Valerian Colun
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
valerian.colun@aee.md
Proiect
Republica Moldova
Guvernul
HOTĂRÎRE № _____
din _____________ 2012
Chişinău
privind autorizarea auditorilor energetici
***
În conformitate cu art. 12 alin.1) al Legii nr. 142 din 2 iulie 2010 cu privire la eficienţa energetică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.155-158, art. 545), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
- Se aprobă Regulamentul privind autorizarea auditorilor energetici.
- Controlul asupra executării prezentei Hotărâri se pune în sarcina Ministerului Economiei.
PRIM-MINISTRU Vladimir FILAT
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, Valeriu LAZĂR
ministrul economiei
Ministrul dezvoltării regionale
şi construcţiilor Marcel RĂDUCAN
Nr. ___. Chişinău, _______ 2012.
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. __
din ____________ 2012
Regulamentul
privind autorizarea auditorilor energetici
I. Dispoziţii generale
- Regulamentul cu privire la autorizarea auditorilor energetici (în continuare - Regulamentul) este elaborat în temeiul art. 12 alin. (1) din Legea nr. 142 din 02 iulie 2010 cu privire la eficiența energetică.
- Agenția pentru Eficiența Energetică (în continuare – Agenția) autorizează persoanele fizice şi juridice să efectueze audituri energetice.
- Procesul de autorizarea prevede examinarea, analiza pregătirii profesionale şi a experienţei practice a persoanelor ce doresc să exercite activitatea de audit energetic.
- Corespunderea sau necorespunderea persoanelor fizice şi juridice calităţii de auditor energetic autorizat se constată de Comisia de autorizare a auditorilor energetici (în continuare - Comisie), instituită de Agenţie.
- În contextul prezentului Regulament, următoarele noțiuni semnifică:
Audit energetic - procedură sistematică de obţinere a unor date despre profilul consumului energetic existent și normat (pentru asigurarea confortului ambiental) al unei clădiri sau al unui grup de clădiri, al unei activităţi şi/sau al unei instalaţii industriale, sau al unui serviciu privat ori public, de identificare şi de cuantificare a oportunităţilor rentabile pentru realizarea unor economii de energie şi de raportare a rezultatelor.
Audit electroenergetic – componentă a unui audit energetic care urmăreşte cuantificarea fluxurilor de energie electrică;
Audit termoenergetic – componentă a unui audit energetic care urmăreşte cuantificarea fluxurilor de energie termică.
Auditor energetic autorizat - persoană fizică sau juridică, autorizată în condiţiile legii, care are dreptul să efectueze auditul energetic.
Auditor electroenergetic autorizat – persoană fizică sau juridică, autorizată în condițiile legii, care urmărește cuantificarea/evaluarea fluxurilor de energie electrică;
Auditor termoenergetic autorizat – persoană fizică sau juridică, autorizată în condițiile legii, care urmărește cuantificarea/evaluarea fluxurilor de energie termică.
Autorizare - procedura şi activitatea desfăşurate de organismul de autorizare privind analizarea, verificarea şi confirmarea scrisă a competenţelor persoanelor fizice și juridice care doresc să obţină calitatea de auditor energetic, în conformitate cu prezentul Regulament şi cu reglementările tehnice în vigoare.
Autorizaţia de auditor energetic – document oficial prin care se dovedește dreptul persoanelor fizice şi juridice de a efectua audituri energetice în Republica Moldova .
Eficienţă energetică - raport dintre rezultatul constând în performanţă, servicii, mărfuri sau energie şi energia folosită în acest scop. Totalitatea măsurilor/modalităților întreprinse în urma cărora cu o cantitate mai mică de energie se poate obține același nivel de performanță, confort și comoditate.
Conotație energetică – obiect al cerinței ce se demonstrează prin existenţa în suplimentul de diplomă, care însoţeşte diploma de studii universitare pentru profesia de inginer sau arhitect a uneia ori mai multor discipline de învăţământ, cu o durată de minimum un semestru, promovată/promovate în anii de studii, după cum urmează dar nu se limitează la: higrotermica construcţiilor, energetica clădirilor, termodinamica tehnică, termotehnică și mașini termice, transfer de căldură şi masă, construcţii, materiale de construcţii, instalaţii termice, instalaţii frigorifice, instalaţii de ventilare/climatizare, aparate electrice, instalaţii electrice şi automatizări.
Fișă de control – supliment la proba de evaluare în care sunt prevăzute 3 secțiuni, pentru notarea datelor studentului, pentru alegerea prin hașurare/bifare a răspunsurilor corecte și ultima pentru borderoul de evaluare.
Persoană fizică autorizată – individ ce deține autorizație în efectuarea auditurilor energetice, eliberată în condițiile prezentului Regulament.
Persoană juridică autorizată – entitate autorizată în efectuarea auditurilor energetice în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
- Prezentul Regulament prevede următoarele aspecte:
a) calitatea de auditor energetic autorizat se dovedeşte prin autorizaţie, ştampilă şi legitimaţie respectivă;
b) modelele de autorizație, ștampila şi legitimația de auditor energetic autorizat vor fi confecţionate în conformitate cu modelul elaborat și aprobat de către Agenție;
c) autorizaţia şi ştampila de auditor energetic autorizat sunt nominale şi netransmisibile.
