„UE”

L E G E

privind etichetarea produselor cu impact energetic

 

nr.---  din  --    2023

 

Monitorul Oficial nr.__-__/____ din _____________ 2023

 

* * *

 

Parlamentul adoptă prezenta lege ordinară.

Prezenta lege transpune Regulamentul (UE) 2017/1369 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2017 de stabilire a unui cadru pentru etichetarea energetică și de abrogare a Directivei 2010/30/UE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 198/1 din 28 iulie 2017încorporată și adaptată prin Decizia Consiliului Ministerial 2018/03/MC-EnC din 29 noiembrie 2018 de adaptare și punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2017/1369 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a unui cadru pentru etichetarea energetică și a anumitor regulamente delegate privind produsele cu impact energetic.

 

Capitolul I

DISPOZIȚII GENERALE

Articolul 1. Obiectul legii

Prezenta lege instituie cadrul juridic de reglementare, care se aplică produselor cu impact energetic (denumite în continuare „produse”) introduse pe piață sau puse în funcțiune. Acesta asigură etichetarea produselor respective și furnizarea unor informații standard privind eficiența lor energetică, consumul de energie și de alte resurse prin utilizarea acestora și informații suplimentare privind produsele, permițând astfel clienților să aleagă produse mai eficiente pentru reducerea consumului lor de energie.

 

Articolul 2. Domeniile de aplicare

(1) Prezenta lege se aplică aparatelor de uz casnic și altor produse cu impact energetic, direct sau indirect, asupra consumului de energie și, după caz, asupra altor resurse esențiale în timpul utilizării.

(2) Prezenta lege nu se aplică:

a) produselor de ocazie, cu excepția produselor de ocazie importate dintr-o țară terță;

b) mijloacelor de transport de persoane sau mărfuri;

 

Articolul 3. Noțiuni și definiții

În sensul prezentei legi, următoarele noțiuni se definesc astfel:

„produs cu impact energetic” sau „produs” – un bun sau sistem cu impact asupra consumului de energie în timpul utilizării care este introdus pe piață sau pus în funcțiune, inclusiv părți cu impact asupra consumului de energie în timpul utilizării, care sunt introduse pe piață sau puse în funcțiune pentru clienți și care sunt destinate încorporării în produse;

„grup de produse” –  un grup de produse cu aceeași funcționalitate principală;

„sistem” –o combinație de mai multe bunuri care, atunci când sunt unite, îndeplinesc o funcție specifică într-un mediu preconizat și a căror eficiență energetică poate fi determinată ca pentru o entitate unică;

„model” –  o versiune a unui produs în cazul căruia toate unitățile au aceleași caracteristici tehnice relevante pentru etichetă și pentru fișa cu informații despre produs, precum și același identificator de model;

„identificator de model” –codul, de obicei alfanumeric, prin care se distinge un model specific de produs de alte modele cu aceeași marcă comercială sau cu aceeași denumire a furnizorului;

„model echivalent” –  un model care are aceleași caracteristici tehnice relevante pentru etichetă și aceeași fișă cu informații despre produs, dar care este introdus pe piață sau pus în funcțiune de același furnizor drept un alt model cu un identificator de model diferit;

„punere la dispoziție pe piaț㔠–furnizarea unui produs pentru distribuție sau utilizare pe piața Republicii Moldova în cursul unei activități comerciale, contra cost sau gratuit;

„introducere pe piaț㔠–prima punere la dispoziție a unui produs pe piața Republicii Moldova;

„punere în funcțiune” –prima utilizare pe piața Republicii Moldova a unui produs în scopul său prevăzut;

„comerciant” –un vânzător cu amănuntul sau o altă persoană fizică sau juridică care oferă spre vânzare, închiriere sau cumpărare în rate ori expune produse clienților sau instalatorilor în cadrul unei activități comerciale, contra cost sau gratuit;

