Nicolae Tărăcilă
Proiect
PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA
LEGEA POŞTEI
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Art.1. Scopul legii
(1) Prezenta lege stabileşte principalele norme şi condiţii de activitate în domeniul comunicaţiilor poştale, cadrul legal pentru furnizarea serviciilor poştale şi asigurarea accesului la serviciul poştal universal, relaţiile dintre furnizorii de servicii poştale şi utilizatorii serviciilor poştale, drepturile şi obligaţiile statului, persoanelor fizice şi juridice, transpune Directiva 97/67/EC a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 decembrie 1997 privind normele comune pentru dezvoltarea pieţei interne de comunicaţii poştale ale Comunităţii şi îmbunătăţirea calităţii serviciului şi actele Uniunii Poştale Universale. Prezenta lege este parţial compatibilă cu Directiva 2008/6/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 februarie 2008 de modificare a Directivei 97/67/CE cu privire la realizarea integrală a pieţei interne a serviciilor poştale ale Comunităţii.
(2) Prezenta lege reglementează activitatea în domeniul comunicaţiilor poştale a operatorilor poştali furnizori de servicii poştale, indiferent de tipul lor de proprietate.
Art. 2. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi se definesc următoarele noţiuni:
1) autorizare generală – regim juridic care stabileşte drepturi şi obligaţii specifice sectorului poştal şi care permite furnizarea serviciilor poştale şi după caz, să stabilească şi să opereze reţele poştale pentru furnizarea unor astfel de servicii şi care nu presupune obţinerea unei decizii explicite din partea autorităţii de reglementare înainte de a exercita drepturile care decurg din această autorizare;
2) autoritate de reglementare – organismul căruia statul îi încredinţează, între altele, funcţiile de reglementare ce intră sub incidenţa domeniului de aplicare a prezentei legi;
3) cerinţe esenţiale – condiţii generale care sunt impuse de stat pentru furnizarea serviciilor poştale, constând în: asigurarea secretului corespondenţei, asigurarea securităţii reţelei poştale, garantarea confidenţialităţii informaţiilor transmise sau stocate, protecţia dreptului la viaţa privată, protecţia mediului şi respectarea normelor privind amenajarea teritoriului;
4) comunicaţii poştale - sistem tehnologic de unităţi şi itinerare poştale, care asigură recepţionarea, prelucrarea, transportarea şi distribuirea trimiterilor poştale precum şi a serviciilor de plăţi poştale;
5) colet poştal – bunuri, cu sau fără valoare comercială, expediate prin reţelele poştale;
6) destinatar – persoană fizică sau juridică în adresa căreia este expediată o trimitere poştală;
7) expeditor – persoană fizică sau juridică care introduce trimiterea poştală în reţeaua poştală, personal sau prin intermediul unei persoane terţe;
8) furnizor de servicii poştale – persoană fizică sau juridică înregistrate în calitate de întreprinzători în Republica Moldova, a cărei activitate constă în totalitate sau în parte în furnizarea serviciilor poştale;
9) publicitate prin poştă – trimiterile poştale care urmează să fie transportate şi livrate la adresa indicată de expeditor pe trimiterea în sine sau pe ambalajul acesteia, constând exclusiv din materiale de publicitate sau de marketing, care conţin mesaje identice, cu excepţia numelui, adresei şi numărului de identificare a destinatarului, dacă aceste trimiteri sunt expediate unui număr semnificativ de destinatari, stabilit de autoritatea de reglementare. Nu constituie publicitate prin poştă:
- notele de plată, facturile, situaţiile financiare şi alte mesaje având un conţinut diferit;
- trimiterile poştale care conţin, în afară de publicitate prin poştă, alte trimiteri în acelaşi ambalaj;
10) notificare - declaraţie depusă de către o persoană fizică sau juridică către autoritatea de reglementare, ce cuprinde intenţia de a începe furnizarea serviciilor poştale şi un set minim de informaţii necesare pentru a ţine Registrul public al furnizorilor de servicii poştale;
11) puncte de acces – ansamblu de instalaţii fizice, şi anume cutiile poştale puse la dispoziţie publicului fie pe drumul public, fie în localurile furnizorului de serviciu poştal universal, prin intermediul cărora trimiterile poştale pot fi introduse de utilizatori în reţeaua poştală publică;
12) reţea poştală publică – sistem de organizare şi de resurse de orice fel utilizate de furnizorul de serviciu poştal universal, în special pentru:
- colectarea trimiterilor poştale de la punctele de acces de pe întreg teritoriul ţării;
- sortarea la centrul de sortare şi transportul trimiterilor poştale;
- distribuirea pe adresele indicate pe trimiterile poştale;
13) servicii poştale – servicii destinate publicului, constând în colectarea, ambalarea (în caz de necesitate), sortarea, transportul şi distribuirea sau înmânarea la destinatari a trimiterilor poştale;
14) serviciu de trimitere recomandată – serviciu poştal al cărui particularitate constă în oferirea unei garanţii împotriva riscurilor de pierdere, spoliere sau deteriorare a trimiterii poştale, recepţionată fără evaluarea conţinutului;
15) serviciu de trimitere cu valoare declarată – serviciu poştal al cărui particularitate constă în asigurarea trimiterii poştale împotriva pierderii, spolierii sau deteriorării, pentru o sumă egală cu valoarea declarată de expeditor;
16) serviciu de trimitere cu predare atestată – serviciu poştal al cărui particularitate constă în faptul că la recepţionarea trimiterii expeditorului i se eliberează o chitanţă, trimiterea se înmânează destinatarului contra semnătură, dar nu se oferă garanţii împotriva riscurilor de pierdere, spoliere sau deteriorare;