II. Obiectivul prezentului Regulament
- Prezentul Regulament stabileşte cadrul legal de autorizare a persoanelor fizice și juridice, cărora li se atribuie calitatea de auditor energetic autorizat, în vederea întocmirii auditurilor energetice, cu identificarea soluțiilor de creștere a eficienței energetice.
III. Modul de instituire şi atribuţiile Comisiei
- În scopul stabilirii corespunderii sau necorespunderii persoanelor fizice şi juridice calităţii de auditor energetic autorizat, pe lângă Agenție se instituie Comisia, care activează în baza prezentului Regulament. Membrii Comisiei vor fi specialişti cu un înalt nivel de calificare din cadrul Ministerului Economiei, Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor, Agenției pentru Eficiența Energetică, Institutul de Energetică al Academiei de Științe a Moldovei, Inspectoratului Energetic de Stat şi cadre didactice universitare de profil tehnic (profesori/conferențiari), cercetători științifici care dețin titlul științific la disciplinele incluse în programul de examinare aprobat de Agenție, care corespund cerinţelor punctului 10 al prezentului Regulament.
- În componenţa Comisiei nu vor fi incluse persoane care desfăşoară activitate de audit energetic sau sânt implicate în procesul de pregătire a pretendenţilor pentru susţinerea examenului de calificare.
- Componenţa nominală a Comisiei se aprobă de către Agenție pe un termen de 2 ani şi este formată din 7 persoane: preşedintele şi membrii Comisiei, care semnează Acordul personal de membru al Comisiei şi corespund următoarelor cerinţe:
a) studii superioare în domeniul energetic sau cu conotație energetică;
b) vechime în muncă conform specialităţii de cel puţin 5 ani;
c) posedarea limbii de stat a Republicii Moldova.
- Comisia are următoarele atribuţii:
a) evaluează probele de examinare a pretendenților;
b) aprobă procesele verbale de analiză a dosarelor depuse de persoanele fizice şi juridice, care doresc să obțină calitatea de auditor energetic autorizat sau care doresc prelungirea valabilităţii autorizaţiei;
c) decide suspendarea şi/sau retragerea autorizaţiei;
d) aprobă sinteza anuală a activităţii auditorilor energetici;
e) elaborează recomandări pentru îmbunătățirea sistemului de instruire profesională şi de perfecţionare continuă a auditorilor energetici autorizați;
f) monitorizează procesul de instruire profesională continuă a auditorilor energetici autorizați;
g) examinează pretențiile referitoare la calitatea rapoartelor de audit energetic;
- Preşedintele Comisiei este delegat dintre membrii acesteia, și este numit prin ordinul directorului Agenției.
- Preşedintele Comisiei exercită următoarele funcţii:
a) asigură activitatea Comisiei, desfăşurarea examenelor de calificare, precum şi examinarea cererilor de contestare a rezultatelor examenului;
b) aprobă lista pretendenţilor şi stabileşte data, ora şi locul desfăşurării examenului;
c) aprobă borderoul de examinare, procesul-verbal al rezultatelor examenului de calificare pentru stabilirea corespunderii sau necorespunderii persoanelor fizice şi juridice calităţii de auditor energetic autorizat şi alte documente ce ţin de activitatea Comisiei;
d) semnează autorizația și legitimația auditorului energetic autorizat;
e) în caz de absență, deleagă sarcinile sale altui membru al Comisiei.
- Membrii Comisiei exercită următoarele funcţii:
a) participă la elaborarea programului de examinare şi a probelor de examinare corespunzătoare;
b) primesc de la secretariatul Comisiei probele scrise şi le predau acestuia;
c) sînt responsabili de integritatea şi confidenţialitatea probelor;
d) evaluează probele de examinare ale pretendenţilor şi completează borderoul de examinare;
e) semnează procesul-verbal al rezultatelor examenului.
- Comisia îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a minimum 5 membri, cu participarea obligatorie a preşedintelui sau a persoanei delegate de acesta.
- Membrii Comisiei pot fi reconfirmaţi pe un termen suplimentar de 2 ani. Componenţa nominală a Comisiei, după fiecare 2 ani de activitate, se modifică cu cel puţin 2 membri.
- Retragerea calităţii de membru al Comisiei are loc în următoarele cazuri:
a) cerere a autorităţii (instituţiei) care a înaintat candidatura;
b) eliberare din funcţia deţinută în cadrul autorităţii (instituţiei) care l-a delegat;
c) cererea personală a membrului Comisiei privind retragerea benevolă;
d) neparticiparea la evaluarea probelor la 3 şedinţe consecutiv din motive neîntemeiate sau în lipsa motivelor;
e) deces al membrului Comisiei;
f) încălcarea conduitei morale, trafic de influență, abuz.