 „vânzare la distanț㔠–oferirea spre vânzare, închiriere sau vânzare în rate prin corespondență, pe baza unui catalog de vânzări, prin internet, prin telemarketing sau prin orice altă metodă prin care se presupune că utilizatorul final potențial nu poate să vadă produsele expuse;

„utilizator final” –orice persoană fizică sau juridică care achiziționează, închiriază sau primește un produs pentru uz propriu, indiferent dacă astfel acționează sau nu în afara activității sale comerciale, a afacerii, meseriei sau profesiei sale;

„eficiență energetic㔠–raportul dintre rezultatul constând în performanță, servicii, bunuri sau energie și energia folosită în acest scop;

„etichet㔠–o diagramă grafică, fie imprimată, fie sub formă electronică, care include o scară închisă cuprinzând doar literele de la A la G, fiecare literă reprezentând o clasă și fiecare clasă corespunzând unui nivel de economisire a energiei, în șapte culori diferite de la verde închis la roșu, pentru a informa clienții cu privire la eficiența energetică și la consumul de energie care include etichetele reclasificate și etichetele cu mai puține clase și culori;

„reclasificare” –o acțiune menită să facă mai stricte cerințele pentru încadrarea unui anumit grup de produse într-o clasă energetică pe o etichetă;

„etichetă reclasificat㔠– o etichetă pentru un anumit grup de produse, care a fost supus unei reclasificări și care se distinge de etichetele de dinainte de reclasificare, păstrându-se în același timp coerența vizuală și perceptivă a tuturor etichetelor;

„fișă cu informații despre produs” – un document standard cu informații referitoare la un produs, imprimat sau sub formă electronică;

„documentație tehnic㔠–  documentație suficientă pentru a permite autorităților de supraveghere a pieței să evalueze exactitatea etichetei și a fișei cu informații despre un produs, inclusiv rapoarte de încercare sau probe tehnice similare;

„informații suplimentare” –  informații, astfel cum sunt specificate într-o reglementare tehnică relevantă, referitoare la performanța funcțională și de mediu a unui produs;

„toleranța verificării” –deviația maximă admisibilă a măsurătorii și a rezultatelor calculului pentru testele de verificare executate de autoritățile de supraveghere a pieței sau în numele acestora, în comparație cu valorile parametrilor declarați sau publicați, reflectând deviațiile datorate variației între laboratoare.

 

CAPITOLUL II

COMPETENȚE ADMINISTRATIVE ȘI DE REGLEMENTARE PRIVIND ETICHETAREA ENERGETICĂ A PRODUSELOR

 

Articolul 4. Competența și atribuțiile Guvernului  

Guvernul Republicii Moldova:

a) Aprobă acte normative privind etichetarea produselor cu impact energetic;

b) Aprobă programe de stimulare a utilizării produselor cu impact energetic pentru cele mai des utilizate două clase de eficiență energetică sau alte clase mai înalte prevăzute în reglementările  tehnice relevante;

c) Aprobă modificări la Codul Contravențional în vederea introducerii sancțiunilor și mecanismelor de asigurare a respectării legii în cazul încălcării prezentei legi și a reglementărilor tehnice aplicabile;

d) Întreprinde măsurile necesare pentru asigurarea punerii în aplicare a sancțiunilor.

Articolul 5. Competențele și atribuțiile organului central de specialitate care asigură realizarea politicii în domeniul produselor cu impact energetic

(1) Ministerul Energiei este organul central de specialitate care asigură realizarea politicii în domeniul produselor cu impact energetic (în continuare — autoritatea de reglementare).

