțite în sectoare iar ieșirea în aceste sectoare este reglementată de cota de recoltare pentru fiecare fond. Din acest motiv considerăm că nu este oportun reglementarea ieșirilor la vânătoare prin ordinul ministerului. | Посмотреть | Șcerbliuc Mihail | 29.06.2023 |
# in preambulul ca temei de aprobare a ordinului este inclus pct.3 alin.2) din Anexa nr.3 la HG nr.254/2021, fapt ce prezuma ca in prealabil administratorul FCN aproba cotele anuale (pct. 3 Anexa nr.3 la HG nr. 254/2021), cu consultarea gestionarilor fondurilor cinegetice, însă acest moment important nu este detaliat . * se recomanda pentru asigurarea transparenței decizionale expunerea in nota informativa la comp.7, expunerea (i)rezumatelor referatelor susținute de gestionari, (ii) concluziile ședințele organizate, inclusiv in condițiile LP nr.298/2018, (iii) temeiurile de drept care ii declara gestionari pe cei din afara fondului forestier cât și in fond. Legalitatea acestui titlu (gestionar) la moment nu este clarificat in Nota informativa. #De la intrarea in vigoare a LP nr.298/2018, fondurile nu sunt formate deși exista temei legal anexa nr.1 din HG nr.254/2021, or conform Legii pana la darea in gestiune a fondurior cinegetice, răspunderea pentru administrarea și gestionarea este Administratorului FCN. * se recomanda constituirea imediata a fondurilor cinegetice și aprobarea normelor de reglementare privind darea in gestiune a fondurilor cinegetice, or contractele SVPM încheiate in temeiul Anexei nr.1 la Legea regnului animal (abrogata) prevedea termenul de 10-20 ani, a căror valabilitate e pana in 2022-2024; In final se recomanda o evaluare totala a speciilor incluse in proiectul de ordin, fie pentru a fi scoase sau lăsate dacă administratorul FCN este încrezut ca pentru acestea statul poate garanta obținerea autorizației. | Посмотреть | Gorelco Dumitru | 26.06.2023 |
# copm.5 din Nota referitor la cheltuieli/mijloace financiare utilizate din buget, lipsesc, or cheltuielile pentru eliberarea autorizației la speciile de fauna din fondul forestier (mistreț, căprior, cerb)cât și pentru organizarea vânătorii, prezuma cheltuieli bugetare a cel puțin doua autorități publice, ANSA si Ag. Moldsilva, care din momentul eliberării autorizației si pana la sfârșitul preluarii carcaselor speciilor extrase suporta cheltuieli considerabile. Cu referire la cheltuielile extragerii din arii protejate de stat, la fel sunt necesare reflectarea raportului cost beneficii, inclusiv acele cheltuieli/profituri suportate/obținute de stat in urma realizarii producției de vânat. *se recomanda reflectarea acestor cheltuieli si justificarea acoperirii mijloacelor financiare, deoarece autorul a omis expunerea informației relevante care trebuie descrisă conform procedurii de promovare a actelor normative, exact cum este descris in Anexa nr.1 la LP nr. 100/2017. # pentru specia Sturzul in Nota autorul motivează lipsa necesității aprobării cotelor, însă in anexele proiectului de ordin aceasta este inclusă spre recoltare. *se recomanda clarificarea obiecției… și argumentarea corespunzătoare… | Посмотреть | Gorelco Dumitru | 26.06.2023 |
Prevederile anexelor din proiectul de ordin exprima un optimism teoretic. In fapt, unele enunțuri din Nota informativa sunt generalizate, fără a respecta prevederile anexei nr.1 din LP nr. 100/2017 (comp.4,5, etc) inclusiv fără a clarifica temeinicia datelor incluse (cotelor), după cum urmează:: #Specia mistreț este interzisă de CSE, astfel cum e descris in nota informativa(comp.3, pag.3) inclusiv cervidele sunt incluse in anexe( cote) pentru extragere din fond forestier, pentru care HG nr. 273/2007 nu prevede eliberarea autorizației și costul acestea. * Se considera oportun de modificat HG-ul menționat, inclusiv reconsiderarea tarifului la mistreț, includerea in Nomenclator, specia “căprior” , “cerb lopătar”, “cerb pătat” și corespunzător tarifele, or includerea cotelor prezintă doar o “lozinca” in detrimentul motivații expuse in Nota Informativa. # comp.3 din Nota, expune ca datele evaluate de SVPM sunt Ok “în raport cu metodologia de evaluare stabilită,” ce face practic sa determine Administratorul FCN sa aprobe cotele. *Se considera oportun, pentru validarea temeiniciei aprobării cotelor, includerea actului normativ prin care aceasta metodologie are putere juridică, de altfel contravine LP nr.100/2017, or Metodologia de evaluare a efectivelor populaţiilor speciilor de faună de interes cinegetic şi de calcul al cotelor anuale de recoltare se aprobă prin ordin al ministrului mediului, se înregistrează şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova (pct. 3 Anexa nr.3 la HG nr. 254/2021); Obiectii urmează de completat… | Посмотреть | Gorelco Dumitru | 26.06.2023 |
