Oleg Izvoreanu
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
olmdeg.izvoreanu@mec.gov.
Proiectul Hotărârii Guvernului privind aprobarea Regulamentului privind auditul energetic
Proiect
Republica Moldova
Guvernul
HOTĂRÎRE № _____
din _____________ 2012
Chişinău
privind auditul energetic
***
În conformitate cu art. 11 alin.1) al Legii nr. 142 din 2 iulie 2010 cu privire la eficienţa energetică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.155-158, art. 545), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind auditul energetic;
2. Controlul asupra executării prezentei Hotărâri se pune în sarcina Ministerului Economiei.
PRIM-MINISTRU Vladimir FILAT
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, Valeriu LAZĂR
ministrul economiei
Ministrul dezvoltării regionale
şi construcţiilor Marcel RĂDUCAN
Nr. ___. Chişinău, _______ 2012.
Anexa nr.1
la Hotărârea Guvernului nr. __
din ____________ 2012
Regulamentul
privind auditul energetic
I. Dispoziții generale
1. Regulamentul cu privire la auditul energetic (în continuare - Regulamentul) este elaborat în temeiul art. 11 alin. (1) din Legea nr. 142 din 02 iulie 2010 cu privire la eficiența energetică.
2. Auditul energetic se efectuează de către auditori energetici autorizați de către Agenția pentru Eficiența Energetică (în continuare – Agenție), în conformitate cu Regulamentul privind autorizarea auditorilor energetici.
3. Prevederile prezentului Regulament stabilesc:
a) obiectivele de bază ale auditului energetic;
b) succesiunea etapelor efectuării auditului în toate sectoarele economiei Republicii Moldova;
c) etapele de pregătire, efectuare și prezentare a rezultatelor auditului energetic.
4. În contextul prezentului Regulament, următoarele noțiuni semnifică:
audit energetic - procedură sistematică de obţinere a unor date despre profilul consumului energetic existent și normat (pentru asigurarea confortului ambiental) al unei clădiri sau al unui grup de clădiri, al unei activităţi şi/sau al unei instalaţii industriale, sau al unui serviciu privat ori public, de identificare şi de cuantificare a oportunităţilor rentabile pentru realizarea unor economii de energie şi de raportare a rezultatelor;
bilanţ energetic optim - reprezintă situaţia în care energia folosită în mod util în proces, cât şi pierderile de energie, vor fi reduse până la limita minimă justificată din punct de vedere tehnico- economic.
consum de energie – mărime fizică, care reflectă valoarea de consum a combustibilului și a resursei energetice;
consumator de resurse energetice - persoană fizică sau juridică care consumă combustibili, energie electrică sau energie termică;
consumul specific de combustibil - raportul între suma cantităţilor de resurse energetice primite din afara procesului şi consumate în cadrul acestuia pentru realizarea unui volum de producţie;
consumul specific de energie termică/electrică - raportul între suma cantităţilor de căldură/energie electrică primite din afara procesului şi consumate în cadrul procesului pentru realizarea unui volum de producţie a produsului considerat;
gradul de recuperare a resurselor energetice refolosibile - raportul între energia recuperată şi totalul resurselor energetice refolosibile disponibile;
indicator de eficiență energetică – mărime absolută sau relativă ce caracterizează consumul de energie utilizat pentru producerea unui bun sau prestarea unui serviciu;
management energetic - mod metodic,raţional şi sistematic de gestionare a consumului de energiei;
resursă energetică – purtător de energie utilizat direct sau după unele transformări în scopul satisfacerii unei nevoi de energie;
resurse energetice primare - purtători de energie existenți în natură, apăruți datorită evoluției geologice a pământului, care poate fi extrași și apoi utilizați direct sau după unele transformări în scopul satisfacerii unei nevoi de energie.
II. Obiectivele și etapele de realizare ale auditului energetic
5. Obiectivele auditului energetic sunt:
a) stabilirea tipurilor de resurse energetice utilizate și a cheltuielilor suportate;
b) analiza modului de utilizare al energiei, identificarea și cuantificarea pierderile de energie;
c) identificarea și analiza oportunităților de implementare a unor soluții organizatorice, tehnice și/sau achiziționării unor echipamente noi, care pot contribui la o scădere semnificativă a consumului de resurse energetice și a cheltuielilor suportate;
d) analiza economică a fezabilității soluțiilor tehnice propuse.
6. Auditul energetic constă din următoarele etape cronologice de bază:
Etapa preliminară:
a) elaborarea chestionarelor şi completarea lor;
b) elaborarea caietului de sarcini;
c) evaluarea costului auditului energetic;
d) încheierea contractului privind prestarea serviciului de audit energetic.
Etapa efectuării auditului energetic:
a) instrucțiuni privind tehnica securității;
b) colectarea informaţiei documentare;
c) colectarea informației cu ajutorul echipamentelor (mijloacelor) de măsurare și control.
Etapa analizei rezultatelor:
a) stabilirea și analiza indicatorilor de eficiență energetică;
b) estimarea potenţialului de eficientizare a consumului de resurse energetice;
c) elaborarea măsurilor de eficiență energetică;
d) elaborarea raportului de audit energetic.
Etapa finală privind implementarea recomandărilor auditului energetic.
III. Etapa preliminară
7. La etapa preliminară, auditorii energetici autorizați vor obține informații generale despre obiectul auditat, vor lua cunoștință de procesele tehnologice şi vor întocmi o listă a instalațiilor aflate în gestiunea beneficiarului.
8. Sursele de informaţii includ:
a) rapoartele privind evidența comercială şi tehnică a resurselor energetice;
b) contractele cu furnizorii de resurse energetice;
c) schemele de alimentare şi evidență a resurselor energetice;
d) facturile pentru consumurile de resurse energetice;
e) graficele zilnice, săptămânale şi lunare de sarcină;
f) datele privind volumul producţiei, preţurile şi tarifele;
g) documentaţia tehnică privind utilajele tehnologice si auxiliare (scheme tehnologice, diagrame, hărţi de regim, specificaţii de operare, regulamente, etc);
h) rapoartele privind reparațiile, punerea în funcţiune, testarea şi măsurile de eficiență energetică;
i) programe perspective pe termen lung privind eficientizarea consumului de resurse energetice, documentaţia de proiect pentru îmbunătăţiri tehnologice sau organizaţionale, planurile de dezvoltare ale întreprinderii.
9. Persoana fizică sau juridică, beneficiar al auditului energetic, este obligată să asigure accesul auditorului la obiectele supuse auditului energetic, să prezinte, la solicitarea acestuia, documentaţia tehnică şi de exploatare, altă informaţie necesară determinării indicilor şi măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice.
10. Beneficiarul auditului energetic este obligat să furnizeze auditorului energetic toate documentele și informaţia disponibilă din ultimii 3 ani de activitate.
11. Auditorul energetic este obligat:
a) să efectueze auditul energetic cu imparţialitate, calitativ şi în termen, în conformitate cu Caietul de sarcini și Contractul semnat cu Beneficiarul;
b) să informeze Beneficiarul despre imposibilitatea continuării auditului energetic în cazul în care acesta refuză să prezinte informaţii relevante, creează impedimente şi/sau nu le înlătură;
c) să renunţe la efectuarea auditului dacă este interesat în activitatea agentului economic;
d) să asigure confidenţialitatea informaţiei referitoare la activitatea agentului economic, legată de concurenţa de piaţă.
