ADAUGĂ SAU RĂSPUNDE LA COMENTARIU

1800 caractere


Adauga un fisier (doc, docx,xls,xlsx, pptx, pdf) Maxim 2 MB

Lilia Golovei

23.02.2017, 22:59

Remarcă pentru Liliana Demos.
Disciplina educație civică conține 75% teme din domeniul psihologiei.
Sunt de părerea că cel mai potrivit pentru predarea acestei discipline este psihologul.
Iar ceea ce ține de notarea școlară educația civică este mai mult decât o simplă disciplină școlară.

Lilia Golovei

23.02.2017, 22:56

Pe data de 23 februarie 2017 în incinta Centrului Psiho-Socio-Pedagogic s-a desfășurat ședința cu psihologii din mun. Chișinău în cadrul căreia s-a discutat Proiectul REGULAMENULUI cu privire la organizarea și desfășurarea activității psihologului în învățământul general. Ședința a fost moderată de d. Gorea Svetlana, șef CPSP. Au participat 32 psihologi.
În urma discuției venim cu următoarele propuneri:
I. Dispoziții generale
- punctul 3a) după „…unui program de educație obligatoriu” de completat cu sintagma ”în cadrul instituției de învățământ”
- punctul 3b) de inclus „cadrele manageriale”
- punctul 4 de completat „i) primordialitatea interesului copilului”
II. Scopul și obiectivele activității psihologului
- punctul 5 de exclus sintagma „în cazul dificultăților”
III. Organizarea și desfășurarea activității psihologului
- punctul 7 de exclus noțiunea „psihopedagogiei”
ARGUMENT în instituțiile superioare de învățământ în cadrul specialității Psihopedagogia sunt instruiți specialiști în domeniul incluziunii În cadrul studiilor de licenţă în psihopedagogie studentul îşi dezvoltă competenţe ştiinţifice şi practice transversale şi generale, însuşeşte istoria domeniului larg al ştiinţelor educaţiei, orientările şi şcolile epistemologice în diferite arii aplicative: psihopedagogia formală şi nonformală, şcolară şi a educaţiei permanente, generală şi specială, incluzivă şi integrată, generală şi de ramură etc., care-i oferă posibilitatea unei cariere profesionale în cercetarea fundamentală, implicarea practică sau în predare, în diverse medii care abordează problemele umane specifice educaţiei contemporane la nivel organizaţional, instituţional, comunitar-local şi naţional. (extras din Concepţia formării specialistului, ULIM)
- punctul 11f) de exclus cuvântul „etc.” și de completat cu sintagma „completarea Registrului Serviciului Psihologic, planificarea activităţii lunare/anuale a serviciului psihologic, pregătirea suportului informational și material pentru activitatea de psihoprofilaxie și consiliere, elaborarea rapoartelor și a notelor informative cu prezentarea lor ulterioară în cadrul consiliilor pedagogice, a şedinţelor cu părinţii, prelucrarea datelor evaluării psihologice și elaborarea recomandărilor, completarea fişelor psihologice şi a caracteristicelor psihologice a copiilor, elaborarea proceselor-verbale, completarea Registrului de evidenţă a copiilor din grupul de risc, asistarea la ore, dezvoltare şi formare profesională.”
- punctul 12 de modificat numărul elevi per unitate în felul următor: „150 – 250 de elevi – 0,5 unitate, 251 – 500 de elevi – 1,0 unitate, 501 – 750 de elevi – 1,5 unitate, 751 – 1000 de elevi – 2,00 unitate, 1001 – 1500 de elevi – 2,5 unitate, 1500 și mai mult – 3,0 unitate.”
ARGUMENT suprasolicitarea psihologului: cu cât numărul de elevi este mai mare, cu atât este mai redusă calitatea serviciului psihologic; psihologul fizic nu reușește să-și realizeze obligațiile de muncă pe cele 4 domenii de activitate.
- punctul 18h) după cuvintele „își desfășoară activitatea” de completat cu sintagma „cu susținerea instituției de învățământ”, în continuare după text.
- punctul 18l) de completat cu sintagma „și alte comisii (create în cadrul instituţiei şi în afara ei)
- punctul 19t) de adăugat sintagma „în conformitate cu legislația în vigoare”.
- punctul 19 de completat cu următoarele drepturi:
„să selecteze și să aplice metode și tehnici psihologice în conformitate cu particularitățile de vârstă ale copilului și specificul problemei;
„să dispună de cabinet psihologic dotat cu echipamentul necesar”;
„să solicite administraţiei materialul suport necesar activității profesionale”;
„să asiste la lecţii şi activităţi curente sau extraşcolare”.
- Punctul 20.2 f de exclus sintagma „la solicitare, la necesitate”.
- punctul 20.2j) de exclus sintagma „cadre didactice”
ARGUMENT caracteristica psihologică se elaborează la solicitarea administrație prin ordin. Astfel cadrul didactic anunță administrația, care emite ordinul cu privire la elaborarea caracteristicii psihologice.
- punctul 20.2k de exclus
ARGUMENT acest punct se regăsește în punctul 20.2i
- punctul 20.3c de înlocuit sintagma „cadrele de conducere” cu sintagma „cadrele manageriale”
ARGUMENT utilizarea sintagmei „cadre manageriale” în prezentul Regulament.
- punctul 20.4 exclus „sintagma „remediere”
ARGUMENT Deși este utilizată de psihologii școlari și poate fi găsită în unele publicații din domeniul psihologiei, nu are fundamentare științifică.
- punctul 20.4 de modificat ordinea subpunctelor (subpunctul a să fie trecut la subpunctul b și invers).
IV. Dispoziții speciale