- Pentru îndeplinirea prevederilor pct.11, Agenția va exercita funcțiile de secretariat și va avea următoarele atribuții:
a) primeşte și verifică documentele necesare prevăzute în prezentul Regulament de la pretendenți şi înregistrează într-un registru special cererea pentru autorizarea persoanelor fizice și juridice;
b) întocmește procese-verbale cu concluziile verificării documentelor depuse de solicitanți în decurs de 15 zile de la data depunerii complete a documentelor necesare;
c) pregăteşte documentele (dosarele personale ale pretendenţilor, borderourile de examinare, probele de examinare, procesele-verbale ale Comisiei) și asigură păstrarea acestora conform legislației în vigoare;
d) asigură evidenţa şi păstrarea dosarelor personale ale pretendenţilor şi documentelor ce ţin de examinare, conform termenelor stabilite de legislația în vigoare;
e) întocmeşte lista pretendenţilor, borderoul de examinare, procesul-verbal al rezultatelor examenului de calificare pentru stabilirea corespunderii sau necorespunderii persoanelor fizice şi juridice calităţii de auditor energetic autorizat;
f) monitorizează activitatea de autorizare a auditorilor energetici prin crearea şi actualizarea continuă a Registrului auditorilor energetici;
g) monitorizează realizarea auditurilor energetice prin elaborarea unui raport naţional anual privind auditul energetic, în baza rapoartelor primite de la auditorii energetici autorizați;
h) perfectează şi transmite avizele cu privire la decizia de suspendare a autorizaţiei de auditor energetic;
i) perfectează şi transmite avizele de anulare, a deciziei de retragere a autorizaţiei de auditor energetic, perfectează răspunsurile date contestaţiilor şi le transmite persoanelor interesate;
j) radiază din Registrul auditorilor energetici persoanele care le-a expirat termenul de autorizare sau cărora li s-a retras autorizaţia de auditor energetic;
k) înregistrează contestaţiile, precum și perfectează răspunsurile de rigoare;
l) întocmeşte lista cu calculele aferente remunerării muncii a membrilor Comisiei conform Hotărârii Guvernului nr.381 din 13 aprilie 2006 “Cu privire la condiţiile de salarizare a personalului din unităţile bugetare” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 66-69, art. 431);
m) îndeplineşte alte activităţi de secretariat necesare pentru buna desfăşurare a procedurii de autorizare.
- Agenția este responsabilă pentru buna desfăşurare a examenelor de calificare, prin punerea la dispoziţia fiecărui pretendent a rechizitelor de birou (foi cu semne de protecţie, inclusiv pentru ciorne, pix).
- Componența secretariatului Comisiei, procedurile de lucru ale acestuia se aprobă prin Ordinul Directorului Agenției.
- Persoanele desemnate pentru îndeplinirea funcției de secretariat al Comisiei poartă răspundere conform legislației pentru legalitatea, realitatea şi exactitatea documentelor întocmite.
IV. Tipuri de auditori energetici
- Se definesc două tipuri de auditori energetici, după cum urmează:
- Auditor electroenergetic;
- Auditor termoenergetic;
- Calitatea de auditor energetic autorizat se atribuie persoanelor fizice și juridice conform cerințelor prezentului Regulament.
V. Cerinţele înaintate faţă de pretendenţi la solicitarea autorizării în calitate de auditor energetic
- Autorizarea persoanelor fizice se efectuează în baza examenului de calificare, care poate fi susţinut atât de cetăţenii Republicii Moldova cât și de cetăţenii altor state care au permis de şedere permanent în ţară/permis de muncă și întrunesc următoarele cerinţe:
a) are capacitate de exerciţiu deplină, studii tehnice corespunzătoare, este absolvent al unei facultăţi tehnice cu profil energetic sau asimilat acestuia, inclusiv în domeniul construcțiilor și instalațiilor cu conotație energetică aplicabilă;
b) este absolvent al unei facultăţi tehnice cu profil diferit de cel energetic sau asimilat acestuia şi totodată absolvent al unor cursuri de perfecţionare în domeniul energetic din Republica Moldova sau dintr-un alt stat, cu condiţia recunoaşterii calificării şi echivalării acestei diplome/certificat de către Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova, absolvent al unui colegiu cu profil electric, termic sau de instalaţii (tehnicieni);
c) este titular al certificatului de absolvire a cursului de instruire în domeniul efectuării auditului energetic, aprobat de Agenţie sau de absolvire a unei universităţi de profil, acreditată în acest sens. Cursul se desfăşoară după un ghid de pregătire şi de examinare a specialiştilor în domeniul efectuării auditului energetic, elaborat de Agenţie cu participarea instituţiilor de profil;
d) are experiență de cel puţin 4 ani în domeniu, dobândită prin activitate neîntreruptă în învățământ, cercetare, proiectare, execuţie, exploatare sau în următoarele domenii tehnice: energetică industrială, instalaţii electrice, instalații termice, instalații hidraulice, precum și tehnologice cu utilizarea energiei electrice și termice, mecanică, construcții și alte domenii tehnice cu conotaţie energetică;
e) nu are antecedente penale pentru fapte ce au relevanță în domeniul energetic;
f) posedă limba de stat a Republicii Moldova, precum și terminologia tehnică.
- Autorizarea persoanelor juridice se efectuează în baza depunerii cererii pentru autorizare, care întrunește următoarele cerinţe:
a) să prezinte copia certificatului de înregistrare, eliberat în condiţiile legii;
b) să asigure că angajaţii săi în bază de contract au calitatea de auditor energetic autorizat, precum şi reprezentantul delegat în relaţia cu autoritatea de autorizare, au capacitate deplină de exerciţiu;
c) să deţină minimum 3 auditori energetici autorizaţi, cu statut de angajat permanent în bază de contract;
d) să demonstreze că dispune de o listă minimă cu echipamente de măsurare, în stare bună de funcționare, necesare pentru executarea auditului energetic şi/sau că a încheiat contract cu un alt agent economic care dispune de asemenea dotări;
e) să demonstreze capacitatea financiară proprie prin prezentarea celui mai recent bilanț contabil vizat de organele competente.