17) serviciu de trimitere contra ramburs – serviciu poştal al cărui particularitate constă în achitarea contravalorii bunului, care face obiectul trimiterii poştale, de către destinatar expeditorului prin intermediul reţelei poştale;
18) serviciu de plăţi poştale – ansamblu de servicii efectuate de furnizorii de servicii poştale privind:
- serviciul de mandate poştale şi serviciile de virament poştal;
- serviciile aferente transferurilor de mijloace băneşti;
- serviciile de intermediere a transferurilor de mijloace băneşti;
19) serviciu de mandate poştale – serviciu de recepţionare, prelucrare, transportare (transmitere) şi distribuire sau înmânare a mijloacelor băneşti prin reţeaua poştală sau căile de comunicaţii electronice;
20) serviciu de virament poştal – serviciu de transfer al mijloacelor băneşti de pe contul bancar al expeditorului pe contul bancar al destinatarului;
21) servicii de plăţi poştale internaţionale – servicii de plăţi poştale privind:
- serviciul de mandate poştale şi serviciul de virament poştal prestate în baza acordurilor internaţionale bilaterale încheiate în conformitate cu Aranjamentul Uniunii Poştale Universale privind serviciile de plată poştale la care Republica Moldova este parte;
- serviciile aferente transferurilor internaţionale de mijloace băneşti;
- serviciile de intermediere a transferurilor internaţionale de mijloace băneşti;
22) servicii aferente transferurilor de mijloace băneşti – servicii ce ţin de primirea/efectuarea plăţilor/transferurilor, prestate la ordinul clienţilor de către furnizorul de servicii poştale în baza acordurilor încheiate cu persoanele juridice prestatoare de servicii în cadrul sistemelor de transferuri de mijloace băneşti;
23) servicii aferente transferurilor internaţionale de mijloace băneşti – servicii ce ţin de primirea din străinătate sau efectuarea în străinătate a plăţilor/transferurilor, prestate la ordinul clienţilor de către furnizorul de servicii poştale în baza acordurilor încheiate cu persoanele juridice nerezidente prestatoare de servicii în cadrul sistemelor de transferuri internaţionale de mijloace băneşti.
24) servicii de intermediere a transferurilor de mijloace băneşti – servicii prestate de către furnizorul de servicii poştale privind intermedierea transferurilor de mijloace băneşti în baza acordurilor de intermediere încheiate cu băncile licenţiate din Republica Moldova, care constau în:
a) primirea de către furnizorul de servicii poştale de la expeditori a mijloacelor băneşti pentru efectuarea de către banca licenţiată din Republica Moldova a plăţilor/transferurilor la ordinul expeditorilor;
b) achitarea beneficiarilor de către furnizorul de servicii poştale a mijloacelor băneşti transferate în favoarea acestora şi primite de furnizorul de servicii poştale de la banca licenţiată din Republica Moldova;
25) servicii de intermediere a transferurilor internaţionale de mijloace băneşti – servicii prestate de către furnizorul de servicii poştale privind intermedierea transferurilor de mijloace băneşti în baza acordurilor de intermediere încheiate cu băncile licenţiate din Republica Moldova, care constau în:
a) primirea de către furnizorul de servicii poştale de la expeditori a mijloacelor băneşti pentru efectuarea de către banca licenţiată din Republica Moldova a plăţilor/transferurilor în străinătate la ordinul expeditorilor;
b) achitarea beneficiarilor de către furnizorul de servicii poştale a mijloacelor băneşti transferate din străinătate în favoarea acestora şi primite de furnizorul de servicii poştale de la banca licenţiată din Republica Moldova;
26) serviciu poştal universal – furnizarea permanentă a unui set de servicii poştale şi servicii de plăţi poştale de o calitate determinată, în toate punctele de pe teritoriul ţării, la preţuri accesibile pentru toţi utilizatorii;
27) serviciu poştal expres – serviciu care presupune, în mod cumulativ:
- colectarea, recepţionarea trimiterilor poştale cu eliberarea de către furnizorul de servicii poştale expeditorului a unui document care atestă data şi ora depunerii, precum şi tariful, care nu aduce atingere limitei de preţ a sectorului rezervat;
- transportarea cea mai rapid posibilă a trimiterii poştale;
- predarea trimiterii poştale la adresa destinatarului, personal către acesta sau către persoana autorizată să primească trimiterea poştală;
28) trimitere de corespondenţă – comunicare în formă scrisă, tipărită sau înregistrată pe orice fel de suport material, care urmează să fie transportată şi distribuită la adresa indicată de expeditor pe acest suport sau pe ambalajul acestuia. Cărţile, cataloagele, ziarele şi publicaţiile periodice nu sunt considerate trimiteri de corespondenţă.
29) trimitere expresă – trimitere care este colectată, ambalată, transmisă şi distribuită prin mijloace fizice într-un mod cât mai rapid posibil;
30) trimitere poştală – bun având înscrisă o adresă la care urmează să fie distribuit de furnizorul de servicii poştale. Din această categorie fac parte trimiterile de corespondenţă, precum şi cărţi, cataloage, ziare, publicaţii periodice şi colete poştale conţinând bunuri cu sau fără valoare comercială.
31) trimitere poştală internaţională – trimitere poştală expediată de pe teritoriul Republicii Moldova la o adresă care nu se află pe teritoriul acesteia sau expediată din afara teritoriului Republicii Moldova la o adresă aflată pe teritoriul acesteia;
32) utilizator – persoană fizică sau juridică care beneficiază de servicii poştale în calitate de expeditor sau destinatar.
Capitolul II
ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ
Art.3. Organul central de specialitate al administraţiei publice
(1) Organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul comunicaţiilor poştale este Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, denumit în continuare organul central de specialitate.