Elaborarea chestionarelor şi completarea lor
12. În colectarea informaţiei la etapa pregătitoare este implicat auditorul energetic, cât şi Beneficiarul auditului energetic. Informaţia colectată va fi notată în chestionarele elaborate de auditorul energetic, care va verifica selectiv veridicitatea informațiilor furnizate de Beneficiar.
13. Pentru elaborarea chestionarului pot fi utilizate următoarele întrebări:
a) planul general (plan de urgenţă) de amplasare a construcțiilor sau a instalațiilor, numărul de clădiri auditate, localizarea lor, volumul, dimensiunile, suprafețele spațiilor şi etc;
b) informaţii cu privire la producția fabricată lunar, consumurile specifice planificate şi raportate de energii și apă;
c) informaţii privind preţurile la combustibil, energie termică, energie electrică, preţurile pentru apă menajeră sau tehnologică şi canalizare;
d) informaţii privind achitarea consumurilor de combustibili și resurse energetice, pentru consumul de apă și canalizare pentru fiecare lună din ultimii 3 ani;
e) informaţii din rapoartele existente (secții de producere) privind producţia obținută, consumul de materii prime, energie, apă, etc., indicatorii specifici reglementați şi raportați ai consumului de energie, despre defecțiunile și duratele de nefuncţionare a instalațiilor, utilajelor, etc.;
f) documentele privind reglementările consumurilor de energie;
g) program de implementare a măsurilor de eficiență energetică și valorificare a surselor de energie regenerabilă;
h) informaţii (rapoarte) privind evaluarea rezultatelor implementării măsurilor de eficiență energetică și valorificare a surselor de energie regenerabilă.
14. Chestionarele se elaborează și se completează în mod separat pentru fiecare obiect auditat.
Elaborarea caietului de sarcini
15. Caietul de sarcini pentru sectorul public se elaborează de către Beneficiar în coordonare cu managerul energetic din cadrul autorităților administrației publice locale.
16. Caietul de sarcini pentru sectorul privat se elaborează în comun acord între Beneficiarul și Executorul auditului energetic.
17. Caietul de sarcini se elaborează în baza analizei chestionarelor obținute la etapa preliminară și constă din următoarele puncte principale:
a) argumentarea efectuării auditului energetic;
b) scopul auditului energetic;
c) obiectele auditului energetic;
d) conţinutul lucrărilor şi ordinea de execuţie a acestora;
e) modul și ordinea recepției lucrărilor;
f) lista documentației şi completarea ei.
Costul auditului energetic
18. Pentru sectorul privat, costul auditului energetic se determină în condiții de liberă concurență și transparență.
19. Costul auditului energetic depinde de volumul și complexitatea lucrărilor specificate în caietul de sarcini, care trebuie să satisfacă atât Beneficiarul, cât și Executorul.
20. În cazul proiectelor de eficiență energetică realizate cu sprijinul financiar al Fondului pentru Eficiență Energetică și în cadrul programelor de îmbunătățire a eficienței energetice cu sprijinul financiar al bugetului de stat sau al bugetelor autorităților publice locale, costul auditului energetic se determină de către Agenție prin Metodologia de calculare a costului auditului energetic.
21. Auditul energetic pentru proiectele descrise în punctul 20 se efectuează din mijloacele prevăzute în programele de îmbunătăţire a eficienţei energetice şi Fondul pentru Eficienţă Energetică, în bază de contract, încheiat între Beneficiar şi auditor.
22. La sfârşitul etapei preliminare se semnează contractul pentru prestarea serviciilor de audit energetic între Executor (auditor energetic autorizat persoană juridică) și Beneficiarul auditului energetic, conform legislației în vigoare.
IV. Etapa efectuării auditului energetic
23. Etapa efectuării auditului energetic presupune colectarea informației documentare și datelor de lucru a instalațiilor energetice cu ajutorul echipamentelor (mijloacelor) de măsurare și control a obiectului auditat.
24. Echipamentele (mijloacele) de măsurare utilizate în procesul de auditare energetică trebuie să fie adecvate, legalizate, verificate metrologic conform prevederilor reglementărilor de metrologie legală aplicabile.
Instrucțiuni privind tehnica securității
25. Respectarea normelor de securitate și protecția muncii este obligatorie în efectuarea măsurătorilor. Auditorii energetici trebuie să cunoască atât normele specifice care trebuie respectate la efectuarea măsurătorilor, cât și normele specifice care trebuie respectate în exploatarea instalațiilor ce urmează a fi măsurate.
26. Pentru a preveni orice tip de accidente umane sau tehnice este obligatorie efectuarea unui instructaj specific tipului obiectului auditat. Acest instructaj va fi efectuat, înaintea unui ciclu de măsurători, de către personal autorizat numit prin ordin de Beneficiar.
Colectare informaţiei documentare
27. La această etapă, se vor colecta informații despre obiectul auditat pentru o perioadă de cel puțin 3 ani anterior datei efectuării auditului energetic.
28. Datele colectate vor fi sintetizate prin clasificarea în principalele sisteme de producere, distribuție și consum a energiei.
29. Date despre anvelopa clădirilor vor include, dar nu se limitează la:
a) date despre toate elementele clădirii expuse contactului direct cu mediul exterior, respectiv: uşile exterioare, geamurile, pereţii şi acoperişul.
b) examinarea elementelor constructive a clădirii prin examinarea proiectului de construcţie și examinarea vizuală a acesteia pentru a obţine informaţii referitoare la materialele utilizate şi la gradul de uzură al clădirii;
c) date despre ocupanți și regimul lor de activitate specific tipului clădirii.
30. Date despre sistemul de încălzire, ventilare şi condiţionare a aerului (HVAC) vor include, dar nu se limitează la:
a) inventarierea tuturor echipamentelor componente ale sistemelor de încălzire, ventilare şi condiţionare a aerului (HVAC), menţionând: tipul acestora, modelul, mărimea, vechimea, consumul de energie electrică, puterea utilajului, tipul de combustibil utilizat, consum de combustibil şi orele de funcţionare.
b) analiza contractelor pentru alimentarea cu căldură;
c) informaţii despre evidența comercială şi tehnică a consumului de căldură, schema principială a evidenței comerciale şi tehnice;
d) informaţii privind costul energiei termice;
e) informaţii privind consumurile energiei termice, structura consumului de energie termică, sarcinilor termice și curbelor de sarcini;
f) informaţii despre starea tehnică, caracteristicile şi modurile de funcționare a echipamentului de bază, consumator de căldură;
g) rapoartele de bilanț privind consumul energie termice;
h) schemele de termoficare.
31. Date despre sistemul de producere, distribuţie şi consum a aburului vor include, dar nu se limitează la:
a) date privind consumurile anuale de combustibil pentru producerea aburului;
b) cantitatea de abur produs şi consumat de utilaj și tehnologii;
c) orele de funcţionare a cazanelor de abur şi a utilajelor,
d) informaţii despre evidența comercială şi tehnică a aburului;
e) informaţii cu privire la preţurile şi facturile lunare pentru aburul consumat;
f) rapoartele de bilanț privind consumul de abur (pentru ultimii 3 ani, lunar);
g) informaţii privind structura, starea tehnică, caracteristicile şi regimurile de funcționare a utilajului principal consumator de abur (reglementări tehnologice, instrucțiuni);
h) informaţii cu privire la indicatorii reglementați şi raportați ale consumului de abur pentru producerea unei unități de producţie.