- Pentru admiterea la examenul de calificare pretendentul persoana fizică, prezintă secretariatului
Comisiei următoarele documente:
a) cererea de autorizare;
b) originalul chitanţei sau ordinul de plată a taxei de autorizare;
c) curriculum vitae;
d) două fotografii cu dimensiunea 3x4 cm;
e) cazierul judiciar;
f) diploma însoțită de suplimentul acesteia privind studiile corespunzătoare, în cazul efectuării studiilor peste hotare, diploma urmează a fi confirmată de Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova;
g) originalul și copia certificatului de absolvire a unui curs de pregătire în domeniul efectuării auditurilor energetice, organizat de o instituție de profil acreditată în acest sens;
h) originalul și copia carnetului de muncă ce confirmă angajarea şi experienţa corespunzătoare de muncă în domeniu;
i) originalul și copia buletinului de identitate sau permisul de şedere (după caz)/permis de muncă, eliberate de organele abilitate ale Republicii Moldova;
- Documentele necesare a fi prezentate Secretariatului de către persoanele juridice la solicitarea autorizării sunt următoarele:
a) cerere de autorizare;
b) originalul chitanţei sau ordinul de plată a taxei de autorizare;
c) originalul și copia extrasului din registrul Camerei Înregistrării de Stat (eliberat cu cel mult două săptămâni înainte de data depunerii cererii de autorizare) ;
d) copiile contractelor individuale de muncă ale auditorilor energetici autorizaţi, angajaţi în cadrul persoanei juridice solicitante;
e) copiile autorizaţiilor de auditori energetici autorizaţi, angajaţi în cadrul persoanei juridice solicitante;
f) lista minimă necesară de echipamente de măsurare necesare, în stare bună de funcționare, pentru executarea auditurilor energetice pentru care se solicită autorizarea şi/sau copia contractului de închiriere a echipamentelor de măsurare, aflate în stare bună de funcționare, încheiat cu un agent economic/o instituţie care are astfel de dotări.
- Originalele și copiile documentelor corespunzătoare punctelor 26 și 27 se prezintă într-o mapă-dosar de către pretendent, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data stabilită privind desfăşurarea examenului.
- În cazul apariţiei suspiciunilor privind veridicitatea datelor indicate în documentele prezentate, secretariatul Comisiei va asigura verificarea acestora prin solicitarea documentelor suplimentare, care ar confirma datele prezentate.
- În cazul nerespectării prevederilor stipulate la punctele 25, 26, 27 ale prezentului Regulament, precum şi în cazul în care documentele prezentate conform punctelor menționate conţin date neautentice, cererea pretendentului se respinge. Respingerea cererii pentru admiterea la examenul de calificare se aduce la cunoştinţa pretendentului în scris, în termen de 30 zile calendaristice de la data constatării necorespunderii, indicându-se temeiul respingerii.
- Dosarele personale ale pretendenţilor se păstrează în cadrul Agenției pe o perioadă de 4 ani.
- Persoanele juridice autorizate pentru efectuarea auditurilor energetice au următoarele obligaţii:
a) să înfiinţeze şi să actualizeze permanent Registrul propriu de evidenţă a auditurilor energetice elaborate de către auditorii energetici autorizați din cadrul întreprinderii;
b) să întocmească şi să transmită Agenției Raportul trimestrial privind activitatea de efectuare a auditurilor energetice, cuprinzând informaţii despre activitatea desfăşurată în trimestrul anterior raportării. Conţinutul şi modul de întocmire a raportului și Registrului propriu de evidenţă se stabilesc conform procedurii de monitorizare a activităţilor de elaborare a auditurilor energetice stabilită de Agenție;
c) să păstreze documentaţiile aferente auditurilor energetice, la efectuarea cărora au participat în bază de contract, pe o perioadă de minimum 5 ani.
VI. Desfăşurarea examenului de calificare
- Agenția, prin atribuțiile prevăzute de pct. 18 și pct.19, îndeplinește următoarele activități ce țin de procedura de examinare a solicitanților:
- anterior şedinţei de examinare:
a) verifică veridicitatea documentelor din dosarele solicitanţilor;
b) întocmeşte fişele individuale de examinare a candidaţilor, cuprinzând datele de identificare ale acestora;
c) planifică şi organizează examenele de calificare;
d) convoacă solicitanţii care întrunesc condiţiile prevăzute în prezentul regulament, precum şi membrii Comisiei;
e) afişează pe pagina web a Agenției lista întrebărilor pentru examen, deciziile, datele şi informaţiile referitoare la programarea examenelor de calificare;
- ulterior şedinţei de examinare:
a) întocmeşte procesul-verbal al şedinţei de examinare cu rezultatele obţinute de fiecare candidat la proba de examinare în formă scrisă și îl prezintă spre semnare membrilor Comisiei;
b) postează pe pagina web a Agenției, în termen de 3 zile calendaristice de la data organizării examenelor de calificare, rezultatele acestora;
c) actualizează lista persoanelor fizice și juridice autorizate și o publică pe pagina web a Agenției.
- Pentru obţinerea calităţii de auditor energetic persoana fizică, susţine examenul de calificare.
a) Examenele de calificare se desfăşoară conform programului publicat pe pagina web a Agenției, cu cel puţin 10 zile calendaristice înaintea datei de desfăşurare a acestuia.
b) La examenele de calificare participă solicitanţii cu dosare complete, care întrunesc condiţiile de eligibilitate prevăzute în prezentul regulament şi cărora li s-a comunicat decizia de admitere la examen.
