ADAUGĂ SAU RĂSPUNDE LA COMENTARIU

1800 caractere


Adauga un fisier (doc, docx,xls,xlsx, pptx, pdf) Maxim 2 MB

Cracan Mariana

03.09.2020, 16:53

Proiectul Regulamentului nu vizează atestarea colaboratorilor Direcțiilor Educație/OLSDI. Deaceia propun pentru a modifica în următoarea lectură punctele:
 P.13 - Metodiștilor/colaboratorilor DE/OLSDI care dețin grade didactice la disciplina predată se acordă acelaș grad didactic pentru funcția de metodist/ colaborator DE/OLSDI în condițiile prezentului Regulament.
 P.24 - Deținătorilor de grade didactice, inclusiv cadrelor didactice reîncadrate în activitate conform prevederilor pct. 13 și 18 din prezentul Regulament, li se asigură creșterea în clasa de salarizare pentru desfășurarea următoarelor activități, pe durata însumării celor 5 ani de activitate efectivă:
a) pentru orele predate la disciplina de bază la care dețin gradul didactic (conform specializării), inclusiv activitățile extrașcolare cu tangență directă la disciplina de bază;
b) pentru orele predate la disciplinele opționale, aprobate conform cerințelor în vigoare, cu tangență directă la disciplinele de bază la care dețin grad didactic și care sunt parte componentă a ariei curriculare de profil;
c) pentru orele predate la disciplina „Dezvoltare personală”;
d) pentru orele predate în modulul de activitate practică și aplicativă;
e) pentru activități de asistență educațională pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, consilierea părinților și asistență metodologică cadrelor didactice în lucrul cu copiii cu cerințe educaționale speciale, în cazul cadrelor didactice de sprijin și cadrelor didactice din structurile de asistență psihopedagogică;
f) pentru activități de asistență psihologică, psihopedagogică, logopedică pentru copii, consilierea părinților și asistență metodologică cadrelor didactice în lucrul cu copiii cu cerințe educaționale speciale, în cazul psihologilor, psihopedagogilor și logopezilor cadrelor didactice din structurile de asistență psihopedagogică;
g) pentru activități de organizare, coordonare și asigurare didactico-metodică a procesului educațional în conformitate cu cerințele politicii educaționale moderne.
 P.29 - Specialiștii din cadrul structurilor de asistență psihopedagogică/colaboratorii DE/OLSDI depun cererea și fișa de atestare la Comisia raională/ municipală de atestare, ulterior fiind repartizați într-o instituție de învățământ pentru a desfășura activitățile educaționale.
Propunem pentru a adăuga în următoarea lectură punctele:
 P.13.1 - Metodiștilor/colaboratorilor DE/OLSDI care dețin grade didactice la disciplina predată, dar nu activează în instituțiile de învățământ sunt în drept să confirme gradul didactic în orice instituție la alegere în condițiile prezentului Regulament.

Propunem pentru a exclude următoarele:
 din p.47 de exlus lit.d), iar din p.50 de exlus lit.c) și e) – sugerăm Studiul de caz și Interviul de evaluare a competențelor profesionale, deoarece sugerăm să fie elaborate de specialiști în domeniu la nivel republican, respectând gradul de complexivitate și expeiate comisiilor de atestare din teritoriu.

Ghețiu Adelina

03.09.2020, 12:33

Proiectul Regulamentului nu vizează atestarea antrenorilor din școlile sportive. Este necesar să fie specificat atât în titlul documentului, cât și în conținutul acestuia, că acest Regulament vizează și atestarea acestei categorii de specialiști. Până acum au fost neclare cerințele pentru organizarea și desfășurarea procesului de atestare a antrenorilor, mai ales după ce din Clasificatorul ocupațional a fost exclusă sintagma ,,profesor-antrenor” și fiecare a interpretat cum a vrut, nefiind propuse cerințe unice pentru toate structurile responsabile de procesul de atestare. Sper că Școlile Sportive se vor expune și ele, iar MECC va identifica modalități de a adapta acest Regulament în conformitate și cu specificul cadrelor didactice - antrenori - din școlile sportive din Republica Moldova. Altminteri, riscăm să promovăm incertitudine în organizarea procesului de atestare a antrenorilor din țară.