La elaborarea acestui regulament, recomand să se prevadă criterii clare, determinate și stricte. Recomand evitarea unor formulări care să înlesnească săvârșirea abuzurilor: „conform clasificării după funcționalitate, dar, și pentru situațiile de urgență sau de risc, etc.” Cazurile ar trebui prevăzute în mod exhaustiv, și nu exemplificativ. De asemenea, să fie prevăzut faptul că permisiunea tăierii să fie limitată la aria cu riscuri/aria necesară redresării situațiilor de urgență. De asemenea, autoritățile ar trebui să determine o limită maximă legală a ariei defrișate. Totodată, autoritățile ar trebui să prevadă că persoana care depune notificarea respectivă - este obligată în termen de 1 an , spre exemplu, să efectueze acțiuni de plantare a arborilor/arbuștilor în volumul în care a efectuat defrișarea! Și să depună, ulterior, o notificare cu dovada executării obligației (locul, suprafața plantată și tipul arborilor/arbuștilor plantați). Cred că aceste măsuri ar fi importante pentru conservarea fondului forestier (a întinderii sale) și pentru menținerea unui climat ecologic în țara noastră. | Посмотреть | Elena Vintea | 26.06.2023 |
A.O Societatea Ecologică „BIOTICA”, a analizat Programul Național [...], și intervine cu unele recomandări de îmbunătățire a acestuia. Anexăm documentul cu recomandări! | Посмотреть | Ion Gavgas | 15.02.2023 |
Prin prezenta, A.O Societatea Ecologică „BIOTICA”, expune prin documentul atașat propunerile pentru „Programului Național de Extindere și Reabilitare a Pădurilor pentru perioada 2023-2032 și Planului de acțiuni pentru implementarea acestuia pentru perioada 2023-2027”. | Посмотреть | Ion Gavgas | 09.02.2023 |
Предложение 4. Проверить критерий достижимости цели Constituirea a centrelor de creștere industrială a materialului forestier de reproducere (capacitatea de producție globală - circa 65 mln puieți, inclusiv circa 20-30% cu rădăcini protejate). Запланированные инвестиции 8,25 млн. Евро. Экспертное мнение заключается в том, что бюджет сильно занижен, и не предусмотрены соответствующие риски. Основание – опыт Всемирного банка в реализации подобного проекта в Белоруссии. Стоит отметить, что коллеги в Белоруссии располагали в 2020 году 4-мя комплексами для выращивания саженцев с закрытой корневой системой, которые производили от 1 до 3,8 млн. саженцев в год каждый. Да, инвестиции Всемирного банка составили 14 млн долларов (https://projects.worldbank.org/en/projects-operations/project-detail/P165121?lang=ru), но помимо этого, на данный проект был взят кредит Европейского Банка Реконструкции и Развития в размере 40,71 млн. долларов (https://projects.worldbank.org/en/projects-operations/project-detail/P147760). Реально ли в действительности построит 3 высокотехнологичных центра за предусмотренные в бюджете 8,25 млн. Евро, да еще и с такой завышенной производительностью саженцев? Предложение - начать хотя бы с одного центра за 8,25 млн Евро, но полностью оборудованного. | Посмотреть | Andreiciuc Aliona | 02.02.2023 |
Avem o propunere privind transparența proiectului E necesar ca informația despre fiecare teren de împădurire să fie în acces liber online. Și trebuie să fie indicat nu numai raionul dar și coordonatele geografice ale acestui teren și linkul Proiectului de Împădurire a acestui teren. Pentru ca fiecare specialist independent sa poată veni la orice teren și să se convingă că lucrările a fost făcute conform documentației proiectului. | Посмотреть | Iurie Gumeniuc | 01.02.2023 |
Предложение №3 Пересмотреть Главу 7 Программы. В частности предлагается расширить список тех, кто имеет право осуществлять посадку лесных насаждений. Получается, что эксклюзивное право принадлежит территориальным подразделениям Moldsilva (п. 7.1 стр. 40), и Общественные организации не имеют права сажать деревья. Также, полностью отсутствует возможность частных инвестиций в облесение территорий. В Молдове огромное количество деградированных земель, однако купить эту землю в частную собственность для целенаправленной посадки леса - проблематично. Возьмем пример нашей Общественной организации. Мы занимаемся выращиванием саженцев с закрытой корневой системой и пришла идея посадить лес. Объявление о покупке деградированного участка провисело более 1 года, но так и не нашло отзыва. Вопрос: где и как частному инвестору можно купить деградированный участок земли с целью облесения? | Посмотреть | Andreiciuc Aliona | 31.01.2023 |
Предложение Nr. 2- провести дополнительную финансово-техническую экспертизу по бюджетной строке Consolidarea capacitaților pepinierelor forestier private și comunale. Вводные данные: - 35 бенефициаров; - стоимость инвестиций на 1 бенефициара – 50 тысяч евро; - объем производства саженцев на 1 бенефициара – 1,2 млн/год (860 млн *5%=43 млн/35 бенефициаров), в том числе 240 тыс. с закрытой корневой системой Экспертное мнение заключается в том, что стоимость инвестиций сильно занижена, или объем производства сильно завышен, или количество бенефициаров слишком большое. Обоснование – ценовое предложение от поставщика тепличного комплекса, которое прилагается к этому сообщению. Стоимость комплекса на производство 300-400 тыс. саженцев с закрытой корневой системой составляла в 2020 году более 110 тыс. евро (до подорожания металла). Это БЕЗ стоимости доставки, установки, расходных материалов в виде кассет и грунта, трудозатрат, электроэнергии, воды, оборудования для заполнения кассет, оборудования для посева семян и др. Рекомендация - увеличить стоимость 1 инвестиции минимум до 250 тыс. евро и сократить ожидаемый объем производства саженцев минимум в 2,5 раза. | Посмотреть | Andreiciuc Aliona | 31.01.2023 |