- Examinarea persoanelor fizice pentru obţinerea calității de auditor energetic autorizat se desfăşoară conform graficului elaborat și aprobat de Agenție, coordonat cu membrii Comisiei.
- Pretendenţii susţin examenul cu o durată de 3 ore astronomice, care se calculează din momentul distribuirii probelor.
- În cazul în care numărul de pretendenţi depăşeşte numărul locurilor din sala de examinare, examenul se va desfăşura în 2 sau 3 grupe la diferite ore în aceeaşi zi. Grupele se vor forma în ordinea alfabetică a numelui pretendentului.
- Probele scrise se elaborează în baza programului de examinare în limba de stat şi se aprobă de către preşedintele Comisiei. Conţinutul programului de examinare şi a probelor se elaborează de către secretariatul Comisiei în coordonare cu instituțiile științifice din domeniu și se actualizează periodic, ținându-se cont de modificările şi completările operate în actele legislative şi normative.
- Probele pentru susţinerea examenului conţin minim 40 de întrebări, inclusiv până la 10 probleme practice, cu indicarea grilei de evaluare pentru fiecare întrebare a probei.
- Întrebările sub formă de test vor avea nu mai puţin de 5 răspunsuri din care pretendentul alege un singur răspuns corect prin bifarea acestuia. După ce a bifat o variantă a răspunsului pretendentul nu are dreptul să-şi modifice opţiunea. În cazul în care a fost bifată mai mult decât o variantă sau niciuna, se consideră că candidatul a răspuns greşit la întrebare.
- Accesul pretendenţilor în sala de examen este permis cu 15 minute înainte de începerea examenului în baza buletinului de identitate, conform listei aprobate. În sala de examen pretendenţii sânt aşezaţi separat la mesele de lucru, iar mai apoi conform listei aprobate se va menţiona prezenţa fiecărui pretendent. Pretendenţii care au întârziat la examen nu se admit în sala de examen şi se consideră ca neprezentaţi la examen. Pe toată durata desfăşurării examenului în sală au acces numai membrii Comisiei şi secretariatului Comisiei pentru supravegherea desfăşurării examenului.
- În sala de examen, membrii secretariatului Comisiei transmit membrilor Comisiei probele cu fişele de control pentru repartizarea ulterioară a acestora pretendenţilor. Secretariatul Comisiei anunţă ora începerii examenului şi ora la care expiră timpul programat pentru examen. Pretendenţii sunt preîntâmpinați despre expirarea timpului - prima dată cu 15 minute şi a doua oară cu 2 minute înainte de expirarea acestuia.
- După primirea probelor pretendentul indică data, ora desfăşurării examenului şi pune semnătura în partea de sus a fişelor de control, pe care apoi personal o îndoaie dublu şi se sigilează de către un membru al Comisiei. În calitate de ciorne se vor utiliza foi cu semne de protecţie, eliberate de către Comisie. Utilizarea altor foi se interzice.
- Din momentul distribuirii probelor pretendenţii nu au dreptul să părăsească sala de examinare înainte de predarea probelor. În cazuri specificate de Comisie înainte de examen, ieşirea din sală a pretendenţilor se permite o singură dată, fiind însoţiţi de un membru al Comisiei. Timpul pierdut nu se recuperează.
- În timpul examenului se interzice pretendenţilor să utilizeze orice surse de informare pe suport de hârtie sau electronice, altele decât cele permise în mod expres de către Comisie, precum şi să comunice cu alţi pretendenţi. Persoanele care au încălcat aceste cerinţe se înlătură din auditoriu şi se consideră că nu au susţinut examenul. Probele pretendenţilor eliminaţi sânt anulate cu menţiunea “pentru fraudă”, iar încălcările comise se introduc în procesul-verbal, întocmit după finalizarea examenului.
- La expirarea timpului acordat se încetează rezolvarea probei şi pretendentul o predă Comisiei în faza în care se află, împreună cu fişele de control, ciornele, fiind interzisă depăşirea timpului. Membrii Comisiei aplică pe fişa de control la proba de examinare şi pe borderoul de evaluare a probei un cod de identificare şi în continuare, pe toate filele probei de examinare. Codul de identificare conţine 4 cifre şi se stabileşte de către secretarul Comisiei în mod aleatoriu.
- Fişa de control la proba de examinare completată de membrii Comisiei şi secretarul Comisiei, împreună cu partea sigilată se separă de la borderoul de evaluare prin tăiere în formă neregulată. Ulterior, acestea se pun în plic, se sigilează şi se transmit Secretarului Comisiei pentru a fi păstrate în safeu până la finalizarea evaluării probelor de către membrii Comisiei.
- Probele scrise se transmit spre evaluare Comisiei de către secretarul acesteia conform unui registru de transmitere-primire a probelor scrise. Mai apoi probele scrise împreună cu borderoul de evaluare a probei sunt preluate de către secretarul Comisiei, conform procesului-verbal, în care se indică data întocmirii, numărul total de probe, denumirea disciplinelor, data desfăşurării examenului, încălcările care au avut loc, măsurile care au fost luate faţă de pretendenţii corespunzători, ora începerii şi ora expirării acestuia, precum şi semnăturile membrilor Comisiei.