(2) Organul central de specialitate elaborează, coordonează şi asigură realizarea şi evaluarea politicii statului în domeniul comunicaţiilor poştale în baza principiilor transparenţei, obiectivităţii, nediscriminării, promovării liberalizării progresive, protecţiei interesului public prin:
a) elaborarea proiectelor de acte legislative şi normative, precum şi a documentelor de politici în domeniul vizat;
b) aprobarea reglementărilor tehnice în domeniul comunicaţiilor poştale, inclusiv privind serviciul poştal universal;
c) aprobarea caracteristicilor reţelei poştale publice a furnizorului de serviciu poştal universal;
d) asigurarea certificării serviciilor poştale universale, produselor poştale, echipamentelor şi instalaţiilor reţelei poştale publice;
e) definirea modului şi a condiţiilor de folosire a reţelelor poştale pentru necesităţile apărării şi securităţii naţionale în caz de forţă majoră şi de stare excepţională;
f) organizarea şi supravegherea îndepliniri obligaţiilor ce rezultă din actele Uniunii Poştale Universale şi din alte tratate şi convenţii vizând comunicaţiile poştale la care Republica Moldova este parte;
g) cooperarea cu autorităţile poştale străine şi reprezentarea în organizaţiile poştale internaţionale, în limita competenţelor sale.
Art.4. Autoritatea de reglementare
Autoritatea de reglementare reglementează piaţa comunicaţiilor poştale, în conformitate cu prevederile prezentei legi, dispunând de următoarele atribuţii:
a) elaborează şi aprobă, în limitele competenţei sale, documente de reglementare în condiţiile prezentei legi;
b) implementează regimul de autorizare generală stabilit prin prezenta lege;
c) exercită supravegherea şi controlul asupra respectării legislaţiei în domeniul comunicaţiilor poştale de către furnizorii de servicii poştale, precum şi a îndeplinirii de către aceştia a obligaţiilor impuse în condiţiile regimului de autorizare generală;
d) elaborează şi supune aprobării de către Guvern reglementările vizând compensarea costurilor de la furnizarea serviciilor poştale universale;
e) prezintă Guvernului spre aprobare tarifele pentru serviciile poştale universale elaborate de furnizorul acestora, precum şi tarifele aplicate pentru utilizarea reţelei poştale;
f) stabileşte principiile şi regulile de utilizare a reţelei poştale publice a furnizorului de serviciu poştal universal;
g) exercită controlul performanţelor serviciilor poştale universale şi respectarea standardelor de calitate ale acestora, publicând rapoarte vizând rezultatele controlului cel puţin o dată pe an;
h) aprobă procedura de examinare a reclamaţiilor utilizatorilor elaborată de furnizorul de servicii poştale;
i) conlucrează cu autorităţi similare din alte ţări privind activităţile de reglementare a sectorului poştal.
Art.5. Politica filatelică
(1) Politica filatelică promovată de organul central de specialitate va contribui la dezvoltarea activităţii de colecţionare a mărcilor poştale, prin emiterea unor cantităţi suficiente pentru scopuri operaţionale şi de colecţionare a mărcilor poştale şi respectarea convenţiilor şi acordurilor internaţionale în domeniu la care Republica Moldova este parte.
(2) Organul central de specialitate are dreptul exclusiv de a emite, de a pune în circulaţie şi de a retrage din circulaţie mărcile poştale ale Republicii Moldova şi alte mijloace de francare poştală.
(3) Tematica mărcilor poştale trebuie să reflecte istoria, cultura, ştiinţa, natura, principalele evenimente social-politice din ţară şi din lume. La elaborarea tematicii sunt antrenaţi specialişti din diferite domenii de activitate, precum şi reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale.
(4) Conservatorul de mărci poştale din cadrul furnizorului de serviciu poştal universal păstrează emisiunile de mărci şi efecte poştale moldoveneşti şi străine primite în urma relaţiilor cu Uniunea Poştală Universală. Componenţa şi modul de administrare a Conservatorului de mărci poştale sunt stabilite de organul central de specialitate. Bunurile aflate în componenţa Conservatorului de mărci poştale fac parte din patrimoniul cultural naţional.
Art.6. Limitarea sau suspendarea furnizării serviciilor poştale
În caz de forţă majoră şi de stare excepţională, Guvernul poate limita sau suspenda, în condiţiile legii, furnizarea serviciilor poştale.
Capitolul III
SERVICII POŞTALE ŞI SERVICII DE PLĂŢI POŞTALE
Art.7. Reglementarea furnizării serviciilor poştale
Furnizarea serviciilor poştale este reglementată de Regulile privind prestarea serviciilor poştale elaborate de organul central de specialitate şi aprobate de Guvern. Serviciile de plăţi poştale care implică operaţiuni valutare se efectuează în conformitate cu prevederile legislaţiei valutare.
Art.8. Servicii poştale rezervate
(1) Dreptul de a furniza servicii poştale având ca obiect trimiteri de corespondenţă interne şi internaţionale, ale căror greutate este mai mică de 350 g este rezervat furnizorului de serviciu poştal universal. Serviciile care fac obiectul unui asemenea drept rezervat sunt denumite servicii poştale rezervate.
(2) Serviciile poştale, altele decât cele rezervate, sunt servicii poştale deschise concurenţei.
(3) Dreptul rezervat conform alineatului (1) nu se răspândeşte asupra trimiterilor de corespondenţă internă şi internaţională, ale căror greutate este mai mică de 350 g, tariful pentru distribuirea cărora este mai mare de 5 ori decât tariful furnizorului de serviciu poştal universal stabilit pentru trimiterile de corespondenţă din prima treaptă de greutate.
(4) În cazul serviciului poştal gratuit de care beneficiază nevăzătorii, organul central de specialitate poate autoriza derogări de la limitele de greutate şi de preţ.