32. Date despre sistemul de alimentare cu combustibil vor include, dar nu se limitează la:
a) analiza contractelor de furnizare a combustibililor;
b) informaţii despre evidența comercială şi tehnică a combustibililor;
c) informaţii privind preţurile şi facturile lunare pentru combustibili;
d) informaţii privind consumurile şi structura consumului de combustibil;
e) rapoartele de bilanț privind consumul de combustibili;
f) informaţii privind compoziţia, starea tehnică, caracteristicile şi regimurile de funcționare a echipamentelor de bază, consumatoare de combustibili (reglementări tehnologice, instrucțiuni);
g) informaţii cu privire la indicatorii reglementați şi raportați ai consumului de combustibili pentru producerea energiei termice şi a unei unități de producţie.
33. Date privind sistemul de alimentare cu energie electrică vor include, dar nu se limitează la:
a) analiza contractelor de alimentare cu energie electrică;
b) informaţii cu privire la tarifele şi facturile lunare pentru energia electrică;
c) schemele liniare de alimentare;
d) schema principială privind evidența comercială și tehnică a energiei electrice, indicând amplasarea contoarelor, transformatoarelor de curent şi tensiune, tipurile lor;
e) rapoartele de bilanț privind consumul energie electrice;
f) informaţii despre parametrii și echipamentul reţelelor electrice interioare (tipul transformatoarelor, anul dării în exploatare, secţiunea transversală, linii electrice aeriene şi prin cablu, lungimea lor);
g) informaţii cu privire la indicatorii reglementați şi raportați ai consumului de energie electrică la producerea unității de producţie.
34. Date privind sistemul de alimentare cu aer comprimat vor include, dar nu se limitează la:
a) informaţii privind structura, starea tehnică, caracteristicile şi regimurile de funcționare a instalațiilor de compresoare (foi de regim a maşiniștilor);
b) informaţii cu privire la perioada de funcționare a fiecărui compresor;
c) informații despre consumul lunar de energie electrică pentru fiecare compresor, sau pentru staţia de compresoare;
d) date privind rețelele de aer comprimat;
e) rapoarte privind producţia / consumul lunar de aer comprimat;
f) informaţii privind reglementările consumului de aer comprimat.
35. Date cu privire la alimentarea cu apă menajeră și tehnică vor include, dar nu se limitează la:
a) informaţii privind prețul de cost, consumul de apă şi canalizare, facturile lunare privind alimentarea cu apă şi canalizare;
b) informaţii cu privire la staţiile de pompare (structura, starea tehnică, principalele caracteristici din fișele tehnice şi instrucțiunile de exploatare);
c) informații despre consumul lunar de energie pentru fiecare pompă, sau consumul lunar de energie al stației de pompare;
d) informaţii privind debitele de apă;
e) regimul de funcționare a pompelor (numărul de pompe în funcţiune, variațiile de presiune la ieșire, fluctuaţiile debitului) ore/zi, ore/săptămână, ore/lună, ore/an;
f) schema de alimentare cu apă (apă menajeră, tehnologică, recirculare), cu indicarea lungimii şi a diametrului conductelor de apă;
g) informaţii privind starea tehnică a sistemului de evidență a consumului de apă;
h) informaţii despre structura consumului de apă şi a facturilor lunare pentru apă manageră, tehnologică;
i) informaţii cu privire la reglementările consumurilor specifice de apă.
36. Date privind sistemul de răcire vor include, dar nu se limitează la:
a) structura, starea tehnică, caracteristicile şi regimurile de funcționare a instalațiilor;
b) consumul de energie electrică, producția de frig și normele regimurilor;
c) durata de funcționare lunară a fiecărei instalații frigorifice pe timp iarnă sau vară;
d) date privind consumatorii de frig;
e) rapoarte lunare privind producţia / consum de frig;
f) informaţii privind reglementările consumului de frig.
Colectarea datelor cu echipamentul (mijloacele) de măsurare și control
37. Măsurarea parametrilor de funcționare a principalelor echipamente și utilaje producătoare și consumatoare de energie este foarte importantă pentru:
a) controlul parametrilor reali de funcționare la diferite sarcini;
b) verificarea randamentelor și eficacității funcționării tehnologiilor și utilajelor;
c) determinarea pierderilor de energie și a cauzelor care conduc la aceste pierderi;
d) dimensionarea corectă a utilajului și echipamentului nou.
38. Pentru măsurarea parametrilor specifici fiecărui tip de aplicație se vor utiliza:
a) aparate (mijloace) de măsurare fixe, montate pe instalații, dacă acestea sunt adecvate, legalizate și cu termenul verificării metrologice periodice neexpirat la data efectuării măsurătorilor;
b) aparate (mijloacele) portabile, de laborator, adecvate, legalizate și cu termenul verificării metrologice periodice neexpirat la data efectuării măsurătorilor.
39. Măsurările parametrilor se efectuează de către auditor energetic în timpul vizitelor de lucru în teritoriu.
40. Echipamentele (mijloacele) de măsurare necesare, vor fi selectate în dependență de tipul resursei energetice consumate, tipul utilajului, etc.
41. Analiza anvelopei clădirilor va include, dar nu se limitează la:
a) examinarea elementelor constructive a clădirii;
b) diagnostica pierderilor de căldură prin anvelopa clădirii.
42. Analiza sistemului de încălzire, ventilare şi condiţionare a aerului (HVAC) va include, dar nu se limitează la:
a) examinarea stării izolaţiei termice a conductelor de agent termic.
b) Efectuarea de măsurări specifice de temperaturi, umidităţi, viteze de aer, nivel de zgomot, vibraţii şi consumuri de energie în diferite regimuri de funcţionare.
43. Analiza sistemul de producere, distribuţie şi consum a aburului va include, dar nu se limitează la:
a) examinarea sistemului de producere, distribuţie şi consum a aburului;
b) măsurarea parametrilor de funcţionare a instalaţiilor în diferite regimuri de sarcină termică.
c) analiza gazelor de ardere la cazane de abur cu analizor de gaze;
d) analiza calităţii apei de alimentare a cazanelor;
e) măsurarea debitelor de apă de alimentare şi abur;
f) măsurarea debitelor de condens;;
g) măsurarea presiunilor şi temperaturilor principalilor agenţi termici;
h) măsurarea temperaturilor de suprafaţă a utilajelor şi a conductelor de distribuţie a agenţilor termici;
i) verificarea funcţionării corecte a oalelor de condens.
44. Analiza sistemului de producere, distribuţie şi consum a apei calde va include, dar nu se limitează la:
a) culegerea datelor statistice şi măsurarea principalilor parametri de exploatare a cazanelor;
b) estimarea necesarului real anual de energie termică şi combustibil;
c) determinarea necesarului maxim orar şi anual de energie termică pentru prepararea apei calde menajere.
45. Analiza sistemul de producere, distribuţie şi consum a aerului comprimat va include, dar nu se limitează la:
a) măsurarea consumurilor de energie electrică ale compresoarelor de aer în diferite regimuri de funcţionare, temperaturile agenţilor de răcire, căderile de presiune pe reţeaua de distribuţie şi debitul de aer în reţea;
b) identificarea scurgerilor de aer din reţea.
46. Analiza sistemul de alimentare cu energie electrică va include, dar nu se limitează la:
a) verificarea condiţiilor de răcire, protecția de umiditate şi praf;
b) verificarea conexiunilor din tablourile electrice de distribuţie;
c) verificarea gradului de încărcare al transformatoarelor.
