Oleg Izvoreanu
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
oleg.izvoreanu@mec.gov.md
Proiect
Republica Moldova
GUVERNUL
H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea proiectului de Lege privind modificarea şi completarea Legii cu privire la gazele naturale nr. 123-XVIII din 23 decembrie 2009
nr. din
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă şi se prezintă Parlamentului spre examinare proiectul de Lege privind modificarea şi completarea Legii cu privire la gazele naturale nr. 123-XVIII din 23 decembrie 2009.
PRIM-MINISTRU |
Vladimir FILAT |
|
Viceprim-ministru, ministrul economiei |
Valeriu Lazăr |
|
Ministrul justiţiei |
Oleg Efrim |
|
Проект
Республика Молдова
ПРАВИТЕЛЬСТВО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ
об утверждении проекта закона о внесении изменений и дополнений
в Закон о природном газе, № 123-XVIII от 23.12.2009 г.
№ от
Правительство ПОСТАНОВЛЯЕТ:
1. Утвердить и представить для рассмотрения в Парламент Республики Молдова проект закона о внесении изменений и дополнений в Закон о природном газе, № 123-XVIII от 23.12.2009 г.
ПРЕМЬЕР-МИНИСТР |
Владимир ФИЛАТ
|
Контрассигнует:
зам. премьер-министра, министр экономики |
Валериу ЛАЗЭР |
министр юстиции |
Олег Ефрим |
Proiect
L E G E
privind modificarea şi completarea Legii cu privire la gazele naturale
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Articol unic. Legea nr. 123-XVIII din 23 decembrie 2009 cu privire la gazele naturale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 23–24, art. 31), se modifică după cum urmează:
- 1. Preambulul se completează în final cu următorul text:
“precum şi a Directivei 2004/67/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 aprilie 2004 privind măsurile menite să garanteze securitatea aprovizionării cu gaze naturale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 127 din 29 aprilie 2004.”.
- 2. În textul Legii, la art. 8, alin. (1), lit. e), m), n), p), r) art. 30, alin. (1), alin. (2), lit. d), art. 31, alin. (1), art. 35, alin. (1), lit. b), alin. (6), art. 36, alin. (1), art. 37, alin. (6), art. 38, alin. (1), art. 42, alin. (1), (2) şi (3), art. 44, alin. (1) şi (2), art. 47, alin. (1), art. 48, alin. (3), art. 53, alin. (2) cuvintele „elaborează”, „elaborează şi”, „elaborat”, „elaborat şi”, „elaborate”, „elaborate şi”, după caz, se exclud.
- 3. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Articolul 1. Scopul legii
Scopul prezentei legi constă în: instituirea unui cadru legal pentru funcţionarea eficientă a pieţei gazelor naturale şi desfăşurarea activităţilor sectorului de gaze naturale, în condiţii de accesibilitate, disponibilitate, fiabilitate, continuitate, competitivitate, transparenţă, cu respectarea normelor de calitate, de securitate şi de protecţie a mediului; stabilirea unui set de măsuri menite să garanteze securitatea aprovizionării cu gaze naturale, astfel încât să fie asigurată buna funcţionare a pieţei gazelor naturale; stabilirea de atribuţii şi responsabilităţi, în sarcina participanţilor la piaţa gazelor naturale, precum şi punerea în aplicare de proceduri nediscriminatorii, specifice pentru garantarea securităţii aprovizionării cu gaze naturale.”.
- 4. La articolul 2,
La lit. k) cuvintele “către consumatori” se substituie cu cuvintele “consumatorilor finali”;
După lit. l) se inserează o nouă literă, lit. m) cu următorul conţinut:
„m) accesul reglementat al terţilor la reţelele da gaze naturale”.
- 5. La articolul 3, alin. (2),
După lit. a) se introduce lit. a1) cu următorul conţinut:
a1) stabilirea unui set de măsuri menite să asigure securitatea aprovizionării cu gaze naturale a consumatorilor finali;
La lit. d) cuvintele “unui cadru favorabil” se substituie cu cuvintele “unor condiţii favorabile”;
Lit. e) se completează la sfârşit cu cuvintele „, la operarea sistemului de gaze naturale”;
Art. 3, alin. (2) se completează cu două litere noi, lit. g) şi lit. h) cu următorul cuprins:
“g) asigurarea capacităţii suficiente în reţeaua de transport al gazelor naturale şi a capacităţii suficiente de producere, în scopul funcţionării stabile şi fiabile a sistemului de gaze naturale;
h) stabilirea unui set de măsuri menite să garanteze securitatea aprovizionării cu gaze naturale a consumatorilor finali.”.