VII. Modul de evaluare a rezultatelor şi adoptarea deciziilor
- Fiecare probă se verifică de către doi membri ai Comisiei, independent unul de altul. În cazul în care există diferenţă între punctajul acordat de către cei doi membri ai Comisiei probele se remit pentru evaluare repetată.
- Probele sânt apreciate cu maximum 100 de puncte, iar probele care au fost constatate de Comisie ca fiind copiate sau predate după expirarea timpului rezervat se marchează cu mențiunea “pentru fraudă”. Punctajul acumulat de către pretendent se indică de către membrul Comisiei în borderoul de evaluare.
- Examenul se consideră susținut dacă pretendentul a acumulat cel puțin 80 de puncte.
- După evaluarea probelor, pentru identificarea apartenenţei acestora, secretariatul Comisiei va desigila partea de sus a fişei de control îndeplinită de pretendent.
- Rezultatele examenului se consemnează într-un proces-verbal cu anexarea borderoului de examinare, întocmit în modul stabilit şi semnat de către preşedinte și membrii Comisiei. Pretendenţii vor fi înştiinţaţi în scris, de către Agenție, despre rezultatele examenului în termen de maxim 15 zile calendaristice după data perfectării procesului-verbal privind evaluarea probelor.
- Decizia asupra rezultatului examenului poate fi contestată la Comisie, în termen de 3 zile lucrătoare. Acest termen începe să curgă din ziua imediat următoare datei primirii comunicării scrise a rezultatului examenului. Rezultatul contestării se comunică în scris, de către Agenție în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de contestare.
- Proba scrisă de către pretendent nu se restituie, dar se păstrează în dosarul personal al acestuia, conform punctului 31 al prezentului Regulament. Acces la rezultatele probei scrise o au membrii Comisiei, secretariatul acesteia, precum și toți pretendenții examinați, în baza unei solicitări scrise adresate președintelui Comisiei.
- Pretendentul care nu a promovat examenul de calificare poate înregistra o nouă cerere pentru înscriere la examenul de calificare, însoţită de documentele prevăzute la punctul 24.
- Pretendenţilor, care au susţinut cu succes examenul de calificare, li se conferă calificarea de Auditor energetic autorizat, cu eliberarea autorizației respective.
VIII. Eliberarea documentelor de autorizare
- Autorizația, legitimația și stampila, sunt eliberate auditorilor energetici autorizați, persoane fizice/juridice, de către Agenție în termen de 10 zile lucrătoare din data adoptării deciziei de către Comisie.
- Formularul autorizației de auditor energetic este un document de strictă evidenţă. Termenul de valabilitate al autorizației de auditor energetic este de 3 ani.
- Înregistrarea seriei și numerelor autorizației se efectuează în mod cronologic, separat pentru fiecare an de activitate a Comisiei în Registrul auditorilor energetici.
Seria autorizației este formată din două litere:
AE – pentru auditori electroenergetici;
AT – pentru auditori termoenergetici.
Numărul autorizației este format din 9 cifre, dintre care: patru cifre - anul eliberării, două cifre - luna, şi ultimele trei cifre reprezintă numărul de rând al auditorului din Registrul auditorilor energetici.
- Costul eliberării autorizației de auditor energetic este menționat în Nomenclatorul actelor permisive, anexă la Legea Nr.160 din 22.07.2011 privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător.
- Valabilitatea autorizaţiei de auditor energetic se poate prelungi ori de cîte ori este necesar cu susținerea repetată a examenului de calificare și cu îndeplinirea cerințelor prevăzute la punctele 24 și 25.
IX. Retragerea și suspendarea autorizaţiei de auditor energetic
- Autorizaţia de auditor energetic poate fi retrasă prin hotărâre judecătorească, la cererea Comisiei, cu excepţia retragerii autorizaţiei conform temeiurilor prevăzute la pct. (64), lit. a), b) şi c), care se efectuează direct de Comisie.
- Drept temei pentru retragerea autorizaţiei de auditor energetic servesc:
a) cererea titularului;
b) decizia cu privire la anularea înregistrării de stat a titularului, sistarea activităţii lui,
radierea acestuia din Registrul comercial de stat sau insolvabilitatea lui;
c) decesul titularului sau pierderea capacităţii sale fizice de a presta serviciile corespunzătoare;
d) nerespectarea Codului de conduită al auditorului energetic, aprobat de Agenţie;
e) nerespectarea reglementărilor tehnice privind elaborarea auditurilor energetice şi/sau neprecizarea în cadrul auditului energetic elaborat a măsurilor de exploatare optimă a utilajelor şi a echipamentelor din dotarea agentului economic angajator, în scopul creşterii eficienţei energetice;
f) necompletarea la zi a propriului Registru al auditurilor energetice elaborate sau completarea acestuia cu date false;
g) prezentarea incompletă a documentelor pentru prelungirea valabilităţii autorizaţiei de auditor energetic;
h) depistarea unor date neautentice în documentele prezentate Comisiei, dacă ele nu au fost remediate sau nu pot fi remediate în termen.
- În cel mult 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a Hotărârii judecătoreşti, Comisia adoptă o decizie privind retragerea autorizaţiei şi, în cel mult 3 zile lucrătoare de la adoptare, o aduce la cunoştinţă titularului de autorizaţie, indicând temeiurile retragerii.