Проект хорошо структурирован и охватывает важнейшие мероприятия, которые могут способствовать достижению цели Программы, однако КЛЮЧЕВЫЕ моменты нуждаются в дополнительном серьёзном анализе. Предложения: 1) Провести дополнительную финансово-техническую экспертизу по достижению цели из п. 3.2 creșterea a circa 860 mln puieți către 2032 (inclusiv 20-30% cu rădăcini protejate). Это примерно 86 млн. саженцев в год. Экспертное мнение выражается, в том, что показатель слишком завышен, но слишком важен, так как без достижения этой цели невозможно будет выполнить цель в 145 тыс. га лесных насаждений. Аргументация основана на текущих официальных данных и фактах. Для сравнения, Румыния в 2022 году высадила 24 млн. саженцев при инвестициях 37 млн долларов. Официальная информация здесь http://www.rosilva.ro/files/content/bucuresti/RAP12luni.pdf Также, согласно докладу Европейской Комиссии (стр. 35 документа https://ec.europa.eu/environment/pdf/forests/swd_3bn_trees.pdf) , общий объем производимых саженцев в Европе составляет 900 млн. в год, рынок саженцев оценивается в 300 миллиардов Евро (стр. 17). Возникает вопрос: реально ли, при скромных инвестициях в инфраструктуру в размере 8,3 мн. Евро (3 centre de creștere industrială a materialului forestier de reproducere (capacitatea 65 mln puieți/anual) обеспечить производство саженцев в размере 10% Европейского рынка стоимостью 30 млрд Евро? Прошу также учесть, что 20-30% производимых саженцев при этом должно быть с закрытой корневой системой. Мы несказанно рады такой программе, только нужно начинать с малого. Не бывает быстро и дешево. Еще раз хотим выразить благодарность команде разработчиков Проекта за хорошо структурированный и доступный для понимания контент. | Посмотреть | Andreiciuc Aliona | 31.01.2023 |
Este un document foarte ambițios ceea ce este foarte bine. Propunerile sunt in documentul atașat | Посмотреть | Evgheni Camenscic | 18.01.2023 |
Nu este vizat sub nici-o forma teritoriul din stânga Nistrului. Între timp: - rata de împădurire și calitatea pădurilor acolo este și mai joasă decât pe malul drept. - ecosistemele nu au hotare administrative - toți respirăm același aer și trăim într-un mediu - extinderea programului și pe malul stâng, va genera efecte economice la bugetul de stat - colaborarea pe aceasta filieră poate deveni un domeniu de progres și pîrghie de influență | Посмотреть | ALEXANDRU SAINSUS | 17.01.2023 |
Proiectul este formulat de pădurari și în folosul pădurarilor. Nu zic că e rău, doar constat faptul. Însă, nu se iau de loc în calcul puterea inițiativei private într-o economie de piață și rolul sectorului asociativ. Propunerile Asociației ARBORETUM.LIVE în această direcție. Consider, că HG propusă trebuie aprobată și pusă pe roate cat mai rapid cu organizarea unui mecanism de control transparent! Și, totodată, de însărcinat grupurile de lucru să acopere și laturile neacopirite, pentru că atingerea cifrei de 15% nu este de ajuns... Noua ne trebuiesc 25-30%! | Посмотреть | ALEXANDRU SAINSUS | 17.01.2023 |
Pe 4 martie 2020, RM a prezentat Secretariatului Convenției versiunea actualizată a contribuției naționale determinate (CND)2. Astfel, ținta necondiționată urmează să crească de la 64-67% până la 70% comparativ cu nivelul înregistrat în anul de referință (1990), iar ținta condiționată urmează să crească corespunzător de la 78% până la circa 88% comparativ cu nivelul înregistrat în anul 1990. | Посмотреть | Zamfir Natalia | 12.01.2023 |
Obiectivele de reducere emisiilor GES preluate din Strategia de dezvoltare cu emisii reduse a Republicii Moldova până în anul 2030 sunt depășite! În Contribuția Națională Determinată actualizată înregistrată pe platforma Convenției cu privire la schimbarea climei, Republica Moldova s-a angajat să atingă către anul 2030 ținta necondiționată de reducere a emisiilor de GES cu 64-67% comparativ cu nivelul înregistrat în anul de referință (1990) şi va depune eforturi maxime pentru a reduce emisiile de GES cu 67% comparativ cu nivelul înregistrat în anul 1990. Angajamentul de reducere respectiv ar putea fi sporit în mod condiționat până la circa 78%. file:///D:/Project%202021/Energy%20community/Summurary/535782_md_bur3_ro_211211_.pdf (vedeți pag.15) | Посмотреть | Zamfir Natalia | 11.01.2023 |