47. Analiza iluminatului natural şi artificial va include, dar nu se limitează la:
a) determinarea gradului de iluminare naturală şi artificială;.
b) determinarea indicatorilor calitativi ai iluminatului exterior;
c) analiza modului de amplasare a corpurilor de iluminat la locurile de muncă, înălţimea de montaj a corpurilor, etc.
48. La analiza sistemului de iluminat, se va completa tabelul de mai jos.
Spaюiu de iluminat |
Tip de iluminat |
Putere |
Numгr lгmpi |
Putere |
Ore |
Zile |
Energie consumatг |
Interior |
|
|
|
|
|
|
|
Exterior |
|
|
|
|
|
|
|
Total |
|
|
|
|
|
|
|
Motoare electrice de acţionare
49. Se va efectua inventarierea motoarele electrice din secţii sau ateliere, specificând: tipul motorului, puterea nominală (Pn), turaţia (n), tensiunea de alimentare (Un), curentul nominal (In) , randamentul (η), factorul de putere (cos φ), orele anuale de funcţionare (Tf) şi utilajul acţionat, conform modelului prezentat în tabelul.
Nr. |
Tip motor |
Pn |
N |
Un |
In |
n |
cos ц |
Tf |
Utilaj |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
n |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Echipamente specifice unor procese
50. Analiza echipamentului nespecificat în prezentul Regulament, dar care este antrenat în procesele tehnologice consumatoare de energie termică sau electrică, va fi efectuată într-un mod similar prezentat în punctele anterioare.
V. Etapa analizei rezultatelor
51. Analiza rezultatelor presupune efectuarea următoarelor:
a) analiza în dinamică a consumurilor de energie (structura consumului; marii consumatori; potențialul de economisire) şi a costurilor pentru 3 ani precedenți datei efectuării auditului;
b) analiza contractelor cu furnizori de resurse energetice şi cu consumatori de energie (subcontractori);
c) elaborarea şi analiza bilanțului energetic de facto pentru toate tipurile de energie și pentru fiecare clădire, unitate de producere şi alte entități structurale;
d) analiza costului specific de facto al energie consumate pentru producerea unei unități de producţie;
e) calculul şi analiza indicatorilor de performanță energetică reglementați şi de facto.
52. În scopul eficientizării consumurilor specifice de energie, se vor stabili norme pentru fiecare tip de resursă energetică:
- norme tehnologice;
- norme pe secții /pe obiect;
- norme pentru consumul de energie în procesul de producere;
- norme pentru pierderile de energie în reţelele de distribuţie,
- norme pentru procesele de transformare a energiei în instalaţii;
- norme pentru consumul de energie pentru încălzirea şi punerea în funcţiune a echipamentelor, etc.
Indicatori de eficienţă energetică
53. Pentru aprecierea din punct de vedere calitativ şi cantitativ a unui proces sau a funcționării instalațiilor, se vor folosi indicatori de eficienţă energetică, care pot fi stabiliţi pe baza datelor determinate prin bilanţurile energetice.
54. Pentru procesele de transformare energetică, se vor analiza următorii indicatori:
a) randamentul energetic brut;
b) randamentul energetic net;
c) consumul specific de energie de forma X pentru producerea energiei de forma Y.
55. Pentru procesele de consum final de energie, se vor analiza următorii indicatori:
a) consumul specific de combustibil;
b) consumul specific de energie termică;
c) consumul specific de energie electrică;
d) consumul specific de energie termică pentru încălzirea unei unități de suprafață;
e) gradul de recuperare a resurselor energetice refolosibile în contur sau în afara acestuia;
f) ponderea consumului de energie electrică în consumul total de energie;
g) costurilor energetice pentru realizarea unei unităţi de produs.
56. Indicatorii de eficienţă se vor calcula per total energie cu determinarea echivalentului energetic în kWh, t.e.p.
57. Analiza economică a măsurilor de modernizare a unui obiect existent se realizează prin intermediul indicatorilor de eficiență economico financiară a investiţiilor, și anume:
a) economia totală actualizată, EcTA [lei] ;
b) durata de recuperare a investiţiei, [ani];
c) costul unităţii de energie economisită, e [lei/kWh].
58. La efectuarea auditului energetic se vor determina și analiza suplimentar, și după caz, indicatori de eficiență energetică specifici obiectului auditat.
Potenţial pentru economii de energie
59. Analiza bilanţurilor energetice va permite identificarea pierderilor de energie, determinarea cauzelor şi clasificarea lor, cât şi stabilirea măsurilor care trebuie aplicate pentru optimizarea indicatorilor tehnico-economici. De asemenea, se vor obține date privind resursele energetice refolosibile, evidenţiindu-le pe categorii şi potenţial energetic.
Măsuri de economisire a energiei
60. Analiza bilanțului energetic al proceselor va permite elaborarea unui plan de măsuri, în care vor fi indicate toate acțiunile tehnice necesare de întreprins în vederea eliminării sau reducerii pierderilor de energie şi valorificării surselor de energie regenerabilă.
61. La elaborarea măsurilor este necesar:
a) de determinat soluțiile tehnice pentru îmbunătăţirile propuse;
b) de calculat economiile potenţiale anuale din punct de vedere fizic şi în echivalent monetar;
c) de identificat materialele și/sau echipamentele necesare pentru realizarea recomandărilor, costul aproximativ, costul de livrare, montare și punere în exploatare;
d) de evaluat toate posibilităţile de a reduce costurile de investiție cu propriile forțe de producere, montare si punere în exploatare;
e) de identificat posibilele efecte secundare după implementarea măsurilor, care influențează asupra eficienței economice reale;
f) de evaluat impactul economic general a măsurilor propuse.
62. Indicatorii eficienței economice a măsurilor propuse se vor calcula independent unul de altul, cât și în cadrul pachetului de măsuri.
63. Măsurile care prezintă eficienţă economică se clasifică, în funcţie de nivelul investiţiei, în următoarele categorii şi anume:
a) măsuri fără investiţii, care pot fi implementate pe perioada activității curente;
b) măsuri cu investiţii modice (cu perioadă simplă de recuperare mai mică de 5 ani), care pot fi implementate din propriile resurse financiare;
c) măsuri cu investiţii mari (reabilitări, modernizări, schimbări tehnologice), care necesită investiții suplimentare, executate de regulă, prin atragerea investițiilor împrumutate.
64. Planul de măsuri întocmit va fi prezentat astfel:
Nr.crt. |
Denumirea măsurii |
Economii estimate |
Costuri de investiţie |
Durată de recuperare |
|
t.e.p./an |
Lei/an |
||||
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
n |
|
|
|
|
|
Evaluare impactului asupra mediului
65. Determinarea emisiilor de poluanţi, SO2 şi NOx (cu efecte sinergice la scară regională), emisiilor de pulberi – cenuşă zburătoare (cu efecte la scară locală) şi emisiile de CO2 (cu efecte la scară globală) se realizează pe baza măsurătorilor efectuate cu echipamente (mijloace) specializate, menționate în prezentul Regulament.
66. În situaţia în care nu se dispune de acest echipament, pentru post-evaluări pe diferite perioade de timp, inclusiv pentru întocmirea rapoartelor statistice, pentru verificări de încadrare în norme, precum şi pentru elaborarea unor prognoze, evaluarea emisiilor se va face conform metodologiei de evaluare operativă a emisiilor de SO2, NOx , pulberi (cenuşă zburătoare) şi CO2, bazată pe utilizarea factorilor de emisie, aplicată în statele membre ale UE.