- 6. La articolul 4:
Noţiunea “acces la reţea” se completează la sfârşit cu cuvintele “prin intermediul instalaţiilor de racordare;”;
După noţiunea “consumator noncasnic” se introduc două noţiuni noi cu următorul cuprins:
“consum excesiv de gaze naturale - consumul zilnic de gaze naturale în perioada sezonului rece, respectiv din luna octombrie şi până în luna martie, care depăşeşte 120% din media înregistrată statistic la fiecare 20 de ani în perioade climaterice reci, având drept consecinţă crearea de dezechilibre în reţeaua de transport al gazelor naturale;
contract de procurare a gazelor naturale pe termen lung - contract de procurare a gazelor naturale încheiat pentru o durată mai mare de 10 ani;”
La noţiunea ”furnizare” se introduce la sfârşit sintagma „consumatorilor”;
La noţiunea „furnizor de ultimă opţiune” cuvîntul „reglementate” se substituie cu cuvintele „stabilite inclusiv prin intermediul obligaţiilor de serviciu public”;
La noţiunea „instalaţie GNL” cuvintele „servicii auxiliare” se substituie cu cuvintele „servicii de sistem”, cuvintele „instalaţii de depozitare” se substituie cu cuvintele ”depozite de stocare”, iar cuvintele „pentru depozitare” se substituie cu cuvintele „pentru stocare”;
Noţiunea “instalaţie de utilizare” se modifică şi va avea următorul cuprins:
“instalaţie de utilizare – ansamblu de instalaţii de gaze naturale ale consumatorului final destinate utilizării gazelor naturale”;
După noţiunea “instalaţie de utilizare” se introduc două noţiuni noi: “instalaţie de racordare” şi “instalaţie de producere”, cu următorul conţinut:
“instalaţie de racordare – instalaţia de gaze naturale prin care se face legătura dintre reţeaua de gaze naturale şi instalaţia de utilizare, instalaţia de producere, depozitul de stocare sau instalaţia GNL. Montarea instalaţiei de racordare se face din contul solicitantului;”;
“instalaţie de producere - ansamblu de instalaţii şi de conducte ale producătorului, necesare activităţii de extragere a gazelor naturale din zăcământul natural sau de producere a gazelor naturale în mod artificial;”;
La noţiunea „întreprindere integrată pe verticală” cuvintele „care pot exercita control una asupra alteia” se substituie cu cuvintele „în cadrul cărora o persoană sau aceleaşi persoane pot, direct sau indirect, să exercite control”;
La noţiunea „obligaţii de serviciu public”, după cuvintele „în sectorul gazelor naturale” se inserează cuvintele „în interes economic general”, iar cuvintele „tarifele de furnizare a gazelor naturale către consumatori” se substituie cu cuvintele „tarifele şi preţurile la gazele naturale”;
Noţiunea “plată pentru racordare” se modifică şi va avea următorul cuprins:
“plată pentru racordare – valoarea achitată de solicitant operatorului reţelei de transport sau operatorului reţelei de distribuţie pentru acoperirea cheltuielilor necesare realizării racordării, calculată în conformitate cu metodologia aprobată de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică (în continuare Agenţie). Cheltuielile pentru montarea instalaţiei de racordare a solicitantului nu sunt incluse în plata pentru racordare, ci se suportă separat de solicitant în condiţiile prezentei legi;”;
Noţiunea “punct de delimitare” se modifică şi va avea următorul cuprins:
“punct de delimitare – loc în care instalaţiile de gaze naturale ale consumatorului final se delimitează de instalaţiile întreprinderii de gaze naturale în baza dreptului de proprietate sau loc în care instalaţiile întreprinderilor de gaze naturale se delimitează în baza dreptului de proprietate;”
Noţiunea “racordare” se modifică şi va avea următorul cuprins:
“racordare – realizarea de către operatorul reţelei de transport sau de operatorul reţelei de distribuţie a unei legături permanente între instalaţia de racordare şi reţeaua de gaze naturale;”;
La noţiunea „reţea de distribuţie a gazelor naturale”, după cuvintele “reţea de transport al gazelor naturale” se introduc cuvintele “ şi, după caz, la depozitele de stocare, la instalaţiile de producere, la instalaţiile GNL ”, iar cuvintele „delimitare de instalaţia de utilizare, care servesc în ansamblu la distribuţia gazelor naturale pînă la punctul de delimitare de instalaţia de utilizare” se substituie cu cuvintele „delimitare de instalaţiile de gaze naturale ale consumatorului final sau de instalaţia GNCV, care servesc în ansamblu la distribuţia gazelor naturale pînă la punctul de delimitare de instalaţiile de gaze naturale ale consumatorului final sau de instalaţia GNCV”;
La noţiunea “sistem de gaze naturale”, cuvântul “utilaje” se substituie cu cuvîntul “instalaţii”, iar cuvintele „precum şi instalaţii de utilizare” se substituie cu cuvintele „precum şi instalaţiile de gaze naturale ale consumatorilor finali”;
La noţiunea „sistem interconectat” cuvintele „prin intermediul unui sau mai multor interconectori” se exclud;
După noţiunea “sistem pauşal” se introduce o noţiune nouă, cu următorul cuprins:
“situaţie excepţională - situaţie imprevizibilă care, la nivel naţional, poate duce la dezechilibre între cererea şi oferta de gaze naturale, determinată de:
1. Diminuarea volumelor de gaze naturale importate cu mai mult de 20 % din cererea de gaze naturale;
2. Apariţia unor temperaturi extrem de joase la nivelul întregii ţări sau în regiuni însemnate ale ţării, în perioada de vîrf de 7 zile, constatate statistic odată la 20 de ani şi care conduc la un consum excesiv de gaze naturale;”;
La noţiunea „stocare a gazelor naturale”, cuvântul „depozitare” se substituie cu cuvântul „stocare”, iar cuvântul “depozitarea” se substituie cu cuvântul “stocarea”.
- 7. La articolul 5,
La alin. (1):
Lit. a) se expune în următoarea redacţie:
„a) asigură securitatea energetică a statului, inclusiv, pentru asigurarea aprovizionării cu gaze naturale a consumatorilor finali, prin crearea, în caz de necesitate a unei întreprinderi care să desfăşoare activitatea de transport, distribuţie sau furnizare a gazelor naturale la tarife reglementate;”;
După lit. d) se introduce lit. d1), cu următorul conţinut:
„d1) aprobă planul de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piaţa gazelor naturale;”.
La alin. (2), fraza a doua se completează la sfârşit cu cuvintele “, inclusiv în situaţii excepţionale.”. Alineatul doi se completează cu o nouă frază, în următoarea redacţie: „Raportul va cuprinde, de asemenea, informaţii cu privire la: impactul măsurilor, capacitatea de stocare, durata contractelor de furnizare a gazelor naturale încheiate de către întreprinderi pe termen lung, şi, în special durata rămasă (cu excepţia informaţiilor sensibile din punct de vedere comercial), gradul de lichiditate a pieţei de gaze naturale, precum şi referitor la cadrul de reglementare, pentru a oferi stimulente adecvate pentru investiţii noi în explorare şi producţie, în depozitare, în activitatea GNL şi în transportul gazelor naturale.”.
Articolul 5 se completează cu un alineat nou, alin. (3), cu următorul cuprins:
“(3) Anual, pînă la 1 martie, Guvernul aprobă componenţa Comisiei de supraveghere a situaţiilor excepţionale pe piaţa gazelor naturale. Comisia de supraveghere a situaţiilor excepţionale pe piaţa gazelor naturale se convoacă de către preşedintele ei. Criteriile de selecţie a membrilor Comisiei, rolul şi funcţiile Comisiei se stabilesc printr-un Regulament aprobat de Guvern.”.