S.A. Cariera de Granit si Pietris din Soroca sustine modificarile la Hotărârea Guvernului nr. 1131/2016, la modificarea Regulamentului cu privire la modul de prezentare de către beneficiarii subsolului a rapoartelor privind mișcarea rezervelor de substanțe minerale utile, deoarece aceasta ne obliga sa prezentam rapoartele la 2 institutii si cheltuieli adaugatoare. | Посмотреть | Andronic Cristian | 12.12.2022 |
In sfirsit vad ca responsabilii din Ministerul Mediului si-au dat seama despre inutilitatea prezentarii dublate la AGRM si IPM a rapoartelor privind miscarea de substante minerale utile. In tara se pune accent pe simplificarea prezentarii darilor de seama dar aici e invers. Reiesind din faptul ca AGRM si IPM se subordoneaza Ministerului Mediului chiar nu este o conlucrare intre aceste institutii si sa faca schimb de informatii ? Chiar nu este sensul ca agentul economic, care in marea majoritate a cazurilor se deplaseaza de la sute de km distanta ca sa prezinte acest raport la AGRM si asta nu e destul, el trebuie sa se deplaseze in alt capat de oras ca sa prezinte raportul la IPM . Cu asta se poate de inteles ca agentul economic indeplineste munca institutiilor de stat. Sper ca am fost inteles corect. P.S. Si speram intr-o mai buna conlucrare intre institutiie de Stat si agentii economici | Посмотреть | Curjos Vladimir | 11.12.2022 |
Sustin integral proiectul de hotărâre de Guvern pentru modificarea Regulamentului cu privire la modul de prezentare de către beneficiarii subsolului a rapoartelor privind mișcarea rezervelor de substanțe minerale utile, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1131/2016, or raportarea dubla a informatiei despre miscarea rezerverol de minerale utile la doua institutii subordonate Ministerului Mediului este lipsita de sens. | Посмотреть | Guritanu Tudor | 09.12.2022 |
In punctul 1 al Ordinului, dupa fraza trebuie să fie stabilită o perioada permiterii pentru vînat asupra vulpi și șacali, deoarece în caz opus prin acest Ordinul va fi permisă prezența pe tot parcursul anului în păduri cu arme de vânătoare, ceea ce va contribui la braconaj. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 24.06.2022 |
In privinta platiolor si acesului la informatie hidrometeorologica principiul trebuie sa fie unic: toata informatie "istorica" care exista trebuie sa fie pe gratis. Plata pot fi luata numai pentru timp de lucru pentru prezentarea informatiei (cautarea, copiere etc.). Este o apreciere Conventiei Aarhus. Platile pot fi stabilite numai pentru prohnoze si informatiile care pot fi utilizate in scopurile comerciale. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 10.06.2022 |
Buna ziua! V. Grama - Propun ca Regulamentul sa include un CALENDAR al ACTIVITATILOR, care ar stbili ORIENTATIV activitatile conform punct 20. acest lucra contribuie la claritate si transparenta (t. 069139310) | Посмотреть | Grama Vasile | 24.03.2022 |
Viziunea Asociației Internaționale a Păstrătorilor Râului Eco-Tiras. Se pare că proiectul de Regulament pune prea mari speranțe în crearea Consiliului Ihtiologic, care funcționează pe bază de voluntariat în mod gratuit, fără susținerea financiară. Principalele sarcini cu adevărat necesare ale structurii care se creează sunt elaborarea de recomandări cu privire la momentul interzicerii anuale a pescuitului în timpul sezonului de reproducere, recomandări pentru efectuarea debitelor ecologice de primăvară, pe baza datelor hidrometeorologice și regimului hidrologic, recomandări pentru conservarea speciilor de pești, resursele și diversitatea biologică acvatică, măsirilor de lupta împotriva braconajului, reglementarea pescuitului industrial, cooperarea transfrontalieră pe resursele piscicole, promovarea cercetărilor științifice în acest domeniu. Alte activități descrise în regulament este puțin probabil să se desfășoare în practică. Cu toate acestea, pentru a accelera crearea Consiliului Ihtiologic și începerea lucrărilor acestuia, se propune adoptarea acestui regulament cu mici modificări (în anexă). | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 04.03.2022 |
Viziunea Asociației Internaționale a Păstrătorilor Râului Eco-Tiras. Se pare că proiectul de Regulament pune prea mari speranțe în crearea Consiliului Ihtiologic, care funcționează pe bază de voluntariat în mod gratuit, fără susținerea financiară. Principalele sarcini cu adevărat necesare ale structurii care se creează sunt elaborarea de recomandări cu privire la momentul interzicerii anuale a pescuitului în timpul sezonului de reproducere, recomandări pentru efectuarea debitelor ecologice de primăvară, pe baza datelor hidrometeorologice și regimului hidrologic, recomandări pentru conservarea speciilor de pești, resursele și diversitatea biologică acvatică, măsirilor de lupta împotriva braconajului, reglementarea pescuitului industrial, cooperarea transfrontalieră pe resursele piscicole, promovarea cercetărilor științifice în acest domeniu. Alte activități descrise în regulament este puțin probabil să se desfășoare în practică. Cu toate acestea, pentru a accelera crearea Consiliului Ihtiologic și începerea lucrărilor acestuia, se propune adoptarea acestui regulament cu mici modificări (în anexă). | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 04.03.2022 |