67. În cazul utilizării mai multor tipuri de combustibil, cantitatea de poluant se determină prin însumarea cantităţilor calculate pentru fiecare dintre aceştia.
Raportul de audit energetic
68. Raportul de audit energetic se elaborează pe baza analizei tehnice şi economice a soluțiilor de reabilitare/modernizare energetică a obiectului auditat.
69. Raportul de audit energetic conţine elementele necesare alegerii soluţiilor de modernizare energetică a obiectului.
70. Întocmirea raportului de audit energetic este un element esenţial al procedurii de realizare a auditului energetic şi reprezintă o prezentare a modului în care a fost efectuat auditul, a principalelor caracteristici energetice ale obiectului, a măsurilor propuse de modernizare energetică a obiectului şi a instalaţiilor aferente acestuia, precum şi a concluziilor referitoare la măsurile eficiente din punct de vedere economic.
71. Forma în care este întocmit raportul de audit energetic, prezentarea acestuia, modul de redactare, claritatea şi uşurinţa de interpretare a conţinutului acestuia sunt esenţiale pentru beneficiarul raportului.
72. Raportul de audit energetic al obiectului auditat trebuie să cuprindă următoarele elemente, dar nu se limitează la:
a) date de identificare a obiectului supus auditului energetic şi a proprietarului / administratorului acesteia;
- numele şi prenumele proprietarului (în cazul persoanei fizice) sau denumirea întreprinderii (în cazul persoanei juridice) şi numele administratorului obiectului;
- adresa obiectului auditat;
- datele de contact ale proprietarului sau al administratorului obiectului (responsabil).
b) date de identificare a auditorului energetic autorizat persoană juridică și auditorilor energetici autorizați persoane fizice care au efectuat auditul energetic al obiectului:
- denumirea persoanei juridice autorizate, adresă, date de contact, nr. autorizației;
- numele auditorilor energetici autorizați persoane fizice, nr. autorizației de auditori energetici;
- data efectuării analizei termice şi energetice;
- nr. dosarului de audit energetic;
- data efectuării raportului de audit energetic.
c) prezentarea generală a obiectului auditat:
- fundamentarea necesității efectuării auditului energetic, obiectivele și scopurile auditului energetic;
- structura generală obiectului;
- date despre clădiri și construcții (amplasarea, destinația, volumul, suprafețele utile, date despre anvelopă, regimul de funcționare, date despre ocupanți, etc);
- date despre instalațiile energetice și tehnologice principale (caracteristicile tehnice din pașaportul tehnic, regimul de funcționare, etc.);
- date despre sistemele de alimentare cu energie și consum de energie (scheme de alimentare, date despre echipamentele (mijloacele) de măsurare și control etc.);
- date despre consumul de energie anual, tarife și facturile achitate.
d) prezentarea generală a raportului de audit energetic şi sinteza pachetelor de măsuri tehnice cu eficienţa economică ridicată, propuse pentru modernizarea energetică a obiectului:
- scurtă prezentare a rezultatelor colectării informațiilor documentare și cu echipamente (mijloace) de măsurare și control;
- scurtă prezentare a analizei efectuate asupra informației colectate;
- prezentarea bilanțurilor energetice reale și optime;
- scurtă prezentare a fiecărei măsuri și pachet de măsuri preconizate;
- costul estimativ al fiecărei măsuri și pachet de măsuri;
- economii de combustibil estimate pentru fiecare pachet;
- indicatorii de eficienţă economică a măsurii și pachetelor de măsuri preconizate;
- sugestii privind realizarea lucrărilor de modernizare şi finanţarea acestora.
e) prezentarea detaliată a pachetelor de măsuri tehnice propuse pentru modernizarea energetică a obiectului – sub forma unui dosar tehnic de audit energetic:
- sinteza raportului de analiză energetică cu prezentarea obiectului în starea sa actuală şi principalele caracteristici energetice care atestă performanţa energetică actuală a construcţiilor şi instalaţiilor energetice, tehnologice;
- date de intrare pentru analiza economică a măsurilor tehnice preconizate: preţuri pentru energie, rata anuală de creştere a preţurilor la energie, rata anuală de depreciere a monedei utilizate, etc.;
- descrierea detaliată a măsurilor de modernizare energetică preconizate şi rezultatele analizei tehnice şi economice ale fiecărei măsuri și/sau pachetului de măsuri.
VI. Etapa finală privind implementarea recomandărilor auditului energetic
73. După finalizarea raportului de audit energetic, analiza consumurilor şi costurilor energetice, a soluţiilor recomandate pentru eficientizarea acestor consumuri și analiza economică a acestora, se va obține acordul şi sprijinul conducerii manageriale a obiectului auditat pentru implementarea acestor măsuri.
74. Pentru asigurarea unor condiţii optime de realizare a implementării programului se vor stabili următoarele faze de lucru:
a) conducerea obiectului auditat, împreună cu managerul energetic vor stabili şi vor asigura accesul la diversele surse şi scheme de finanţare a măsurilor/proiectelor;
b) se vor stabili echipele de lucru şi responsabilităţile ce le revin în implementarea soluţiilor propuse;
c) se vor definitiva obiectivele de realizat a fiecărei echipe;
d) se va trece la implementarea soluţiilor tehnice propuse şi se va urmări de către coordonatorul lucrării modul de realizare a lucrărilor şi respectarea graficului de lucru;
e) la finalizarea lucrărilor se va iniţia un program de monitorizare a economiilor rezultate de către managerul energetic din cadrul autorităților administrației publice locale.
VII. Modul de ţinere a Registrului auditurilor energetice
75. Pentru evidenţa auditurilor energetice efectuate de auditorii energetici autorizați, de către Agenție se întocmeşte Registrul auditurilor energetice, care se ține în limba de stat, pe suport de hîrtie şi în formă electronică, şi se actualizează în funcţie de modificările intervenite.
76. Registrul auditurilor energetice cuprinde:
a) numele şi prenumele proprietarului (în cazul persoanei fizice) sau denumirea întreprinderii (în cazul persoanei juridice) şi numele administratorului obiectului auditat;
b) adresa obiectului auditat: cod poştal, localitatea, strada, etc.;
c) datele de contact ale proprietarului sau administratorului obiectului auditat (responsabil).
d) denumirea persoanei juridice autorizate, adresă, nr. telefon oficiu, nr. autorizației.
e) numele auditorilor energetici autorizați persoane fizice, nr. autorizațiilor auditorilor energetici;
f) data efectuării analizei energetice;
g) data efectuării raportului de audit energetic.
77. Persoanele juridice autorizate pentru efectuarea auditurilor energetice au următoarele obligaţii:
a) să înfiinţeze şi să actualizeze permanent Registrul propriu de evidenţă a auditurilor energetice elaborate de către auditorii energetici autorizați din cadrul persoanei juridice;
b) să întocmească şi să transmită Comisiei de autorizare Raportul trimestrial privind activitatea de elaborare a auditurilor energetice, cuprinzând informaţii despre activitatea desfăşurată în trimestrul anterior raportării. Conţinutul şi modul de întocmire a raportului și Registrului propriu de evidenţă se stabilesc conform procedurii de monitorizare a activităţilor de elaborare a auditurilor energetice stabilită de Agenție;
c) să păstreze documentaţiile aferente auditurilor energetice, la elaborarea cărora au
participat în bază de contract, pe o perioadă de minimum 5 ani.