(2) Autoritatea de reglementare:

a) elaborează proiecte de acte normative privind reglementările tehnice privind etichetarea produselor cu impact energetic și le prezintă Guvernului spre aprobare;

b) cu suportul instituției publice care asigură suportul în implementarea politicii statului în domeniul eficienței energetice și al promovării utilizării energiei din surse regenerabile va asigura că introducerea etichetelor și reclasificarea acestora sunt însoțite de campanii de informare educaționale și promoționale privind etichetarea energetică, dacă este cazul în cooperare cu furnizori și comercianți.

c) cooperează împreună cu autoritatea administrativă responsabilă de implementarea politicii statului în domeniul supravegherii pieței și protecția consumatorilor privind produsele nealimentare și protecția consumatorilor cu Secretariatul Comunității Energetice și Părțile Contractante în vederea schimbului de bune practici și în legătură cu lansarea unor campanii de informare, inclusiv recomandând mesaje-cheie comune.

d) cu suportul instituției publice care asigură suportul în implementarea politicii statului în domeniul eficienței energetice și al promovării utilizării energiei din surse regenerabile  elaborează programe de stimulare a utilizării produselor cu impact energetic pentru cele mai des utilizate două clase de eficiență energetică sau alte clase mai înalte prevăzute în reglementările tehnice relevante și le prezintă Guvernului spre aprobare;

e) Stabilește norme privind sancțiunile și mecanismele de asigurare a respectării legii în cazul încălcării prezentei legi și a reglementărilor tehnice aplicabile și ia toate măsurile necesare pentru a asigura punerea în aplicare a acestor norme. Aceste sancțiunile trebuie să fie eficace, proporționale și cu efect de descurajare, și le prezintă Guvernului spre aprobare.

f) asigură colaborarea cu organizațiile internaționale în domeniul etichetării energetice și monitorizează evoluția legislației Uniunii Europene în ceea ce privește indicarea, prin etichetare și informații standard despre produs, a consumului de energie și de alte resurse al produselor cu impact energetic.

(3) Autoritatea de reglementare încurajează și sprijină cooperarea și schimbul de informații privind supravegherea pieței referitoare la etichetarea produselor cu impact energetic între autoritățile naționale ale Părților contractante la Comunitatea Energetică responsabile de supravegherea pieței sau care se ocupă de controlul produselor care intră pe piața Părților Contractante, și între acestea. Un astfel de schimb de informații se efectuează inclusiv atunci când rezultatele testelor indică faptul că produsul respectă prevederile prezentei legi și reglementările tehnice aplicabile.

(4) Autoritatea de reglementare cu suportul autorității de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor și instituția publică de suport elaborează ghiduri și orientări pentru punerea în aplicare a prezentei legi, în special în ceea ce privește bunele practici în materie de testare a produselor și schimbul de informații dintre autoritățile naționale de supraveghere a pieței și statele membre ale Uniunii Europene.

 

Articolul 6. Competențele și atribuțiile instituției publice care asigură suportul în implementarea politicii statului în domeniul eficienței energetice și al promovării utilizării energiei din surse regenerabile (în continuare instituția publică de suport)

Instituția publică de suport:

a) distribuie agenților economici informația privind obligația de a plasa pe piață numai produse ce au aplicată eticheta de eficiență energetică și sînt însoțite de fișa corespunzătoare, conform cerințelor prevăzute în capitolul VII;

b) asigură organizarea campaniilor de informare;

c) oferă autorităților administrației publice asistență informațională cu privire la achizițiile eficiente în domeniul de competență.

 

Articolul 7. Competențele și atribuțiile autorității administrative responsabile de implementarea politicii statului în domeniul supravegherii pieței privind produsele nealimentare și protecția consumatorilor (în continuare, Autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor)

(1) Autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor asigură controlul privind implementarea prevederilor prezentei legi referitoare la existența și aplicarea corectă a etichetei și prezentarea fișei pentru produsele plasate pe piață spre vânzare, închiriere sau distribuire, în conformitate cu Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător și Legea nr. 7/2016 privind supravegherea pieței în ceea ce privește comercializarea produselor nealimentare.