Guțu Victoria

02.09.2020, 23:25

Regulamentul propus spre aprobare corespunde, în mare parte, obiectivului primordial al formarii pedagogice! Exista însă anumite obiectii care pot fi raportate la modalitatea de conferire / confirmare a gradului didactic unu și superior! Cerintele sunt în exces. Ar fi corect, dacă s-a analizat și s-a inclus și studiul de caz, plus cerințe noi pentru interviu, sa se excludă orele publice obligatorii sau activitatea extracurriculara sau sa se analizeze varianta minimalizați: o lecție publica / activitate curriculara pentru gradul didactic unu și o lecție publica / articol pentru superior.
Un moment important se referă și la comisia de atestare interna, căreia îi revine decizia deopotrivă cu aportul Comisiiei de evaluare interna din instituție. Problema e ca nu este precizat clar aportul acestor comisii per instituție! Nu este clar cine pregătește documentația fiecărui aspirant la grad. Plus nu este clară decizia de a include in comisie doar cadre didactice de conducere sau care dețin grad didactic unu sau superior?! (Competentă nu întotdeauna deriva din grad). În majoritatea instituțiilor de atestare se ocupa metodistul, care, de facto, nici nu este inclus în comisie?! Adică acesta pregătește documentația, dar care e rolul acestuia adiacent?
Schimbările sunt întotdeauna primite prin discuții și controverse. Regulamentul este realmente lucrat și util, dar unele aspecte ar trebui revăzute.

Galanton Diana

01.09.2020, 22:13

Sunt de acord cu părerea doamnei Liudmila Liudmila cu referire la conferirea/confirmarea gradului didactic unu/superior autorilor/coautorilor de Ghiduri, Politici educaționale, formatorilor naționali din oficiu fără ca aceștia să mai susțină probele propuse în Regulament. De altfel când ajungi să prezinți produsul/proiectul din practica educațională prezinți un produs care este deja implementat/testat/evaluat de către experți naționali/internaționali, cadre didactice/elevi/ la nivel național.
Consider că ar fi binevenit ca noul Regulament de atestare să conțină un articol în care să fie prevăzut expres faptul că autorilor/coautorilor de Ghiduri, Politici educaționale, formatorilor naționali să li se confere/confirme gradul didactic următor unu/superior în baza unui certificat/confirmări oferit/oferită de către MECC, parteneri educaționali ce oferă programe educaționale școlare acreditate de către MECC.

eudochia ceban

01.09.2020, 21:57

o mică completare ..... care desfășoară și activitate didactică prin cumul în instituții de învățământ ....

eudochia ceban

01.09.2020, 21:54

Întru respectarea principiul racordării procesului de atestare la cadrul legislativ-normativ în vigoare, și anume, Hotărîrea Guvernului nr.201 din 11 martie 2009 privind punerea în aplicare a prevederilor Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, a pct. 6 din Anexa nr. 4 la Regulile privind desfășurarea muncii prin cumul a funcţionarului public, se propune La pct. 15 din proiectul Regulamentului în cauză de exclus sintagma „în sistemul educațional” . Or, avem funcționari publici cu activitate de bază în cadrul ANSP, ANSA, MSMPS, etc., care desfășoară activitate didactică în instituții de învățământ general, în colegii de medicină și nu numai, și care nu trebuie privați de acest drept, mai cu seamă în contextul asigurării precare a sistemului educațional cu personal didactic.