Asociația Eco-Tiras atrage atenția asupra absenței în proiectul de program a materialelor referitoare la cooperarea transfrontalieră pe râul Prut în legătură cu coordonarea transfrontalieră a activităților economice care pot afecta starea râului (hidromorfologie, scurgere solidă, dezvoltarea navigației, etc.). Totodata, nerespectarea termenului de 6 luni pentru discutiile publice al documentului tratam ca necorespunderea cu normele stabilite de Directiva Cadru a Apei. Termenul actual de 10 zile trebuie sa fie revizuit prin prelungirea. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 16.02.2022 |
Asociația Eco-Tiras atrage atenția asupra absenței în proiectul de program a materialelor referitoare la cooperarea transfrontalieră pe râul Prut în legătură cu coordonarea transfrontalieră a activităților economice care pot afecta starea râului (hidromorfologie, scurgere solidă, dezvoltarea navigației, etc.). Totodata, nerespectarea termenului de 6 luni pentru discutiile publice al documentului tratam ca necorespunderea cu normele stabilite de Directiva Cadru a Apei. Termenul actual de 10 zile trebuie sa fie revizuit prin prelungirea. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 16.02.2022 |
O lege va fi aplicabilă, numai în cazul când, clar se vor statua atribuțiile și drepturiile fiecărei autorități în parte din domeniul mediului. Totodată, excluderea de suprapuneri de atribuții vor crea premise de înțelegere a cadrului normativ. Consider oportun să, propun crearea unei autorități publice/consiliu/direcți care nemijlocit va avea ca sarcină de bază, aplicarea de politici și control asupra ariilor naturale protejate de stat, adica asupra parcurilor naționale. Reglementarea statutară a ariilor naturale protejate de stat prin instituție publică din domeniului mediului. Or, o arie protejată de stat are ca obiectiv de bază protecția și conservarea biodiversități. La fel, ajustarea cadrului normativ existent la cadrul normativ european din domeniul ariilor protejate de stat. Reglementarea de atribuții și drepturi ai administrației parcurilor naturale vor detremina acțiuni concrete și de supraveghere. | Посмотреть | Lazarenco Angela | 10.02.2022 |
Nu inteleg, de ce pentru comentariile sunt prevazute numai 10 zile, când Directiva Cadru a Apei se prevede pentru documente de acest fel 6 luni? | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 07.02.2022 |
Regulamentul cu privire la "Cadastrul de stat apelor" este redactat în așa fel încât să rămână complet neclar ce drepturi de acces au diferite grupuri de utilizatori. Este doar clar că anumite categorii de utilizatori vor avea acces limitat. Este propus că vor fi mai clar explicat drepturile la acces al publicului, precum și pe ce se bazează restricțiile de acces, luănd în considerație art. 4 al Convenției Aarhus (1998). | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 04.02.2022 |
Prin prezenta Va trimitem raportului pr starea actuala a legilsatiei pr. Fondului de Stat a ariilor protejate cu propuneri. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 23.01.2022 |
ONG Eco-TIRAS: Din proiectul documentului nu este clar, in ce masura vor fi luate in consideratie obligatiunile comunitare si internationale a RM, inclusiv al UE 4/2003 si Conventia Aarhus, la care RM este partea. Totodata, nu sunt stabilite principiile accesului publicului la datele Cadastrului. Actualul document creeaza multe posibilitati de a limita accesul la informatie din Cadastru ce trebuie sa fie corectat pentru a asigura accesul liber la informatia care nu cade sub limitarile Art. 4 (3) si 4(4) al Conventiei Aarhus (1998). Trebuie sa fie prevazuta responsabilitatea pentru limitarea accesului lainformatie, spre exemplu, prin introducerea preturilor nerezonabile. 069121726; ilyatrom@mail.ru | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 10.01.2022 |
Comentariile sunt incluse in format PDF. Cu respect, Ilia Trombiţki Director executiv Dr. în biologie 069121726 ilyatrom@mail.ru | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 10.01.2022 |
Cinand cont ca documentul este consacrat accesului la informatie de mediu, cred ca referintele la documentul UE 4/2003 si Conventia Aarhus sunt obligatorie. Mai mult, din textul proiectului Regulamentului este clar, ca vaexista o diferenta dintre utilizatori si in acest caznu este clar la care categorie va fi inclus publicul larg, inclusiv ONGurile de mediu. Care va fi nivelul platilor pentru informatie de mediu si ordinul acestui acces. Aceste lucturi trebuie sa fie clar specificate, casi procedurile accesului. Totodata, trebuie sa fie reflectate datele, care sunt obligatorii pentru moniotoringul si stocartea. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 05.01.2022 |