- 8. După art. 5 se introduce un nou articol, art. 51 cu următorul cuprins:
” Articolul 51. Planul de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piaţa gazelor naturale
(1) Planul de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piaţa gazelor naturale se elaborează de Comisia de supraveghere a situaţiilor excepţionale pe piaţa gazelor naturale, se aprobă prin hotărâre a Guvernului şi este obligatoriu pentru toţi participanţii la piaţa gazelor naturale. Comisia de supraveghere a situaţiilor excepţionale pe piaţa gazelor naturale elaborează planul de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piaţa gazelor naturale, pe baza propunerilor înaintate de către operatorul reţelei de transport şi de către alţi participanţi la piaţa gazelor naturale. Planul de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piaţa gazelor naturale se aprobă de Guvern în termen de până la 1 mai şi urmează a fi revizuit anual.
(2) La elaborarea Planului de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piaţa gazelor naturale se ţine cont de următoarele:
a) existenţa capacităţii depozitelor de stocare si a volumului necesar de gaze naturale în acestea, precum si de existenţa investiţiilor necesare pentru asigurarea capacităţii depozitelor de stocare în situaţii de urgenţa;
b) capacitatea de extracţie din depozitele de stocare;
c) necesitatea asigurării de către operatorul reţelei de transport a capacităţii de transport a reţelei de transport al gazelor naturale pentru a face posibila preluarea si direcţionarea volumelor de gaze naturale spre zonele cu risc de a fi afectate, precum si de necesitatea extinderii reţelei de transport al gazelor naturale în vederea alimentarii cu gaze naturale a consumatorilor finali din zonele respective;
d) flexibilitatea sistemului de gaze naturale;
e) necesitatea de a stimula încheierea de contracte cu clauze de întrerupere a furnizării;
f) posibilitatea utilizării, în baza programului naţional prevăzut la lit. p), a unor combustibili alternativi de rezerva în instalaţiile industriale şi de producere a energiei;
g) existenţa şi dezvoltarea capacitaţii interconectorilor pentru asigurarea schimburilor transfrontaliere de gaze naturale;
h) necesitatea de a stimula cooperarea operatorului reţelei de transport cu operatorii sistemelor de transport al gazelor naturale din ţările vecine pentru coordonarea livrărilor de gaze naturale;
i) necesitatea coordonării activităţilor de livrare a gazelor naturale între operatorul reţelei de transport şi operatorii reţelelor de distribuţie;
j) producţia internă de gaze naturale;
k) flexibilitatea producţiei interne de gaze naturale;
l) flexibilitatea importului de gaze naturale;
m) posibilitatea diversificării surselor de aprovizionare cu gaze naturale;
n) existenţa contractelor de procurare a gazelor naturale pe termen lung;
- o) necesitatea optimizării investiţiilor în infrastructură pentru extinderea capacitaţilor de transport, înlocuirea conductelor cu durata de viaţă expirată în vederea reducerii pierderilor de gaze naturale şi asigurarea securităţii în alimentarea cu gaze naturale, precum şi pentru importul de gaze naturale prin terminale de regazeificare şi prin conducte;
p) prevederile Programului naţional privind limitarea şi/sau sistarea furnizării gazelor naturale, elaborat, aprobat de către organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii şi publicat în Monitorul Oficial, ce conţine şi lista consumatorilor finali întreruptibili şi ordinea în care va fi limitată şi/sau sistată furnizarea gazelor naturale pentru aceştia, tipul şi, după caz, cantităţile de combustibili alternativi ce vor fi utilizate de consumatorii finali pe perioada întreruperii.
(3) La îndeplinirea atribuţiilor sale privind aplicarea Planului de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piaţa gazelor naturale, Comisia de supraveghere a situaţiilor excepţionale pe piaţa gazelor naturale ţine cont de:
a) măsurile imediate luate de participanţii la piaţa gazelor naturale, ca reacţie la diminuarea majoră a aprovizionării cu gaze naturale;
b) alte masuri aprobate de Guvern privind securitatea aprovizionării cu gaze naturale în situaţii excepţionale. ”
- 9. La articolul 6, alin. (3) cuvintele „contribuie la soluţionarea problemelor orientate spre asigurarea securităţii energetice a statului” se omit. Alin. (3) se completează cu următoarea frază: „Terenurile, proprietate publică a autorităţilor administrativ teritoriale se transmit în folosinţa, cu titlu gratuit, operatorului reţelei de transport sau operatorilor reţelei de distribuţie pentru efectuarea lucrărilor necesare construcţiei sau exploatării reţelelor de gaze naturale.”.
- 10. Articolul 7, alin. (3) se exclude.
- 11. La articolul 8,
La alin. (1):
Lit. e) se expune în următoarea redacţie:
„e) aprobă metodologia de calculare şi de aplicare a tarifelor reglementate la serviciile de stocare, de transport şi de distribuţie a gazelor naturale, a tarifului pentru furnizarea gazelor naturale la tarife reglementate, precum şi a tarifului final la gazele naturale furnizate de furnizorii la tarife reglementate, inclusiv a tarifelor diferenţiate în funcţie de nivelul presiunii din reţelele da gaze naturale;”;
Litera g) se expune în următoarea redacţie:
“g) supraveghează şi monitorizează respectarea de către titularii de licenţe a principiului costurilor şi cheltuielilor necesare şi justificate, inclusiv la calcularea şi la aprobarea tarifelor pentru activităţile reglementate, desfăşurate pe piaţa gazelor naturale. Cheltuielile stabilite ca fiind nenecesare şi nejustificate nu se iau în calcul la aprobarea tarifului;”;
După lit. m) se adaugă lit. m1) cu următorul conţinut:
“m1) aprobă regulamentul privind principiile de planificare, aprobare, în scopuri tarifare, şi efectuare a investiţiilor în sector;”;
Lit. (n) se expune în următoarea redacţie:
„n) aprobă şi monitorizează, cu consultarea autorităţilor de reglementare ale statelor vecine, după caz, normele privind condiţiile de acces la interconectori, privind gestionarea şi atribuirea capacităţii interconectorilor dintre sistemele de gaze naturale;”;
La lit. o) cuvintele “aprobă mecanismele de soluţionare a problemelor congestiilor” se substituie cu cuvintele “aprobă condiţiile de acces la reţeaua de transport al gazelor naturale, inclusiv mecanismele de soluţionare a problemei congestiilor”.