Liudmila Liudmila

30.08.2020, 18:02

Chear mă întreb și aș dori și un răspuns din partea autorilor și responsabililor de procesul de atestare: Oare un CD care are studii superioare, vechime de 30 ani, este autor/coautor a mai multor documente de politici educaționale, formator local , formator național,mentor ,a elaborat materiale pentru formările CD la nivel republican,nu merită gradul didactic unu sau superior fără a mai fi supus unor probe?
S-au interviul de performanță este mai valoros ca un document elaborat?
Din păcate procesul de atestare pentru CD este un stres și nu o creștere profesională,vorbim despre starea de bine a elevului și a copilului dar unde-i starea de bine a CD?
Poate ar fi cazul să stimulăm CD să fie mai active și mai îndrăznețe?
Propun:
CD care participă și se implică activ în proiectele organizate de MECC ,sunt autori/coautori a documentelor de politică educațională, participă la concursuri republicane etc.,să li se confere/confirme gradul didactic unu sau superior în baza performanțelor profesionale demonstrate fără asi fi supuși procesului"birocratic" de atestare.
Componența comisiei de atestare să nu fie aceiași din an în an.
Președintele comisiei de atestare să fie un CD cu experiență și grad didactic în domeniul dat care activează la moment și este la curent cu schimbările metodologice impuse de MECC.
Interviul de evaluare a competențelor profesionale pentru CD din Educația Timpurie să corespundă SNP și documentelor de politică educațională din Moldova și nu a celor din țările vecine.

popa nadejda

29.08.2020, 08:26

E bine că s-au inclus activității practice din experiența cadrului didactic, care vor contribui la dezvoltarea cadrului didactic,la creșterea măiestriei profesionale.Faptul că probele, studiul de caz,interviul se susțin oral,cum vor putea fi contestate rezultatele in caz ca cadrul didactic nu va fi de acord cu punctajul acordat?

Zaharia Liliana

27.08.2020, 12:05

Citind proiectul regulamentului de ateatare pot să remarc faptul că este unul foarte reușit.Îmbucurător este faptul că a fost exclusă Lucrarea metodică și întrodus Planul de dezvoltare sau Proiectul individual ultimul vizând în întregime activitatea didactică fructuasă a cadrului didactic care aspiră la un grad didactic mai avansat.Consider că este foarte reușit și este necesar de a-l înainta spre implimentare.Lucrarea metodică nu reflectă pe deplin întreaga activitate a profesorului ci este bazată 50 la sută pe experiențele altor pedagogi înaintași. Consider că orele publice nu este necesar să fie susținute în cadrul anului de atestare ci pe parcursul a celor 4 ani.

danila dorina

26.08.2020, 23:19

Regulamentul de atestare prevede activitati didactice pe parcursul a celor 4 ani, pe cand, profesorii trebuie sa sustina ore publice si activitati in anul propriu atestarii. De parca anii trecuti nu ar conta defel. Cresterea profesională este necesara, dar este foarte stresant pt profesori. Confirmarile ar trebui efectuate la nivel local,deciziile luate de cei care au monitorizat activitatea acelui profesor pe parcursul anilor. Nu trebuie sa fie atestarea ca o corvoadă si ca o năpasta pe capul profesorilor, cu teancuri de hârtie aiurea, cu informatii inutile, cu rapoarte interminabile si dovezi de parca ar cere mila cuiva. Atestarea trebuie facuta si decisă în contextul activității acelui profesor pe parcursul anilor. Or, monitorizarea noastra este continua, si ,credeți ma, administrația stie perfect activitatea acelui profesor pe durata timpului de 4 5 ani.

Gabin Georgeta

26.08.2020, 14:57

Doamnă Anastasia Golban,
aveți perfectă dreptate!
În același timp ...din păcate nu există un Regulament de atestare a metodiștilor din cadrul direcțiilor generale de învățământ,
respectiv uneori noi metodiștii pierdem gradul didactic pe care l-am obținut până la ocuparea funcției.
Cu mare regret am trecut prin acestă situație.
Cu respect,
Georgeta Gabin
0 78 500 628

Kozlova Vera

24.08.2020, 07:35

”Bravo”, și așa nu prea vrea lumea să îmbrace haina de profesor, unde-s profesorii de fizică, limbi străine. Cum îmi vine timpul să mă atestez de fiecare dată nimeresc la vre-un nou Regulament.
Nu înțeleg chiar toți profesorii trebuie să elaboreze documente de politici, sau ”elita data” se teme să primească cineva mai mult ca ei.
Eu am realizat cursuri de formare continuu si pe certificat e scris 20 credite, de ce ele trebuie să se transforme în 10.