- În cazul retragerii autorizaţiei de auditor energetic, taxa de eliberare a acesteia nu se restituie.
- Decizia Comisiei poate fi contestată în instanţa de judecată în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
- Drept temei pentru suspendarea autorizaţiei de auditor energetic servesc:
a) cererea titularului;
b) în cazul recunoaşterii în calitate de bănuit sau emiterii în privinţa acestuia a ordonanţei de punere sub învinuire, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti;
c) până la emiterea hotărârii judecătorești definitive Comisia decide suspendarea autorizației de auditor energetic;
- Persoana căreia i s-a retras autorizaţia de auditor energetic are dreptul de a solicita obţinerea unei noi autorizaţii, după minimum 2 ani de la data deciziei judecătorești de retragere a autorizației de auditor energetic deţinută anterior, cu respectarea cerinţelor prevăzute în cadrul prezentului regulament.
- La retragerea autorizaţiei de auditor energetic persoanei fizice, persoana juridică va completa numărul total de auditori energetici autorizați angajați, prevăzuți la punctul 25 în decurs de 180 de zile calendaristice.
- După finalizarea perioadei menționate la pct. 70 Comisia emite decizia de suspendare a autorizației de auditor energetic persoanei juridice până la emiterea hotărârii judecătorești definitive de retragere a autorizației de auditor energetic pentru persoana juridică.
X. Modul de ţinere a Registrului auditorilor energetici
- Pentru evidenţa eliberării autorizațiilor de auditori energetici autorizați se întocmeşte Registrul auditorilor energetici care se ţine în limba de stat, pe suport de hârtie şi în formă electronică, şi se actualizează în funcţie de modificările intervenite.
- Registrul auditorilor energetici persoane fizice cuprinde:
a) numărul curent al înscrierii;
b) numele şi prenumele auditorului energetic;
c) date privind instruirea profesională;
d) seria, numărul şi data eliberării autorizației auditorului energetic;
e) date privind suspendarea activităţii auditorului energetic;
f) date privind retragerea autorizației de auditor energetic;
g) date privind încetarea activităţii auditorului energetic;
h) date din buletinul de identitate (seria, numărul, data şi oficiul emitent);
i) denumirea, sediul şi numărul de telefon al persoanelor fizice și juridice care îşi desfăşoară activitatea de auditor energetic;
j) apartenenţa auditorului la o asociaţie a auditorilor energetici.
- Registrul auditorilor energetici persoane juridice va conține informații privind:
a) numărul curent al înscrierii;
b) denumirea persoanei juridice;
c) seria, numărul înregistrării de stat și data înregistrării și eliberării certificatului de înregistrare CÎS;
d) seria, numărul şi data eliberării autorizației al auditorului energetic;
e) date privind auditorii energetici autorizați persoane fizice, care activează în calitate de angajați permanenți (numele şi prenumele auditorului energetic, seria, numărul şi data eliberării autorizației al auditorului energetic persoană fizică);
f) date privind suspendarea activităţii auditorului energetic;
g) date privind retragerea autorizației de auditor energetic;
h) date privind încetarea activităţii auditorului energetic;
i) date din buletinul de identitate al administratorului (seria, numărul, data şi oficiul emitent);
j) sediul şi numărul de telefon al persoanelor fizice și juridice care îşi desfăşoară activitatea de auditor energetic;
k) apartenenţa auditorului la o asociaţie a auditorilor energetici.
- Dacă datele stipulate în punctele 73 și 74 s-au modificat, cu excepţia lit. a) şi d), auditorul trebuie sa informeze Agenția şi să prezinte acesteia, în termen de 30 de zile de la data modificării, copii de pe documentele confirmative pentru actualizarea informaţiei în Registrul auditorilor energetici.
- Auditorului energetic persoană fizică, i se permite să activeze în calitate de angajat permanent în cadrul a cel mult 3 persoane juridice autorizate în efectuarea auditurilor energetice.
- Extrasul din Registrul auditorilor energetici, care va cuprinde informaţia prevăzută de lit.b), d) şi i) ale punctului 73 și 74 se plasează pe pagina web a Agenției.
XI. Eliberarea duplicatului autorizației de auditor energetic
- Temei pentru eliberarea duplicatului autorizației de auditor energetic serveşte schimbarea numelui de familie, prenumelui titularului, pierderea, deteriorarea sau distrugerea acestuia. Confirmare privind pierderea certificatului de calificare serveşte avizul de pierdere publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
- Pentru eliberarea duplicatului autorizației de auditor energetic, se percepe o taxă menționată în Nomenclatorul actelor permisive, anexă la Legea Nr.160 din 22.07.2011 privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător.
- În caz de schimbare a numelui de familie, prenumelui titularului, pierdere, deteriorare sau distrugere a autorizației, titularul acestuia este obligat să depună în adresa Agenției următoarele documente:
a) cerere de eliberare a duplicatului autorizației cu indicarea cauzei;
b) copia ordinului de plată sau chitanţa la dispoziţia de încasare care confirmă achitarea plăţii pentru eliberarea duplicatului;
c) copia anunţului despre pierderea autorizației;
d) copia buletinului de identitate cu prezentarea originalului;
e) o fotografie cu dimensiunea 3 x 4cm.
- Duplicatul autorizației se eliberează în termen de până la 10 zile lucrătoare din data adoptării deciziei Comisiei.