Propunem, ca destinatia fondurilor FNM va fi cardinal schimbata privind excluderea chestiunilor dezvoltarii regional, in special aprovizionare cu apa si sanitatie, care trebuie sa fie o partea Fondului Dezvoltarii Regionale, cu prioritezarea conservarii si utilizarii durabile a resurselor naturale (protectia diversitatii peisajistice si biologice, restabilrea in natura Retelei Ecologice Nationale conform legii existente, sustinerea functionarii efective al Fondului Ariilor Naturale protejate de Stat, chestiunilor de implementarea solutiilor inovative privind gunoi, activitatile stiintifice in domeniul mediului, cooperarea internationala, initiativele LPA si ONG in domeniile susnumite. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 14.12.2021 |
Instituția Publică Parcul Național ”Orhei” susține proiectul actului normativ propus, cu careva recomandări: Odată ce Parcul Național „Nistrul de Jos” se va subordona autorității administrației publice centrale pentru protecția mediului și administrarea resurselor naturale, atunci urmează să se modifice/abroge și unele articole din Legea nr. 1538/1998 privind fondul ariilor naturale protejate de stat , precum: articolul 36, 14 litera e). | Посмотреть | Lazarenco Angela | 13.12.2021 |
Prin prezenta Va informam ca Asociatia Internationala a Pastratorilor Râului Eco-TIRAS în totalmente susține proiect de lege. Propunem întroducerea în proiect a propoziției că administrația Parcului Național "Nistrul de Jos" va fi stabilită în satul Talmaza. Argumente: cea mai mare partea a zonei nucleu al parcului național este situată pe teritoriul acestui sat. Cea mai mare partea a parcului tot este relatat la satul Talmaza. Si ideea creerii Parcului National au parvenit de la APL "Talmaza" incă in a. 1995. | Посмотреть | Trombitsky Ilya | 30.11.2021 |
Buna ziua. Si eu ma alatur la parerile expuse aici, precum ca vinatoarea la rata si gisca trebuie deschisa deoarece sunt pasari migratoare si faptul ca nu va fi permis vinatul la ele nu va contribui in nici un fel la dezvoltarea fondului cinegetic a RM. Un pas inainte ar fi accentul mai pronuntat pe combaterea braconajului, adevarata cauza de distrugerii faunei RM. In speranta unei decizii corecte din partea Ministerului Mediului, cit si deschiderii cit mai curind a vinatorii in general. Cu respect. | Посмотреть | Dutca Eduard | 12.11.2021 |
Сколько себя помню в этой стране всегда были проблемы.. открытие охоты мимо не проходит .. каждый кто добирается до власти хочет показать свое Я !! Если министерство и хочет показать свое Я то пусть идет вместе с охотниками а не против них .. нас больше 15000 а это 15000 ртов которы раскажут свое негативное мнение о новом правительстве, еще 15000 слушателям и дальше сарафанное радио гдето и както интересы совпадут ..и где окажется рейтинг новой власти?? .. к чему вы ведете страну если мы внутри договориться не можем!! Все эти маневры с опросом а потом принятием решения затянутся до конца года чтоб так и не отктыть сезон ... как можно принимать такое бестолковое решение об непринятии квот на водоплавующую ?? Птица перелетная !!! Перелетная ... !!! Здесь много мозгов не надо смотрите и решайте свои конвенции ..дайте квоту и все давольны!! Это не заяц не фазан и не кобан которого нужно думать как приумножить ... надеюсь комуто эта писанина и будет интересна... | Посмотреть | litovcenko serghei | 11.11.2021 |
Buna ziua. D-Ministra nu faceti circ din statutul vinatoresc ca nu suntem noi vinatorii cei mai pacatosi sa va bateti joc in halul ista, hotaritiva problemele intre voi acolo sus dar noua deschidetine o data Sizonul 2021-2022 de vinatoare complect cum a decurs si pina acum si cu rate si cu gîşte ca nus din ocolul d-voastra . merssy | Посмотреть | Grecu Serghei | 11.11.2021 |
Sunteți cea mai intransparenta si incompetenta instituție a statului | Посмотреть | Melinteanu Dorin | 10.11.2021 |
Nu inteleg de ce nu este inclus ratele si gistele ele doar is migratoare. Includeti va rog ratele si gistele | Посмотреть | Ciobanu Ion | 10.11.2021 |
Bună ziua. Spuneți vă rog de ce la rubrica comentarii apare 0? oare eu nu mi-am expus părerea? sau asta special este așa făcut ca ulterior să se vehiculeză că nimeni nu și-a expus părerea. Oare asta este consultare publică transparentă? | Посмотреть | Vînaga Corneliu | 10.11.2021 |
Stimati elaboranzi ai proiectului! Dupa studierea acestuia, mi-a facut o concluzie ca, bataia de joc a Ministerului fata de cei peste 14000 de vinatori din RM, continua, dupa tergiversarea intentionata a aprobarii/publicarii actelor ce permiteau deschiderea sezonului de vinatoare conform legii, in luna august a anului curent. Anexez mai jos textul intreg al comentariului. Multumesc anticipat! | Посмотреть | constantin Bogdan | 10.11.2021 |