- 12. La articolul 9, alin. (1):
La lit. (c), după cuvintele “să aibă acces la” se introduc cuvintele „conturile contabile ale întreprinderilor reglementate, la informaţia şi”, cuvintele „inclusiv la cele” se substituie cu cuvintele „la informaţia şi documentele ce ţin de conturile financiare, la informaţia şi documentele”, iar la sfârşit lit. c) se completează cu sintagma „, inclusiv de la autorităţile publice, de la autorităţile administraţiei publice centrale, organe fiscale;”;
La lit. f) cuvintele „să aprobe” se substituie cu cuvintele „să elaboreze şi să aprobe”;
După lit. (i) se introduce lit. (i1) în următoarea redacţie:
“(i1) să sesizeze Guvernul, în cazurile prevăzute la art. 18, alin. (10) din prezenta Lege, în vederea realizării de către acesta a funcţiilor prevăzute la art. (5), alin. (1), lit. a) din prezenta Lege şi să acorde întreprinderii nou-create licenţă pentru desfăşurarea activităţii de transport, de distribuţie sau de furnizare a gazelor naturale la tarife reglementate, după caz.”.
- 13. La articolul 13:
Denumirea articolului 13, la sfîrşit, se completează cu cuvîntul “finali”.
La alin. (1):
La lit. (e) după cuvântul “survenite” se introduce cuvîntul “, inclusiv”;
La lit. (f) cuvintele “a instalaţiei de utilizare” se substituie cu cuvintele “a instalaţiilor de gaze naturale ale consumatorului final”, iar cuvintele “reluarea furnizării gazelor naturale” se substituie cu cuvintele „reconectarea, ”.
Alin. (2) se expune în următoarea redacţie:
“(2) Consumatorii finali au dreptul să solicite concursul Agenţiei în vederea soluţionării neînţelegerilor dintre aceştia şi operatorul reţelei de transport, operatorii reţelelor de distribuţie sau furnizorii de gaze naturale ori alţi titulari de licenţe, după caz, în legătură cu racordarea, contractarea. La examinarea petiţiilor, Agenţia soluţionează problemele abordate de petiţionari, adoptînd decizii după caz.”.
- 14. La articolul 14,
La alin. (1), lit. b) cuvîntul “sale” se substituie cu cuvîntul “preconizate”.
La alin. (7) cuvîntul “transfrontaliere” se exclude.
- 15. La articolul 16,
La alin. (2),
La lit. (c) cuvintele “sau depozite de stocare” se substituie cuvintele “de depozite de stocare, de instalaţii GNL sau de instalaţii GNCV”;
La lit. (d) după cuvintele „că dispune” se inserează cuvintele „de capital statutar propriu,”, iar cuvintele “sau depozitele de stocare” se substituie cu cuvintele “depozitele de stocare, instalaţiile GNL sau instalaţiile GNCV”;
La alin. (3) cuvântul “manager” se substituie cu cuvântul “administrator”, iar lit. (b) se modifică după cum urmează:
“b) să aibă studii superioare;”.
După alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (31) în următoarea redacţie:
“(31) Titularul de licenţă este obligat să respecte condiţiile licenţei, precum şi să întrunească condiţiile stabilite pentru eliberarea licenţei, prelungirea valabilităţii acesteia pe toată perioada de desfăşurare a activităţii licenţiate.”.
- 16. Art. 17, se completează cu alineatul (8), cu următorul cuprins:
“(8) Pe teritoriul în limitele căruia îşi desfăşoară activitatea un operator al reţelei de transport, operator al reţelei de distribuţie, Agenţia este în drept să autorizeze activitatea unei alte persoane, dacă pe teritoriul respectiv titularul de licenţă nu-şi îndeplineşte obligaţia de extindere a reţelelor de gaze naturale timp de 1 an de la data înregistrării cererilor de racordare din partea solicitanţilor din teritoriul respectiv.”.
- 17. La art. 18,
La alin. (1):
Lit. e) se expune în următoarea redacţie:
„e) să ţină contabilitatea în modul şi în condiţiile prevăzute de lege, inclusiv să ţină în sistemul lor de contabilitate internă conturi separate pentru fiecare din activităţile de producere, de transport, de distribuţie şi de furnizare a gazelor naturale la tarife reglementate sau la tarife nereglementate, aşa cum ar fi în cazul în care aceste activităţi sînt desfăşurate de întreprinderi distincte şi să asigure separarea legală şi organizaţională pe gen de activitate desfăşurat, în condiţiile prezentei Legii;”;
Lit. g) se expune după cum urmează:
„g) să prezinte Agenţiei, în termenele şi condiţiile stabilite de aceasta, rapoarte, inclusiv raportul cu privire la activitatea desfăşurată pe piaţa gazelor naturale, altă informaţie solicitată de Agenţie, necesară ei în exercitarea atribuţiilor, conform legii;”;
Lit. i) se modifică şi se expune în următoarea redacţie:
“i) să efectueze trimestrial plăţile regulatorii, în termen de cel mult 10 zile calendaristice ale trimestrului următor;”.
La alin. (3), în prima propoziţie cuvintele „la tariful de furnizare a gazelor naturale către consumatorii finali” se substituie cu cuvintele „la tarifele şi preţurile la gaze naturale”. În fraza a doua, cuvintele „autoritatea competentă prin” se substituie cu cuvintele „ Agenţie sau altă autoritate competentă prin hotărâri, decizii,”.
La alin. (4), prima propoziţie se completează, cu cuvintele „cu excepţiile stabilite prin prezenta Lege”. În fraza a doua cuvintele “deconectarea instalaţiilor de utilizare ale acestora” se substituie cu cuvintele “deconectarea instalaţiilor de gaze naturale ale consumatorilor finali”.
La alin. (5), după cuvintele “consumator”, “consumatorului” se introduce cuvîntul “final”;
La alin. (7), cuvintele “la asigurarea sau la negocierea accesului” se substituie cu cuvintele “în legătură cu acordarea accesului”.
Alin. (8) se expune după cum urmează:
„(8) Operatorul reţelei de transport, operatorii reţelelor de distribuţie sunt obligaţi să publice pe pagina electronică informaţia necesară pentru asigurarea accesului eficient la reţelele de gaze naturale, precum şi altă informaţie în condiţiile prezentei Legi.”.