- punctul 21 după cuvintele „se va desfășura…” de înlocuit sintagma „în raport în limita bugetului disponibil” cu sintagma „obligatoriu din bugetul administrației publice locale”.
- Punctul 23 după cuvântul literatura de adăugat sintagma „de specialitate și…” în continuare conform textului.
Anexa 1. Fișa postului psihologului
Capitolul II. Descrierea postului
- Scopul general al funcției de înlocuit textul cu textul similar din Regulamentul prezent „ prevenirea, identificarea şi intervenția psihologică în cazul dificultăților în dezvoltarea personalității copilului.”

Atribuțiile postului
- punctul 2 de exclus
ARGUMENT se regăsește în punctul 5, compartimentul Responsabilități….

Responsabilități, obligațiuni, sarcini specific postului de muncă de exclus sintagma „obligațiuni”
ARGUMENT noțiunile Responsabilități și Obligațiuni sunt sinonime.
- punctul 1 de completat cu principiul „ i) primordialitatea interesului copilului”, pe care l-am propus mai sus.
- punctul 6 de completat cu sintagma „în corespundere cu formarea profesională.”
- Punctul 11 între paranteze de completat cu sintagma „Registrul Serviciului Psihologic, Registrul de evidență a copiilor din grupul de risc, planul de activitate”.

Împuterniciri/drepturi
Considerăm că noțiunea „Împuterniciri” trebuie exclusă, deoarece conform Dex-ului are alt sens, decât cel atribuit în prezentul Regulament.
- Punctul 4 Corect este „Sesizarea organelor de resort”

Cine îl substituie
De exclus sintagma „psihopedagogiei”.
În cazul, în care este scris, că „Atribuțiile psihologului nu pot fi substituite de alt specialist.”, enunțul, care urmează „În caz de necesitate funcţia poate fi exercitată, temporar, de un specialist, care are competențe confirmate prin diplomă de licență/master în domeniul psihologiei/psihopedagogiei” nu are sens.

Cooperarea externă
- punctul 4 după sintagma „cu organizații” de completat cu sintagma ”guvernamentale și” ulterior conform textului.

Mijloace de lucru/echipamentul utilizat
- punctul 2 după sintagma „avizate de ME al RM” de completat cu sintagma „și de consiliile metodice ale psihologilor”.
- după punctul 2 logic ar trebui să urmeze punctul 5 și apoi punctele 3, 4
- punctul 3 înainte de sintagma 1 „presa periodică în domeniu” de inclus sintagma „literatura științifică de specialitate și”.

Condițiile de muncă
- punctul 1 de completat cu sintagma „inclusiv pauza de masa”.