XIII. Dispoziţii tranzitorii şi finale
78. Documente stipulate în prezentul Regulament vor fi elaborate și aprobate de către Agenție.
79. Prezentul Regulament intră în vigoare din momentul publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
NOTĂ INFORMATIVĂ
la proiectul Hotărârii Guvernului
privind auditul energetic
Prezentul proiect a fost elaborat în conformitate cu art. 11 alin.1) al Legii nr. 142 din 2 iulie 2010 cu privire la eficienţa energetică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.155-158, art. 545). În proiect se propune aprobarea Regulamentului privind auditul energetic.
Prezentul Regulament stabilește modul și condițiile în care urmează a fi efectuat un audit energetic, descrie etapele și succesiunea activităților de colectare a datelor de intrare și analiză a rezultatelor finale, introduce indicatori cu caracter energetic, economic precum și modul de abordare și sinteză al acestora, subliniază imperativul etapei de evaluare a impactului asupra mediului, cît și a implementării măsurilor descrise, prezintă elementele componente ale unui raport de audit energetic.
Merită a fi specificat faptul că actul dat a fost elaborat ținând cont de experiența și bunele-practici ale altor state în domeniul auditării energetice, precum și în elaborarea unui raport de audit energetic.
Proiectul regulamentului conține următoarele prevederi:
I. Dispoziţii generale.
II. Obiectivele și etapele de realizare ale auditului energetic – capitol care definește obiectivele și etapele cronologice de bază în efectuarea unui audit energetic;
III. Etapa preliminară – componentă ce descrie pașii necesari de a fi efectuați la faza incipientă;
IV. Etapa efectuării auditului energetic – capitol care descrie modul de colectare a datelor documentare, a parametrilor de funcționare a echipamentului din dotare, necesare efectuării unui audit;
V. Etapa analizei rezultatelor – componentă care prezintă modul de abordare a rezultatelor obținute, introduce indicatorii generali de eficiență energetică și economico-financiară care trebuie analizați;
VI. Etapa finalг privind implementarea recomandгrilor auditului energetic – etapă ce descrie pașii necesari de a fi efectuați pentru implementarea măsurilor/recomandărilor raportului de audit energetic;
VII. Modul de ţinere a Registrului auditurilor energetice – capitol care face referință la atribuția Agenției pentru Eficiență Energetică care vizează ținerea registrelor auditurilor energetice efectuate;
VIII. Dispoziţii tranzitorii şi finale.
Aspectul economico-financiar. Crearea și asigurarea bunei funcționalități a unui sistem de auditare energetică, va veni cu propriul aport la dezvoltarea durabilă a economiei naționale. Acesta va constitui elementul care va impulsiona atragerea de mijloace financiare și alte resurse pentru implementarea măsurilor de eficiență energetică și a proiectelor de valorificare a surselor de energie regenerabilă. Toate acestea într-un final vor duce la atingerea țintelor fixate în Strategia Energetică a Republicii Moldova până în 2020, în Programul Național pentru Eficiență Energetică pentru anii 2011-2020.
Prezentul proiect nu impune cheltuieli adiționale din partea statului.
Aspectul organizatoric. Prevederile prezentului Regulament nu presupune constituirea unui alt organ în cadrul, ori pe lângă Agenția pentru Eficiență Energetică în scopul realizării prevederilor prezentului act normativ.
Aspectul normativ. Proiectul Regulamentului este o parte componentă a unui sistem de auditare energetică, care va fi constituit din următoarele acte necesare de fi aprobate prin Hotărâre de Guvern:
1. Regulamentul privind autorizarea auditorilor energetici;
2. Regulamentul privind auditul energetic;
3. Metodologia de calculare a costului auditului energetic.
La elaborarea proiectului dat au fost luate în considerație opiniile și recomandările reprezentanților care au activat în cadrul grupului de lucru organizate în acest sens.
Viceministru Octavian CALMÎC
idth: ^�>;"k����td style="width: 68px; ">
Motoare electrice de acţionare
49. Se va efectua inventarierea motoarele electrice din secţii sau ateliere, specificând: tipul motorului, puterea nominală (Pn), turaţia (n), tensiunea de alimentare (Un), curentul nominal (In) , randamentul (η), factorul de putere (cos φ), orele anuale de funcţionare (Tf) şi utilajul acţionat, conform modelului prezentat în tabelul.
Nr. Crt. |
Tip motor | Pn (kW) |
N (rot/min) |
Un (V) |
In (A) |
n (%) |
cos ц | Tf (ore/an) |
Utilaj acюionat |
1 | |||||||||
2 | |||||||||
… | |||||||||
n |
Echipamente specifice unor procese
50. Analiza echipamentului nespecificat în prezentul Regulament, dar care este antrenat în procesele tehnologice consumatoare de energie termică sau electrică, va fi efectuată într-un mod similar prezentat în punctele anterioare.
V. Etapa analizei rezultatelor
51. Analiza rezultatelor presupune efectuarea următoarelor:
a) analiza în dinamică a consumurilor de energie (structura consumului; marii consumatori; potențialul de economisire) şi a costurilor pentru 3 ani precedenți datei efectuării auditului;
b) analiza contractelor cu furnizori de resurse energetice şi cu consumatori de energie (subcontractori);
c) elaborarea şi analiza bilanțului energetic de facto pentru toate tipurile de energie și pentru fiecare clădire, unitate de producere şi alte entități structurale;
d) analiza costului specific de facto al energie consumate pentru producerea unei unități de producţie;
e) calculul şi analiza indicatorilor de performanță energetică reglementați şi de facto.
52. În scopul eficientizării consumurilor specifice de energie, se vor stabili norme pentru fiecare tip de resursă energetică:
- norme tehnologice;
- norme pe secții /pe obiect;
- norme pentru consumul de energie în procesul de producere;
- norme pentru pierderile de energie în reţelele de distribuţie,
- norme pentru procesele de transformare a energiei în instalaţii;
- norme pentru consumul de energie pentru încălzirea şi punerea în funcţiune a echipamentelor, etc.
Indicatori de eficienţă energetică
53. Pentru aprecierea din punct de vedere calitativ şi cantitativ a unui proces sau a funcționării instalațiilor, se vor folosi indicatori de eficienţă energetică, care pot fi stabiliţi pe baza datelor determinate prin bilanţurile energetice.
54. Pentru procesele de transformare energetică, se vor analiza următorii indicatori:
a) randamentul energetic brut;
b) randamentul energetic net;
c) consumul specific de energie de forma X pentru producerea energiei de forma Y.
55. Pentru procesele de consum final de energie, se vor analiza următorii indicatori:
a) consumul specific de combustibil;
b) consumul specific de energie termică;
c) consumul specific de energie electrică;
d) consumul specific de energie termică pentru încălzirea unei unități de suprafață;
e) gradul de recuperare a resurselor energetice refolosibile în contur sau în afara acestuia;
f) ponderea consumului de energie electrică în consumul total de energie;
g) costurilor energetice pentru realizarea unei unităţi de produs.
56. Indicatorii de eficienţă se vor calcula per total energie cu determinarea echivalentului energetic în kWh, t.e.p.
57. Analiza economică a măsurilor de modernizare a unui obiect existent se realizează prin intermediul indicatorilor de eficiență economico financiară a investiţiilor, și anume:
a) economia totală actualizată, EcTA [lei] ;
b) durata de recuperare a investiţiei, [ani];
c) costul unităţii de energie economisită, e [lei/kWh].