(5) În măsura în care este necesar pentru menţinerea serviciului poştal universal publicitatea prin poştă poate fi rezervată de către organul central de specialitate în limitele de preţ şi greutate prevăzute la alineatele (1) şi (3).
(6) Serviciul de schimb de documente nu poate fi rezervat.
Art.9. Identificarea furnizorilor de servicii poştale
(1) Orice trimitere poştală, care este recepţionată spre expediere de un furnizor de servicii poştale, trebuie să fie marcată corespunzător cu denumirea sau marca comercială a furnizorului respectiv.
(2) Orice furnizor de servicii poştale care operează o reţea poştală are obligaţia să marcheze toate instalaţiile fizice care fac parte din reţeaua respectivă, inclusiv punctele de acces, cu un semn distinctiv, care să asigure identificarea furnizorului în cauză.
(3) Dimensiunile minime şi maxime, precum şi greutatea trimiterilor poştale, ce fac obiectul serviciilor poştale deschise concurenţei, se stabilesc de către furnizorul de servicii poştale.
Art.10. Tarife
(1) Serviciile poştale şi serviciile de plăţi poştale se prestează contra plată, conform tarifelor care sunt făcute publice. Plata pentru serviciile prestate utilizatorilor de către furnizorul de servicii poştale se achită în monedă naţională. În cazul serviciilor de plăţi poştale internaţionale, plata pentru serviciile prestate utilizatorilor de către furnizorul de servicii poştale poate fi achitată în valută străină. Persoanele fizice pot achita furnizorului de servicii poştale plata pentru serviciile de plăţi poştale internaţionale şi în numerar de valută străină.
(2) Tarifele practicate de furnizorul de serviciu poştal universal pentru serviciile din sfera serviciului poştal universal trebuie să fie accesibile, transparente, nediscriminatorii, fundamentate în funcţie de costuri şi să se aplice unic pe întreg teritoriul ţării.
(3) Furnizorul de serviciu poştal universal are obligaţia de a elabora şi prezenta autorităţii de reglementare proiectul tarifelor pentru serviciile din sfera serviciului poştal universal. Tarifele aprobate în modul stabilit de prezenta lege vor fi aduse la cunoştinţa publicului cu cel puţin 30 de zile înainte de data la care acestea intră în vigoare, în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.
(4) Aplicarea unui tarif unic nu exclude dreptul furnizorului de serviciu poştal universal de a încheia acorduri tarifare individuale privind preţurile cu clienţii. Ori de câte ori furnizorul de serviciu universal aplică tarife individuale, de exemplu pentru serviciile furnizate pentru întreprinderi sau trimiteri poştale interne în număr mare, aceştia aplică principii de transparenţă şi nediscriminare cu privire atât la tarife, cât şi la condiţiile aferente. Orice astfel de tarife sunt disponibile şi pentru utilizatori, în special pentru cei individuali, pentru întreprinderile mici şi mijlocii, care expediază corespondenţă în condiţii similare.
(5) Tarifele pentru serviciile poştale deschise concurenţei se stabilesc de către furnizorul de servicii poştale.
(6) Trimiterile poştale din sfera serviciului poştal universal trebuie francate numai cu mărcile poştale oficiale ale Republicii Moldova.
Art.11. Reclamaţii
(1) Furnizorii de servicii poştale au obligaţia să stabilească o procedură transparentă, simplă şi necostisitoare de tratare a reclamaţiilor primite de la utilizatori, în special în ceea ce priveşte pierderea, distrugerea parţială ori totală sau deteriorarea trimiterilor poştale, precum şi nerespectarea standardelor de calitate a serviciilor.
(2) Utilizatorul poate adresa furnizorului de serviciu poştal universal reclamaţii prealabile în termen de 6 luni, începând cu a doua zi de la data depunerii trimiterii, pentru trimiterile poştale interne, iar pentru trimiterile poştale internaţionale – în termenul stabilit prin tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
(3) Pentru serviciile poştale deschise concurenţei, termenele de depunere a reclamaţiilor se stabilesc prin contract încheiat între furnizorul de servicii poştale şi utilizator, dar nu pot depăşi trei luni de zile.
(4) Furnizorul de serviciu poştal universal trebuie să examineze şi să răspundă la reclamaţiile adresate de utilizatori în cel mai scurt timp posibil, dar care nu trebuie să depăşească 30 de zile de la data depunerii reclamaţiei pentru trimiterile poştale interne, pentru trimiterile poştale internaţionale – în termenul stabilit prin tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
(5) În cazul în care reclamaţia adresată furnizorului de serviciu poştal nu a fost soluţionată în mod satisfăcător, utilizatorul în cauză poate înainta o cerere de chemare în judecată la instanţa competentă.
(6) Informaţiile privind numărul reclamaţiilor adresate furnizorului de serviciu poştal universal, precum şi modul în care acestea au fost soluţionate se publică anual pe paginile web ale furnizorului de serviciu universal.
Art.12. Responsabilitatea furnizorilor de servicii poştale
(1) Furnizorii de servicii poştale sunt responsabili faţă de utilizatori pentru:
a) furnizarea serviciilor în condiţiile prevăzute de lege şi de contractul încheiat cu expeditorul;
b) paguba care rezultă din pierderea totală sau parţială sau din deteriorarea trimiterii poştale survenită din momentul depunerii acesteia în oficiul poştal sau în punctul de acces şi până la livrarea către destinatar.
(2) În caz de responsabilitate, pierderile indirecte sau beneficiile nerealizate nu sunt luate în considerare în suma despăgubirii ce trebuie plătită.
(3) Furnizorul de serviciu poştal universal este responsabil pentru trimiterile poştale internaţionale în conformitate cu prevederile stabilite în tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, inclusiv cu obligaţiile care rezultă din actele Uniunii Poştale Universale, şi prezentei legi.
