ADAUGĂ SAU RĂSPUNDE LA COMENTARIU

1800 caractere


Adauga un fisier (doc, docx,xls,xlsx, pptx, pdf) Maxim 2 MB

ABECELUȘ Școala-Grădiniță

08.01.2020, 13:59

Cu referire la proiectul documentului „Instrucțiunea privind ocrotirea vieții și sănătății copiilor în instituțiile de educație timpurie din Republica Moldova”, se propune:
1.De modificat titlul documentului prin reformularea lui „Instrucțiunea privind ocrotirea vieții și sănătății copiilor în entitățile de educație timpurie din Republica Moldova” considerăm, la fel ca în cazul “Nomenclatorului tipurilor de documentație și rapoarte în educația timpurie”http://particip.gov.md/public/documente/137/ro_7008_Nota-informativa-NomenclatorPDF.pdf, că este necesar de înscris o explicație/referință pentru sintagma/noțiunea ”instituții de educație timpurie”, în cazul în care nu este acceptată propunerea noastră pentru a oferi o claritate, dacă/sau toate tipurile de instituții care oferă servicii de educație timpurie se încadrează în acestea, inclusive instituțiile private, statutul și forma de organizare a cărora nu se încadrează în tipurile de instituții, conform Codului educației, art. 15, lit. a) și b), cum ar fi Centre educaționale, etc
2. Punctul1. urmează a fi expus în următoarea redacție ”Asigurarea condițiilor prietenoase și protective privind ocrotirea vieții și sănătății copiilor în toate entitățile de educație antepreșcolară și preșcolară, indiferent de tipul și forma de proprietate.”
Ţînînd cont de rolul determinant al statului în elaborarea politicilor ce țin de ocrotirea vieții și sănătății tuturor copiilor, importanța respectării normelor sanitare și antiincendiare dar și implimentarea Standardelor de învățare și dezvoltare a copilului de la naștere pînă la 7 ani, asigurînd un tratament nediscriminatoriu față de toți prestatorii de servicii educaționale, pornind de la realitățile sociale și economice din Republica Moldova, se insistă asupră modificării sintagmei “Instituție de educație timpurie” din documentul respectiv pentru o aplicabilitate mai largă pe întreg domeniul educației timpurii. În susţinerea celor propuse, a se vedea umătoarele prevederi legale:
a) În Codul Educației al Republicii Moldova din 17.07.2014,Articolul 3, noțiunea de educație timpurieeste descrisă ca”proces educaţional realizat cu copiii cu vîrsta cuprinsă între 0 şi 6(7) ani în instituţii educaţionale sau în familie, în scopul dezvoltării lor fizice, cognitive, emoţionale şi sociale”
b) Aceeași lege, în Art.15 enumeră tipurile instituţiilor de învăţămînt în conformitate cu structura învăţămîntului din Republica Moldovași le clasifică după cum urmează:
a) instituţie de educaţie antepreşcolară – creşă, centru comunitar de educaţie timpurie;
b) instituţie de învăţămînt preşcolar – grădiniţă de copii, centru comunitar de educaţie timpurie;
c) De menționat că, Sistemul de învăţămînt din Republica Moldova este organizat pe niveluri ş icicluri în conformitate cu Clasificarea Internaţională Standard a Educaţiei (ISCED–2011). Astfel, educația timpurie formează treapta 0(zero) a sistemului și conține două componente-educaţia antepreşcolară, pentrucopiii cu vîrsta de la 0 la 2 ani și învăţămîntul preşcolar, pentru copiii cu vîrsta de la 2 la 6 (7) ani;
d) Factorii instituționali specializați în educația timpurie sunt enumerați în Art.23 al Codului Educaţiei care precizează că: “Educaţia timpurie se desfăşoară în creşe, grădiniţe, centre comunitare de educaţie timpurie sau în alte instituţii care prestează servicii în conformitate cu standardele educaţionale de stat.”
3. În p.8 de înlocuit titlul documentului ”Regulamentul tip al instituției de educație timpurie” cu ”Regulamentul de organizare şi funcţionare al instituției .........”.
4. În p.10 de completat cu următorul conținut „La decizia Consiliului de administrare sau a fondatorului entității, instruirea personalului poate fi realizată de către o persoană fizică sau juridică autorizată/licențiată”
5. În p.14 după cuvântul ”individualizate” de completat cu sintagma ” şi non-discriminatorii”.
6. În p.70 de modificat precum urmează „ Entitatea va deține echipamentul antiincendiar necesar precum și Avizul Agenției pentru Supraveghere tehnică privind siguranţa antiincendiară şi protecţie civilă.”
7. Punctul 78 se recomandă a fi exclus din motiv că există punctul 77.
8. La capitolul ”Organizarea alimentației copiilor” de specificat reguli de repartizare a hranei pentru instituțiile în care aceasta se face prin sistemul de catering.
9. Punctul157 se propune a fi modificat precum urmează: ” Pentru organizarea excursiilor, plimbărilor, marșurilor turistice, directorul entității va emite ordin intern în care se va stipula data, destinația,scopul și numărul de copii, timpul necesar, persoanere sponsabile. În anexă se va prezenta lista copiilor. În cazul în care traseul care urmează a fi parcurs este mai lung de 2 km ș implică utilizarea unității de transport, la solicitarea Directorului,Consiliul de Administrare al entității va identifica resursele financiare necesare, va împuternici Directorul entității pentru a coopta agentul transportator și, cu acordul exprimat al părinților, va organiza deplasarea copiilor pe itinerarul stabilit, delegînd persoane responsabile şi instruite pentru însoțirea copiilor.”
10. În contextul debirocratizării sistemului educaţional, se propune a fi exclus p.158 care prevede “Pentru organizarea excursiilor care presupun un traseu mai lung de 2 km cu deplasare în alt capăt de localitate sau altă localitate, cu utilizarea unității de transport, se va înainta un demers prealabil cu 3-4 zile către administrația publică locală și/sau, după caz, organul local de specialitate în domeniul învățământului, pentru coordonare privind organizarea excursiei, unde se va indica data, locația, scopul, numărul de copii, denumirea autocarului/agenției care organizează excursia, persoanele responsabile, însoțitorii, acordul scris al părinților. Excursia poate fi organizată doar în baza ordinului emis de către fondator sau OLSDÎ (în cazul mun. Bălți și Chișinău).”
Considerăm că emiterea unui asemenea ordin de către OLSDÎ nicidecum nu oferă mai multă siguranţă vieţii şi sănătăţii copiilor şi nu scuteşte de responsabilităţile care le revin conducătorilor entităţilor de învăţământ, pedagogilor dar şi transportatoril

Novac Larisa

02.01.2020, 11:45

Actul normativ este unul necesar pentru instituţiile de educaţie timpurie şi nu numai.Ţinând cont de faptul că în săli sunt amplasate termometre pentru măsurarea temperaturii aerului, este necesar de specificat înălţimea de amplasare a acestora, în scopul prevenirii accidentelor de intoxicare cu mercur a copiilor. După pct. 89 este necesar de inclus " Termometrul se va amplasa la o înălţime de 1,5 m faţă de nivelul podelelor şi paturilor". Mulţumim autorilor pentru proiectul instrucţiunii, avem încrederea că în urma discuţiilor publice, organizate de fiecare OLSDÎ, vom avea un act îmbunătăţit. Mult succes!

Portalul a fost realizate cu sprijinul Programului USAID Conținutul paginii nu reflectă neapărat opinia Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau a Guvernului SUA. Serviciul electronic public "PARTICIP" se încadrează în strategia guvernamentală de implementare a guvernării electronice