58. La efectuarea auditului energetic se vor determina și analiza suplimentar, și după caz, indicatori de eficiență energetică specifici obiectului auditat.
Potenţial pentru economii de energie
59. Analiza bilanţurilor energetice va permite identificarea pierderilor de energie, determinarea cauzelor şi clasificarea lor, cât şi stabilirea măsurilor care trebuie aplicate pentru optimizarea indicatorilor tehnico-economici. De asemenea, se vor obține date privind resursele energetice refolosibile, evidenţiindu-le pe categorii şi potenţial energetic.
Măsuri de economisire a energiei
60. Analiza bilanțului energetic al proceselor va permite elaborarea unui plan de măsuri, în care vor fi indicate toate acțiunile tehnice necesare de întreprins în vederea eliminării sau reducerii pierderilor de energie şi valorificării surselor de energie regenerabilă.
61. La elaborarea măsurilor este necesar:
a) de determinat soluțiile tehnice pentru îmbunătăţirile propuse;
b) de calculat economiile potenţiale anuale din punct de vedere fizic şi în echivalent monetar;
c) de identificat materialele și/sau echipamentele necesare pentru realizarea recomandărilor, costul aproximativ, costul de livrare, montare și punere în exploatare;
d) de evaluat toate posibilităţile de a reduce costurile de investiție cu propriile forțe de producere, montare si punere în exploatare;
e) de identificat posibilele efecte secundare după implementarea măsurilor, care influențează asupra eficienței economice reale;
f) de evaluat impactul economic general a măsurilor propuse.
62. Indicatorii eficienței economice a măsurilor propuse se vor calcula independent unul de altul, cât și în cadrul pachetului de măsuri.
63. Măsurile care prezintă eficienţă economică se clasifică, în funcţie de nivelul investiţiei, în următoarele categorii şi anume:
a) măsuri fără investiţii, care pot fi implementate pe perioada activității curente;
b) măsuri cu investiţii modice (cu perioadă simplă de recuperare mai mică de 5 ani), care pot fi implementate din propriile resurse financiare;
c) măsuri cu investiţii mari (reabilitări, modernizări, schimbări tehnologice), care necesită investiții suplimentare, executate de regulă, prin atragerea investițiilor împrumutate.
64. Planul de măsuri întocmit va fi prezentat astfel:
Nr.crt. |
Denumirea măsurii |
Economii estimate |
Costuri de investiţie Lei |
Durată de recuperare ani |
|
t.e.p./an | Lei/an | ||||
1 | |||||
2 | |||||
… | |||||
n |
Evaluare impactului asupra mediului
65. Determinarea emisiilor de poluanţi, SO2 şi NOx (cu efecte sinergice la scară regională), emisiilor de pulberi – cenuşă zburătoare (cu efecte la scară locală) şi emisiile de CO2 (cu efecte la scară globală) se realizează pe baza măsurătorilor efectuate cu echipamente (mijloace) specializate, menționate în prezentul Regulament.
66. În situaţia în care nu se dispune de acest echipament, pentru post-evaluări pe diferite perioade de timp, inclusiv pentru întocmirea rapoartelor statistice, pentru verificări de încadrare în norme, precum şi pentru elaborarea unor prognoze, evaluarea emisiilor se va face conform metodologiei de evaluare operativă a emisiilor de SO2, NOx , pulberi (cenuşă zburătoare) şi CO2, bazată pe utilizarea factorilor de emisie, aplicată în statele membre ale UE.
67. În cazul utilizării mai multor tipuri de combustibil, cantitatea de poluant se determină prin însumarea cantităţilor calculate pentru fiecare dintre aceştia.
Raportul de audit energetic
68. Raportul de audit energetic se elaborează pe baza analizei tehnice şi economice a soluțiilor de reabilitare/modernizare energetică a obiectului auditat.
69. Raportul de audit energetic conţine elementele necesare alegerii soluţiilor de modernizare energetică a obiectului.
70. Întocmirea raportului de audit energetic este un element esenţial al procedurii de realizare a auditului energetic şi reprezintă o prezentare a modului în care a fost efectuat auditul, a principalelor caracteristici energetice ale obiectului, a măsurilor propuse de modernizare energetică a obiectului şi a instalaţiilor aferente acestuia, precum şi a concluziilor referitoare la măsurile eficiente din punct de vedere economic.
71. Forma în care este întocmit raportul de audit energetic, prezentarea acestuia, modul de redactare, claritatea şi uşurinţa de interpretare a conţinutului acestuia sunt esenţiale pentru beneficiarul raportului.
72. Raportul de audit energetic al obiectului auditat trebuie să cuprindă următoarele elemente, dar nu se limitează la:
a) date de identificare a obiectului supus auditului energetic şi a proprietarului / administratorului acesteia;
- numele şi prenumele proprietarului (în cazul persoanei fizice) sau denumirea întreprinderii (în cazul persoanei juridice) şi numele administratorului obiectului;
- adresa obiectului auditat;
- datele de contact ale proprietarului sau al administratorului obiectului (responsabil).
b) date de identificare a auditorului energetic autorizat persoană juridică și auditorilor energetici autorizați persoane fizice care au efectuat auditul energetic al obiectului:
- denumirea persoanei juridice autorizate, adresă, date de contact, nr. autorizației;
- numele auditorilor energetici autorizați persoane fizice, nr. autorizației de auditori energetici;
- data efectuării analizei termice şi energetice;
- nr. dosarului de audit energetic;
- data efectuării raportului de audit energetic.
c) prezentarea generală a obiectului auditat:
- fundamentarea necesității efectuării auditului energetic, obiectivele și scopurile auditului energetic;
- structura generală obiectului;
- date despre clădiri și construcții (amplasarea, destinația, volumul, suprafețele utile, date despre anvelopă, regimul de funcționare, date despre ocupanți, etc);
- date despre instalațiile energetice și tehnologice principale (caracteristicile tehnice din pașaportul tehnic, regimul de funcționare, etc.);
- date despre sistemele de alimentare cu energie și consum de energie (scheme de alimentare, date despre echipamentele (mijloacele) de măsurare și control etc.);
- date despre consumul de energie anual, tarife și facturile achitate.
d) prezentarea generală a raportului de audit energetic şi sinteza pachetelor de măsuri tehnice cu eficienţa economică ridicată, propuse pentru modernizarea energetică a obiectului:
- scurtă prezentare a rezultatelor colectării informațiilor documentare și cu echipamente (mijloace) de măsurare și control;
- scurtă prezentare a analizei efectuate asupra informației colectate;
- prezentarea bilanțurilor energetice reale și optime;
- scurtă prezentare a fiecărei măsuri și pachet de măsuri preconizate;
- costul estimativ al fiecărei măsuri și pachet de măsuri;
- economii de combustibil estimate pentru fiecare pachet;
- indicatorii de eficienţă economică a măsurii și pachetelor de măsuri preconizate;
- sugestii privind realizarea lucrărilor de modernizare şi finanţarea acestora.
e) prezentarea detaliată a pachetelor de măsuri tehnice propuse pentru modernizarea energetică a obiectului – sub forma unui dosar tehnic de audit energetic:
- sinteza raportului de analiză energetică cu prezentarea obiectului în starea sa actuală şi principalele caracteristici energetice care atestă performanţa energetică actuală a construcţiilor şi instalaţiilor energetice, tehnologice;
- date de intrare pentru analiza economică a măsurilor tehnice preconizate: preţuri pentru energie, rata anuală de creştere a preţurilor la energie, rata anuală de depreciere a monedei utilizate, etc.;
- descrierea detaliată a măsurilor de modernizare energetică preconizate şi rezultatele analizei tehnice şi economice ale fiecărei măsuri și/sau pachetului de măsuri.