După alin. (9) se introduc trei alineate noi cu următorul cuprins:
“(10) Titularul licenţei pentru transportul, distribuţia sau furnizarea gazelor naturale la tarife reglementate este obligat să anunţe Agenţia cu cel puţin 3 luni înainte despre intenţia sa de a solicita suspendarea sau retragerea licenţei sau cu cel puţin 3 luni înainte de expirarea licenţei , în cazul în care nu intenţionează să o prelungească. Dacă titularul licenţei nu anunţă în termen privind intenţia sa de suspendare sau de retragere a licenţei, Agenţia va da curs cererii sale la expirarea termenului de 3 luni de la înregistrare. Întreprinderea, licenţa căreia a expirat şi care nu a respectat prevederile prezentului Alineat este obligată să presteze activitatea pentru care s-a acordat licenţă, în baza unui certificat eliberat de Agenţie pentru cel mult 3 luni.
(11) Titularul licenţei pentru furnizarea gazelor naturale la tarife nereglementate este obligat să anunţe consumatorii finali cărora le furnizează gaze naturale şi Agenţia cu cel puţin 3 luni înainte despre intenţia sa de a solicita suspendarea sau retragerea licenţei sau cu cel puţin 3 luni înainte de expirarea licenţei despre intenţia de a nu prelungi licenţa.
(12) Pe perioada situaţiilor excepţionale, titularii de licenţă ce desfăşoară activităţi în sectorul gazelor naturale au următoarele obligaţii:
a) în cazul producătorilor, sa mobilizeze întreaga capacitate de producere, în limita capacităţilor maxime de extracţie;
b) în cazul operatorilor depozitelor de stocare, sa mobilizeze întreaga capacitate de extracţie a gazelor naturale;
c) în cazul operatorului reţelei de transport, sa preia cantităţile suplimentare de gaze naturale puse la dispoziţie de producători şi de operatorii depozitelor de stocare şi să asigure serviciile de transport al gazelor naturale, în condiţiile prevăzute în Planul de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piaţa gazelor naturale;
d) în cazul operatorilor reţelelor de distribuţie, sa întreprindă măsurile de limitare şi/sau sistare a furnizării gazelor naturale, conform Planului de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piaţa gazelor naturale si programului naţional prevăzut la art. 51 alin. (2), lit. p), în condiţiile legii.”.
- 18. La art. 19, cuvintele “sistarea”, “sistează”, “sistată” se substituie cu cuvintele “suspendarea”, “suspendă”, “suspendată”, după sens.
Alin (4) se exclude.
La alin. (5), lit. e) cuvintele “în termenul stabilit de Agenţie” se substituie cu cuvintele “în termenele stabilite în prezenta Lege”.
În alin. (6), la începutul frazei, se introduce următoarea sintagmă: În situaţiile enunţate la alin (5), lit. b) – e) ”.
La alin. (7), în prima propoziţie, după cuvintele “licenţei”, „licenţa” se introduc cuvintele “pentru transportul, distribuţia sau furnizarea gazelor naturale la tarife reglementate”. În propoziţia a doua, după cuvintele „licenţa”, “titularul de licenţă desemnat” se introduc cuvintele “pentru transportul, distribuţia sau furnizarea gazelor naturale la tarife reglementate”.
La alin. (10) cuvintele “care a emis hotărîrea de suspendare a licenţei, sau în temeiul hotărîrii instanţei de judecată ierarhic superioare” se exclud. Alin. (10) se completează cu următoarea propoziţie: “Dacă suspendarea temporară a licenţei a fost dispusă în temeiul alin. (5), lit. a), Agenţia va dispune reluarea valabilităţii licenţei la expirarea termenului pentru care licenţa a fost suspendată temporar.”.
Alin. (11) se completează cu următoarea propoziţie: “Dacă suspendarea temporară a licenţei a fost dispusă în temeiul alin. (5), lit. a), hotărârea privind reluarea valabilităţii licenţei va fi aprobată cel târziu în ziua expirării termenului pentru care licenţa a fost suspendată temporar.”.
- 19. La articolul 20, alin (5), în prima şi a doua frază după cuvintele „un nou titular de licenţă”, „licenţa”, „titularului de licenţă desemnat” se adaugă cuvintele „pentru transport, distribuţie sau furnizarea gazelor naturale la tarife reglementate”.
- 20. La art. 29,
La alin. (2) cuvintele „de furnizare a gazelor naturale, activitatea cu GNL” a se substitui cu cuvintele „de furnizare a gazelor naturale la tarife reglementate sau la tarife nereglementate şi GNL”.
La alin. (4), propoziţia a doua, cuvintele ”aceste întreprinderi de gaze naturale” se substituie cu cuvintele “întreprinderile de gaze naturale”.
- 21. La art. 30,
La alin. (2), lit. (c) cuvintele „în fiecare lună" de înlocuit cu cuvintele „la fiecare oră, zi şi lună".
La alin. (3), prima frază se completează, la sfârşit, cu cuvintele, „sau alte contracte. În ultima propoziţie cuvintele „inclusiv a consumului tehnologic de gaze naturale în reţelele de gaze naturale” se exclud.
După alin. (4) se introduce un alineat nou, alin. (5) în următoarea redacţie:
“(5) În condiţiile stabilite în regulamentele aprobate de Agenţie, operatorul reţelei de transport asigură echilibrul în reţelele de transport al gazelor naturale. Părţile responsabile pentru echilibrare, sunt obligate să încheie contracte de procurare a gazelor naturale de echilibrare. În cazul în care partea responsabilă pentru echilibrare a provocat dezechilibru şi nu are încheiat contract de procurare a gazelor naturale de echilibrare, operatorul reţelei de transport procură gazele naturale necesare acoperirii dezechilibrelor. În acest caz, în conformitate cu contractul de transport al gazelor naturale, costurile suportate de operatorul reţelei de transport vor fi achitate de partea responsabilă pentru echilibrare şi care nu a încheiat contract de procurare a gazelor naturale pentru echilibrare.”.
- 22. La art. 31,
La alin. (1) cuvintele „de către participanţii la piaţa gazelor naturale,” se exclud.
La alin. (2), lit. d) după cuvîntul „colectarea” se introduc cuvintele „de către operatorul reţelei de transport, de către operatorii reţelelor de distribuţie, după caz,”.