(2) În cazul în care Autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor constată că un produs nu corespunde cerințelor relevante stabilite în prezenta lege și în reglementarea tehnică aplicabilă, furnizorul și/sau comerciantul este obligat să aducă produsul în conformitate cu aceste rigori timp de 30 zile lucrătoare de la data la care prescripția i-a fost înmânată contra semnătură sau de la data la care a recepționat-o prin scrisoare recomandată.

(3) În cazul în care Autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor constată că neregularitățile nu au fost înlăturate conform primei prescripții prevăzute la alin.(2), aceasta emite prescripția în mod repetat, obligînd furnizorul și/sau comerciantul să înlăture neregularitățile timp de 30 zile lucrătoare de la data la care a doua prescripție i-a fost înmînată contra semnătură sau de la data la care a recepționat-o prin scrisoare recomandată.

(4) În cazul neîndeplinirii indicațiilor din prescripția privind înlăturarea încălcărilor în termenul prevăzut la alin.(3), Autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor aplică sancțiuni în conformitate cu prevederile Codului Contravențional.

(5) În cazul în care la același agent economic neconformitatea a fost identificată mai mult de două ori, Autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor ia măsuri de restricționare sau de interzicere a plasării pe piață și/sau punerii în funcțiune a produsului în cauză, în urma deciziei instanței judecătorești competente, informînd în acest sens autoritățile abilitate cu drepturi de reglementare, supraveghere și control, în conformitate cu legislația în vigoare.

(6) În termen de 30 de zile de la identificarea cazului de neconformitate menționat la alin.(5), comis de același agent economic, Autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor informează autoritatea de reglementare despre necesitatea lansării procedurii privind retragerea de pe piață sau interzicerea plasării pe piață a produsului ca urmare a nerespectării prevederilor prezentei legi.

 

Capitolul III

OBLIGAȚII GENERALE ALE FURNIZORILOR ȘI COMERCIANȚILOR

Articolul 8. Obligații generale ale furnizorilor:

(1) furnizorii vor asigura ca produsele care sunt introduse pe piață sunt însoțite, pentru fiecare unitate în parte, gratuit, de etichete exacte, imprimate și de fișe cu informații despre produs, în conformitate cu prezenta lege și cu reglementarea tehnică aplicabilă;

Reglementările tehnice pot dispune ca eticheta să fie imprimată pe ambalajul produsului.

(2) la solicitarea comerciantului, furnizorul livrează etichete imprimate, inclusiv etichete reclasificate, precum și fișe cu informații despre produs, în mod gratuit și cu promptitudine, în termen de cinci zile lucrătoare de la solicitare;

(3) furnizorii asigură exactitatea etichetelor și a fișelor cu informații despre produs pe care le furnizează însoțite de  documentația tehnică care  permite evaluarea exactității;

(4) odată ce o unitate a unui model este în funcțiune, furnizorul solicită consimțământul explicit al utilizatorului final cu privire la orice modificare pe care intenționează să o introducă în unitate, prin intermediul unor actualizări care ar fi în detrimentul parametrilor etichetei de eficiență energetică pentru unitatea respectivă, în conformitate cu reglementarea tehnică aplicabilă. Furnizorul informează utilizatorul final cu privire la obiectivul actualizării și la modificările parametrilor, inclusiv cu privire la orice modificare a clasei de etichetare. Pentru o perioadă proporțională cu durata medie de viață a produsului, furnizorul acordă utilizatorului final opțiunea de a refuza actualizarea, fără pierderi evitabile ale funcționalității;

(5) furnizorii nu introduc pe piață produse care au fost concepute astfel încât performanța unui model să fie modificată automat în condiții de încercare, cu obiectivul de a atinge un nivel mai favorabil pentru oricare dintre parametrii specificați în reglementarea tehnică aplicabilă sau incluși în oricare dintre documentele furnizate odată cu produsul;

(6) după ce unitatea finală a unui model a fost introdusă pe piață, furnizorul trebuie să păstreze informațiile privind modelul respectiv pentru o perioadă de 15 ani. După caz, în raport cu durata medie de viață a unui produs, o perioadă mai scurtă de păstrare poate fi prevăzută de reglementările tehnice  aplicabile.