(4) Furnizorul de serviciu poştal universal poartă răspundere pentru trimiterile poştale interne şi acordă despăgubiri din mijloacele proprii, după cum urmează:
1) în caz de pierdere, spoliere sau deteriorare totală:
a) în mărimea sumei ce constituie 5 taxe de recomandare – pentru trimiterea poştală care face obiectul serviciului de trimitere recomandată;
b) în mărimea sumei ce constituie tariful plătit – pentru o trimitere poştală care face obiectul serviciului de trimitere cu predare atestată;
c) în mărimea valorii declarate – pentru o trimitere poştală care face obiectul serviciului de trimitere cu valoare declarată;
d) în mărimea valorii declarate – pentru o trimitere poştală care face obiectul serviciului de trimitere contra ramburs, până la momentul livrării la destinatar;
e) în mărimea valorii rambursului – pentru o trimitere poştală care face obiectul serviciului de trimitere contra ramburs, după livrarea acesteia destinatarului, când furnizorul de servicii poştale a omis încasarea rambursului de la destinatar;
f) în mărimea sumei ce constituie 5 tarife – pentru un colet care nu face obiectul serviciului de trimitere cu valoare declarată, indiferent de greutate.
2) în caz de pierdere, spoliere sau deteriorare parţială:
a) în mărimea valorii declarate pentru partea lipsă sau pentru partea deteriorată, înscrisă de expeditor în nota de inventar – pentru trimiterile poştale care fac obiectul serviciului de trimitere cu valoare declarată;
b) în mărimea cotei-părţi corespunzătoare greutăţii lipsă din valoarea declarată – pentru trimiterile poştale depuse fără notă de inventar, care fac obiectul serviciului de trimitere cu valoare declarată;
c) în mărimea cotei-părţi din suma ce constituie 5 tarife – pentru un colet care nu face obiectul serviciului de trimitere cu valoare declarată, stabilită în raport cu greutatea lipsă sau cu greutatea conţinutului deteriorat.
3) în caz de nerespectare a termenelor de distribuire – în mărimea sumei ce constituie 5% din suma tarifelor de expediere – pentru fiecare zi de întârziere, însă nu mai mult de suma totală a tarifelor de expediere.
(5) În afara despăgubirilor prevăzute în alin. (4) pct. 1) din prezentul articol, se restituie şi tarifele încasate la depunerea trimiterii poştale în oficiul poştal, cu excepţia taxelor de recomandare şi de asigurare.
(6) Furnizorul de servicii poştale poartă răspundere pentru prestarea necorespunzătoare a serviciilor de plăţi poştale şi acordă despăgubiri din mijloacele proprii, după cum urmează:
a) în caz de neplată a mandatului poştal, sumelor referitoare la serviciile aferente transferurilor de mijloace băneşti şi a sumelor referitoare la serviciul de intermediere a transferurilor de mijloace băneşti – în mărimea sumei depuse;
b) în caz de netransferare a mijloacelor băneşti pe contul bancar al destinatarului – în mărimea sumei viramentului netransferat.
(7) Furnizorul de servicii poştale deschise concurenţei poartă răspundere pentru pierderea, deteriorarea, insuficienţa conţinutului, nelivrarea sau încălcarea termenului de livrare a trimiterilor poştale potrivit contractelor încheiate cu utilizatorii.
(8) Furnizorul de servicii poştale nu poartă răspundere pentru trimiterile poştale în cazul în care paguba a fost cauzată din vina expeditorului sau ca urmare a circumstanţelor de forţă majoră sau a situaţiilor excepţionale, precum şi pentru trimiterile poştale care au fost primite fără obiecţii de către destinatar.
Art. 13. Responsabilitatea expeditorului
Expeditorul trimiterii poştale răspunde în faţa furnizorului de servicii poştale pentru daunele rezultate din natura periculoasă a trimiterii sau din condiţiile de ambalare neadecvate a conţinutului acesteia, în limita valorii daunelor şi a sumelor plătite ca despăgubire altor beneficiari ai serviciilor poştale, ale căror trimiteri au fost deteriorate din această cauză.
Art.14. Refuzul recepţionării trimiterilor poştale
Furnizorul de servicii poştale poate refuza recepţionarea oricărei trimiteri poştale dacă prin acceptarea ei în circuitul poştal se pune în pericol viaţa sau sănătatea unor persoane ori se pot produce pagube materiale sau deteriorarea altor trimiteri poştale.
Art.15. Drepturi acordate furnizorilor de servicii poştale
(1) Furnizorul de serviciu poştal universal are următoarele drepturi:
a) de a instala, întreţine, înlocui şi muta, cu titlu gratuit, cutii poştale pentru scrisori fie pe drumul public, fie pe imobilele aflate în proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale;
b) de a beneficia de resursele financiare sau de avantajele de orice altă natură care i se cuvin în temeiul oricărui mecanism de compensare a costurilor implicate de furnizare a serviciilor poştale din sfera serviciului poştal universal;
c) de a acţiona în relaţiile internaţionale în calitate de furnizor de serviciu poştal universal şi de a încheia acorduri operaţionale în această calitate;
d) de a utiliza formularele internaţionale specifice prevăzute în acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.
(2) În vederea respectării termenelor de distribuire a trimiterilor poştale internaţionale, furnizorii de servicii poştale beneficiază de dreptul de acces cu prioritate la punctele de frontieră şi la organele vamale.
(3) Furnizorii de servicii poştale sunt autorizaţi să supună trimiterile poştale internaţionale controlului vamal, conform legislaţiei. Controlul vamal, perfectarea documentelor şi efectuarea procedurilor vamale se efectuează în locurile de schimb internaţional al poştei - încăperi ale furnizorilor de servicii poştale special amenajate în acest scop.