- 23. La art. 35,
La alin. (1):
La lit. c), după cuvîntul “prognoza” se introduc cuvintele “producerii, furnizării şi a”;
La lit. f) după cuvintele „reţelele de transport al gazelor naturale” se includ cuvintele „inclusiv în interconectori”, cuvintele “şi cu Normele tehnice ale reţelelor de transport al gazelor naturale” se substituie cu cuvintele “, Normele tehnice ale reţelelor de transport al gazelor naturale şi alte regulamente prin care se reglementează accesul la reţea, aprobate de către Agenţie şi să asigure că capacitatea interconectorilor este utilizată la eficienţa maximă posibilă;”;
La lit. h) cuvintele “şi în Normele tehnice ale reţelelor de transport al gazelor naturale” se substituie cu cuvintele „în Normele tehnice ale reţelelor de transport al gazelor naturale, precum şi în alte regulamente aprobate de Agenţie”;
Lit. k) se completează la sfârşit cu următoarea propoziţie: “, precum şi referitor la serviciul de transport al gazelor naturale, prestat în conformitate cu contractele de transport al gazelor naturale, Regulile pieţei gazelor naturale şi alte regulamente aprobate de Agenţie;”;
Lit. q) cuvintele “pe care o utilizează în activitatea licenţiată” se substituie cu cuvintele “sau alte bunuri necesare pentru desfăşurarea activităţii licenţiate”;
La alin. (3),
Lit. c) se completează cu următoarea frază: ”Influenţa întreprinderii-mamă este permisă sub aspectul aprobării planului-financiar anual, sau al oricărui alt document echivalent, precum şi prin stabilirea plafonului maxim de îndatorare al operatorului reţelei de transport, întreprindere-fiică.”.
După alin. (3) se introduce alin (31), în următoarea redacţie:
„(31) Întreprinderile care pînă la momentul adoptării prevederilor prezente Legi, au întreprins măsuri aferente separării contabile, funcţionale sau legale, care asigură o independenţă mai mare a operatorului reţelei de transport şi de sistem faţă de întreprinderea afiliată, nu pot anula aceste măsuri.”.
La alin. (5), fraza a 3-a, cuvintele „acestor servicii” se substituie cu cuvintele „de servicii”, cuvintele „în conformitate cu Regulile pieţei gazelor naturale,” se exclud, iar la sfârşit se inserează cuvintele „după aprobarea lor de către Agenţie”.
După alin. (6) se inserează un nou alineat, alineatul (7), în următoarea redacţie:
„(7) Operatorul reţelei de transport va elabora şi publica pe pagina sa electronică toată informaţia necesară pentru asigurarea unui acces eficient la reţelele de transport al gazelor naturale, inclusiv la interconectori, privind capacitatea reţelelor de transport al gazelor naturale, informaţia aferentă tranzacţiilor transfrontaliere, cu respectarea regulamentului aprobat de Agenţie.”.
- 24. La articolul 37,
La alin. (1),
La lit. g) cuvintele „şi în Normele tehnice ale reţelelor de distribuţie a gazelor naturale” se substituie cu cuvintele „în Normele tehnice ale reţelelor de distribuţie a gazelor naturale, precum şi în alte regulamente aprobate de Agenţie;”;
Lit. k) se completează cu cuvintele „şi să publice planul de investiţii pe pagina sa electronică”.
La alin. (2) ultimele 2 fraze se exclud.
La alin. (3),
Lit. c) se completează cu fraza următoare: „Influenţa întreprinderii-mamă este permisă sub aspectul aprobării planului-financiar anual sau al oricărui alt document echivalent, precum şi prin stabilirea plafonului maxim de îndatorare a operatorului reţelei de distribuţie, întreprindere-fiică.””
La lit. d) ultima propoziţie cuvintele „într-un ziar republican şi să-l afişeze la oficiile sale” se substituie cu cuvintele „pa pagina sa electronică”.
După alin. (3) se introduce alin. (31) cu următorul conţinut:
„(31) Întreprinderile care până la la momentul adoptării prevederilor prezente Legi, au întreprins măsuri aferente separării contabile, funcţionale sau legale, care asigură o independenţă mai mare a operatorului reţelei de distribuţie faţă de întreprinderea afiliată, nu pot anula aceste măsuri.”.
- 25. La articolul 39,
La alin. (2), fraza a doua se modifică şi va avea următorul conţinut: “Operatorul reţelei de transport, operatorii reţelelor de distribuţie pot refuza accesul la reţelele lor de gaze naturale, inclusiv să refuze argumentat eliberarea avizului de racordare, în cazul în care se confruntă cu lipsă de capacitate pe motiv că nu există reţea de gaze naturale sau dacă reţeaua de gaze naturale existentă nu are capacitatea necesară pentru a fi satisfăcute cerinţele în gaze naturale ale solicitantului.”.
La alin. (3) după cuvintele „în termenele stabilite” se introduce cuvântul „, inclusiv”.
Alineatul (5) se exclude.
- 26. După articolul 39 se introduce articolul 391 cu următorul cuprins:
“Articolul 391. Racordarea la reţeaua de gaze naturale
(1) Orice persoană fizică sau juridică are dreptul să solicite racordarea instalaţiilor sale de gaze naturale, a instalaţiei de producere, a depozitului de stocare, a instalaţiei GNL sau a instalaţiei GNCV la reţeaua de gaze naturale a operatorului reţelei de transport sau a operatorului reţelei de distribuţie care îşi desfăşoară activitatea în limitele teritoriului autorizat prin licenţă. Operatorul reţelei de transport, operatorii reţelelor de distribuţie sînt obligaţi să comunice în scris, în termen de 15 zile de la depunerea de către solicitant a cererii de racordare, condiţiile tehnico-economice de racordare la reţeaua de gaze naturale şi să colaboreze cu solicitantul la alegerea şi la realizarea celei mai avantajoase soluţii de racordare, cu excepţiile stabilite de art. 39, alin. (2) din prezenta Lege.
(2) Se interzice operatorului reţelei de transport, operatorului reţelei de distribuţie să oblige solicitantul să proiecteze şi să monteze instalaţia de racordare de o capacitate ce depăşeşte debitul de gaze naturale solicitat. Nerespectarea acestei cerinţe are drept consecinţă rambursarea de către operatorul reţelei de transport, operatorul reţelei de distribuţie a diferenţei de cheltuieli efectiv suportate de solicitant şi cele ce urmau a fi suportate conform legii, cheltuieli care nu se includ în tariful stabilit pentru activitatea reglementată.