Articolul 9. Obligațiile comercianților:

(1)   comerciantul:

 a) afișează în mod vizibil, inclusiv pentru vânzarea online la distanță, eticheta oferită de furnizor sau pusă la dispoziție în conformitate cu alineatul (2) pentru unitățile unui model stabilit de reglementarea tehnică aplicabilă;

 b) pune la dispoziția clienților fișa cu informații despre produs, inclusiv, la cerere, în formă fizică la punctul de vânzare.

(2) în cazul în care comerciantul nu dispune de o etichetă, acesta este în drept să solicite eticheta de la furnizor;

(3) în cazul în care,  comerciantul nu dispune de o fișă cu informații despre produs, acesta este în drept să solicite fișa de la furnizor și la necesitate o imprimă sau o descarcă din baza de date cu produse în vederea afișării electronice, dacă aceste funcții sunt disponibile pentru produsul relevant.

Articolul 10. Alte obligații ale furnizorilor și comercianților:

(1) furnizorul și comerciantul:

(a) fac trimitere la clasa de eficiență energetică a produsului și la gama claselor de eficiență disponibile pe etichetă în materiale publicitare vizuale sau materiale tehnice promoționale pentru un anumit model, în conformitate cu  reglementare tehnică aplicabilă ;

(b) cooperează cu autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor și iau măsuri prompte pentru a remedia orice situație de neconformitate cu cerințele prevăzute în prezenta lege și în reglementările tehnice aplicabile, care intră în responsabilitatea lor, din proprie inițiativă sau atunci când li se solicită acest lucru de către autoritatea de supraveghere a pieței;

(c) în ceea ce privește produsele prevăzute de reglementările tehnice, nu atribuie și nu afișează alte etichete, marcaje, simboluri sau inscripții care nu respectă cerințele prezentei legi și reglementărilor tehnice, dacă există probabilitatea inducerii în eroare a clienților sau a creării de confuzii în rândul acestora în ceea ce privește consumul de energie sau de alte resurse în timpul utilizării;

(d) pentru produsele cu impact energetic care nu sunt reglementate prin reglementări tehnice, nu furnizează și nu afișează etichete care imită etichetele prevăzute în prezenta lege și în reglementările tehnice aplicabile;

(e) pentru produsele fără impact energetic, nu furnizează și nu afișează etichete care imită etichetele prevăzute în prezenta lege sau în reglementările tehnice aplicabile.

(2) litera (d) de la primul aliniat nu aduce atingere altor tipuri de etichete prevăzute de legislația națională, cu condiția să nu fie reglementate prin reglementări tehnice.

 

CAPITOLUL IV

SUPRAVEGHEREA PIEȚEI ȘI CONTROLUL PRODUSELOR CARE

INTRĂ PE PIAȚA

Articolul 11. Supravegherea pieței și controlul produselor care intră pe piață

(l) Supravegherea pietei și controlul produselor cu impact energetic care sunt plasate pe piată se efectuează în condițiile Legii nr. 7/2016 privind supravegherea pieței în ceea ce privește comercializarea produselor nealimentare.

(2) Programul național de supraveghere a pieței trebuie să includă acțiuni menite să asigure aplicarea eficientă a prezentei legi.

(3) În legătură cu supravegherea pieței referitoare la etichetarea produselor cu impact energetic autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor suportă costurile aferente controlului documentelor și testării fizice a produsului în caz de neconformitate cu prezenta lege sau cu reglementările tehnice aplicabile.