Art.16. Secretul corespondenţei
(1) Secretul corespondenţei şi altor trimiteri poştale este garantat de Constituţie şi prezenta lege. Persoanele antrenate în activităţi poştale sunt obligate să asigure confidenţialitatea corespondenţei. Este interzisă divulgarea informaţiilor privind serviciile furnizate altor persoane decât expeditorul sau destinatarul, dacă actele legislative nu prevăd altfel.
(2) Furnizorul de servicii poştale nu este în drept să deschidă corespondenţa dacă aceasta nu poate fi distribuită sau readresată din cauza lipsei adreselor expeditorului şi destinatarului.
Art.17. Trimiteri poştale nereclamate
Bunurile materiale din trimiterile poştale expediate prin intermediul furnizorului de serviciu poştal universal, care nu au putut fi predate destinatarilor şi nici expeditorilor, după expirarea termenelor de reclamare şi de păstrare se vor valorifica sau distruge de acesta în conformitate cu Regulile privind prestarea serviciilor poştale.
Art.18. Utilizarea partajată a reţelelor poştale
Furnizorii de servicii poştale care furnizează servicii poştale deschise concurenţei au dreptul de a utiliza reţeaua poştală publică a furnizorului de serviciu poştal universal pe baze contractuale, în condiţiile prezentei legi.
Capitolul IV
SERVICIUL POŞTAL UNIVERSAL
Art.19. Accesul la serviciul poştal universal
(1) Orice persoană fizică sau juridică are dreptul să beneficieze de serviciile poştale incluse în sfera serviciului poştal universal.
(2) Accesul oricărei persoane fizice şi juridice la servicii poştale universale este garantat pe întreg teritoriul ţării, în condiţii nediscriminatorii.
Art.20. Serviciile incluse în sfera serviciului poştal universal
(1) Serviciile incluse în sfera serviciului poştal universal sunt următoarele:
a) colectarea, sortarea, transportul şi distribuirea trimiterilor poştale interne şi internaţionale cu o greutate de până la 2 kg;
b) colectarea, sortarea, transportul şi distribuirea coletelor poştale interne şi internaţionale cu o greutate de până la 10 kg;
c) distribuirea coletelor poştale cu o greutate de până la 20 kg, expediate din afara teritoriului Republicii Moldova către o adresă aflată pe teritoriul acesteia;
d) serviciul de trimitere recomandată internă sau internaţională;
e) serviciul de trimitere cu valoare declarată internă sau internaţională;
f) serviciul de plăţi poştale interne şi internaţionale.
(2) Organul central de specialitate poate mări limita de greutate prevăzută la alin. (1) lit.b) până la cel mult 20 kg şi poate stabili condiţii speciale pentru distribuirea la domiciliu a coletelor poştale respective.
(3) Dimensiunile minime şi maxime pentru trimiterilor poştale, care fac obiectul serviciilor poştale incluse în sfera serviciului poştal universal, sunt cele stabilite în Convenţie şi Aranjamentul privind coletele poştale adoptate de către Uniunea Poştală Universală.
Art.21. Cerinţe la furnizarea serviciului poştal universal
(1) Furnizorul de serviciu poştal universal trebuie să asigure în fiecare localitate cel puţin o colectare de la fiecare oficiu poştal şi punct de acces şi cel puţin o distribuire la adresa oricărei persoane fizice sau juridice, în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai puţin de 5 zile pe săptămână, cu excepţia cazurilor apărute în urma circumstanţelor şi condiţiilor geografice considerate excepţionale de organul central de specialitate. În oraşe în zilele de sâmbătă oficiile poştale ale furnizorului de serviciu poştal universal vor lucra câte 4 ore, iar în zilele de duminică va funcţiona cel puţin un oficiu poştal de serviciu.
(2) Furnizorul de serviciu poştal universal trebuie să respecte următoarele condiţii:
a) să ofere servicii ce garantează conformitatea cu cerinţele esenţiale;
b) să ofere servicii identice utilizatorilor ce se află în condiţii comparabile;
c) să ofere servicii poştale tuturor utilizatorilor, fără nici o formă de discriminare;
d) să ofere servicii poştale în mod neîntrerupt, cu excepţia cazurilor de forţă majoră;
e) să asigure o evoluţie a serviciilor poştale în funcţie de progresul tehnico ştiinţific, economic şi social şi de nevoile utilizatorilor.
(3) Furnizorul de serviciu poştal universal are obligaţia să furnizeze periodic informaţii suficient de precise şi actualizate privind caracteristicile serviciilor poştale din sfera serviciului poştal universal pe care le furnizează, în ceea ce priveşte în special condiţiile generale de acces la aceste servicii, precum şi tarifele şi nivelurile standardelor de calitate ale acestor servicii. Standardele de calitate vizează în special durata traseului, regularitatea şi fiabilitatea serviciilor poştale din sfera serviciului poştal universal. Aceste informaţii se publică pe pagina web a furnizorului de servicii poştale şi a autorităţii de reglementare.
Art.22. Furnizorul de serviciu poştal universal
(1) Furnizorul de serviciu poştal universal se desemnează Întreprinderea de stat „Poşta Moldovei”, care asigură condiţiile prevăzute în prezenta lege pentru prestarea serviciilor din sfera serviciului poştal universal.
(2) Furnizorul de serviciu poştal universal se desemnează în calitate de operator oficial pe teritoriul Republicii Moldova pentru furnizarea serviciilor poştale potrivit tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte şi prezentei legi.
Art.23. Plăţi poştale
(1) Furnizorul de serviciu poştal universal, la furnizarea serviciilor de plăţi poştale internaţionale, la solicitare, poate încasa de la expeditorul mijloacelor băneşti sau îi poate achita beneficiarului mijloacelor băneşti: valuta străină supusă expedierii în străinătate sau primită din străinătate, altă valută străină sau moneda naţională. La furnizarea serviciilor menţionate persoanelor fizice, valuta străină sau moneda naţională poate fi încasată sau achitată în numerar.