Bună ziua. Rog să fie ascultată și părerea mea precum și a colectivului de vânători din care fac parte, care sistematic urmărim evoluția viețuitoarelor și avem grijă de fauna RM. La momentul acutual se observă un surplus considerabil de rața de baltă și gâsca, respectiv colectivul nostru nu vede necesitatea de a interzice racoltarea acestor păsări pentru sezonul de vânătoare 2021-2022. Rog să fie făcute modificări în proiectul de Ordin care ar permite racoltarea acestor păsări, mulțumesc. | Посмотреть | Railean Mihail | 10.11.2021 |
Bună ziua. Proiectul Ordinului privind aprobarea cotelor de recoltă pentru unele specii de faună de interes cinegetic, la care vânătoarea este permisă, pentru sezonul de vânătoare 2021-2022 este unul ERONAT, ori în acesta nu se regăsește permisiunea vînării păsărilor migratoare (rață, gîscă). Ce fel de conservare a faunei de interes cinegetic o au păsările migratoare pentru R.M., daca acestea nu se înmulțesc la noi și sunt vînate de toate țările europene fără interdicții (Rusia, Ucraina, Romînia etc.). Chiar și în Transnistria se vînează aceste specii iar în R.M. nu se permite. ÎN ORDINUL ÎN CAUZĂ URMEAZĂ A FI INTRODUSE ȘI VÎNAREA păsărilor acvatice migratoare RAȚE și GÎȘTE. | Посмотреть | Vînaga Corneliu | 10.11.2021 |
Buna ziua.Rog sa fie stabilite si cotele la rata si gisca salbatica.Sunt specii migratoare,de-a cea se pot viba liber in ori si ce tara. | Посмотреть | Ostapenco Ion | 10.11.2021 |
Consider ca ar trebui obligatoriu de deschis sezonul de vinatoare si la pasari doarece: 1. Vinatorii au achitat taxe. 2. Pasarile sunt migratoare tarile vecine vineaza, noi nu, asta nu ar fi corect fata de vinatori. 3. In mod normal nu vad nici un impiediment pentru a nu permite vinatul la pasari mai corect rata si gisca. Consider ca ar trebui de luat o decizie cit mai rapida si mai corecta pentru clarificarea situatiei create. | Посмотреть | Andronic Alexandru | 10.11.2021 |
Vînătoare trebuie deschisă din mai multe motive : 1 vinatorii nu sunt braconieri , vinatorii lupta cu ei , 2 pentru iesirea la sezunul de vinatoare fiecare membru achita o suma care contribuie la creșterea populației de fazani cumpărați tot din acesti bani , 3 vinatoare este mai mault un hobby o placere la natură , 4 fiecare partită de vinatoare la fazan la mistreț sunt achitate si mai des nu se vineaza nimic iar banii nu iti sunt reîntorsi. Referitor la vinatul la specii ca rata sălbatică sau gisca acestea sunt migratoare adica acestea migreaza din alte țări si nu cred ca este o problema de încetat vinatul la rata luând în considerare faptul ca in țările vecine si altele vinatul este deschis. Un alt motiv de a deschide vinatul este numarul mare de vulpi si mai actual numarul mare de șacali care s-au înmulțit pe teritoriul RM . Vinatul nu e braconaj !!!!! | Посмотреть | Ion Negara | 10.11.2021 |
Nu înțeleg, D-na ministru , a hotărât sa refacă populația mondiala a migratoarelor, din contul vânatului pe Ter.Rep. Moldova ? Alo , in ce baza luați hotărârile , care sunt actele normative ? Preponderent se vânează rata , gasca locală , care nu a migrat . Nu v-a numit nimeni in funcții pentru a face abuz de putere , ci , sa reglementați in baza actelor ,studiilor , făcute de oamenii din teren , care sunt in permanenta legătura cu mediul și fauna, dar nu voi , care nu ati mișcat fundul din scaunele comode , fabricate și achitate de noi. Conducerea SVP , unde este plângerea colectivă penală pentru abuz in serviciu și abuz de putere ??????? Oare nu va pare ca cineva înghite fonduri pentru o lupta cu vânătorii ???? | Посмотреть | Zaharia Victor | 10.11.2021 |
Buna ziua. Consider ca este lipsit de logica sa nu se permită vânat la pasare migratoare precum rata și gisca. | Посмотреть | Bodiu Dorin | 10.11.2021 |
Suntem bucurosi ca in sfirsit ne apropiem de un final pozitiv . Dupa parerea mea vinatoarea la hulub gulerat trebue inlocuita cu vinatoarea la pasari :rata , gisca ,culici . Rata locala salbatica a migrat , in locul e i avenit rata migratoare de la nord si se poate de vinat fara a provoca vre-n prejudiciu faunei locale in limita lejislatiei . La noi vinatoarea la rate este cea mai raspindita , de aceea nu e binevenit sa-l lipsim pe vinator de aceasta vinatoare . Nici odata la noi nu a fost interzisa vinatoarea la rate , de acord sa fie descisa mai tirziu ( la pasarea migratoare ) dar sa nu fie interzisa ,personal ca vinator cu staj mare nu vad sensul interzicerii... | Посмотреть | Леонид Puscasu | 10.11.2021 |
Dupa situatia care sa creat anul acesta cu deschiderea sezonului de vinatoare,anlizind cotele de recoltare pe care le propuneti,este straniu de ce nu sunt cote pantru rata si gisca,la moment putem practica vinatoarea la pasarile de balta si mai putin la porumbelul gulerat,afara se asteapta temperaturi sub zero grade,porumbelul migreaza mai degraba,care este sensul?Rata si gisca in ultimii ani sa marit efectivul,in afara de faptul ca se inmulteste si la noi in tara,avem si migratia de toamna,in baza la ce argumente sa decis de a nu deschide vinatoarea la pasarile de balta.E straniu...... | Посмотреть | Gradinaru Sergiu | 10.11.2021 |