 

Capitolul V

PROCEDURA LA NIVEL NAȚIONAL APLICABILĂ

PRODUSELOR CARE PREZINTĂ RISCURI

 

Articolul 12. Procedura la nivel național aplicabilă produselor care prezintă riscuri

(1) În cazul în care au motive suficiente să creadă că un produs reglementat de prezenta lege prezintă un risc pentru aspecte referitoare la protecția interesului public reglementate de prezenta lege, precum aspectele de mediu și de protecția consumatorilor, Autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor face o evaluare cu privire la produsul în cauză, acoperind toate cerințele de etichetare energetică relevante în legătură cu riscul și care figurează în prezenta lege sau în reglementările tehnice aplicabilă . Furnizorii și comercianții cooperează cu autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor în vederea respectivei evaluări.

(2) În cazul în care, pe parcursul evaluării menționate la alineatul (1), se constată că produsul nu este conform cerințelor stabilite în prezenta lege sau în reglementările tehnice aplicabile, autoritatea de supraveghere a pieței prescrie  furnizorului sau, după caz, comerciantului să înlăture neconformitățile, după caz, să retragă produsul de pe piață sau, după caz, să îl recheme .

(3) În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor consideră că un caz de neconformitate, astfel cum este menționat la alineatul (2), nu se limitează la teritoriul lor național, aceasta informează Secretariatul Comunității Energetice cu privire la rezultatele evaluării și la acțiunile pe care le-au impus furnizorului sau comerciantului.

(4) Furnizorul sau, după caz, comerciantul se asigură că se iau toate măsurile corective sau restrictive necesare  în conformitate cu alineatul (2) pentru toate produsele vizate pe care le-a pus la dispoziție pe piață.

(5) În cazul în care furnizorul sau, după caz, comerciantul nu întreprinde acțiunile corective  necesare în termenul menționat la alineatul (2), autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor ia toate măsurile provizorii necesare  pentru a interzice sau a restrânge disponibilitatea produsului pe piața sau pentru a retrage sau a rechema produsul de pe piață.

(6) Autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor informează fără întârziere Secretariatul Comunității Energetice și Părțile Contractante despre cazurile identificate în conformitate cu prevederile de la aliniatul (5). Informațiile respective includ toate detaliile disponibile, în special:

(a) datele necesare pentru a identifica produsul neconform;

(b) originea produsului;

(c) natura neconformității invocate și a riscului implicat;

(d) natura și durata măsurilor naționale adoptate, precum și punctul de vedere al furnizorului sau, după caz, al comerciantului.

În special, autoritatea de supraveghere a pieței precizează dacă neconformitatea se datorează fie neîndeplinirii de către produs a cerințelor cu privire la aspectele de protecție a interesului public stabilite în prezenta lege, fie unor deficiențe ale standardelor armonizate, care conferă o prezumție de conformitate.

(7) Autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor în cazul recepționării unei notificări din partea unei Autorități de supraveghere a pieței din cadrul unei Părți Contractante cu privire la cazurile identificate în conformitate cu prevederile de la aliniatul (5), informează fără întârziere Secretariatul Comunității Energetice și Părțile Contractante privire la măsurile adoptate și la orice alte informații suplimentare de care dispun referitoare la neconformitatea produsului în cauză, precum și, în caz de dezacord cu măsura națională notificată, cu privire la obiecțiile lor.

(8) În cazul în care, în termen de 60 de zile de la primirea informațiilor menționate la alineatul (6), furnizorul sau, după caz, comerciantul nu ridică vreo obiecție cu privire la o măsură provizorie luată, măsura respectivă este considerată justificată.

(9) Autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor lua toate măsurile restrictive adecvate în ceea ce privește produsul respectiv, privind retragerea de pe piață a produsului.