(2) Expedierea şi achitarea mijloacelor băneşti în cadrul serviciului de plăţi poştale internaţionale se efectuează cu respectarea legislaţiei valutare în vigoare.
Art.24. Cheltuieli terminale
Furnizorul de serviciu poştal universal la încheierea acordurilor privind cheltuielile terminale pentru poşta internaţională expediată din afara teritoriului Republicii Moldova trebuie să respecte următoarele principii:
a) cheltuielile terminale să fie fixate în funcţie de costurile prelucrării şi distribuirii trimiterilor poştale internaţionale;
b) nivelul tarifelor să fie corespunzător calităţii serviciilor;
c) cheltuielile terminale să fie transparente şi nediscriminatorii.
Art.25. Transparenţa conturilor
(1) Furnizorul de serviciu poştal universal trebuie să ţină evidenţa contabilă separată pentru fiecare serviciu din sectorul rezervat, pe de o parte, şi pentru fiecare serviciu din sectorul nerezervat, pe de altă parte. Conturile pentru serviciile nerezervate trebuie să facă clar diferenţa între serviciile care fac parte din sfera serviciului poştal universal şi serviciile care nu fac parte din această sferă.
(2) Rapoartele financiare anuale ale furnizorului de serviciu poştal universal trebuie întocmite, prezentate unui auditor financiar independent şi publicate anual din contul furnizorului de serviciu poştal universal şi în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.
(3) Autoritatea de reglementare menţine la dispoziţie informaţii detaliate privind sistemele de contabilitate a costurilor aplicate de către furnizorul de serviciu poştal universal.
(4) Autoritatea de reglementare poate solicita furnizorilor de servicii poştale informaţii necesare în vederea exercitării atribuţiilor prevăzute în prezenta lege.
Art.26. Asigurarea cu spaţii pentru furnizarea serviciului poştal universal
Autorităţile administraţiei publice locale vor acorda furnizorului de serviciu poştal universal spaţii necesare desfăşurării activităţii de furnizare a serviciilor poştale universale prin transmiterea gratuită a acestora în proprietate sau în comodat.
Capitolul V
REGIMUL DE AUTORIZARE GENERALĂ
Art.27. Regimul de autorizare generală
(1) Furnizarea serviciilor poştale se realizează în condiţiile regimului de autorizare generală prevăzut de prezentul capitol.
(2) Regimul de autorizare generală permite furnizarea de servicii poştale fără obţinerea unei decizii explicite din partea autorităţii de reglementare, prin notificarea intenţiei de a presta activităţi de furnizare a serviciilor poştale.
Art.28. Notificarea
(1) Dreptul de a furniza servicii poştale se acordă cu condiţia ca persoana în cauză să îşi asume obligaţia de a respecta cerinţele esenţiale, precum şi prevederile legale care reglementează aceste cerinţe esenţiale, inclusiv cele cuprinse în reglementările emise pe baza prezentei legi.
(2) Orice persoana fizică sau juridică înregistrată în Republica Moldova, ce intenţionează să furnizeze servicii poştale, înainte de începerea activităţii are obligaţia de a transmite autorităţii de reglementare o notificare cu privire la această intenţie. Notificarea va conţine informaţii necesare pentru a asigura înregistrarea şi ţinerea de către autoritatea de reglementare a Registrului public al furnizorilor de servicii poştale şi va fi însoţită de fişa de descriere generală a reţelei şi serviciilor poştale, care va face parte integrantă din notificare.
(3) Transmiterea notificării şi a documentelor însoţitoare către sediul autorităţii de reglementare pentru a beneficia de regimul de autorizare generală se efectuează în unul din următoarele moduri:
a) prin depunere, personal sau de către un reprezentant legal al furnizorului care intenţionează să furnizeze servicii poştale, sub luare de semnătură;
b) prin serviciul de trimitere poştală recomandată cu confirmare de primire;
c) printr-un înscris în formă electronică, căruia i s-a aplicat o semnătură digitală autentică, bazată pe un certificat al cheii publice, nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv.
(4) Este considerată dată a transmiterii notificării data înscrierii în registrul general de intrare a corespondenţei al autorităţii de reglementare, data confirmării primirii prin serviciul de trimitere poştală recomandată sau data primirii înscrisului în formă electronică.
(5) Notificarea se consideră realizată în cazul în care au fost îndeplinite toate cerinţele ce ţin de transmiterea, forma şi conţinutul notificării. În cazul în care nu sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la alin. (2) şi (3), autoritatea de reglementare, în termen de 15 zile de la data transmiterii notificării, va cere în scris persoanei ce a transmis notificarea îndeplinirea acestora.
(6) Autoritatea de reglementare, în cel mult 15 zile de la data transmiterii notificării, va elibera o declaraţie informativă-tip ce confirmă depunerea notificării de către persoana fizică sau juridică, înscrierea acesteia în Registrul public al furnizorilor de servicii poştale, precum şi drepturile şi obligaţiile furnizorului de servicii poştale.
(7) Orice modificare a datelor incluse în notificare trebuie să fie transmisă autorităţii de reglementare în termen de 10 zile de la intervenirea modificării.
(8) Furnizorii de servicii poştale care au intenţia de a-şi sista activitatea sunt obligaţi să notifice autoritatea de reglementare şi să informeze utilizatorii asupra acestui fapt cu cel puţin 30 de zile înainte de data sistării activităţii.