Capitolul III. Cerinţele funcţiei faţă de persoană
- studii după sintagma „de licență” de adăugat sintagma „și/sau master”
ARGUMENT Codul Educației
De exclus sintagma „psihopedagogiei”
Experiența profesională De exclus sintagma „psihopedagogiei”

Anexa 2 Nomenclatorul documentelor psihologului
- codul 02.10 de exclus sintagma „remediere”
- de exclus codul 02.12
ARGUMENT Nu este real să anexezi reportajele TV, radio
- de exclus codul 04.02, deoarece se conține logic în codul 04.02
- de exclus codul 04.03, deoarece nu vedem necesitatea în a avea o listă a softurilor, site-urilor.
- Din codul 04.04 de exclus sintagma „casetofon”, deoarece în present casetofonul este depășit ca suport tehnic.
- De exclus codul 04.05, deoarece materialele cu fișele de răspuns sunt anexate materialelor din mapele cu material pentru psihoprofilaxie, evaluare psihologică, consiliere și programele de asistență.

Demos Liliana

23.02.2017, 17:33

Echipa de specialiști din Asociația Obștească „Demos”, lucrăm în vederea consolidării competențelor psihologilor școlari, dotarea cabinetelor acestora cu resurse tehnico-materiale și didactice, inclusiv cu aplicații pentru PC - teste licențiate.
Salutăm elaborarea Regulamentului și venim cu următoarele recomandări și completări:

I.3. (a) Beneficiarii serviciului psihologic sunt toți copiii, indiferent de starea materială a familiei, mediul de reședință, apartenența etnică, limba vorbită, sex, vârstă, starea de sănătate, potențialul de învățare, antecedente penale, etc. (EXCLUDEM: care, din diferite motive, sunt marginalizați sau excluși în procesul accederii şi realizării unui program de educație obligatoriu) /Argument: Beneficiarii serviciului psihologic sunt toți copiii din instituție, indiferent de problema cu care se adresează psihologului/.

II. 5. Scopul activității psihologului constă (EXCLUDEM: în prevenirea, identificarea şi intervenția psihologică în cazul dificultăților în dezvoltarea personalității copilului. INCLUDEM: în asistența elevilor în procesul de creștere și dezvoltare, utilizând competențele și abilitățile proprii în beneficiul celui consiliat. Asistența psihologului este orientată spre crearea condițiilor socio-psihologice pentru învățare, dezvoltare integră psihică, fizică, fiziologică, intelectuală, personală, emoțională a copiilor.)

II.6. Obiectivele activității de muncă sunt: (...) (COMPLETĂM: (e) orientare școlară și profesională.)

III.7. În instituțiile de învățământ general, activitatea psihologului este asigurată de către un specialist, care deține studii superioare în domeniul psihologiei, psihopedagogiei. (COMPLETĂM: Psihologul școlar este persoana specializată în intervenția psihologică pentru probleme specifice domeniului școlar.)

III.9. Specialistul psiholog se subordonează administrativ (EXCLUDEM: directorului instituției de învățământ. INCLUDEM: Serviciului de Asistență Psihopedagogică (S.A.P.).) /Argument: subordonarea administrativă a psihologului școlar managerului instituției generează dependență de sarcinile atribuite de manager, care deseori se suprapun cu alte activități, incompatibile cu statutul psihologului școlar./

III.11. COMPLETĂM: Specialistul psiholog nu poate cumula funcții de diriginte și/sau profesor școlar, inclusiv la disciplina „Educație civică” (cu excepția disciplinei relevante specialității) /Argument: Credibilitatea psihologului este un factor decisiv în relația elev-psiholog. Copilul vrea să se adreseze pentru a găsi soluții pentru problemele sale psihologului și nu profesorului de disciplină școlară, care apoi vine la clasă, îl ascultă și îi pune notă/.

III.12 (e) (...) COMPLETĂM: activități de consiliere și dezvoltare personală ținute cu clase de elevi, împreună cu dirigintele, activități de informare în clasele terminale ale ciclului gimnazial/liceal cu privire la ofertele educaționale ale instituțiilor de învățământ tehnic-vocațional și superior.