 

Capitolul VI

PROCEDURA DE SALVGARDARE 

Articolul 13. Procedura de Salvgardare

(1) În cazul în care, la finalizarea procedurii prevăzute la articolul 12 alineatele (4) și (5), se ridică obiecții împotriva unei măsuri adoptate de autoritatea de supraveghere a pieței, sau în cazul în care Secretariatul Comunității Energetice consideră că măsura aplicată este contrară aquis-ului comunitar, autoritatea de reglementare împreună cu autoritatea de supraveghere a pieței și furnizorul sau, după caz, comerciantul participă la consultările lansate de către Secretariatul Comunității Energetice și evaluează măsura adoptată. Pe baza rezultatelor evaluării respective, autoritatea de supraveghere a pieței  stabilește dacă măsura este justificată sau nu și după caz aplică o măsură alternativă adecvată identificată în cadrul consultărilor.

(2) autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor  adresează decizia sa și o comunică de îndată furnizorului sau comerciantului vizat.

(3) În cazul în care măsura adoptată de autoritatea de supraveghere a pieței este considerată ca fiind justificată, autoritatea de supraveghere a pieței ia toate măsurile necesare care se impun pentru a garanta că produsul neconform este retras de pe piața și informează autoritatea de reglementare în consecință. În cazul în care măsura adoptată este considerată ca fiind nejustificată, autoritatea de supraveghere a pieței și protecția consumatorilor retrage măsura respectivă.

(4) Măsurile corective sau restrictive prevăzute la articolul 12 se extind la toate unitățile unui model neconform și ale modelelor echivalente, cu excepția unităților pentru care furnizorul demonstrează că sunt conforme.

 

Capitolul VII

UTILIZAREA ETICHETELOR RECLASIFICATE

 

Articolul 14. Utilizarea etichetelor reclasificate

În cazul în care, în conformitate cu prezenta lege o etichetă este reclasificată:

(1) furnizorul, atunci când introduce un produs pe piață, pune la dispoziția comerciantului atât etichetele actuale, cât și pe cele reclasificate, precum și fișele cu informații despre produs pe o perioadă care începe cu patru luni înainte de data prevăzută în reglementarea tehnică aplicabilă  pentru începerea afișării etichetei reclasificate;

(2) Prin derogare de la aliniatul (1), în cazul în care eticheta actuală și cea reclasificată necesită modalități diferite de testare a modelului, furnizorul poate alege să nu pună la dispoziție eticheta actuală împreună cu unitățile din modelele introduse pe piață sau puse în funcțiune în perioada de patru luni anterioară datei prevăzute în reglementarea tehnică aplicabilă  pentru începerea afișării etichetei reclasificate, în cazul în care nu există unități aparținând aceluiași model sau unor modele echivalente care au fost introduse pe piață sau puse în funcțiune înainte de începerea perioadei de patru luni. În acest caz, comerciantul nu pune în vânzare unitățile respective înainte de data menționată. Furnizorul informează comerciantul în cauză despre această consecință cât mai curând posibil, inclusiv atunci când include astfel de unități în ofertele sale către comercianți;

(3) pentru produsele introduse pe piață sau puse în funcțiune înainte de perioada de patru luni, furnizorul pune la dispoziția comerciantului eticheta reclasificată la cererea acestuia. Pentru aceste produse, comerciantul obține o etichetă reclasificată în conformitate cu articolul 9 alineatul (2);

(4) Prin derogare de la aliniatul (2):

a) unui comerciant care nu este în măsură să obțină o etichetă reclasificată în conformitate cu aliniatul (1) pentru unitățile care se află deja în stoc, deoarece furnizorul și-a încetat activitatea, i se permite să vândă în mod exclusiv respectivele unități cu eticheta nereclasificată timp de maximum nouă luni de la data menționată în reglementarea tehnică de aplicabilă pentru începerea afișării etichetei reclasificate;

b) în cazul în care eticheta nereclasificată și cea reclasificată necesită modalități diferite de testare a modelului, furnizorul este scutit de obligația de a pune la dispoziție o etichetă reclasificată pentru unitățile introduse pe piață sau puse în funcțiune înaintea perioadei de patru luni, în cazul în care nu există unități aparținând aceluiași model sau unor modele echivalente care sunt introduse pe piață sau puse în funcțiune după începerea perioadei de patru luni. În acest caz, comerciantului i se permite să vândă în mod exclusiv respectivele unități cu eticheta nereclasificată timp de maximum nouă luni după data menționată în reglementarea tehnică aplicabilă pentru începerea afișării etichetei reclasificate.