Bună ziua, din care considerente a fost exclusă vânătoarea la păsările migratoare (gîscă, rață )? Vânatul acestor specii nu poate aduce o careva daună la fondul cinegetic al RM, odată ce acestea sunt in migrare iar pe teritoriul RM doar se hrănesc. Respectiv se consideră oportun și aș spune necesar includerea acestora în ordinul respectiv cu păstrarea cotelor de recoltare, spre exemplu, din anii precedenți. Unul din argumente ar mai fi si faptul ca în țările vecine vânatul la aceste categorii este permis. | Посмотреть | Tataru Ilie | 09.11.2021 |
As sustine ca proiectu nu este corect si nu este intocmit pina la capat ..... Unde este rubrica cu pasarile migratoate | Посмотреть | Oleg Popusoi | 09.11.2021 |
Am onoarea să vă salut și doresc să mă expun referitor la faptul de iresponsabilitatea totală a organelor de resort și în special al Ministerului Mediului, care pînă în ziua de astăzi își bate joc la direct spus de 15000 de oameni responsabili, iubitori de natură și cultură vînătorească, (potențiali apărători ai R. Moldova), care prin contribuțiile aduse financiare cît și personale aduc un aport esențial de dezvoltare a fondului cinegetic. Referitor la cote, am observat lipsa păsărilor acvatice migratoare „Rațe, gîște”. Rog să fie introduse în cotele de recoltă, mulți vînători nu participă la alte vînători, dar au ca preferință doar vînatul păsărilor acvatice menționate, respectiv este necesar de adus un echilibru în acest sens. Vă mulțumesc pentru dreptul la opinie acordat și rog să fie deschis sezonul de vînătoare mult așteptat. | Посмотреть | Popovici Stefan | 09.11.2021 |
Este necesar de introdus cotele si pentru vinatul pasarilor acvatice calatoare (Giste, Rate, salbatice), deoarece conform proiectului nu au fost incluse in cotele de recoltare, totodata este de mentionat ca aceste pasari migratoare in aceasta perioada a anului se afla temporar pe teritoriul RM si in zonele acvatice si pot cauza daune culturilor agricole cultivate in perioada respectiva. (Griu, Orz, ect.) Solicitam reactia promta a Ministerului Mediului si deschiderea cit mai rapida a sezonului de vinatoare. Multumesc. | Посмотреть | Tacu Grigore | 09.11.2021 |
Eu nu sunt vinator ,dar am in posesie in jur de 80sote de livada de abricos. Toamna prelucrez si vopsesc copacii impotriva la IEPURI salbateci ca sa nu mii roada, am incercat tot felul de vopseli tot una mii strica. Ca sa fiu mai precis pe un lot am 200 copaci, in iarna anului 2020 meau ros 126 de copaci din care 84 am fost nevoit sai inlocuesc Chear in primavara, restul au ramas bolnavi. Livada se afla 7Km dela Balti, drumul care duce spre Falesti. Sunt foarte multi Iepuri,fac foarte multe stricaciuni ROG sa mariti CVOTA de vinatoare in partile noastre pentruca iepurii salbatici ne fac foarte multe stricaciuni. Multumesc pentru intelegere! | Посмотреть | Cubota Vitalie | 09.11.2021 |
Bună ziua. În proiect nu sunt indicate cotele de recoltare a răților și gîstelor. Aceste specii sunt migratoare și in mod obligatoriu cotele lor de recoltare trebuie incluse în Anexa Nr.1 a Proiectului. Cu respect, A.Scacodub membrul AVSP RM | Посмотреть | Anatoli Scacodub | 09.11.2021 |
Am o întrebare: de ce ați inclus în cotele de recoltă porumbel care a zburat demult, dar nu a inclus rața? La urma urmei, sunt o mulțime de rațe pe lacuri. Și aceasta este una dintre cele mai interesante vânătoare. | Посмотреть | Glavitkii Ruslan | 09.11.2021 |
In proiect lipsesc cu desăvârșire păsările migratoare - rața și gâsca. Având in vedere ca atât in Ucraina cât și in România, inclusiv in zona temporar necontrolata din stânga Nistrului vânătoarea la aceste specii e permisă, care este sensul sa nu permitem același lucru pe teritoriul nostru? E vorba de păsări migratoare. Aici se mai adaugă faptul ca o o buna parte din vânători așteaptă anume acest tip de vânătoare. | Посмотреть | GABRIEL CALIN | 08.11.2021 |
Va di verificat dar nu luat in sama | Посмотреть | VLADIMR Holodnic | 08.11.2021 |
Da la rate si giste din ce cauza no deshideti? Sunt pasari migratoare nui juctificat refuzul. | Посмотреть | VLADIMR Holodnic | 08.11.2021 |
Prin prezenta propun ca in preambul Legii vor fi in afara de Directiva UE notate Protocolul din Cartahena si Amendamentul din Almaty la Conventia Aarhus. | Посмотреть | Trombitki Ilia | 06.11.2021 |
Здесь отказ от ответственности Портал был разработан при поддержке программы USAID. Содержание этой страницы не обязательно отражает мнение Агентства США по международному развитию или правительства США. Общедоступный электронный сервис "УЧАСТИЕ" является частью стратегии правительства по внедрению электронного правительства