(3) La cererea solicitantului, operatorul reţelei de transport, operatorul reţelei de distribuţie organizează proiectarea şi montarea instalaţiei de racordare. Lucrările de proiectare şi de montare a instalaţiei de racordare se efectuează după semnarea contractului privind montarea instalaţiei de racordare şi după achitarea de către solicitant a cheltuielilor necesare pentru efectuarea acestor lucrări, determinate în baza devizului de cheltuieli, întocmit de operatorul reţelei de transport, operatorul reţelei de distribuţie şi acceptat de solicitant. Condiţiile de proiectare şi de montare a instalaţiilor de racordare în scopul racordării instalaţiei de utilizare la reţeaua de gaze naturale se stabilesc în Regulamentul pentru furnizarea şi utilizarea gazelor naturale.
(4) Solicitantul este în drept să angajeze altă persoană autorizată pentru proiectarea şi montarea instalaţiei de racordare.”.
- 27. La articolul 45,
La alin. (1) cuvîntul „elaborate” se substituie cu cuvântul „aprobate”.
La alin. (2), fraza a doua, cuvintele „sunt avizate de Agenţie” se substituie cu cuvintele „se prezintă spre avizare Agenţiei cu cel puţin 15 zile înainte de expirarea contractelor precedente.”.
Alin. (5) se expune în următoarea redacţie:
„ (5) Furnizorii de gaze naturale la tarife reglementate îndeplinesc, de asemenea, obligaţiile furnizorului de ultimă opţiune, în limitele teritoriului autorizat.”.
La alin. (6) cuvintele „furnizorul de ultimă opţiune” se substituie cu cuvintele „furnizorul la tarife reglementate”.
- 28. La articolul 47, în tot textul alin. (2), cuvintele „instalaţiile de utilizare”, „instalaţiilor de utilizare” se substituie cu cuvintele „instalaţiile de gaze naturale ale consumatorilor finali”, „instalaţiilor de gaze naturale ale consumatorilor finali”, iar cuvintele „la încheierea contractelor de furnizare a gazelor naturale” se substituie cu cuvintele „la încheierea, modificarea, suspendarea sau rezilierea contractelor de furnizare a gazelor naturale”.
- 29. La articolul 48,
În tot textul alin. (1), cuvintele “a instalaţiei de utilizare” se substituie cu cuvintele “a instalaţiilor de gaze naturale ale consumatorilor finali”, iar cuvintele “cazurile şi modalitatea de reziliere a contractului” se substituie cu cuvintele “cazurile şi modalitatea de modificare, suspendare şi reziliere a contractului”.
La alin. (3) cuvîntul „de furnizare” se substituie cu cuvintele „de procurare sau de furnizare”, iar cuvîntul furnizor se substituie cu cuvintele „producător sau furnizor”.
Alineatul (5) ultima propoziţie se modifică şi va avea următorul cuprins: “Cuantumul penalităţii este negociabil, dar nu poate depăşi rata medie anuală ponderată a dobânzii la creditele noi acordate în monedă naţională de băncile comerciale, pentru un an, înregistrată în anul precedent şi publicată în raportul Băncii Naţionale a Moldovei. După intrarea în vigoare a modificărilor la prezenta Lege, furnizorii vor renegocia cuantumul penalităţii cu toţi consumatorii finali, cu respectarea plafonului maxim stabilit.”.
- 30. La art. 49, alin. (2) cuvintele “instalaţiile de utilizare” se substituie cu cuvintele “instalaţiile de gaze naturale ale consumatorilor finali”.
- 31. La art. 50,
Se modifică denumirea, în următoarea redacţie: “Situaţii excepţionale, întreruperi şi limitări în livrarea gazelor naturale”.
La alin. (1), lit. c) se completează cu cuvintele „care provoacă situaţii excepţionale”.
La alin. (6) cuvintele “instalaţia de utilizare” se substituie cu cuvintele „instalaţiile de gaze naturale ale consumatorului final”.
Art. 50. se completează cu patru alineate noi cu următorul cuprins:
“(7) În cazul în care operatorul reţelei de transport constată că există situaţie excepţională, acesta este obligat să întreprindă de îndată măsuri, in conformitate cu Planul de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piaţa gazelor naturale şi să notifice despre acest fapt Comisia de supraveghere a situaţiilor excepţionale de pe piaţa gazelor naturale. În termen de 12 ore de la notificare, Comisia de supraveghere a situaţiilor excepţionale pe piaţa gazelor naturale verifică dacă sunt îndeplinite condiţiile referitoare la situaţii excepţionale şi, după caz, constată apariţia situaţiei excepţionale.
(8) Dacă după verificare, Comisia de supraveghere a situaţiilor excepţionale de pe paiaţa gazelor naturale, decide că nu a avut loc situaţia excepţională, operatorul reţelei de transport este obligat de îndată să-şi reia activitatea în condiţii obişnuite.
(9) Pe perioada situaţiilor excepţionale, măsurile dispuse în conformitate cu prevederile Planului de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piaţa gazelor naturale sunt obligatorii şi prevalează în raport cu înţelegerile contractuale si actele legislative şi normative în domeniu.
(10) La dispariţia cauzelor care au determinat declararea situaţiei excepţionale, operatorul reţelei de transport este obligat de îndată să-şi reia activitatea în condiţii obişnuite şi să notifice, imediat, Comisia de supraveghere a situaţiilor excepţionale pe piaţa gazelor naturale privind încetarea acestora. Comisia de supraveghere a situaţiilor excepţionale pe piaţa gazelor naturale verifică în termen de cel mult 12 ore şi constată încetarea situaţiei excepţionale.”
- 32. După art. 50 se introduce un nou articol, art. 501 cu următorul cuprins:
“Articolul 501. Securitatea aprovizionării cu gaze naturale a unor categorii de consumatori finali
(1) Operatorul reţelei de transport, cu respectarea prevederilor art. 50, alin. (7) din prezenta Lege, anunţă producătorii, operatorii reţelelor de distribuţie, operatorii depozitelor de stocare şi furnizorii de gaze naturale în legătură cu apariţia situaţiilor excepţionale.
(2) Imediat după ce au fost anunţaţi despre apariţia situaţiei excepţionale, furnizorii si producătorii de gaze naturale au obligaţia de a disponibiliza cantităţile de gaze naturale necesare pentru a asigura consumul:
a) consumatorilor casnici;
b) instituţiilor care asigura servicii medicale si instituţiilor de învăţământ, precum si instituţiilor de asistenta sociala care asigura îngrijirea copiilor, a persoanelor vârstnice sau a persoanelor cu diferite grade de handicap; penitenciarelor;
c) centralelor de furnizare a agentului termic care nu au posibilitatea de a folosi combustibil alternativ; întreprinderilor de alimentare cu apă potabilă;
d) instituţiilor publice la nivel central si local.