(5) comerciantul înlocuiește etichetele existente pe produsele expuse atât în magazine, cât și online, cu etichetele reclasificate, în termen de 14 zile lucrătoare de la data menționată în reglementarea tehnică aplicabilă pentru începerea afișării etichetei reclasificate. Comerciantul nu afișează etichetele reclasificate înainte de data respectivă.

(6) Prin derogare de la aliniatele (1), (2) și (3) din prezentul articol, reglementările tehnice aplicabile pot prevedea norme specifice pentru etichetele energetice imprimate pe ambalaj.

 

Capitolul VIII

STANDARDE ARMONIZATE

Articolul 15. Standarde armonizate

în cazul în care astfel de standarde armonizate sunt aplicate în cursul evaluării conformității unui produs, se prezumă că modelul este conform cu cerințele de măsurare și de calcul relevante din reglementarea tehnică aplicabilă.

 

Capitolul IX

VÎNZAREA LA DISTANȚĂ ȘI ALTE FORME DE VÎNZARE

 

Articolul 16. Vînzarea la distanță și alte forme de vînzare

(1) Dacă produsul este oferit spre vânzare, închiriere sau cumpărare în rate prin comandă poștală, prin catalog, prin internet, prin telemarketing sau prin orice alt mijloc, care presupune faptul că eventualul utilizator final nu are posibilitatea de a vedea produsul expus, potențialilor utilizatori finali li se comunică informațiile relevante înainte de cumpărarea produsului. În acest scop, cataloagele de produse, paginile web și alte mijloace de comunicare tipărite sau electronice trebuie să conțină informațiile specificate pe etichetă și pe fișa produsului.

(2) Instrucțiunile complete referitoare la modul în care eticheta sau fișa ori informațiile de pe etichetă sau de pe fișă, după caz, sânt expuse sau furnizate utilizatorilor finali la vânzarea prin mijloace de comunicare tipărite sau electronice a produselor ce cad sub incidența prezentei legi sînt prevăzute în actul normativ aprobat de Guvern.

 

Capitolul X

LIBERA CIRCULAȚIE

Articolul 17. Libera circulație

(1) Pentru produsele ce cad sub incidența prezentei legi, aplicarea unor etichete, marcaje, simboluri sau inscripții neconforme cu cerințele acesteia și/sau ale actului normativ aprobat de Guvern este interzisă dacă aceasta este de natură să creeze confuzie sau să inducă în eroare utilizatorii finali cu privire la consumul de energie sau, după caz, de alte resurse esențiale în timpul utilizării.

(2) Pînă la proba contrarie, se consideră că etichetele și fișele produselor ce cad sub incidența prezentei legi sînt conforme cu prevederile prezentei legi. Dacă există probe ce atestă informații incorecte, furnizorilor și comercianților li se solicită dovezi privind exactitatea informațiilor furnizate pe etichetele sau pe fișele produselor lor în conformitate cu capitolul VII din prezenta lege.

 

Capitolul XI

DISPOZIȚII FINALE

Articolul 18. Dispoziții finale și tranzitorii

(1)   Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova:

a) va aproba actul normativ menționat la art.5 lit. a) ;

b) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea în concordanță a legislației în vigoare cu prezenta lege.

(2) Controalele prevăzute la art.7, pentru fiecare produs în parte, se efectuează după expirarea a șase luni din momentul intrării în vigoare a actului normativ menționat la art.8 alin.(1).

(3) Prezenta lege intră în vigoare  peste o lună de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PREȘEDINTELE PARLAMENTULUI

Igor GROSU 

Chișinău,   2023.

Nr.__.