ADAUGĂ SAU RĂSPUNDE LA COMENTARIU

1800 caractere


Adauga un fisier (doc, docx,xls,xlsx, pptx, pdf) Maxim 2 MB

Jamba Victor

04.06.2018, 12:12

Propun:
1. Proiectul Legii în Art. II de suplimentat cu pct.1:

„Art.8 alineatul (2) la sfîrșit se completează după cum urmează:
„ Suma contribuțiilor individuale plătiite pentru pentru perioada i de cotizare raportată la cota de contribuție individuală stabilită în perioada i de cotizare nu va depăși suma a 5 salarii medii lunare prognozate pe economie pentru perioada i înmulțită la 12 sau la numărul de luni în care persoana a înregistrat venit asigurat. Salariul mediu lunar prognozat pe economie pentru fiecare an se aprobă de Guvern.”
Punctul 1 și 2 devin punctul 2 și 3 respectiv.

2. În Art.II pct 2(cel nou propus) se modifică după cum urmează:
„1. Pensionarii care activează sau au activat în cîmpul muncii după realizarea/reexaminarea dreptului la pensie pentru limită de vîrstă beneficiază la 01 iunie a fiecărui an de reexaminarea pensiei din inițiativa CNAS, cu condiția că pensia calculată, este mai mare decît pensia aflată în plată. Pentru pensiile stabilite pînă la 1 ianuarie 2019 această prevedere se aplică după îndeplinirea condițiilor stipulate în alineatul (42).”
3. În Art.II pct 3(cel nou propus) eșalonarea rexaminării pensiilor de efectuat în dependență de
raportul venitului mediu asigurat la 1.01.2019 față de cel de la data stabilirii pensiei.

Argumentarea propunerilor:
Analiza revalorizării pensiilor în plată, cît și a stabilirii unor pensii după 1 aprilie 2017, arată că, venitul asigurat fără limită în anii 1999 pînă în 2004, după valorizarea lui, pentru cei de au fost în topul salariilor în acea perioadă, la calcularea pensiei după formula nouă, se aleg cu pensii fabuloase, depășind pensia medie de 10 și mai multe ori. Astfel este riscul ca în viitorul apropiat 5-7 procente din noii pensionari să consume peste 50 procente din fondul de pensii. Principiul egalității urmează a fi aplicat cu prudență. Elitele societății la venituri nu pot fi tratate în egală măsură cu persoanele defavorizate. Calculele mele arată că dacă ar fi fost instituit plafonul la venitul mediu asigurat din 1999 pînă în 2017 la nivel de 5 salarii medii pe țară atunci după valorizarea lui în 2017 nu trebuia să depășească 25420 lei. Pensia maximală calculată în 2017 pentru stagiul minimal de cotizare la bărbați 33.6 ani este 25420*1,35%*33,6=11530 lei, pe cînd am aflat că au fost stabilite pensii de 14000 lei și mai mult, datorită perioadei de contribuții 1999-2004.
Dacă venitul asigurat va fi plafonat, temerile că reexaminarea pensiilor persoanelor care continuie activitatea după realizarea dreptului la pensie vor destabiliza fondul de pensii nu au suport logic. Mai ales după revalorizarea pensiilor în plată. Dacă după stabilirea pensiei venitul asigurat și valorizat a persoanei care continue activitatea este constant, atunci la reexaminarea pensiei pentru fiecare an de cotizare cuantumul pensiei ar crește cu 1,35%. Dar, fiindcă indexarea pensiei în plată este de cel puțin 5%, astfel după reexaminare, pensia ar rămînea cea în plată. Pentru stagiul de cotizare după stabilirea pensiei de 10 ani, cuantumul ei ar crește cu 13,5 %, dar din motivul indexării anuale în medie de 5% ea crește cu 63%. Rezultă că, după reexaminarea pensiei, rămîne cea în plată. Concluzia este că eșalonarea reexaminării pensiilor în dependență de stagiul de cotizare, în scopul diminuării impactului asupra fondului de pensii , nu este justificată. Ar fi rațională eșalonarea reexaminării pensiilor în dependență de raportul venitului mediu asigurat la 1.01.2019 față de cel de la data stabilirii pensiei.
Reexaminarea pensiilor pentru majoritatea pensionarilor are un efect simbolic , care demonstrează că statul respectă dreptul la pensia corelativă contribuțiilor achitate după stabilirea pensiei. Efect real de la reexaminare vor avea cei de vor avea venituri asigurate cu cel puțin 40% mai mari decît cele anterioare, pînă la stabilirea pensiei. Astfel pentru diminuarea birocrației la reexaminarea pensiilor și consolidarea încrederii cetățenilor față de stat propun anual de reexaminat pensiile după ce datele din CPAS pentru anul anterior sînt verificate și stabilite definitiv.
Sintagma „[…] pot solicita o singură dată reexaminarea pensiei,[…]” din pct 2 din proiectul Legii consider că întră în contradicție cu principiul de pensie corelativă contribuțiilor plătite în caz de pensionarul continuie activitatea și după reexaminarea pensiei.

Cu respect,
Victor Jamba.

Portalul a fost realizate cu sprijinul Programului USAID Conținutul paginii nu reflectă neapărat opinia Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau a Guvernului SUA. Serviciul electronic public "PARTICIP" se încadrează în strategia guvernamentală de implementare a guvernării electronice