Proiectul Hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Regulamentului privind cerințele tehnice și administrative pentru continuitatea navigabilității sistemelor certificate de aeronave fără pilot la bord, pentru autorizarea organizațiilor, personalului, precum și cerințe pentru autoritățile competente
Proiectul hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Regulamentului privind cerințele tehnice și administrative privind continuitatea navigabilității sistemelor certificate de aeronave fără pilot la bord și a componentelor acestora, autorizarea organizațiilor și personalului cu atribuții în domeniu, precum și cerințele pentru autoritățile competente
05.11.2025 - 19.11.2025
Proiectul este elaborat în scopul armonizării cadrului normativ național cu standardele Uniunii Europene și transpune prevederile Regulamentului delegat (UE) 2024/1107 al Comisiei din 13 martie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2018/1139 al Parlamentului European și al Consiliului prin stabilirea unor norme detaliate privind continuitatea navigabilității sistemelor certificate de aeronave fără pilot la bord și a componentelor acestora și autorizarea organizațiilor și personalului cu atribuții în domeniu, nr. CELEX: 32024R1107 și a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2024/1109 al Comisiei din 10 aprilie 2024 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2018/1139 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește cerințele pentru autoritatea competentă și procedurile administrative pentru certificarea, supravegherea și asigurarea respectării cerințelor privind continuitatea navigabilității sistemelor certificate de aeronave fără pilot la bord și de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2023/203, nr. CELEX: 32024R1109.
Scopul proiectului: alinierea legislativă cu cadrul normativ al Uniunii Europene, ceea ce creează bariere în procesul de integrare în spațiul aviației civile europene.
În prezent, cadrul normativ al Republicii Moldova în domeniul aeronavelor fără pilot la bord (UAS) se bazează pe următoarele acte normative: HG nr. 949/2022 cu privire la aprobarea normelor de operare a aeronavelor fără pilot la bord și HG nr. 91/2024 pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea cerințelor și procedurilor administrative de certificare pentru navigabilitate și mediu sau declarația de conformitate a aeronavelor și a produselor, pieselor și echipamentelor aferente, precum și cerințele referitoare la capacitatea organizațiilor de proiectare și producție.
Deși aceste acte au creat un cadru inițial de reglementare, ele nu includ norme detaliate și cuprinzătoare, cum ar fi:
1. continuitatea navigabilității UAS;
2. autorizarea și supravegherea organizațiilor implicate în proiectarea, întreținerea și operarea UAS;
3. certificarea și calificarea personalului cu atribuții în domeniul întreținerii și managementului navigabilității;
4. rolul și competențele autorității competente (AAC) în ceea ce privește supravegherea, inspecțiile, auditul și aplicarea măsurilor corective sau sancționatorii.
În lipsa acestor reglementări există riscul operării UAS în condiții neconforme cu standardele europene de siguranță.
Recomandările părților interesate pot fi expediate în adresa Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Serviciul politici în domeniul transportului aerian.
Persoane responsabile
Fișiere
| Denumire | Tip document | # |
|---|---|---|
|
|
proiect de act normativ | 1.1 |
|
|
tabel de concordanță UE | 1.1 |
|
|
tabel de concordanță UE | 1.2 |
|
|
nota de fundamentare | 1.1 |
Proiectul Hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Regulamentului privind cerințele tehnice și administrative pentru continuitatea navigabilității sistemelor certificate de aeronave fără pilot la bord, pentru autorizarea organizațiilor, personalului, precum și cerințe pentru autoritățile competente
09.10.2025 - 23.10.2025
Proiectul este elaborat în scopul armonizării cadrului normativ național cu standardele Uniunii Europene și transpune prevederile Regulamentului delegat (UE) 2024/1107 al Comisiei din 13 martie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2018/1139 al Parlamentului European și al Consiliului prin stabilirea unor norme detaliate privind continuitatea navigabilității sistemelor certificate de aeronave fără pilot la bord și a componentelor acestora și autorizarea organizațiilor și personalului cu atribuții în domeniu, nr. CELEX: 32024R1107 și a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2024/1109 al Comisiei din 10 aprilie 2024 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2018/1139 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește cerințele pentru autoritatea competentă și procedurile administrative pentru certificarea, supravegherea și asigurarea respectării cerințelor privind continuitatea navigabilității sistemelor certificate de aeronave fără pilot la bord și de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2023/203, nr. CELEX: 32024R1109.
Scopul proiectului: alinierea legislativă cu cadrul normativ al Uniunii Europene, ceea ce creează bariere în procesul de integrare în spațiul aviației civile europene.
În prezent, cadrul normativ al Republicii Moldova în domeniul aeronavelor fără pilot la bord (UAS) se bazează pe următoarele acte normative: HG nr. 949/2022 cu privire la aprobarea normelor de operare a aeronavelor fără pilot la bord și HG nr. 91/2024 pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea cerințelor și procedurilor administrative de certificare pentru navigabilitate și mediu sau declarația de conformitate a aeronavelor și a produselor, pieselor și echipamentelor aferente, precum și cerințele referitoare la capacitatea organizațiilor de proiectare și producție.
Deși aceste acte au creat un cadru inițial de reglementare, ele nu includ norme detaliate și cuprinzătoare, cum ar fi:
1. continuitatea navigabilității UAS;
2. autorizarea și supravegherea organizațiilor implicate în proiectarea, întreținerea și operarea UAS;
3. certificarea și calificarea personalului cu atribuții în domeniul întreținerii și managementului navigabilității;
4. rolul și competențele autorității competente (AAC) în ceea ce privește supravegherea, inspecțiile, auditul și aplicarea măsurilor corective sau sancționatorii.
În lipsa acestor reglementări există riscul operării UAS în condiții neconforme cu standardele europene de siguranță.
Recomandările părților interesate cu privire la elaborarea proiectului menționat pot fi expediate în adresa Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Serviciul politici în domeniul transportului aerian.
Persoane responsabile
304