(3) Guvernul, la aprobarea Planului de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piaţa gazelor naturale, poate extinde lista stabilita la alin. (2). Ordinea stabilită este obligatorie pentru titularii de licenţe.
(4) În situaţiile excepţionale, operatorul reţelei de transport, operatorii reţelelor de distribuţie, operatorii depozitelor de stocare vor presta cu prioritate serviciile de livrare a gazelor naturale consumatorilor finali, stabiliţi prin prezentul articol.
(5) Pe perioada situaţiilor excepţionale, consumatorii finali menţionaţi la art. 51, alin. (2), lit. p) din prezenta Lege, pentru care s-a dispus măsura limitării şi/sau a sistării furnizării gazelor naturale, au obligaţia sa întreprindă măsurile necesare pentru siguranţa echipamentelor si a instalaţiilor, respectiv sa treacă la utilizarea de combustibili alternativi, după caz.”.
- 33. La art. 51,
După alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (11) în următoarea redacţie:
„(11) Pentru consumatorii casnici, cheltuielile legate de procurarea, verificarea metrologică, instalarea, exploatarea, întreţinerea, repararea şi înlocuirea echipamentelor de măsurare a consumului de gaze naturale se suportă de operatorul reţelei de distribuţie. Cheltuielile respective justificate se includ în tariful la serviciul de distribuţie a gazelor naturale. Consumatorii noncasnici sînt obligaţi să procure, să instaleze, să efectueze verificarea metrologică, să exploateze, să întreţină, să repare şi să înlocuiască echipamentul de măsurare a volumelor de gaze naturale furnizate. Echipamentele de măsurare electronice care permit înregistrarea orară a cantităţilor de gaze naturale se instalează şi se exploatează din contul consumatorilor finali, indiferent dacă sunt casnici sau noncasnici.”;
La alin. (4),
Litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“a) achită plata pentru racordare, achită plata pentru reconectare în cazul în care instalaţiile de gaze naturale ale consumatorului final au fost deconectate de la reţeaua de gaze naturale, precum şi alte cheltuieli care rezultă din lege. Plata pentru racordare, plata pentru reconectare, constituie plăţi pentru serviciile auxiliare şi se achită de consumatorul final în condiţiile stabilite în Regulamentul pentru furnizarea şi utilizarea gazelor naturale;”.
Art. 51 se completează cu un nou alineat, alin. (5), în următoarea redacţie:
“ (5) Consumatorii casnici consideraţi vulnerabili pot primi compensaţii de la bugetul de stat în modul şi în condiţiile prevăzute de lege.”.
- 34. La art. 53,
Alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(1) Tarifele reglementate la serviciile de stocare, de transport şi de distribuţie a gazelor naturale, a tarifului pentru furnizarea gazelor naturale la tarife reglementate, precum şi a tarifului final la gazele naturale furnizate de furnizorii gazelor naturale la tarife reglementate, inclusiv a tarifelor diferenţiate în funcţie de nivelul presiunii din reţelele da gaze naturale, se determină de titularii de licenţe şi se aprobă de Agenţie, conform unei metodologii prestabilite.”;
La alin. (3),
La lit. a), în ultima prevedere, cuvintele “determinat în conformitate cu metoda costului mediu ponderat al capitalului şi aplicat la valoarea netă a activelor materiale pe termen lung” se exclud;
Lit. d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“d) modul de recuperare prin tarif a investiţiilor efectuate, metoda de determinare şi de aplicare a ratei de rentabilitate pe tip de activitate. La aplicarea ratei de rentabilitate nu se ia în consideraţie valoarea ce a rezultat în urma reevaluării activelor, valoarea activelor achitate de consumatori, precum şi activele care au fost obţinute gratuit prin donaţii şi prin granturi;”;
La lit. e) cuvintele “la care sunt racordate instalaţiile de utilizare” se exclud.
La alineatul (7) cuvintele “pentru racordarea instalaţiilor de utilizare la reţelele de gaze naturale,” se substituie cu cuvintele “plata pentru racordare, plata pentru reconectare”.
- 35. La articolul 54,
Alin. (1) se expune în următoarea redacţie:
„(1) Până la 1 ianuarie 2013 operatorii reţelelor de distribuţie vor efectua separarea conturilor contabile şi vor separa funcţional (decizional şi organizaţional) activitatea de distribuţie a gazelor naturale de activitatea de furnizare a gazelor naturale. În legătură cu executarea obligaţiei stabilite, operatorii reţelelor de distribuţie trebuie să prezinte Agenţiei în termen de până la 20 noiembrie 2012 programul de conformitate în care urmează să fie descrise în mod detaliat şi măsurile întreprinse întru îndeplinirea cerinţelor stabilite în art. 37 din prezenta Lege. Neprezentarea în termen a programului de conformitate atrage sancţionarea operatorilor de distribuţie în conformitate cu prevederile Codului contravenţional.
După alin. (2) se introduc trei alineate noi, alin. (21), alin. (22) şi alin. (23), cu următorul conţinut.
„(21) Până la 1 ianuarie 2015 operatorii reţelelor de distribuţie pot fi concomitent şi furnizori de gaze naturale la tarife reglementate.
(22) Până la 1 ianuarie 2015 operatorii reţelelor de distribuţie sunt obligaţi să separe din punct de vedere legal activitatea de distribuţie a gazelor naturale de activitatea de furnizare a gazelor naturale. Organele de conducere pot decide să separe din punct de vedere legal activitatea de distribuţie a gazelor naturale de activitatea de furnizare a gazelor naturale până la 1 ianuarie 2013.
(23) Adunarea generală a acţionarilor este în drept să decidă că nu e necesară evaluarea activelor întreprinderii, în legătură cu executarea de către operatorii reţelelor de distribuţie a obligaţiilor stabilite în prezentul articol. Diferenţa rezultată în urma evaluării activelor nu va fi luată în calcul la aprobarea tarifelor de către Agenţie.”.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI
Chişinău,
„_____” ___________ 2011.
Nr. _____