Art.29. Condiţiile notificării
(1) Autoritatea de reglementare elaborează formularul-tip al notificării, care include informaţia ce urmează a fi comunicată de persoana care intenţionează să furnizeze servicii poştale pentru a beneficia de dreptul de a furniza servicii poştale în condiţiile regimului de autorizare generală. Aceste informaţii sunt grupate în următoarele categorii:
a) documentele de constituire şi datele necesare pentru identificarea furnizorului şi comunicarea cu acesta;
b) nominalizarea serviciilor poştale pe care persoana intenţionează să le furnizeze şi descrierea generală a reţelelor poştale ale acestora;
c) data estimativă a începerii activităţii.
(2) Condiţiile autorizării generale pentru furnizarea serviciilor poştale prevăd:
a) respectarea cerinţelor esenţiale;
b) prezentarea autorităţii de reglementare a informaţiilor în temeiul prezentei legi;
c) dispunere de local pentru deservirea clienţilor, echipamentului tehnic şi a mijloacelor de transport necesare furnizării serviciilor.
(3) Regimul de autorizare generală conferă persoanei fizice sau juridice care a depus notificarea următoarele drepturi:
a) de a furniza servicii poştale în condiţiile regimului de autorizare generală;
b) de a încheia acorduri de utilizare a reţelei poştale publice.
(4) Autoritatea de reglementare nu percepe plăţi pentru perfectarea documentelor în cadrul regimului de autorizare generală.
(5) Dreptul de a furniza servicii poştale în condiţiile regimului de autorizare generală este valabil fără vreo limitare în timp, cu excepţia cazurilor prevăzute de prezenta lege.
Art.30. Supravegherea furnizorilor de servicii poştale
(1) În scopul asigurării respectării obligaţiilor care decurg din prezenta lege, autoritatea de reglementare instituie controale privind respectarea serviciilor rezervate şi a normelor de concurenţă din sectorul poştal. Procedura de control şi alte acţiuni ce ţin de aceasta sunt stabilite într-un regulament aprobat de Guvern şi publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Art.31. Sancţiuni
(1) Dreptul de furnizare a serviciilor poştale poate fi suspendat în caz de nerespectare de către titularul acestuia a deciziei privind remedierea încălcărilor obligaţiilor stabilite de actele normative, fixate în condiţiile autorizării generale, după ce au fost întreprinse din partea autorităţii de reglementare următoarele acţiuni legale: avertizarea, întocmirea procesului verbal de constatare a contravenţiei.
(2) Dreptul de furnizare a serviciilor poştale poate fi retras de către instanţa de judecată la solicitarea autorităţii de reglementare, în cazul de neînlăturare, în termenul stabilit, a circumstanţelor ce au condus la suspendarea acestuia.
(3) Dreptul de furnizare a serviciilor poştale în condiţiile regimului de autorizare generală îşi pierde valabilitatea în următoarele cazuri:
a) furnizorul de servicii poştale a notificat autoritatea de reglementare, în condiţiile prezentei legi, în vederea încetării furnizării serviciilor poştale;
b) furnizorul de servicii poştale a fost lichidat şi exclus din Registrul de stat al întreprinderilor şi organizaţiilor.
(4) În cazul în care furnizorul de servicii poştale încalcă condiţiile regimului de autorizare generală şi/sau prevederile legilor şi/sau ale altor acte normative din domeniul comunicaţiilor poştale, autoritatea de reglementare emite o decizie privind încetarea încălcării şi/sau luarea unor măsuri de remediere a consecinţelor acesteia.
Art.32. Derogări
Nu necesită autorizare şi nu sunt aplicabile prevederile prezentei legi următoarelor servicii:
a) transportul şi distribuirea trimiterilor poştale proprii personal de către expeditorul acestora;
b) transportul şi distribuirea trimiterilor poştale ale expeditorului, efectuate cu titlu gratuit de către o persoană fizică împuternicită de expeditor în acest scop;
c) transportul mijloacelor băneşti şi al valorilor în aceeaşi localitate de către angajaţii agenţilor economici, efectuarea de plăţi, încasări ale sumelor datorate sau ale venitului aferent activităţii acestor agenţi;
d) colectarea, sortarea, transportul şi distribuirea trimiterilor poştale în cadrul unui serviciu organizat pentru uzul exclusiv al autorităţilor publice, în temeiul unor dispoziţii legale;
e) distribuirea corespondenţei speciale a autorităţilor publice, unităţilor militare şi a organelor securităţii naţionale.
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Art.33. Dispoziţii finale şi tranzitorii
(1) Prevederile art.25 alin.(1) intră în vigoare la 31 decembrie 2013.
(2) Prevederile art.4, până la crearea autorităţii de reglementare independente, vor fi exercitate de Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor.
(3) Dispoziţiile Directivei 2008/6/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 februarie 2008 de modificare a Directivei 97/67/CE cu privire la realizarea integrală a pieţei interne a serviciilor poştale ale Comunităţii vor intra în vigoare pentru Republica Moldova începând cu 1 ianuarie 2019.
(4) Guvernul, în termen de 6 luni:
a) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în concordanţă cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege.
(5) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă:
Legea poştei nr.463-XIII din 18 mai 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.65-66, art.711);
Legea nr.1009-XIII din 22 octombrie 1996 pentru modificarea şi abrogarea unor acte legislative ( Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.80, art.757);
Legea nr.263-XIV din 24 decembrie 1998 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative ( Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.62-64, art.288);
Legea nr.340-XV din 6 iulie 2001 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative ( Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.97-99 art.771);
Legea nr.509-XV din 5 octombrie 2001 pentru modificarea Legii poştei nr.463-XIII din 18 mai 1995 ( Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.131-132, art.973);
Legea nr.372-XVI din 29 decembrie 2005 pentru modificarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.16-19, art.70);
Legea nr.154-XVI din 21 iulie 2005 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative ( Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.126-128, art.611).
Preşedintele Parlamentului