XII. Instruirea profesională continuă a auditorilor energetici autorizați
- Instruirea profesională continuă a auditorilor energetici autorizați se efectuează în scopul menţinerii şi perfecționării cunoştinţelor teoretice și practice a auditorilor energetici autorizați, precum şi a aptitudinilor profesionale.
- Auditorul energetic autorizat este obligat că pe perioada de valabilitate a autorizației, să-şi ridice nivelul său de calificare prin:
a) participarea la cursuri organizate de organizaţiile şi instituţiile cu instruire profesională din Republica Moldova sau organizaţiile şi instituţiile internaţionale din domeniu, în scopul ridicării nivelului de calificare în domeniul profesional (audit energetic, aparate de măsură și evidență în domeniul energetic, management energetic, cadrul legislativ și normativ în energetică etc.);
b) participarea la seminare, congrese sau conferinţe din domeniul profesional, organizate atât la nivel naţional, cât şi internaţional – se echivalează cu câte 4 ore pentru fiecare participare. Confirmarea orelor se va face prin prezentarea documentului care atestă participarea la eveniment;
c) publicarea unei cărţi în domeniul profesional (audit energetic, management energetic) – se echivalează cu 20 ore;
d) publicarea materialelor de specialitate – se echivalează cu 10 ore/publicaţie. Confirmarea acestor ore se va face dacă publicaţia va avea minimum 3 pagini.
- Numărul cumulativ de ore pe perioada de valabilitate a autorizației, care trebuie acumulate de către auditorul energetic autorizat, în scopul instruirii profesionale continue este de minimum 120 ore academice. Pentru activităţile enumerate în punctul 83, lit.b), c) şi d) se acordă maximum 60 ore din totalul de 120 ore necesare, iar restul va fi acumulat prin participarea la cursurile de instruire profesională.
- Confirmarea orelor de instruire profesională continuă acumulate, atît la nivel național cît și la nivel internațional, conform cerinţelor stipulate în punctul 83, lit. b), c) şi d) se face în mod individual de fiecare auditor energetic autorizat prin prezentarea secretariatului Comisiei a documentelor confirmative în original şi copie, cu minim 45 de zile calendaristice anterior datei de expirare a valabilității autorizației.
- Auditorii energetici autorizați, care au participat la cursurile de instruire profesională continuă desfăşurate de către organizaţiile sau instituţiile internaţionale din domeniu confirmă orele de instruire în baza documentului care confirmă participarea şi care trebuie sa includă cel puţin următoarele:
a) denumirea organizaţiei/ instituţiei care a organizat cursul;
b) numele de familie şi prenumele auditorului energetic;
c) tematica cursului;
d) numărul de ore.
- Instruirea profesională continuă a auditorilor energetici autorizați la nivel naţional se efectuează conform programelor elaborate de către organizaţiile şi instituţiile cu drept de instruire profesională continuă, coordonate cu Ministerul Educaţiei şi aprobate de către Agenție până la 31 decembrie a fiecărui an
- Programele de instruire vor conţine subiecte prevăzute în ghidul de pregătire şi examinare a specialiştilor în domeniul elaborării auditului energetic (punctul 24, lit. c) al prezentului Regulament), ţinînd cont de modificările şi completările operate în legislaţie (cu indicarea numărului corespunzător de ore academice, duratei, locului instruirii şi regimului de lucru).
- Auditorilor energetici autorizați, care au urmat cursurile de instruire profesională continuă şi au susţinut probele de instruire, li se eliberează certificate corespunzătoare privind instruirea profesională continuă.
- Organizaţiile şi instituţiile cu instruire profesională continuă din Republica Moldova pînă la 31 ianuarie a fiecărui an prezintă Agenției pe suport de hîrtie şi în formă electronică, informaţia privind instruirea profesională continuă a auditorilor energetici autorizați, cu indicarea următoarelor date:
a) denumirea organizaţiei şi instituţiei cu instruire profesională;
b) sediul, numărul de telefon, conducătorul acesteia;
c) numele de familie şi prenumele profesorilor;
d) seria, numărul şi data eliberării licenţei care include instruirea profesională a auditorilor
energetici autorizați;
e) numele de familie şi prenumele auditorului energetic autorizat;
f) numărul şi data eliberării certificatului de instruire;
g) numărul de ore frecventate de auditorul energetic.
- După generalizarea datelor privind desfăşurarea instruirii profesionale continuă a auditorilor energetici autorizați, Agenția prezintă Comisiei lista auditorilor energetici autorizați care au frecventat cursurile de instruire profesională continuă.
- Registrul organizaţiilor şi instituţiilor cu drept de instruire profesională continuă se păstrează în limba de stat de către Agenție, pe suport de hârtie și în formă electronică, cu publicarea pe pagina web a Agenției, şi se actualizează în funcţie de modificările intervenite.
- Controlul asupra procesului de instruire profesională continuă a auditorilor energetici autorizați este efectuat de către Agenție.
XIII. Dispoziţii tranzitorii şi finale
- Documentele stipulate în prezentul Regulament, precum și lista minimă de echipamente de măsurare necesare pentru efectuarea auditurilor energetice, vor fi elaborate și aprobate de către Agenție, în termen de 3 luni.
- Registrul auditorilor energetici este publicat pe pagina web a Agenției, www.aee.md şi actualizat în permanență.
- Prezentul regulament intră în vigoare din momentul publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.