Babalici Tatiana

22.08.2020, 19:07

1.Cred că ar fi mai relevant ca Interviul de evaluare a competențelor profesionale să se realizeze în baza Studiului de caz prin confruntarea directă a cadrului didactic cu o situație reală,autentică/problemă specifică disciplinei predate în raport cu o anumită clasă/ grupă, prin care candidatul va demonstra competențe de specialitate, psihopedagogice și sociale.Astfel se va exclude dublarea evaluării cadrului didactic din punct de vedere profesional.
2.Proba practică – promovarea produsului/ proiectului de succes din practica
educațională pentru conferirea/ confirmarea gradului didactic superior să nu fie doar cu implicare la nivel național, dar și cu implicare la nivel de instituție, raional/municipal. Este imposibil ca toți solicitanții de grad superior să fie autori de materiale didactice elaborate, manuale,
inclusiv digitale ce trebuie aprobate de către minister sau în cadrul unei catedre de specialitate și propuse spre implementare în școli;autori de . Curriculum la decizia instituției, aprobat de Consiliul Național de Curriculum deoarece curriculum se modifică aproximativ la 10 ani;coautori la strategii de predare/ învățare/ evaluare,inclusiv cu valorificarea TIC, elaborate în cadrul unui grup de lucru aprobat de către minister și
propuse spre implementare în școli,autori ai programului specific de lucru cu elevii dotați/ cu CES etc., iarăși elaborat în cadrul unui grup de lucru
aprobat de către minister;să realizeze Cercetare aplicativă, privind elaborarea unei metodologii, regulament, unor repere metodice, ghiduri metodologice, instrucțiuni,elaborate în cadrul unui grup de lucru la nivel de minister, OLSDI, ANACEC, instituție superioară de învățământ(Aceste acte se elaborează odată cu modificarea curriculei)etc. Fără să vrei te duce gândul la faptul că statul își dorește cât mai puține cadre didactice cu grad superior. Sunt cadre didactice cu dedicație și devotament față de ceea ce fac și împărtășesc cu mare plăcere din experiența sa. Și acum ce să facă? Să instruiască copiii sau să alerge la MECC, OLSDÎ, ANACEC, CNC,etc pentru a fi aprobate aceste proiecte. Nu văd eficiența. Doresc să mi se accepte exemple din experiența mea fără a fi nevoie să alerg la aprobarea la instituțiile sus numite. Suntem simpli muritori, ce doresc să profeseze mai departe în acest domeniu. Dorim să lucrăm cu copiii! Nu toți sunt autori de ceva. Și care ar fi menirea unui învățător?Sper să fie auzite și durerile noastre!

Babalici Tatiana

22.08.2020, 18:33

Am așteptat schimbări pentru a ușura conferirea /confirmarea gradelor didactice,dar din păcate s-au mai adăugat cerințe.

Golban Anastasia

21.08.2020, 23:41

Buna ziua. Cum poate Presedintele Comisiei raionale cu grad didactic doi sa evalueze lecțiile sau alte activități ale unui profesor care a solicitat gradul didactic Intai sau superior? Fiindcă până a ajunge să susțină interviul de performanță în fața Comisiei Republicane el este evaluat în teritoriu și în teritoriu se decide daca merita acel profesor să meargă mai departe sau nu.

Portalul a fost realizate cu sprijinul Programului USAID Conținutul paginii nu reflectă neapărat opinia Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau a Guvernului SUA. Serviciul electronic public "PARTICIP" se încadrează în strategia guvernamentală de implementare a guvernării electronice