III. 18. Psihologul activează în conformitate cu (COMPLETĂM: Codul deontologic al psihologului și) Codul de etică al Cadrului didactic aprobat prin Ordinul ME nr. 861 din 07.09.2015.

III.21.2. COMPLETĂM: (f) determinarea intereselor, aptitudinilor, deprinderilor elevilor, în vederea orientării școlare și profesionale (excludem: la solicitare, la necesitate). /Comentariu: orice elev are nevoie de orientare școlară și profesională, fără a face diferență de situația acestuia, de prezența sau lipsa unor dificultăți de ordin psihosocial. Orientarea profesională și ghidarea în carieră sunt o direcție aparte în activitatea psihologului școlar, care nu se reduce doar la evaluarea psihologică./

ANEXA 1. Fișa postului.
Capitolul II. (...) Responsabilități, obligațiuni, sarcini specifice postului de muncă: EXCLUDEM: Prezentarea la eliberarea din funcție, a documentației psihologului, managerului instituției (dosarele copiilor, procesele-verbale, note informative etc). INCLUDEM: La eliberarea din funcție, psihologul va arhiva baza de date, dosarele copiilor, documentele de intervenție și le va transmite în arhiva instituției. /Argument: Documentele conțin date personale ale copiilor consiliați, iar transmiterea acestora altor persoane încalcă principiul confidențialității. Psihologul nou angajat preia doar inventarul cabinetului și nu poate prelua munca începută de alt specialist, de acolo de unde a rămas./

Capitolul III. Cerințele funcției faţă de persoană. Atitudini/comportamente: COMPLETĂM: comportament etic (...)