VI. Etapa finală privind implementarea recomandărilor auditului energetic
73. După finalizarea raportului de audit energetic, analiza consumurilor şi costurilor energetice, a soluţiilor recomandate pentru eficientizarea acestor consumuri și analiza economică a acestora, se va obține acordul şi sprijinul conducerii manageriale a obiectului auditat pentru implementarea acestor măsuri.
74. Pentru asigurarea unor condiţii optime de realizare a implementării programului se vor stabili următoarele faze de lucru:
a) conducerea obiectului auditat, împreună cu managerul energetic vor stabili şi vor asigura accesul la diversele surse şi scheme de finanţare a măsurilor/proiectelor;
b) se vor stabili echipele de lucru şi responsabilităţile ce le revin în implementarea soluţiilor propuse;
c) se vor definitiva obiectivele de realizat a fiecărei echipe;
d) se va trece la implementarea soluţiilor tehnice propuse şi se va urmări de către coordonatorul lucrării modul de realizare a lucrărilor şi respectarea graficului de lucru;
e) la finalizarea lucrărilor se va iniţia un program de monitorizare a economiilor rezultate de către managerul energetic din cadrul autorităților administrației publice locale.
VII. Modul de ţinere a Registrului auditurilor energetice
75. Pentru evidenţa auditurilor energetice efectuate de auditorii energetici autorizați, de către Agenție se întocmeşte Registrul auditurilor energetice, care se ține în limba de stat, pe suport de hîrtie şi în formă electronică, şi se actualizează în funcţie de modificările intervenite.
76. Registrul auditurilor energetice cuprinde:
a) numele şi prenumele proprietarului (în cazul persoanei fizice) sau denumirea întreprinderii (în cazul persoanei juridice) şi numele administratorului obiectului auditat;
b) adresa obiectului auditat: cod poştal, localitatea, strada, etc.;
c) datele de contact ale proprietarului sau administratorului obiectului auditat (responsabil).
d) denumirea persoanei juridice autorizate, adresă, nr. telefon oficiu, nr. autorizației.
e) numele auditorilor energetici autorizați persoane fizice, nr. autorizațiilor auditorilor energetici;
f) data efectuării analizei energetice;
g) data efectuării raportului de audit energetic.
77. Persoanele juridice autorizate pentru efectuarea auditurilor energetice au următoarele obligaţii:
a) să înfiinţeze şi să actualizeze permanent Registrul propriu de evidenţă a auditurilor energetice elaborate de către auditorii energetici autorizați din cadrul persoanei juridice;
b) să întocmească şi să transmită Comisiei de autorizare Raportul trimestrial privind activitatea de elaborare a auditurilor energetice, cuprinzând informaţii despre activitatea desfăşurată în trimestrul anterior raportării. Conţinutul şi modul de întocmire a raportului și Registrului propriu de evidenţă se stabilesc conform procedurii de monitorizare a activităţilor de elaborare a auditurilor energetice stabilită de Agenție;
c) să păstreze documentaţiile aferente auditurilor energetice, la elaborarea cărora au
participat în bază de contract, pe o perioadă de minimum 5 ani.
XIII. Dispoziţii tranzitorii şi finale
78. Documente stipulate în prezentul Regulament vor fi elaborate și aprobate de către Agenție.
79. Prezentul Regulament intră în vigoare din momentul publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
NOTĂ INFORMATIVĂ
la proiectul Hotărârii Guvernului
privind auditul energetic
Prezentul proiect a fost elaborat în conformitate cu art. 11 alin.1) al Legii nr. 142 din 2 iulie 2010 cu privire la eficienţa energetică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.155-158, art. 545). În proiect se propune aprobarea Regulamentului privind auditul energetic.
Prezentul Regulament stabilește modul și condițiile în care urmează a fi efectuat un audit energetic, descrie etapele și succesiunea activităților de colectare a datelor de intrare și analiză a rezultatelor finale, introduce indicatori cu caracter energetic, economic precum și modul de abordare și sinteză al acestora, subliniază imperativul etapei de evaluare a impactului asupra mediului, cît și a implementării măsurilor descrise, prezintă elementele componente ale unui raport de audit energetic.
Merită a fi specificat faptul că actul dat a fost elaborat ținând cont de experiența și bunele-practici ale altor state în domeniul auditării energetice, precum și în elaborarea unui raport de audit energetic.
Proiectul regulamentului conține următoarele prevederi:
I. Dispoziţii generale.
II. Obiectivele și etapele de realizare ale auditului energetic – capitol care definește obiectivele și etapele cronologice de bază în efectuarea unui audit energetic;
III. Etapa preliminară – componentă ce descrie pașii necesari de a fi efectuați la faza incipientă;
IV. Etapa efectuării auditului energetic – capitol care descrie modul de colectare a datelor documentare, a parametrilor de funcționare a echipamentului din dotare, necesare efectuării unui audit;
V. Etapa analizei rezultatelor – componentă care prezintă modul de abordare a rezultatelor obținute, introduce indicatorii generali de eficiență energetică și economico-financiară care trebuie analizați;
VI. Etapa finalг privind implementarea recomandгrilor auditului energetic – etapă ce descrie pașii necesari de a fi efectuați pentru implementarea măsurilor/recomandărilor raportului de audit energetic;
VII. Modul de ţinere a Registrului auditurilor energetice – capitol care face referință la atribuția Agenției pentru Eficiență Energetică care vizează ținerea registrelor auditurilor energetice efectuate;
VIII. Dispoziţii tranzitorii şi finale.
Aspectul economico-financiar. Crearea și asigurarea bunei funcționalități a unui sistem de auditare energetică, va veni cu propriul aport la dezvoltarea durabilă a economiei naționale. Acesta va constitui elementul care va impulsiona atragerea de mijloace financiare și alte resurse pentru implementarea măsurilor de eficiență energetică și a proiectelor de valorificare a surselor de energie regenerabilă. Toate acestea într-un final vor duce la atingerea țintelor fixate în Strategia Energetică a Republicii Moldova până în 2020, în Programul Național pentru Eficiență Energetică pentru anii 2011-2020.
Prezentul proiect nu impune cheltuieli adiționale din partea statului.
Aspectul organizatoric. Prevederile prezentului Regulament nu presupune constituirea unui alt organ în cadrul, ori pe lângă Agenția pentru Eficiență Energetică în scopul realizării prevederilor prezentului act normativ.
Aspectul normativ. Proiectul Regulamentului este o parte componentă a unui sistem de auditare energetică, care va fi constituit din următoarele acte necesare de fi aprobate prin Hotărâre de Guvern:
1. Regulamentul privind autorizarea auditorilor energetici;
2. Regulamentul privind auditul energetic;
3. Metodologia de calculare a costului auditului energetic.
La elaborarea proiectului dat au fost luate în considerație opiniile și recomandările reprezentanților care au activat în cadrul grupului de lucru organizate în acest sens.
Viceministru Octavian CALMÎC