Dreglea Dumitrița

22.02.2017, 14:53

Felicit munca grupului de experți care au lucrat la elaborarea Regulamentului. Mă bucură faptul că, în sfârșit, psihologii școlari vor avea un document care le va reglementa activitatea.
Analizând documentul, am considerat oportun să vin cu unele propuneri, pe care le voi descrie în continuare, reieșind din interesele superioare ale copilului și din experiența și dificultățile cu care se confruntă psihologii școlari la moment.
Este important pentru psihologii școlari să ofere servicii de evaluare ținând cont de aspectele etice. Unul din cele mai des întâlnite dificultăți cu care se confruntă specialiștii este acordul și implicarea părinților.
Propun includerea în Regulament a obligativității de a aduce la cunoștința elevilor și părinților motivul, modalitatea de evaluare și felul în care vor fi utilizate rezultatele evaluării. Psihologul poate realiza informarea în scris a subiecților evaluării și consilierii cu privire la procedura de evaluare și limitele confidențialității, cu semnătura acestora pentru luarea la cunoștință. La fel, poate fi indicat și pentru domeniul de activitate de consiliere psihologică. Acest lucru ar contribui la colaborarea părinte – psiholog școlar, întrucât, în prezent, sunt multe situații în care părintele nu știe că copilul beneficiază de servicii psihologice.
Activitatea de consiliere și evaluare psihologică poate fi realizată la solicitarea părintelui/părinților, reprezentanților legali, ATL sau instanțelor cu personalitate juridică, a copiilor începând cu vârsta de 16 ani, acesta ar exclude situațiile în care evaluarea și intervenția se realizează doar la solicitarea cadrelor didactice și/sau a administrației instituției de învățământ, care nu au statut de reprezentant legal al copilului.
De asemenea, având în vedere faptul că evaluarea psihologică în cadrul instituțiilor de învățământ este diferită de evaluarea psihologică din alte medii (ex. clinic, judiciar, etc.), iar suficient de mulți psihologi școlari angajați sunt recalificați profesional, au studii universitare de licență și mai puțin master în domeniul Psihologie clinică, este important de specificat limitele evaluării realizate în mediul școlar și preșcolar. Ținând cont și de faptul că în mare parte, psihologii școlari nu au la îndemână teste psihologice validate, și nici licența care le-ar permite să le aplice, acest lucru va evidenția lipsa de profesionalism iar evaluarea realizată nu va reflecta situația adevărată. Mulți încă aplică teste de inteligență sau alt tip de teste cu caracter diagnostic doar la solicitarea cadrului didactic sau administrației, ceea ce vorbește despre necesitatea de a fi specificat în Regulament condițiile aplicării acestor tipuri de teste (competențele, cunoștințele, formările care îi permit să realizeze evaluarea, deținerea testelor validate, acordul părintelui, confidențialitatea).
Aș dori să menționez câteva puncte care mi-au atras atenția din Regulament:
I. 3. Consider că specialiștii ca psihopedagogi, logopezi pot fi mai mult specialiști cu care vor colabora psihologii școlari, și mai puțin beneficiari. De asemenea, consider că membrii administrației pot fi incluși ca beneficiari.
4. Printre principiile psihologului școlar, consider că poate fi inclus și ”asigurarea accesului gratuit și liber la serviciile psihologului școlar”.
III. 11. f) Propun să fie incluse în orele metodice și ședințele de supervizare sau intervizare care ar fi bine să fie nu mai puțin de o oră pe săptămână. Astfel psihologii școlari – vor fi puși în situația de a organiza un cadru formal împreună sau fără psihologul SAP pentru a analiza munca lor în scopul furnizării beneficiarilor a serviciilor de calitate și sporirii dezvoltări personale și profesionale.
Una din atribuțiile care, consider, că ar fi important de inclus, este asistarea cadrelor didactice în activitatea lor profesională, și realizarea activităților metodice care vor contribui la satisfacția la locul de muncă precum și la sănătatea mintală a angajaților din învățământ.
Vin cu câteva propuneri în ceea ce privește modelul Fișei postului a psihologului din instituțiile de învățământ general. Sugestiile țin de:
• includerea în lista de atribuții a angajaților din învățământ conform HG nr. 270, din 8 aprilie, 2014, a obligativității sesizării cazurilor de violență, neglijare, exploatare și trafic al copilului;
• includerea psihologului SAP ca specialist căruia își raportează activitatea sa, așa cum este indicat și în Regulament;
• posibilitatea de a substitui, temporar, în caz de necesitate cadrul didactic de sprijin, sau alți specialiști, dacă are competențe confirmate prin diplomă de licență/master (consider că prin această mențiune poate fi evitată mai ușor situația în care psihologul școlar este nevoit să înlocuiască alte cadre didactice, persoane auxiliare sau membri ai administrației).
• Completarea listei pentru ”Cooperare externă” cu Inspectoratul de politie, serviciul de probațiune, Asistența socială, APL, etc.;
• Completarea listei unde sunt indicate ”Cunoștințe în legătură cu domeniul profesat” cu: ”cunoștințe de psihologie a copilului; cunoașterea dezvoltării personalității în conformitate cu particularitățile de vârstă; cunoștințe despre modalități de prevenire a problemelor care afectează negativ dezvoltarea psihică și personalitatea copilului.”
Vă mulțumesc pentru posibilitatea acordată de a interveni cu comentarii. Sunt sigură că apariția acestui document va clarifica activitatea psihologilor școlari din învățământ.

Muntean Karina

21.02.2017, 21:58

Mă voi referi tangenţial la prezentul proiect-am în vedere salarizarea psihologului şcolar. Poate ar fi cazul să se revadă şi salariul tarifar al psihologilor, pentru că este mai mic decât salariul tarifar al unui cadru didactic,iar sarcinile de lucru ale psihologului nu cred că sunt mai reduse sau mai puţin complexe. Salut elaborarea proiectului şi, ulterior, a Regulamentului în sine, pentru că, în sfârşit, vom avea un document oficial care ne reglează foarte clar activitatea

Ana Botezatu

12.02.2017, 22:55

Nu sunt deacord cu normarea specialistului ,cu 0,5 salariu ,va trebui să supraveţuim,dacă salariul va fi acelaşi care e acum. Mai ales dacă ai familie cu 3 studenţi.E mai bine să cauţi alt serviciu,fie şi peste hotare. Dacă se primeşte ca în instituţie să fie 299 elevi? La fel 0,5 salariu chiar dacă nu ajung 2 copii?

Portalul a fost realizate cu sprijinul Programului USAID Conținutul paginii nu reflectă neapărat opinia Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau a Guvernului SUA. Serviciul electronic public "PARTICIP" se încadrează în strategia guvernamentală de implementare a guvernării electronice